Bukefalos 28 år!

Connemaratråden

@_Zacke_ Det känns lite som att är han en smäcker modell redan nu, så blir han nog liknande som vuxen. De breddar ju sig inte förrän efter 4 kanske? och om man jämför Gittan med Melody så var Gittan väldigt smäcker redan som liten. Nedan en bild på henne och brorsan Helge (Gräns Helgonet) sommaren när hon var två. Helge är iofs ett år äldre, men betydligt grövre i kroppen.

60444_471954716084_2181875_n.jpg


Melody har fått ny sadel, och vilken nöjd häst jag har :love:. Var iväg och kollade den i lördags. I teorin passade den bra, men det visade sig att Melody inte alls gillade den. Det var hur tydligt som helst när vi provade en som hon faktiskt gillade. Då ville hon både trava och galoppera i ridhuset.
Så nu har jag haft två riktigt bra dressyrpass i dagarna två med nya sadeln. Ponnyn lyssnar ju helt fantastiskt bra på minsta lilla grej, fattar allt hon ska göra och jag kan fånga upp den där ytterbogen.
Med förra sadeln "stängde hon av" och blev väldigt tjorvig, ville inte gå fram, bockade i galoppfattningarna och sköt ut ytter (framförallt höger) bog något kopiöst.
Imorgon ska hon få massage och akupunktur, sedan är vi fit for fight igen för träning. :banana::bump::love:
 
@Kjerulfia Ja jag börjar väl inse mer och mer att han kommer förbli en liten spink, jag som gillar när det är brett och stabilt att lufsa i skogen med kommer väl få en slimmad hoppeponny :D :rofl:
 
Jag är så himla dålig på att hinna gå in här och läsa om er allihop så ofta som jag vill...livet är verkligen fullspäckat (och jag älskar det!)

Jag och Tingeling fortsätter att göra framsteg och vi har nu börjat rida för en ny tränare (och självklart fortsätta för den gamla) och den nya tränaren har även fått rida Tingeling lite grann vilket har lett till att jag nu faktiskt kan rida henne på ett vanligt rakt tränsbett - och har lagt undan mitt hissbett...
Detta innebär som ni förstår att förhoppningarna är att komma ut på tävlingar nästa år....
Jag vågar ju knappt tro det är sant...
 
Jag är så himla dålig på att hinna gå in här och läsa om er allihop så ofta som jag vill...livet är verkligen fullspäckat (och jag älskar det!)

Jag och Tingeling fortsätter att göra framsteg och vi har nu börjat rida för en ny tränare (och självklart fortsätta för den gamla) och den nya tränaren har även fått rida Tingeling lite grann vilket har lett till att jag nu faktiskt kan rida henne på ett vanligt rakt tränsbett - och har lagt undan mitt hissbett...
Detta innebär som ni förstår att förhoppningarna är att komma ut på tävlingar nästa år....
Jag vågar ju knappt tro det är sant...

Vad otroligt roligt!
 
Igår hoppade jag med Melody för första gången sedan i somras. Vi hoppade en pyttebana på 40 cm och hon skötte sig galant med tanke på att det var första gången som hon hoppade flera hinder i rad. Det är bara att konstatera, hon gillar det otroligt mycket mer än att dressyrkrumelura.
Kanske för att man då får GALOPPERA mera. Det är ju en ponnyhäst med rätt mycket energi.

På torsdag ska jag till Norrtälje på tömkörningslektion. Första gången utan Melody tänkte jag för att få lite styr på mig själv, men sedan ska hon få följa med, eller så kommer tränaren hem till oss.

12046585_10153641923271085_5792063508686783523_n.jpg


12075057_10153641924456085_3290387663272202611_n.jpg
 
Nu har Melody och jag haft två hoppträningar på hemmaplan. Himla smidigt med duktiga ryttare i samma stall ;)

Det är verkligen hennes rätta element. Nu har vi hoppat små banor på 50-60 cm och hon är klockren. Nu är det bara jag som ska bli duktigare och Melody måste få lite kondis. Igår hade vi lite titthinder och hon bara hoppade på, inga tveksamheter där inte.

Nu måste jag bara hitta hur jag ska kunna locka fram det där i dressyren. På tisdag ska vi ha tömkörningslektion, och jag hoppas att mer arbete från marken kan lösa en del.

Just nu är hästlivet fantastiskt roligt :)
 
Jag har inte uppdaterat här på länge ser jag.

Vi gjorde några starter ju under hösten och avslutade med en regional LA:1 (vår första regionala start och första LA utanför klubbtävling, och på klubbnivå har vi inte ridit LA på 5-6 år). Målet var att ha en ok känsla, "drömmen" var 60%. Känslan var lite mer än ok, men det kändes också att vi egentligen hade mer att ge. En del saker borde vi ha kunnat göra bättre och en del saker kommer vi att kunna göra bättre. Resultatet blev 60,395% om jag inte minns helt galet :bump: Inte illa för en 23-årig, rund liten ponny! Vi kom visserligen näst sist, men det var inte det viktiga i sammanhanget.

Nu fokuserar vi på vinterträning där jag ska få bättre balans i hjälperna (ibland blir det för mycket och ibland för lite ridning) och ponnyn ska stärka sig ännu mer och komma upp en del i formen. Tanken är att vi ska rida lite mer LA till våren :)
 
Gjorde en start till där höger galopp var puts väck medan vänster satt som en smäck, en sjua på fattningen.

Sedan tjorvade hon i munnen så det blev tandis istf för tävling (lite vass och en inpackning) och sista starten var ett par dagar efter jag fått tillbaka ett embryo efter IVF och jag hade ingen lust att rida.

Nu är vi igång igen, rider dressyr på måndagar och idag är det tömkörning för AE och imorgon markarbete med mycket bommar i grupp :D

Hoppningen har jag lagt på hyllan.
 
Gjorde en start till där höger galopp var puts väck medan vänster satt som en smäck, en sjua på fattningen.

Sedan tjorvade hon i munnen så det blev tandis istf för tävling (lite vass och en inpackning) och sista starten var ett par dagar efter jag fått tillbaka ett embryo efter IVF och jag hade ingen lust att rida.

Nu är vi igång igen, rider dressyr på måndagar och idag är det tömkörning för AE och imorgon markarbete med mycket bommar i grupp :D

Hoppningen har jag lagt på hyllan.

Vad roligt med tömkörning för Anders! (för jag antar att det var honom du syftade på :p) Jag tog en lektion för honom för en herrans år sedan när han hade clinic på vår ridklubb och det var verkligen intressant! Jag var (är) novis men han tog sig an mig och Gedion med samma brinnande intresse som de andra mer erfarna ekipagen. Oerhört lärorikt!
 
Vad roligt med tömkörning för Anders! (för jag antar att det var honom du syftade på :p) Jag tog en lektion för honom för en herrans år sedan när han hade clinic på vår ridklubb och det var verkligen intressant! Jag var (är) novis men han tog sig an mig och Gedion med samma brinnande intresse som de andra mer erfarna ekipagen. Oerhört lärorikt!

Ja vi har tömkört för Anders i snart två år, varav 1.5 med Xanadu :)

Igår var hon inte fräsch men förhoppningsvis beror det på kiropraktorbesöket i onsdags (då var hon ledmässigt fräsch).

Det är som med dressyrtränaren mest fokus på vad baken gör, hästen ska vara lätt i handen men ändå ha kontakt osv. Jag är så nöjd med att ha hittat ett gäng tränare som kompletterar varandra med samma filosofi :) Det blir tydligt för ponny också!
 
Ja vi har tömkört för Anders i snart två år, varav 1.5 med Xanadu :)

Igår var hon inte fräsch men förhoppningsvis beror det på kiropraktorbesöket i onsdags (då var hon ledmässigt fräsch).

Det är som med dressyrtränaren mest fokus på vad baken gör, hästen ska vara lätt i handen men ändå ha kontakt osv. Jag är så nöjd med att ha hittat ett gäng tränare som kompletterar varandra med samma filosofi :) Det blir tydligt för ponny också!

Åh, avundsvärt att kunna träna regelbundet! Jag vet att han har träningar på en klubb där jag tidigare jobbat, men det är drygt 11 mil dit från nuvarande stall så det blir liksom inte av att åka dit...

Ja, det är verkligen bra att tränarna passar ihop. Flera kan ju vara bra men det blir inte samma sak om en ska byta träningssätt mellan gångerna... Låter som en jättebra dressyrtränare! Även om "alla" vet att formen inte sitter i handen så blir det förvånansvärt lätt att hamna i sådan ridning.
 
Åh, avundsvärt att kunna träna regelbundet! Jag vet att han har träningar på en klubb där jag tidigare jobbat, men det är drygt 11 mil dit från nuvarande stall så det blir liksom inte av att åka dit...

Ja, det är verkligen bra att tränarna passar ihop. Flera kan ju vara bra men det blir inte samma sak om en ska byta träningssätt mellan gångerna... Låter som en jättebra dressyrtränare! Även om "alla" vet att formen inte sitter i handen så blir det förvånansvärt lätt att hamna i sådan ridning.

Har tio mil ;)

Ja dressyrtränare är svårt.
Har tränat för både A- och ffa B-tränare och för många vill snörpa ihop munnen så att man kan dra ihop :( Den jag rider för nu ber mest om att ge mer med handen och spaghettiarmar och gångart, tempo och takt är prio ett.
 
Har tio mil ;)

Ja dressyrtränare är svårt.
Har tränat för både A- och ffa B-tränare och för många vill snörpa ihop munnen så att man kan dra ihop :( Den jag rider för nu ber mest om att ge mer med handen och spaghettiarmar och gångart, tempo och takt är prio ett.

Jag tycker det är svårt med tränare över huvud taget. Min gamla dressyrtränare funkade inte med Melody insåg jag runt midsommar, så då fick jag lite huvudbry. Efter sommaren tog jag kontakt med min gamla ridlärare som jag tränare dressyr för nu istället. Vi redde ut en del saker innan sadelbytet i början av september och vid sadelbytet släppte mycket, tänk att en sadel kan göra så mycket.
Sedan har det inte blivit så mycket dressyrträning, ponnyn verkar tycka det är värre än döden, istället har vi börjat hoppträna, något hon tycker är riktigt lattjolajbans medans piloten är lite försiktig, och tömkörningsträna som komplement, samtidigt som det har blivit mycket uteritter.
I tisdags red jag första dressyrpasset på banan på väldigt länge och hon skötte sig godkänt. Just nu fokuserar vi mest på att hitta takten i trav, den gångart som Melody anser är helt onödig, det är ju galopp som är grejen ju!
Tjejen jag hopptränar för stod i stallet förut och är ruskigt duktig. Inte tränarutbildad, men en jäkligt duktig ryttare, som kan det där med unghästar. I torsdags nådde vi rekordhöjden 70 cm (ett hinder) och en bana på totalt 9 hinder.
Vi är ett gäng i stallet som har börjat tömköra för Carina Mattsson på hemmaplan. Jag tycker hon är bra, och det har varit riktigt kul och givande hittills. Hoppas bara att vädret fortsätter så vi kan hålla på ett tag till under hösten. Vi har ju tyvärr inget ridhus utan det blir ute, men det funkar ju så länge inte banan fryser eller blir till en lerpöl.
 
Jag tycker det är svårt med tränare över huvud taget. Min gamla dressyrtränare funkade inte med Melody insåg jag runt midsommar, så då fick jag lite huvudbry. Efter sommaren tog jag kontakt med min gamla ridlärare som jag tränare dressyr för nu istället. Vi redde ut en del saker innan sadelbytet i början av september och vid sadelbytet släppte mycket, tänk att en sadel kan göra så mycket.
Sedan har det inte blivit så mycket dressyrträning, ponnyn verkar tycka det är värre än döden, istället har vi börjat hoppträna, något hon tycker är riktigt lattjolajbans medans piloten är lite försiktig, och tömkörningsträna som komplement, samtidigt som det har blivit mycket uteritter.
I tisdags red jag första dressyrpasset på banan på väldigt länge och hon skötte sig godkänt. Just nu fokuserar vi mest på att hitta takten i trav, den gångart som Melody anser är helt onödig, det är ju galopp som är grejen ju!
Tjejen jag hopptränar för stod i stallet förut och är ruskigt duktig. Inte tränarutbildad, men en jäkligt duktig ryttare, som kan det där med unghästar. I torsdags nådde vi rekordhöjden 70 cm (ett hinder) och en bana på totalt 9 hinder.
Vi är ett gäng i stallet som har börjat tömköra för Carina Mattsson på hemmaplan. Jag tycker hon är bra, och det har varit riktigt kul och givande hittills. Hoppas bara att vädret fortsätter så vi kan hålla på ett tag till under hösten. Vi har ju tyvärr inget ridhus utan det blir ute, men det funkar ju så länge inte banan fryser eller blir till en lerpöl.

Carina och Uffe är bra :)
Prinsen är utbildad på töm av de.
 
Vi är i full gång med vinterträningen med... blandat resultat. Jag ramlar gärna tillbaka in i gammal ridning och då blir det mesta pannkaka. För tränaren red jag mitt livs pass i torsdags, i lördags red jag ett riktigt skitpass, i söndags red kompisen ut och idag joggade vi bara lätt och trevligt. Gäller för mig att slappna av men ändå vara effektiv i hjälperna och inte ge en massa konstiga signaler som inte är meningen.

I övrigt är ponnyn fräsch förutom i magen :( Han har ju problem till och från av alla möjliga anledningar. Vi provade att vänja in honom på stallets silade då det var torrt och fint men magen kraschade ganska direkt och blev inte bättre. Silaget togs bort så nu äter han bara hö sen ett par veckor tillbaka. Magen är bättre men inte bra :( Tvättar ofta men han ser tyvärr tråkig ut nästan jämt. Har kört en omgång yea-sacc men det gjorde absolut ingen skillnad.

Sen planerar jag för höstens fjärde klippning. Funderar på att skala av benen också den här gången, eller är det helt dumt? Bakbenen funkar liksom inte att handdukstorka så de blir torra och fukten från allt tvättande börjar göra att han blir skräpig vid huden.
 
Vi är i full gång med vinterträningen med... blandat resultat. Jag ramlar gärna tillbaka in i gammal ridning och då blir det mesta pannkaka. För tränaren red jag mitt livs pass i torsdags, i lördags red jag ett riktigt skitpass, i söndags red kompisen ut och idag joggade vi bara lätt och trevligt. Gäller för mig att slappna av men ändå vara effektiv i hjälperna och inte ge en massa konstiga signaler som inte är meningen.

I övrigt är ponnyn fräsch förutom i magen :( Han har ju problem till och från av alla möjliga anledningar. Vi provade att vänja in honom på stallets silade då det var torrt och fint men magen kraschade ganska direkt och blev inte bättre. Silaget togs bort så nu äter han bara hö sen ett par veckor tillbaka. Magen är bättre men inte bra :( Tvättar ofta men han ser tyvärr tråkig ut nästan jämt. Har kört en omgång yea-sacc men det gjorde absolut ingen skillnad.

Sen planerar jag för höstens fjärde klippning. Funderar på att skala av benen också den här gången, eller är det helt dumt? Bakbenen funkar liksom inte att handdukstorka så de blir torra och fukten från allt tvättande börjar göra att han blir skräpig vid huden.


Jag har klippt Tingeling tre gånger hittills och klipper numera halva benen både fram och bak. Har inte vågat klippa över senorna eller i ansiktet, men i övrigt så står hon väldigt still numera när jag klipper så då går det bra. :)

Jag och Tingeling har börjat rida en gång i veckan för tjejen som har stallet vi står i nu och vi gör framsteg hela tiden. Nu känns det faktiskt som att vi kommer att kunna komma ut och träna på att tävla till våren!

Vi har fortfarande våra svackor till och från men ur dom kommer vi ännu starkare, och för mig är det en oerhörd trygghet att tränaren kan sitta upp en gång i veckan om det behövs och rida och säga till Tingeling mer ordentligt än vad jag kan.
 
Jag har klippt Tingeling tre gånger hittills och klipper numera halva benen både fram och bak. Har inte vågat klippa över senorna eller i ansiktet, men i övrigt så står hon väldigt still numera när jag klipper så då går det bra. :)

Jag och Tingeling har börjat rida en gång i veckan för tjejen som har stallet vi står i nu och vi gör framsteg hela tiden. Nu känns det faktiskt som att vi kommer att kunna komma ut och träna på att tävla till våren!

Vi har fortfarande våra svackor till och från men ur dom kommer vi ännu starkare, och för mig är det en oerhörd trygghet att tränaren kan sitta upp en gång i veckan om det behövs och rida och säga till Tingeling mer ordentligt än vad jag kan.

Jag har en god vän som jobbat i Tyskland i många år som jag tänkte be klippa benen i så fall ;) Hon är snabb och klipper så fint. Jag skalar mest av och gör kanterna inte alltför fula :o

Vad roligt att det känns som det går framåt :) Och klart ni ska tävla! Det är också något en måste träna på för att också bli bättre på :)
 
I torsdags hade vi höstens sista träning. Kan bara säga :love: om ponnyn och faktiskt :up: till mig själv också. Känns roligt att det gick så himla bra, nu kan jag tänka på den känslan resten av vinterträningen innan vi börjar träningarna igen :)

Det känns riktigt roligt att jag verkligen börjar få ordning på framförallt händerna, jag är lite sån att antingen så sitter jag och gör meshjälper som inte gör ett dugg eller så får jag lite panik och börjar mer eller mindre vifta runt :o Nu har jag börjat bli mer stilla men effektiv vilket givetvis bara har positiva effekter för min snälla gamla krake. Han blir stadigare såklart och med det kommer också mer framåtbjudning.

Nu senast red vi bland annat lite enkla byten för tränaren, något jag gör själv emellanåt också eftersom det ger lite snurr på galoppen. Jag brukar helt enkelt vända över ridbanan, sakta av, fatta ny och gå ut i nya varvet. Tränaren bad mig rida fyra serpentinbågar med enkla byten varje gång jag passerade medellinjen. Tänkte för mig själv att det går aldrig, men hade jag inte haft förtroende för tränaren hade jag inte ridit för denne så vi provade. Vi var skitduktiga. Tjejen som red efter mig travade fram just då och var jätteimpad och gav oss massa beröm. Hon själv började rida lite passage på sin häst senare på sitt pass :o Så det är roligt att inte bara jag (och tränaren) tycker att det går bra :)
 

Liknande trådar

Gnägg Hej! Den här tråden är för alla oss som har en PRE eller som gillar rasen PRE eller som bara vill diskutera PRE. :) Vore kul att få...
2
Svar
31
· Visningar
3 829
Senast: Valle
·
Mat Förra tråden är låst, så vi fortsätter väl här :) Jag har bakat en jäkla massa kletcha (kaka? Bakverk? Från Mellanöstern) idag 😅 fyra...
Svar
14
· Visningar
633
Senast: em76
·
Anläggning Plus 1 grad och lera här nu. Förra året hade hästarna 1/6 av hagen de går i nu. Det var lerkaos då. Min förhoppning var att lerkaoset...
2
Svar
38
· Visningar
1 830
Senast: ameo
·
Anläggning Undrar om tråden som går från aggregatet till strömtråden kan va farlig för hästen? Om hästen biter på den? Det är nån plast/gummi...
Svar
6
· Visningar
504
Senast: aglaonema
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattbilder #9
  • Pall till hög säng?
  • Kastrera ja eller nej

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp