Bukefalos 28 år!

Covid-19 del 11

Status
Stängd för vidare inlägg.
Alltså, jag tänker att man inte kan veta ifall det positiva testet vid din hemkomst beror på kvarvarande virus eller ny smitta, så det är väl egentligen helt rimligt om man vill vara på den säkra sidan.

Jag tanker att det ar mest troligt att det ar kvarvarande virus (det rekommenderas normalt inte har att man tar ett PCR test inom 90 ndagar av tidigare bekraftad smitta), speciellt da man borde ha viss extra immunitetet efter smitta; och tar man till sa starka metoder som obligatorisk husarest sa bor man vara valdigt saker pa att det faktiskt skyddar allmanheten, och inte bara for att vara pa den sakra sidan liksom.

For mitt indviduella scenario sa vet jag ju ocksa med mig att min risk kommer vara mycket lagre, som kommer att spendera julen i ett hus pa landsbygden, jamfort med manga som stannar inom landet, men som kommer att ga pa diverse julfester och andra sammankomster.
Jag inser att regler inte kan anpassas for varje scenario, men det ar en valdigt grov frihetsinskrankning att satta nagon i husarrest, sa man bor ha valdigt goda grunder att tro at det ar rimligt och proportionerligt till den potentiella risken
 
Så du ser inte ett enda problem med att vaccinen inte är 100% effektiva? Eller för den delen att de i dagsläget är kanske 50-80% effektiva beroende på vad man avser?

Och som sagt ingen här utom du (vad jag vet) har diskuterat att vi inte ska ta fram vaccin, det låter mer som ett konstruerat problem från din sida för att inte diskutera problem med vaccinen. Det finns massor av problem, alltifrån effektivitet, hur folk uppfattar effektiviteten, biverkningar,, kostnader, att de skapar klyftor i samhället, att man inte kan göra en vaccination ogjord, att man måste upprepa vaccinationen och inte minst att det kan komma versioner av covid som det itne biter på

Det är ju först när man tar hänsyn till alla effekter vaccinet har, både bra och dåliga som man kan avgöra om det är till nytta för samhället. Just nu är det bra i mina ögon, men om verkningsgraden på nya versioner är ännu mindre och dessutom sjunker snabbare så är det tveksamt.
Det finns inga vaccin, mot någon sjukdom, som är "100 % effektiva".

Vaccinerna mot lunginflammation t.ex. når strax över 50 %-nivån, men är ack så viktiga för för att minska risken att insjukna eller bli svårt sjuk.
Ungefär detsamma, 50-60 % gäller för vaccinerna mot säsongsinfluensa, men där tillkommer att det är mycket viktigt att minska smittspridningen.

Alla vaccin är "riskreducerande" = sänker risken att den vaccinerade blir sjuk alls, att den vaccinerade blir svårt sjuk, och att den vaccinerade sprider smitta vidare.

Kräver du att vaccin mot just Covid-19 ska vara superdupereffektivt?
 
Problemet jag ser med vaccinet är inte själva vaccinet utan att man lovad saker som sen visade sig inte hålla i verkligheten. Det är dumt att lova saker som inte håller men det är ju inte vaccinets fel utan felet ligger i felaktig marknadsföring av vaccinet.

Men spelar inte delta en viss roll i detta också? Viruset har ju redan förekommit i ett antal varianter och vaccinen framställdes ju före den mer smittsamma deltavarianten (snabbt) tog över i smittspridningen och den vet vi ju har kommit att påverka effekten av vaccinen. Dock att vaccinen fortsatt har ansetts ge tillräckligt bra skydd mot svår sjukdom varpå modifiering eller distribution av modifierat vaccin inte blivit aktuellt (ännu).

Jag har svårt att se det som ”felaktig marknadsföring” utan snarare en egentligen inte särskilt uppseendeväckande (men i sammanhanget rätt olycklig) följd utifrån det faktum att både viruset och kunskapsläget är - och ju hela tiden har varit - i ständig förändring.
 
Det finns inga vaccin, mot någon sjukdom, som är "100 % effektiva".

Vaccinerna mot lunginflammation t.ex. når strax över 50 %-nivån, men är ack så viktiga för för att minska risken att insjukna eller bli svårt sjuk.
Ungefär detsamma, 50-60 % gäller för vaccinerna mot säsongsinfluensa, men där tillkommer att det är mycket viktigt att minska smittspridningen.

Alla vaccin är "riskreducerande" = sänker risken att den vaccinerade blir sjuk alls, att den vaccinerade blir svårt sjuk, och att den vaccinerade sprider smitta vidare.

Kräver du att vaccin mot just Covid-19 ska vara superdupereffektivt?
Bara för att det inte finns vaccin som är 100% effektiva (kanske kan vi komma att få det i framtiden dessutom) innebär väl inte det att det är ett problem/en nackdel?

Hur fick du tanken att jag kräver något av ett vaccin överhuvudtaget, har jag skrivit något i den stilen och i så fall var? Det vore bra för mig att se vart det kommer ifrån så jag kan undvika missförstånd? Eller likställer du att jag ser problem med att jag ställer krav? Och hur tänker du då?
 
Vad gäller vaccinernas effektivitet så kanske vi kan se det som att det är ett sätt att få ner smittspridningen och faran med att bli smittad och sjuk till en nivå som är jämförbar med säsongsinfluensan.
Jag tanker att det ar mest troligt att det ar kvarvarande virus (det rekommenderas normalt inte har att man tar ett PCR test inom 90 ndagar av tidigare bekraftad smitta), speciellt da man borde ha viss extra immunitetet efter smitta; och tar man till sa starka metoder som obligatorisk husarest sa bor man vara valdigt saker pa att det faktiskt skyddar allmanheten, och inte bara for att vara pa den sakra sidan liksom.

For mitt indviduella scenario sa vet jag ju ocksa med mig att min risk kommer vara mycket lagre, som kommer att spendera julen i ett hus pa landsbygden, jamfort med manga som stannar inom landet, men som kommer att ga pa diverse julfester och andra sammankomster.
Jag inser att regler inte kan anpassas for varje scenario, men det ar en valdigt grov frihetsinskrankning att satta nagon i husarrest, sa man bor ha valdigt goda grunder att tro at det ar rimligt och proportionerligt till den potentiella risken
Har du kollat med myndigheterna i England (för visst är du där?) hur de ser på din typ av fall? Låter som en intressant fråga att ställa, med tanke på att du både är vaccinerad och har en nyligen genomgången infektion.
 
Vad gäller vaccinernas effektivitet så kanske vi kan se det som att det är ett sätt att få ner smittspridningen och faran med att bli smittad och sjuk till en nivå som är jämförbar med säsongsinfluensan.

Har du kollat med myndigheterna i England (för visst är du där?) hur de ser på din typ av fall? Låter som en intressant fråga att ställa, med tanke på att du både är vaccinerad och har en nyligen genomgången infektion.
Grejen är väl att inte ens Sverige avråder folk att testa sig vid inresa efter vaccination och genomgången infektion längre, med tanke på Omikron. England har väl så vitt jag förstår ännu tydligare åtgärder.
 
Vad gäller vaccinernas effektivitet så kanske vi kan se det som att det är ett sätt att få ner smittspridningen och faran med att bli smittad och sjuk till en nivå som är jämförbar med säsongsinfluensan.

Har du kollat med myndigheterna i England (för visst är du där?) hur de ser på din typ av fall? Låter som en intressant fråga att ställa, med tanke på att du både är vaccinerad och har en nyligen genomgången infektion.

Jag kontaktade faktiskt min Member of Parliament tidigare idag, men jag forvantar mig inget svar eller handling - min MP sitter dessutom i opposition, sa har begransad formaga att vara effektiv nar det kommer till nationella policys - lagg till dessutom att vara atgarder i det stora hela beslutas i hast, av en liten grupp MPs, med tveksam bevisgrund utan mest i syfte att blidka media och den allmanna opinionen, sa tror det jag det finns ett begransat intresse kring hur atgarder faktiskt drabbar individer jamfort med den smittsskyddseffekt de potentiellt har..

Jag vet inte hur mycket brittiska nyheter tacks i sverige, men en av de stora nyheterna just nu ar hur Number 10 (alltsa Boris och toppstyrningen av landet) tydligen hade en hemlig julfest forra aret, samtidigt som resten av landet hade "Tier 4 lockdown", manga satt helt ensamma och manga andra fick inte se nara och kara en sista gang innan de dog osv.
Sa det styrande lagret har varken empati eller integritet..

Forlat, nu blev det OT!
 
Jag kontaktade faktiskt min Member of Parliament tidigare idag, men jag forvantar mig inget svar eller handling - min MP sitter dessutom i opposition, sa har begransad formaga att vara effektiv nar det kommer till nationella policys - lagg till dessutom att vara atgarder i det stora hela beslutas i hast, av en liten grupp MPs, med tveksam bevisgrund utan mest i syfte att blidka media och den allmanna opinionen, sa tror det jag det finns ett begransat intresse kring hur atgarder faktiskt drabbar individer jamfort med den smittsskyddseffekt de potentiellt har..

Jag vet inte hur mycket brittiska nyheter tacks i sverige, men en av de stora nyheterna just nu ar hur Number 10 (alltsa Boris och toppstyrningen av landet) tydligen hade en hemlig julfest forra aret, samtidigt som resten av landet hade "Tier 4 lockdown", manga satt helt ensamma och manga andra fick inte se nara och kara en sista gang innan de dog osv.
Sa det styrande lagret har varken empati eller integritet..

Forlat, nu blev det OT!
Men har du koll på att det ser lite liknande ut i Sverige nu, med testning och att hålla sig avskild vid positivt test vid inresa (oavsett om man haft covid senaste halvåret eller är vaccinerad, ganska nya riktlinjer efter omikron tillkom)? Lägger till: det gäller även personer som visat ett negativt test i samband med inresa.

Jag vet inte heller hur det skrivs om det i Sverige, men följer brittiska nyheter. :D
 
Senast ändrad:
Men har du koll på att det ser lite liknande ut i Sverige nu, med testning och att hålla sig avskild vid positivt test vid inresa (oavsett om man haft covid senaste halvåret eller är vaccinerad, ganska nya riktlinjer efter omikron tillkom)?

Jag vet inte heller hur det skrivs om det i Sverige, men följer brittiska nyheter. :D

Jo jag sag det, men det paverkar val igentligen inte mina planer i Sverige sa mycket - jag kanner typ ingen forutom familjen i Sverige, sa PCR positivt eller ej sa kommer vi vara ganska isolerade i jul anda. Dessutom behover jag inte betala £50 for det svenska testet, och sen sager FHM bara 7 dagar isolering vid positivt PCR, jmfort med 10 har..

Sen allman fraga - nar FHM sager "Stanna hemma" sa hittar jag ingen fortydling vad som galler t.ex. att ga pa promenader i skogen/stranden eller andra tomma platser utomhus? Naturligtvis ska man unvika shoppinggator osv, men har det gjorts nagon fortydling om man alls far ga ut, langt ifran andra manniskor?
 
Jo jag sag det, men det paverkar val igentligen inte mina planer i Sverige sa mycket - jag kanner typ ingen forutom familjen i Sverige, sa PCR positivt eller ej sa kommer vi vara ganska isolerade i jul anda. Dessutom behover jag inte betala £50 for det svenska testet, och sen sager FHM bara 7 dagar isolering vid positivt PCR, jmfort med 10 har..

Sen allman fraga - nar FHM sager "Stanna hemma" sa hittar jag ingen fortydling vad som galler t.ex. att ga pa promenader i skogen/stranden eller andra tomma platser utomhus? Naturligtvis ska man unvika shoppinggator osv, men har det gjorts nagon fortydling om man alls far ga ut, langt ifran andra manniskor?
Alltså, allt i Sverige är ju rekommendationer och inte tvingande... så det är nog ingen fara för dina planer på det sättet. Med reservation för att det är möjligt att Sverige säkert skulle kunna ändra till tio dagar om nya varianten visar sig annorlunda på något vis.
 
Är det nån som vet hur lång tid det tar för att få svar när man tar prov ur en sådan låda utanför vc?
Jag antar att det beror på en hel del faktorer. När jag testar mig är det viktigt att få en tid (vi måste boka) för att hämta test innan kl 11:30, för då kommer bilen och hämtar upp proverna. Som snabbast har jag sedan fått svar på förmiddagen dagen efter. Om jag inte lyckas boka en tidig tid så blir ju också resultatet fördröjt.....
 
Nej det man hämtar i en låda utanför vc
Har inte råd att köpa ett hemtest

Menar du samma test man bokar via 1177 och kan hämta på Apotek gratis? Jag har aldrig hört talas om att VC skulle vara inblandad i test.

Nu förra veckan testades barnet på en sån där gratis drive in provtagning som man bokar via 1177. Man testar sig själv i bilen och lämnar in testet till dem direkt. Då tog det nästan exakt 24 timmar att få svaret.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Wohooo! Äntligen är sommaren slut och vi får gå tillbaka till skolan! Alla antagningsbesked har skickats ut och ett gäng förväntansfulla...
52 53 54
Svar
1 066
· Visningar
25 253
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 859
Senast: Grazing
·
Skola & Jobb Hej! Här på Buke verkar det finnas kloka och hjälpsamma människor, postar nu min fråga efter att ha läst på forumet i flera veckor. Jag...
2 3
Svar
56
· Visningar
4 677
Senast: Mabuse
·
Relationer Gammal användare med anonymt nick pga vill inte kunna bli googlad. Det är så att jag har två minderåriga barn och är skild från barnens...
Svar
5
· Visningar
992
Senast: Crossline
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp