Connemaratråden

@Fiorano

Ja du har rätt :)

Provridningen av den andra hästen igår gick superbra(förutom att piloten hade lite svårt att sålla bland alla 5 gångarterna, jag tror vi körde typ alla samtidigt där ett tag:o). Dessutom kändes det jättebra med den familjen! Det är ju fördelen när man byter häst att man även får komma och se det blivande hemmet till skillnad mot när man säljer rakt av och man oftast bara får hem köparna på provridning.
Känns som att zimba skulle passa dom som handen i handsken :love: ett riktigt aktivt och roligt hem med stora hagar och hur mycket kärlek som helst! Känner mig väldigt trygg med att sälja till dom :) så nu gäller det att hålla alla tummar att dom även gillar Zimba när dom kommer hit på torsdag. Men han brukar charma dom flesta :D
Så snart kanske jag inte är mara-ägare längre, känns lite konstigt efter 10 år faktiskt :p
 
@Fiorano
Kul med uppdatering i tråden :) Jag stalkar ju dig lite överallt och tycker det är så himla inspirerande med din inställning till hästeriet och hur du tar dig an saker. Lite extra kul också eftersom båda ponnyerna ju är lite "lokala" för mig sen innan. För övrigt blir Gedion också spänd och svårkommunicerad utomhus så jag har lite gett upp att få något dressyrarbete gjort på uteritterna. Han är 25 nu liksom, jag känner att jag nog får kasta in handduken :p Men just precis idag har han jobbat på fint ute, grusväg rakt fram med åkrar utan störningsmoment på sidorna är hans melodi!
 
Hmm.. Av någon konstig anledning har min magkänsla sagt lite nej efter dagens provridning. Jag hoppas att dom kände det själva också så att det inte bara är jag som blivit knäpp(are). För jag kan inte helt säga vad som får mig att känna så eftersom min provridning i helgen kändes 100% rätt på alla plan. Zimba är i alla fall fantastisk och skötte sig exemplariskt :)
 
Jaha, Keso har blivit sparkad och är halt. Ingen premiering i helgen alltså. Nu ska jag bara få hit en veterinär och sen avboka boende och stallplats.
 
SÅ jäkla tråkigt @LadyCovergirl :(

Hoppas du fått tag i alla som du behövt få tag i. Själv har jag bestämt mig för att nog skippa att åka nu när ni inte kommer. Får väl städa i lägenheten istället :cautious:
 
Jag velar fram och tillbaka om jag ska åka på riksen i år. Hade isf velat ta med mig båda två och Barb skulle gå dressyren, en ridklass och utställning, Burban hoppklass, hunterklass och utställning. Men. Dels blir det ordentligt dyrt eftersom jag måste hyra liten lastbil för att få med mig ponnier, hö och all packning plus att det är 65 mil enkel resa. Sen lämnade förra årets riks en lite dålig eftersmak.

Jag vet ju att Grevagården är en mycket bra plats och de är duktiga på att arrangera tävlingar, men jag fick ärligt talat inget särskilt bra intryck av connemarafolket. Jag höll ju på att brinna av när det ställdes in en hingst i uppstallningen bredvid ett sto och allt folk runtomkring (även de som hade hingsten) sa att det gick såååå bra. Hingsten fick såklart spel och handlern fick en rejäl smäll. Det var utöver det mer en klubb för inbördes beundran än välkomnande och trevligt. Kluven som sagt.
 
Jag velar fram och tillbaka om jag ska åka på riksen i år. Hade isf velat ta med mig båda två och Barb skulle gå dressyren, en ridklass och utställning, Burban hoppklass, hunterklass och utställning. Men. Dels blir det ordentligt dyrt eftersom jag måste hyra liten lastbil för att få med mig ponnier, hö och all packning plus att det är 65 mil enkel resa. Sen lämnade förra årets riks en lite dålig eftersmak.

Jag vet ju att Grevagården är en mycket bra plats och de är duktiga på att arrangera tävlingar, men jag fick ärligt talat inget särskilt bra intryck av connemarafolket. Jag höll ju på att brinna av när det ställdes in en hingst i uppstallningen bredvid ett sto och allt folk runtomkring (även de som hade hingsten) sa att det gick såååå bra. Hingsten fick såklart spel och handlern fick en rejäl smäll. Det var utöver det mer en klubb för inbördes beundran än välkomnande och trevligt. Kluven som sagt.

Tråkigt att du kände så! Jag har bara varit på riks en gång, när det var på Grevagården senast. Jag fick massa pepp från olika håll innan och väl där så var vi med i ridklass, WHP och utställningen. Jag tyckte folk var jättetrevliga, svarade på tusen dumma frågor och flera människor kom och berömde skicket på min gamling :) Jag var själv lite förvånad över den glada atmosfären (eller så var jag så löjligt glad att jag inte märkte nåt annat :laugh:) med tanke på att det finns en utbrytarfalang som inte verkar ha mycket positivitet att komma med. Det kanske fanns där men eftersom jag inte kände någon annan så var det inget jag märkte av.

Om G blir fit for fight tänker jag nog försöka åka med honom när det mer eller mindre går på hemmaplan. Han och jag bor på varsin sida av Grevagården så det är inte många minuter från något håll :)
 
@Pancakes Ja, alltså den där utbrytarfalangen är ingen trevlig klick. För några år sen mailade jag dom för att Barbie aldrig var med i deras resultatrapportering och hon skulle dessutom ha hamnat ganska högt på deras tio-i-topp-årslista. Fick ett riktigt tyket svar tillbaka att de minsann inte hade koll på marorna som tävlade bland stora hästar. Blev så förundrad, de är ju lika mycket connemara om de prestera bland ponnier som stora hästar...
 
@Pancakes Ja, alltså den där utbrytarfalangen är ingen trevlig klick. För några år sen mailade jag dom för att Barbie aldrig var med i deras resultatrapportering och hon skulle dessutom ha hamnat ganska högt på deras tio-i-topp-årslista. Fick ett riktigt tyket svar tillbaka att de minsann inte hade koll på marorna som tävlade bland stora hästar. Blev så förundrad, de är ju lika mycket connemara om de prestera bland ponnier som stora hästar...

Mycket märkligt! Själv hade jag nog pudlat och lagt till det. Tyvärr känner jag att stämningen som blir i och runt föreningen gör mig mindre benägen att engagera mig. Det skulle inte förvåna mig om smutskastningen på nätet skrämmer bort folk, oavsett om kritiken är befogad eller inte så sköts det inte särskilt snyggt. Väldigt tråkigt när rasen är så himla bra.
 
@Pancakes Kan inte hålla med mer! Den stämning som råder känns varken inbjudande eller som något jag ens vill ta i med tång ärligt talat. Kom på en sak från riksen som gnagde lite i nacken och det var att en av hingstägarna (plus några flera ur scs) var ute på privat middag med den irländska domaren en av kvällarna. An någon anledning gick deras hästar sen i topp dagen efter. Behöver absolut inte ha ett samband, men det kändes väl lite sådär kan jag tycka.
 
Så då var det klart. Ska boka besiktning för Zimba i morgon och går allt som det ska så flyttar han på fredag. Det känns fruktansvärt även fast förnuftet säger att det är rätt. Klarar knappt av att titta på honom utan att få ett hugg i hjärtat och tårar i ögonen:cry:
Tänk om jag valt fel hem, även fast jag varit supernoga och till och med varit där och tittat. Det är en stor sorg att det skulle bli såhär, en dröm som gått i kras. Har ju enda sen första dagen sett oss ihop om 25år, gamla och grå. Nu blir det inte så :( men han kommer få ett betydligt bättre och roligare liv än vad han fått hos mig(om jag nu inte gjort ett fel val av hem...). Min lilla plutt :cry::heart går sorgen och oron någonsin över? Kommer jag kunna glädjas åt min nya häst som är allt jag drömt om sen Zacke dog?
 
Så då var det klart. Ska boka besiktning för Zimba i morgon och går allt som det ska så flyttar han på fredag. Det känns fruktansvärt även fast förnuftet säger att det är rätt. Klarar knappt av att titta på honom utan att få ett hugg i hjärtat och tårar i ögonen:cry:
Tänk om jag valt fel hem, även fast jag varit supernoga och till och med varit där och tittat. Det är en stor sorg att det skulle bli såhär, en dröm som gått i kras. Har ju enda sen första dagen sett oss ihop om 25år, gamla och grå. Nu blir det inte så :( men han kommer få ett betydligt bättre och roligare liv än vad han fått hos mig(om jag nu inte gjort ett fel val av hem...). Min lilla plutt :cry::heart går sorgen och oron någonsin över? Kommer jag kunna glädjas åt min nya häst som är allt jag drömt om sen Zacke dog?

Förstår att det är jobbigt när man ska lämna bort sin kompis. Jag tror och hoppas det kommer kännas lättare när han kommer till rätta i sitt nya hem :) Blir det byte med den senaste du skrev om eller någon annan? Mest nyfiken eftersom du skrev att det inte kändes riktigt hundra vid provridningen. Jag är säker på att du kommer kunna glädjas åt ny häst också, det här är ju inte ett beslut som du tagit hals över huvud utan du har ju verkligen övervägt det ett tag och funderat igenom det.
 
Jag ställde upp telefonen idag för att få lite film på hur det ser ut när jag rider. Det blir ju inte jättespännande eftersom det är igångsättning, men jag känner att kvalitén på min ridning inte är så bra som jag skulle vilja så jag tänker att det vore bra att se vad det är jag behöver fixa till. Tyvärr ställde jag telefonen så den lutade, så Gedion är knappt med i bild alls :meh: Säger inte så mycket att se mig själv från midjan och upp, när det syns som mest. Så imorgon ska jag köpa nåt stativ så man kan sikta bättre!
 
Så då var det klart. Ska boka besiktning för Zimba i morgon och går allt som det ska så flyttar han på fredag. Det känns fruktansvärt även fast förnuftet säger att det är rätt. Klarar knappt av att titta på honom utan att få ett hugg i hjärtat och tårar i ögonen:cry:
Tänk om jag valt fel hem, även fast jag varit supernoga och till och med varit där och tittat. Det är en stor sorg att det skulle bli såhär, en dröm som gått i kras. Har ju enda sen första dagen sett oss ihop om 25år, gamla och grå. Nu blir det inte så :( men han kommer få ett betydligt bättre och roligare liv än vad han fått hos mig(om jag nu inte gjort ett fel val av hem...). Min lilla plutt :cry::heart går sorgen och oron någonsin över? Kommer jag kunna glädjas åt min nya häst som är allt jag drömt om sen Zacke dog?

Vad är det för häst det blev byte med?
Hoppas att det snart känns bättre :)
 
Så då var det klart. Ska boka besiktning för Zimba i morgon och går allt som det ska så flyttar han på fredag. Det känns fruktansvärt även fast förnuftet säger att det är rätt. Klarar knappt av att titta på honom utan att få ett hugg i hjärtat och tårar i ögonen:cry:
Tänk om jag valt fel hem, även fast jag varit supernoga och till och med varit där och tittat. Det är en stor sorg att det skulle bli såhär, en dröm som gått i kras. Har ju enda sen första dagen sett oss ihop om 25år, gamla och grå. Nu blir det inte så :( men han kommer få ett betydligt bättre och roligare liv än vad han fått hos mig(om jag nu inte gjort ett fel val av hem...). Min lilla plutt :cry::heart går sorgen och oron någonsin över? Kommer jag kunna glädjas åt min nya häst som är allt jag drömt om sen Zacke dog?
Ibland går drömmar i kras, men det kommer nya drömmar. Jag kämpade i många år med den häst jag trodde var min drömhäst och den som jag skulle ha kvar tills jag var för gammal för att rida, men det blev inte så. Nu har jag två andra, varav åtminstone den ena alltid kommer att vara kvar hos mig. Det kommer att bli bra! Du kommer att kunna glädjas åt din nya häst!
 

Liknande trådar

Gnägg Hej! Den här tråden är för alla oss som har en PRE eller som gillar rasen PRE eller som bara vill diskutera PRE. :) Vore kul att få...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 583
Mat Förra tråden är låst, så vi fortsätter väl här :) Jag har bakat en jäkla massa kletcha (kaka? Bakverk? Från Mellanöstern) idag 😅 fyra...
Svar
1
· Visningar
227
Senast: em76
·
Anläggning Plus 1 grad och lera här nu. Förra året hade hästarna 1/6 av hagen de går i nu. Det var lerkaos då. Min förhoppning var att lerkaoset...
2
Svar
38
· Visningar
1 717
Senast: ameo
·
Anläggning Undrar om tråden som går från aggregatet till strömtråden kan va farlig för hästen? Om hästen biter på den? Det är nån plast/gummi...
Svar
6
· Visningar
460
Senast: aglaonema
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Skatt
  • Klara sig på 10 000 i månaden
  • Vad gör vi? Del CXCVI

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Valp 2023 -den andra
  • HusdjursGPS

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp