Covid-19 del 11

Status
Stängd för vidare inlägg.
Inga symtom på mig eller sambon än. Jag fick tredje dosen för en månad sen. Sambon skulle tagit sin tredje idag,
Har du fått kolla upp om du har antikroppar eller ej? :) Jag själv har fått det, men jag antar att det inte är standard för alla typer av behandlingar/anledningar till att man är i riskgrupp.
 
Men så mysigt. Enligt FHM ökar smittspridningen här i Östergötland igen och det är bara en tidsfråga innan omikronet når länet. Surprise surprise! Det blir så när folk ränner runt på olika evenemang som om pandemin inte fanns...🤦‍♀️.
 
Jag och sambon har varit och tagit test. Så mycket folk för provtagning ☹️ Har ju tagit test tidigare ett par gånger och aldrig så mycket folk då.

Alltså, jag testat mig har jag ju inte åkt iväg och hämtat testet själv. Det får vi inte. Min man (som då varit frisk) har hämtat testet på apoteket på en bokad tid. Andra gånger har jag bokat tid och kört iväg för att hämta test i drive in och testa mig själv i bilen och sen lämnat det direkt. Jag kan inte se hur det skulle kunna bli trängsel där då det är tidsbokning och ingen drop in alls.

Har ni alltså drop in för provtagning? Låter inte alls säkert ut smittspridningssynpunkt?
 
Alltså, jag testat mig har jag ju inte åkt iväg och hämtat testet själv. Det får vi inte. Min man (som då varit frisk) har hämtat testet på apoteket på en bokad tid. Andra gånger har jag bokat tid och kört iväg för att hämta test i drive in och testa mig själv i bilen och sen lämnat det direkt. Jag kan inte se hur det skulle kunna bli trängsel där då det är tidsbokning och ingen drop in alls.

Har ni alltså drop in för provtagning? Låter inte alls säkert ut smittspridningssynpunkt?
Det går ju att läsa om olika regioners sätt att testa på 1177, om man klickar i en annan region.
 
Jag och sambon har varit och tagit test. Så mycket folk för provtagning ☹️ Har ju tagit test tidigare ett par gånger och aldrig så mycket folk då.
Nu behöver ju långt ifrån alla vara covid. Det cirkulerar ju även vanliga förkylningar. Vi får hoppas på att det till stor del är sådana.
 
Så det finns alltså regioner som har drop in och då riskerar trängsel bland de som kommer för att provta sig? Det är ju helt förfärligt dåligt planerat i så fall!
Klipper in från region Halland:

Självprovtagning covid-19 i Halland​

Innehållet gäller Halland:
"Provtagningen visar om du har covid-19 just nu. Du genomför provtagningen själv. Provet kostar inget och det är drop-in. Obs! Från 6 december förändras självprovtagningen i Halland och det är andra provtagningsplatser än tidigare. Du behöver inte längre boka tid. Åk och hämta självprovtagningstest i en svart låda, registrera provet på 1177.se, genomför provtagning och lämna provet i lådan. Se nedan vilka platser och när lådorna finns på plats. Har du inte e-legitimation finns vardagar drop-in på sju platser i Halland."


Från 22/9 rörande region Stockholm (från en aktör som bedriver provtagning åt regionen)
"Den 21 september startade provtagningsverksamheten återigen upp och det blir Samtrans Omsorgsresor som fått förnyat och utökat förtroende av Region Stockholm att driva assisterad drop-in-provtagning för covid-19. Enheterna utökas till fyra och kommer att alternera mellan ett flertal platser inom regionen." https://via.tt.se/pressmeddelande/d...ockholm?publisherId=3235421&releaseId=3306951

Verkar också återfinnas på diverse sjukhus i olika regioner, men jag vet också att man i många fall bytt ut till nån låda bara. Som i Halland. Orkar inte riktigt hitta och länka till fler, men det förekommer.
 
Alltså, jag testat mig har jag ju inte åkt iväg och hämtat testet själv. Det får vi inte. Min man (som då varit frisk) har hämtat testet på apoteket på en bokad tid. Andra gånger har jag bokat tid och kört iväg för att hämta test i drive in och testa mig själv i bilen och sen lämnat det direkt. Jag kan inte se hur det skulle kunna bli trängsel där då det är tidsbokning och ingen drop in alls.

Har ni alltså drop in för provtagning? Låter inte alls säkert ut smittspridningssynpunkt?

Man har bokad tid får test i en påse vid vårdcentralen och de flesta går till sin bil och gör testet där sen lägger man sin påse med ett provrör i en låda.
 
Varför se allt så pessimistiskt? Varför inte glädjas åt att just nu går det bra för Sverige. Självklart kan det ändras men jag blir iaf inte lyckligare av att tänka att allt kan gå åt skogen när som helst.
Men du vet att FHM troligen inför nya restriktioner i veckan väl? Det borde förvisso ge oss bättre utsikter.
 
Så det finns alltså regioner som har drop in och då riskerar trängsel bland de som kommer för att provta sig? Det är ju helt förfärligt dåligt planerat i så fall!

Här finns det till exempel drive-thru med test, kommer inte ihåg om det är tidsbokning eller inte där, men det är jättesmidigt, man får sitt kit i en lucka, parkerar på en stor parkering och provtar sig i bilen och kör sedan och lämnar det i en annan lucka. Riskerar på sin höjd bilkö.

Finns såklart andra lösningar för de som inte har bil, men eftersom jag inte bor i någon av de större storstadsregionerna har många bil.
 
Så det finns alltså regioner som har drop in och då riskerar trängsel bland de som kommer för att provta sig? Det är ju helt förfärligt dåligt planerat i så fall!
Här hämtar du testet utomhus, genom dropp in mellan 9.00 och 9.30. Sen ska testet lämnas in senast 14.00.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Wohooo! Äntligen är sommaren slut och vi får gå tillbaka till skolan! Alla antagningsbesked har skickats ut och ett gäng förväntansfulla...
52 53 54
Svar
1 066
· Visningar
24 760
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 498
Senast: Grazing
·
Skola & Jobb Hej! Här på Buke verkar det finnas kloka och hjälpsamma människor, postar nu min fråga efter att ha läst på forumet i flera veckor. Jag...
2 3
Svar
56
· Visningar
4 534
Senast: Mabuse
·
Relationer Gammal användare med anonymt nick pga vill inte kunna bli googlad. Det är så att jag har två minderåriga barn och är skild från barnens...
Svar
5
· Visningar
944
Senast: Crossline
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp