Bukefalos 28 år!

Connemaratråden

Det skulle väl vara det då :p Men jag rider ju inte ut de flesta dagarna i veckan (det är inte så rogivande med en ponny som är kaos ute på egen hand, igår slängde han sig bara 5-6 gånger på 20 minuter....)

Därav handhäst ;) Min senior går inte att rida ut på själv.
 
I lördags tränade jag för min "gamla" dressyrtränare som numera mest tömkör Gedion åt mig, och halleluja vad det är lätt och roligt att rida ibland! Dressyrpasset efter det gick inte alls bra dock... Tänkte att jag skulle trimmat lite idag, men var så oerhört trött så det blev en promenad och lite lina istället. Imorgon har jag spontant bokat besök hos ET som några vänner använder sig av. Har tänkt tanken att be någon kolla honom, fast senast fick han inga anmärkningar what so ever utan fick mest "gottemassage". Blir intressant att se vad den här tjejen säger :) Vi har också bokat in en terrängträning på torsdag, vi har inte hoppat terränghinder sen typ september 2013 så tänkte vi kanske behöver träna inför riks :p
 
Jag fortsätter väl :D

ET hade inga direkta anmärkningar när hon gick över Gedion i fredags. Hon masserade lite extra framför bogbladen på båda sidorna, hon menade dock att det inte var något direkt problem där egentligen, mest att det kan kommit i och med att han är byggd liiiite lite i framvikt. Som hon själv uttryckte det "Det blir bara service på den här hästen". Roligt att han håller sig så fin min älskling :love: Igår vilade han och en stallkompis såg till honom då jag var på (ett väldigt regnigt) bröllop. Var i stallet nu på kvällen och tömkörde lite vilket väl gick ganska okej. Däremot har hans ena öga blivit rödare :( Han har alltid varit lite rosaaktig i ögonvitan men nu syntes det att vänstra ögat var mer rött än vanligt. Suck. Att en alltid ska behöva oroa sig, hur sjutton överlever folk att skaffa barn? Så det blir tidigt uppstigning och kolla hur det ser ut imorgon och sen då eventuellt ett samtal till distriktsveterinären.
 
Jag fortsätter väl :D

ET hade inga direkta anmärkningar när hon gick över Gedion i fredags. Hon masserade lite extra framför bogbladen på båda sidorna, hon menade dock att det inte var något direkt problem där egentligen, mest att det kan kommit i och med att han är byggd liiiite lite i framvikt. Som hon själv uttryckte det "Det blir bara service på den här hästen". Roligt att han håller sig så fin min älskling :love: Igår vilade han och en stallkompis såg till honom då jag var på (ett väldigt regnigt) bröllop. Var i stallet nu på kvällen och tömkörde lite vilket väl gick ganska okej. Däremot har hans ena öga blivit rödare :( Han har alltid varit lite rosaaktig i ögonvitan men nu syntes det att vänstra ögat var mer rött än vanligt. Suck. Att en alltid ska behöva oroa sig, hur sjutton överlever folk att skaffa barn? Så det blir tidigt uppstigning och kolla hur det ser ut imorgon och sen då eventuellt ett samtal till distriktsveterinären.

Hoppas att det inte är något allvarligt med ögat!
 
Hoppas att det inte är något allvarligt med ögat!

Det hoppas jag med. Förhoppningsvis har han bara fått in skit som irriterat och allt är bra imorgon, men det vet jag inte om jag törs hoppas.

Men :(

Mitt findjur ska få skritta igen i morgon. Så sjukt taggad på igångsättningen! Nästa helg ska vi på kurs dit jag lurade med en bukefalist jag inte träffat irl :D För er som inte redan visste så har jag plitat ned senaste helvetesåret här: https://theconnemara.wordpress.com

Så känner jag med. "Men :( " Nu har jag oroat mig för det här med puls i benen (som är helt borta och han kan utan problem gå utan betesreduceraren), gapandet (som försvinner när jag rider ordentligt :o men jag lurar ändå på att köpa något från Sprenger), ojämna muskler (där ET som sagt berömde att han var i så fint skick). Trodde att jag skulle andas ut för ett tag men närå. Egentligen är Gedion inte alls besvärlig eller otursdrabbad, men hans matte är så nojjig och orolig hela tiden...

Läste ditt inlägg om Tiger. Så egentligen ska jag väl kanske inte klaga... Jag har för övrigt inte varit med om att få häst utdömd "så snabbt" när vi varit inne med lite knepiga grejer, utan oftast har det löst sig med diagnostisering och behandling, alternativt att felet har hittats och hästen därefter dömts ut. Men jag håller tummarna att det går bra den här gången! Igångsättningen kommer förhoppningsvis gå fint, du är ju så himla noggrann och uppmärksam :up: Läste nånstans att du hade hjälp av Hassö också, uppfattar henne som väldigt kompetent och med trevlig syn på hästar (ja, jag tjuvläser FT-forumet ständigt :angel::o)
 
Jag klippte ihop lite från träningen igår :) Gedion var JÄTTEDUKTIG även om matte var lite feg och både bromsade och tjuvhöll lite för mycket. Han har inte gått på terränghinder sådär väldigt många gånger men han tycker det är rätt lajbans.

Vi fick ett stopp på järnvägshindret först, därav att vi kommer bakom en annan häst. Hon hade redan börjat sin anridning och Gedion hoppar ALLT med draghjälp framför så jag hakade på. Hela passet kom inte med tyvärr, vi hoppade bland annat en stock som var lite högre än de som är med på filmen. Jag var egentligen för feg men bestämde mig för att haka på draghälp, en mycket sansad halvblodsherre som är rätt van att hoppa terräng men jag fegade ur och svängde bort :o Tre gånger :o:o Men sen bestämde jag mig att bannemig sluta dumma mig, så då hoppade vi den med draghjälp. Vi hoppade den igen sen i en liten bana och då gjorde vi det på egen hand :)


Det enda hindret jag fegade ur på helt och hållet var en palisad. Den låg på 70-80 nånting och stod i kanten av banan. Idag ångrar jag mig lite, men igår var jag så nervös för att hoppa den att jag var rädd att tjuvhålla så mycket att han skulle stoppa. Då blir jag ännu räddare och håller ännu mer = ond cirkel.
 
Yes, kommer på lö em, ska vara fynktionär då, hjälper till att plocka bort hinder. Är med på jubileumsmiddagen på kvällen, sover hos mor och far i Ullervad ( om jag inte ångrar mig, och det fortfarande finns boende kvar). Funktionär på sö fm och ställer ut på sö em. Full rulle hela helgen. Det mest spännande ska bli att åka genom Jönköping med transport. Det är ju snurrigt redan i vanliga fall.
 
Yes, kommer på lö em, ska vara fynktionär då, hjälper till att plocka bort hinder. Är med på jubileumsmiddagen på kvällen, sover hos mor och far i Ullervad ( om jag inte ångrar mig, och det fortfarande finns boende kvar). Funktionär på sö fm och ställer ut på sö em. Full rulle hela helgen. Det mest spännande ska bli att åka genom Jönköping med transport. Det är ju snurrigt redan i vanliga fall.

Sannerligen fullt upp :) Jag tänkte komma tillbaka och titta på söndagen. Jubileumsmiddagen skippar jag (tyvärr) till förmån för att köra hem ponnyn och sådär.

Måste du åka genom genom stan? Jag som ändå bott där ett par år undviker innerstan, SÄRSKILT den nya museirondellen. Jag vägrar, kör hellre omväg över Munksjöbron.
 
Sannerligen fullt upp :) Jag tänkte komma tillbaka och titta på söndagen. Jubileumsmiddagen skippar jag (tyvärr) till förmån för att köra hem ponnyn och sådär.

Måste du åka genom genom stan? Jag som ändå bott där ett par år undviker innerstan, SÄRSKILT den nya museirondellen. Jag vägrar, kör hellre omväg över Munksjöbron.

Genom och genom, men förbi iallafall. Kommer från Nässjöhållet den här gången, tycker det är rätt mycket att hålla reda på när man inte följer E4:an hela vägen.
 
Genom och genom, men förbi iallafall. Kommer från Nässjöhållet den här gången, tycker det är rätt mycket att hålla reda på när man inte följer E4:an hela vägen.

Ja, det är rätt rörigt där med! Jag åkte Skövde - Vetlanda förra helgen för bröllop och det krävde lite tankeverksamhet. Vi stannade på A6/IKEA åt båda hållen visserligen vilket hjälper mig en del att hitta men det gäller ju att vara lite vaken.
 
Började fläta över manen igår, har förtvättat man (fick tvätta pannluggen lite :banana: ) och svans idag, köpt ny hjälm och idag provridit med nya bettet inför lördag. Börjar bli ordentligt nervös :nailbiting: Å andra sidan känns det som att WHP nog är det enda jag kanske behöver vara lite nervös för då min klass går först, i engelsk ridklass samt utställningen är det andra klasser före våra. Taggad som tusan i alla fall. Känns som att det är hundra grejer jag riskerar att glömma hemma, typ mitt eget huvud :p

Igår bestämde jag mig också för att lägga stalletandet på is ett tag. Jag flyttar om två veckor men ponnyn kommer få stå kvar tills vidare. Jag har tittat på fyra olika stall, inget har varit dåligt men inget har heller känts alls lika bra som det jag har nu. Grejen är att jag passerar nuvarande stallet när jag åker till/från jobbet efter att jag flyttat så förutom att jag tappar möjligheten att samåka med de andra två som pendlar och att det blir lite långt att åka på helgerna så känns det inte som att jag kommer förlora så mycket tid ändå. Tänkte kolla med en kompis om hon kanske vill ta honom varje söndag t.ex. Plus att stallägaren och de andra hästägarna blev jätteglada när jag sa det och erbjöd sig att hjälpa till så fort det behövs. Kommer fortsätta hålla utkik efter stall närmare nya hemmet men känner inte att det är panik förrän jag eventuellt får nytt jobb, och det verkar dröja.
 
Nu börjar det pirra i magen, men det ska bli så kul och spännande till helgen. Dels har jag aldrig åkt själv med transporten så långt innan och sedan alltid nervöst för hur ponnyn är på dagen för utställningen. Förra gången var hon väldigt spänd och ville inte stå still, men nu är hon betydligt mer hanterad och kan stå still, så jag hoppas hon spänner av och kan visa sin fina trav.

Men packa Kjerulfias packsäck är inte helt lockande eller städa ur stallet, speciellt en härlig dag som denna med sol och +25 eller så. Ridning skippar jag nog idag, men ska springa med ponnyn lite.
 
Jag börjar också bli ordentligt nervös nu :nailbiting: Men han var jättefin att rida imorse :) Så det känns bra. Jag har ju fortfarande semester så allt putsades imorse, men packandet återstår.
 

Liknande trådar

Gnägg Hej! Den här tråden är för alla oss som har en PRE eller som gillar rasen PRE eller som bara vill diskutera PRE. :) Vore kul att få...
2
Svar
38
· Visningar
4 712
Mat Förra tråden är låst, så vi fortsätter väl här :) Jag har bakat en jäkla massa kletcha (kaka? Bakverk? Från Mellanöstern) idag 😅 fyra...
2
Svar
22
· Visningar
1 240
Hemmet Tog mig friheten att starta en ny tråd då den gamla är full! 🙂 La ut både en liten rutschkana och en halvdefekt gräsklippare på...
6 7 8
Svar
147
· Visningar
3 086
Senast: Halcyon
·
Anläggning Plus 1 grad och lera här nu. Förra året hade hästarna 1/6 av hagen de går i nu. Det var lerkaos då. Min förhoppning var att lerkaoset...
2
Svar
38
· Visningar
1 906
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp