Connemaratråden

Ja det är samma häst. Det som inte kändes bra på provridningen var att dom hade med en fruktansvärt otrevlig människa med helt fel syn på hästar enligt mig och en riktig översittare. Jag hade missuppfattat och trott att det var hon som var deras tränare och skulle hjälpa dom med utbildningen. Men så var verkligen inte fallet eftersom dom tyckte samma som mig om hennes syn på hästar. Hon var enbart med för att hon är bra på att bedöma hästarna exteriört för hoppningen men skulle inte ha något med Zimbas träning/utbildning i framtiden då dom inte delade synen på hur träning av häst ska vara.

Så det är en 9årig Islandskille. Oerhört lugn, trygg och snäll men envis som tusan :D så det är verkligen något helt annat och verkligen vad jag behöver efter dom här nervösa unghäståren.
Jag har i alla fall fått lära mig massor och nu när självförtroendet får sig ett slag av att jag måste "ge upp" så försöker jag tänka på att jag faktiskt lyckats riktigt bra på egen hand med inridningen och en bra stabil grund som är lätt att bygga vidare på :) en jättebra erfarenhet!
Men nu är oron värst. Trots att jag haft med min man som också känner som mig att det är det "perfekta" hemmet så är jag livrädd att ha fått fel intryck och att han inte får det bra. Men jag försöker tänka som så, att säljer jag inte till dom så ska jag nog inte sälja alls. För så mycket bättre hem går nog inte att hitta och jag kan aldrig veta 100% att allt är som det verkar. Dom är väldigt måna om att kontakt hålls och att både vi kommer och hälsar på och att dom kommer till oss var ett krav.
Så det får bli såhär nu och hoppas på att det känns bättre i hjärtat efter ett tag :)
 
Och lägger till... jag ska ju inte tänka att mitt hem är det bästa heller, han kan ju få det mycketmycket bättre. Största anledningen till att han säljs är ju faktiskt för hans skull, att det blir alldeles för mycket hagtid och lugna turer här för att han ska må bra och få utlopp för sin energi och vilja :)
Han känner ju även av min frustration över att jag inte längre tycker att ridningen är kul när vi matchar så dåligt.
 
Jag tror det är viktigt att försöka tänka att man gjort så gott man kan för att allt ska bli bra, sedan kan man inte rå på vad som händer i framtiden, så vad som än händer är det som du gjort det allra bästa just nu! Lycka till med den nya :)
 
Just nu är det väldigt oklart med hur det blir. Zimba markerade ytterst ytterst lite idag på böjprovet båda fram. Veterinären tyckte att det var så lite att det inte borde vara något hinder för en affär men ändå, hon relaterade det till att han växt som tusan senaste månaderna och/eller en dålig skoning(min nuvarande hovis skor lite knepigt) eller helt enkelt bara en tillfällighet då det var så lite. Men nu måste köparna ta ställning till hur/vad dom vill göra, hoppa av köpet helt, göra en chansning(veterinären tyckte att dom gjorde en väldigt bra affär och hon hade köpt direkt) eller åka till klinik och utreda det vidare och avvakta med köpet tills dess.
 
Kliniktid bokad på Tisdag. Får se om det blir samma reaktion som när jag var inne i oktober, "det är inget fel på din häst, åk hem!" när jag tjatade om olika prover som kanske kunde vara bra att göra :D
 
Fundering: Jag måste klippa Gs bakben, ska jag bara klippa dem eller ska jag ta mer när jag ändå måste plocka fram maskinen? Typ frambenen t.ex. eftersom det ena ändå ser ut som ett lapptäcke... MEN då blir ju pälsen på benen kortare än på resten av kroppen. Samtidigt så har ju fällning pågått en period redan och jag vill inte gärna sabba sommarpälsen eftersom jag inte vill behöva klippa året runt.
 
Min kompis klippte benen precis som man brukar lämna dem pga lerig hage hos medryttarhäst. Såg faktiskt inte helknäppt ut trots allt, man var väl van vid "mönstret" gissar jag :D
 
Hur vet jag om min Connemara är godkänd för Connemara mästerskapet och gäller detta även för riks? Han är importerad från Irland med en komplett stamtavla. Bifogar text som stod på hemsidan här nedanför.
Vill gärna veta så mycket som möjligt om riks för det lät intressant :D

Hoppning

  • Arrangemanget är öppet för svenskregistrerade connemaraponnyer (raskod 33), vars föräldrar är införda i RC, RCB eller utländsk motsvarighet.
 
Senast ändrad:
Hur vet jag om min Connemara är godkänd för Connemara mästerskapet och gäller detta även för riks? Han är importerad från Irland med en komplett stamtavla. Bifogar text som stod på hemsidan här nedanför.
Vill gärna veta så mycket som möjligt om riks för det lät intressant :D

Hoppning

  • Arrangemanget är öppet för svenskregistrerade connemaraponnyer (raskod 33), vars föräldrar är införda i RC, RCB eller utländsk motsvarighet.
Hej! jag har inte läst denna långa tråd, så du har kanske fått svar. SCS har hemsida och nu finns det ute om årets riks. I år är det Grevagården som är värd. Om du haft din pålle ett tag så har du säkert tilläggsregistrerat honom som är ett myndighetskrav, sen är det bara att köra! Lycka till men din Connemara!!!
 
Hej! jag har inte läst denna långa tråd, så du har kanske fått svar. SCS har hemsida och nu finns det ute om årets riks. I år är det Grevagården som är värd. Om du haft din pålle ett tag så har du säkert tilläggsregistrerat honom som är ett myndighetskrav, sen är det bara att köra! Lycka till men din Connemara!!!
Tack för svar! Ja han är tilläggsregistrerad så då borde allt vara okej? :confused: Det står att anmälan sker på blå basen, men kan inte hitta något. Är det någon här inne som har varit med förut på riks och kan berätta mer än det som står på hemsidan, det borde det väl vara :angel::D
 
Tack för svar! Ja han är tilläggsregistrerad så då borde allt vara okej? :confused: Det står att anmälan sker på blå basen, men kan inte hitta något. Är det någon här inne som har varit med förut på riks och kan berätta mer än det som står på hemsidan, det borde det väl vara :angel::D
om du inte hittar på internetanmälan på SH så har man inte lagt ut ännu. Ska kolla så jag inte säger fel. Är uppgifterna i BB helt ok, så är det bara att anmäla.
 
Kollat nu, riks är inte utlagt ännu. Det är ju rätt långt kvar, är det själva dressyr- eller hoppklasser anordnas det nog nästan alltid av föreningen där vi håller hus. Utställning och ridklasser ordnar föreningen.
 
Zimba blir kvar hos mig :heart
Dagens klinikbesök visade lätta ligamentskador i båda framkotorna. Mycket små/lätta och ska inte vara svårt att läka. Men veterinären tyckte det var rätt knepigt hur en 5åring som knappt är riden lyckats få till det så.
När vi höll på och kolla frambenen i gången så la veterinären helt plötsligt märke till att det även är något knas i vänster bak. Mycket diffust och visade inget på röntgen. Syntes ju heller inget av det på böjprovet förra veckan så hon vill att vi avvaktar med det då det kan vara något tillfälligt bara, det var ingen kraftig hälta. Nu blir det metacam i 12 dagar och skrittpromenader.
 
Zimba blir kvar hos mig :heart
Dagens klinikbesök visade lätta ligamentskador i båda framkotorna. Mycket små/lätta och ska inte vara svårt att läka. Men veterinären tyckte det var rätt knepigt hur en 5åring som knappt är riden lyckats få till det så.
När vi höll på och kolla frambenen i gången så la veterinären helt plötsligt märke till att det även är något knas i vänster bak. Mycket diffust och visade inget på röntgen. Syntes ju heller inget av det på böjprovet förra veckan så hon vill att vi avvaktar med det då det kan vara något tillfälligt bara, det var ingen kraftig hälta. Nu blir det metacam i 12 dagar och skrittpromenader.
Men ååå....
 
Igår startade jag Sigge i hans första tävling, en LD clear round, vi blev felfria och jag är mer än nöjd. Det var väldigt trångt på framridningen och han fick inte komma igång ordentligt, jag tror det är därför vi får några hackiga språng (speciellt till hinder nr 6) men annars så skötte han sig såå bra :love:
Jag är förresten en förebild för de yngre genom att använda säkerhetsväst fast att jag inte behöver längre :up: Och sen för min egen säkerhet :D
 

Liknande trådar

Gnägg Hej! Den här tråden är för alla oss som har en PRE eller som gillar rasen PRE eller som bara vill diskutera PRE. :) Vore kul att få...
2
Svar
31
· Visningar
2 883
Senast: Valle
·
Anläggning Plus 1 grad och lera här nu. Förra året hade hästarna 1/6 av hagen de går i nu. Det var lerkaos då. Min förhoppning var att lerkaoset...
2
Svar
38
· Visningar
1 652
Senast: ameo
·
Anläggning Undrar om tråden som går från aggregatet till strömtråden kan va farlig för hästen? Om hästen biter på den? Det är nån plast/gummi...
Svar
6
· Visningar
418
Senast: aglaonema
·
Hästmänniskan Jag har ägt henne i tre år. vi rider ut ca 4 ggr i veckan. Jag rider alltid ut själv, då jag inte har någon att rida ut med, samt att...
2
Svar
32
· Visningar
2 145
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp