Covid-19 del 11

Status
Stängd för vidare inlägg.
Det första testet jag gjorde i en drive in tog 24h, andra test jag gjort på vc för att få komma in 15-30min. Inte betalat 🤷‍♀️
Då är det snabbtest du gjort de senare gångerna, dvs antigentest. För PCR tar längre tid än så att göra. (Jag har gjort PCR på lab när jag gick på universitetet.)
 
Menar du samma test man bokar via 1177 och kan hämta på Apotek gratis? Jag har aldrig hört talas om att VC skulle vara inblandad i test.

Nu förra veckan testades barnet på en sån där gratis drive in provtagning som man bokar via 1177. Man testar sig själv i bilen och lämnar in testet till dem direkt. Då tog det nästan exakt 24 timmar att få svaret.
Det beror på region, jag tror vi varit inne på det tidigare. När man går in på 1177 och vill boka test här, så står det att det ska ske via VC. Där jag också fått hämta i en låda som @Sonic76 beskriver.
 
Sydafrika har gjort en rapport om omikron som är uppmuntrande! Folk har blivit mindre sjuka, färre har behövt syrgas, liten andel vaccinerade osv. Bara en rapport och fortfarande för tidigt för att dra några slutsatser men det ser positivt ut.
Jag tror dock att den bara rörde 42 patienter, som jag uppfattade det som testade positivt när de sökte annan vård. Skulle det fortsätta så vore det lovande, det håller jag med om.
 
Jag tror dock att den bara rörde 42 patienter, som jag uppfattade det som testade positivt när de sökte annan vård. Skulle det fortsätta så vore det lovande, det håller jag med om.

Inte alla upptäcktes när de sökte vård för annat. Men en del av dem upptäcktes så. Vilket också är positivt eftersom patienterna då inte var så sjuka i just covid-19.
 
Inte alla upptäcktes när de sökte vård för annat. Men en del av dem upptäcktes så. Vilket också är positivt eftersom patienterna då inte var så sjuka i just covid-19.
Japp, men det är ju fortfarande så nytt, ganska ung befolkning etc., och det dröjer ju en tid efter att smittspridning tagit fart tills man ser effekten på vårdbelastningen lite bättre. Men vi borde väl få veta mer väldigt snart.
 
Japp, men det är ju fortfarande så nytt, ganska ung befolkning etc., och det dröjer ju en tid efter att smittspridning tagit fart tills man ser effekten på vårdbelastningen lite bättre. Men vi borde väl få veta mer väldigt snart.

Det var ju precis det jag skrev *suck*

Läs igen tack. Måste du alltid se allt genom pessimistiska glasögon? Så fort det dyker upp nåtlitet somkan tyda på att det går åt rätt håll så är du där och påpekar att det inte betyder nåt och att allt fortfarande kan gå åt skogen. Tröttsamt!
 
Det var ju precis det jag skrev *suck*

Läs igen tack. Måste du alltid se allt genom pessimistiska glasögon? Så fort det dyker upp nåtlitet somkan tyda på att det går åt rätt håll så är du där och påpekar att det inte betyder nåt och att allt fortfarande kan gå åt skogen. Tröttsamt!
Jag ber så mycket om ursäkt för att jag återupprepade vad du skrev, i nåt slags försök att bekräfta att jag höll med om det du skrev och spann vidare.

Visst, jag är en person som ser allt genom pessimistiska glasögon överlag. Och det verkar finnas olika typer vad gäller att hantera livet i en pandemi, de som vill ta till sig positiv information för att klara vardagen, och andra som är mer som jag som inte vill få upp "hoppet" i onödan för att det framstår som läskigare/jobbigare om det skulle visa sig att man borde varit mer orolig och vidtagit fler säkerhetsåtgärder. Men jag far åtminstone inte med osanning, utan brukar ha ok koll på det jag refererar till (och eftersom att jag bara är en lekman så hänvisar jag till vad forskare tror, kommer med få egna gissningar). Jag själv ser inget fel med att slå ner på olika saker i nyhetsuppdateringen, och att kanske inte ha samma perspektiv. Men det kanske andra gör, utöver du själv alltså.

Vidare så brukar jag undvika att bedöma någons inlägg som "tröttsamma" eller dylikt, utan svara på innehållet istället.
 
Det nämns lite här och var i den här tråden att vaccinet inte minskar smittspridningen som man hade hoppats, är det verkligen så? Jag har läst att vaccinet minskar risken för både smitta, allvarlig sjukdom och vidare smittspridning som förväntat och ibland även bättre än förväntat.

Tex den här svenska studien visar ju att det varit betydligt mindre smittspridning i familjer där många är vaccinerade:
https://www.umu.se/nyheter/vaccination-kopplad-till-minskad-smittspridning-inom-familjen_10968308/

På folkhälsomyndighetens sida där de presenterar statistik för genombrottsinfektioner ser det ju också ut som att vaccinet verkligen hjälper mot smittspridning.
Jag kom på en grej gällande folkhälsomyndigheten och statistiken för genombrottsinfektioner. Och det här är kanske helt överflödig information, men genombrottsinfektionerna som inträffat efter 24 oktober redovisas inte i den kategorin längre. Utan i veckorapporterna. Och senaste veckan tycks det vara en ganska klar ökning av vaccinerade (lila). Sedan vet jag inte om de bidrar mer eller mindre till smittspridningen utöver att de utgör en ganska stor del av de som blivit smittade? Bild från senaste veckorapporten:
antalfall_total_v48.png
 
Menar du samma test man bokar via 1177 och kan hämta på Apotek gratis? Jag har aldrig hört talas om att VC skulle vara inblandad i test.

Nu förra veckan testades barnet på en sån där gratis drive in provtagning som man bokar via 1177. Man testar sig själv i bilen och lämnar in testet till dem direkt. Då tog det nästan exakt 24 timmar att få svaret.
Nej här bokar man inte
Man hämtar testet i en låda utanför vc och registrerar sedan provet på 1177 innan man lämnar in.
 
Jag kom på en grej gällande folkhälsomyndigheten och statistiken för genombrottsinfektioner. Och det här är kanske helt överflödig information, men genombrottsinfektionerna som inträffat efter 24 oktober redovisas inte i den kategorin längre. Utan i veckorapporterna. Och senaste veckan tycks det vara en ganska klar ökning av vaccinerade (lila). Sedan vet jag inte om de bidrar mer eller mindre till smittspridningen utöver att de utgör en ganska stor del av de som blivit smittade? Bild från senaste veckorapporten:
antalfall_total_v48.png

Det hade varit intressant att se vilka vaccinerade som blir sjuka nu. Det är ju inte så konstigt om 85+ inte får så bra effekt av vaccinet som en yngre person. Och just de äldsta har nog väldigt god vaccintäckning. Sen hade det också varit intressant att se hur sjuka de vaccinerade resp. de ovaccinerade blir. T.ex. genom siffror på inläggning på sjukhus/IVA. Det viktiga är ju inte i första hand att folk inte blir smittade, utan att folk inte blir så sjuka. Det viktiga är att minska belastningen på sjukvården så att den kan hinna med alla andra som behöver den.
 
Nej här bokar man inte
Man hämtar testet i en låda utanför vc och registrerar sedan provet på 1177 innan man lämnar in.

Kan man hämta testet direkt när man vill? Det hade ju varit superbra om det funkat så här. Oftast har jag fått boka en tid för hämtning av test och det har sällan varit samma dag. Oftast dagen efter. Nån gång 2-3 dagar efter. Sen är det ju väntetid efter testet också innan man får svaret.
 
Det hade varit intressant att se vilka vaccinerade som blir sjuka nu. Det är ju inte så konstigt om 85+ inte får så bra effekt av vaccinet som en yngre person. Och just de äldsta har nog väldigt god vaccintäckning. Sen hade det också varit intressant att se hur sjuka de vaccinerade resp. de ovaccinerade blir. T.ex. genom siffror på inläggning på sjukhus/IVA. Det viktiga är ju inte i första hand att folk inte blir smittade, utan att folk inte blir så sjuka. Det viktiga är att minska belastningen på sjukvården så att den kan hinna med alla andra som behöver den.
Det finns också siffror på detta i veckorapporterna numera :) Och jag håller med, det är rimligt att äldre har sämre effekt (om inte annat för att de vaccinerats tidigare) och att ganska lite sjukdom räcker för att det ska bli illa om man redan är skröplig. Det står såhär om intensivvårdade:

"Hittills har 27 nya intensivvårdade patienter med bekräftad covid-19 rapporterats under vecka 47. Under föregående tre veckor var medeltalet 17 patienter per vecka. Av de nya intensivvårdade patienterna under vecka 47 var 21 personer ovaccinerade, vilket motsvarar 78 procent och antalet nya intensivvårdade patienter ökade bland ovaccinerade. Under de fyra senaste veckorna (vecka 44–47) var antalet intensivvårdade per 100 000 sju gånger högre bland ovaccinerade än bland vaccinerade. Medelåldern för nya intensivvårdade patienter var den senaste månaden 53 år bland ovaccinerade och 72 år bland vaccinerade. Under vecka 47 rapporterades nya intensivvårdade patienter från 10 regioner (det rapporterade antalet patienter för de två senaste veckorna bedöms bli något högre på grund av fördröjning i rapporteringen, särskilt vad gäller aktuell rapportvecka)." (s. 2)


Jag lyckades inte kopiera bilderna på graferna gällande åldersgrupper hos bekräftade fall etc, men det återfinns på sida nummer 6. Lägger till att gruppen som verkar bli smittade i störst utsträckning bland vaccinerade nu är 40-49, men det är inte de som dominerar på IVA. https://www.folkhalsomyndigheten.se...1/covid-1_veckorapport_2021_vecka47_final.pdf
 
Senast ändrad:
Hos oss har det varit ca 50/50 med vaccinerade och ovaccinerade som blivit smittade, men yngre oftast bara lindrigt sjuka. Äldre har blivit sjukare, en del har behövt sjukhus vard men fa intensivvard. Nu när manga har fatt en tredje spruta har den procenten ändrats och jag det är mkt fa med en tredje dos som testar positivt.

Smittotalen sjunker nu rejält här i Österrike, nyinfektionerna har mer än halverats pa en vecka. Hoppas att det är sista veckan lockdown nu för alltid. Personligen har det inte kännts alls som ngn lockdown, glömde tom bort det och gick till biblioteket häromdagen (som saklart var stängt). Men pa sjukhusen har det inte lugnat ner sig än, hoppas det syns en skillnad där snart ocksa.
 
Det finns också siffror på detta i veckorapporterna numera :) Och jag håller med, det är rimligt att äldre har sämre effekt (om inte annat för att de vaccinerats tidigare) och att ganska lite sjukdom räcker för att det ska bli illa om man redan är skröplig. Det står såhär om intensivvårdade:

"Hittills har 27 nya intensivvårdade patienter med bekräftad covid-19 rapporterats under vecka 47. Under föregående tre veckor var medeltalet 17 patienter per vecka. Av de nya intensivvårdade patienterna under vecka 47 var 21 personer ovaccinerade, vilket motsvarar 78 procent och antalet nya intensivvårdade patienter ökade bland ovaccinerade. Under de fyra senaste veckorna (vecka 44–47) var antalet intensivvårdade per 100 000 sju gånger högre bland ovaccinerade än bland vaccinerade. Medelåldern för nya intensivvårdade patienter var den senaste månaden 53 år bland ovaccinerade och 72 år bland vaccinerade. Under vecka 47 rapporterades nya intensivvårdade patienter från 10 regioner (det rapporterade antalet patienter för de två senaste veckorna bedöms bli något högre på grund av fördröjning i rapporteringen, särskilt vad gäller aktuell rapportvecka)." (s. 2)


Jag lyckades inte kopiera bilderna på graferna gällande åldersgrupper hos bekräftade fall etc, men det återfinns på sida nummer 6. Lägger till att gruppen som verkar bli smittade i störst utsträckning bland vaccinerade nu är 40-49, men det är inte de som dominerar på IVA. https://www.folkhalsomyndigheten.se...1/covid-1_veckorapport_2021_vecka47_final.pdf

Dessa siffror tyder på att vaccinet har en bra effekt. Det känns positivt!
 
Dessa siffror tyder på att vaccinet har en bra effekt. Det känns positivt!

Här har man iaf sett väldigt tydligt att vaccinet inte skyddar sa bra som man önskat mot infektion men väldigt bra mot svarare sjukdom. De enstaka vaccinerade som varit inlagda pa iva har varit äldre där vaccinationen ligger längre tillbaka eller personer med svar grundsjukdom där coviden kanske inte varit huvudproblemet eller där kroppen pga grundsjukdomen inte kunnat bygga upp ett bra skydd.
 
Här har man iaf sett väldigt tydligt att vaccinet inte skyddar sa bra som man önskat mot infektion men väldigt bra mot svarare sjukdom. De enstaka vaccinerade som varit inlagda pa iva har varit äldre där vaccinationen ligger längre tillbaka eller personer med svar grundsjukdom där coviden kanske inte varit huvudproblemet eller där kroppen pga grundsjukdomen inte kunnat bygga upp ett bra skydd.

Eftersom vi inte kommer kunna utrota covid-19 så är det det bästa man kan hoppas på. Att folk får nåt liknande en vanlig influensa eller förkylning.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Wohooo! Äntligen är sommaren slut och vi får gå tillbaka till skolan! Alla antagningsbesked har skickats ut och ett gäng förväntansfulla...
52 53 54
Svar
1 066
· Visningar
24 762
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 498
Senast: Grazing
·
Skola & Jobb Hej! Här på Buke verkar det finnas kloka och hjälpsamma människor, postar nu min fråga efter att ha läst på forumet i flera veckor. Jag...
2 3
Svar
56
· Visningar
4 534
Senast: Mabuse
·
Relationer Gammal användare med anonymt nick pga vill inte kunna bli googlad. Det är så att jag har två minderåriga barn och är skild från barnens...
Svar
5
· Visningar
944
Senast: Crossline
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp