Covid-19 del 12

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag förstår ju att det här är mindre dödsfall än tidigare vågor, men det känns kanske som att man varit lite för ivriga att säga att Omikron varit mild i Sydafrika....? Blev lite förvånad när jag kollade nya dödsfall (per miljon invånare då), och det verkar ju inte direkt som att det stannat av.
https://ourworldindata.org/explorer...e&Color+by+test+positivity=false&country=~ZAF

Man kan bevisa vad som helst genom att välja tidsintervall som passar ens tes.
Här har jag varlt ett helt annat tidsintervall än vad du gjort, och vips ser nuvarande läge "milt" ut i Sydafrika.
I varje fall mot tidigare vågor, som du valt att inte ta med.

https://ourworldindata.org/explorer...e&Color+by+test+positivity=false&country=~ZAF
 
Man kan bevisa vad som helst genom att välja tidsintervall som passar ens tes.
Här har jag varlt ett helt annat tidsintervall än vad du gjort, och vips ser nuvarande läge "milt" ut i Sydafrika.
I varje fall mot tidigare vågor, som du valt att inte ta med.

https://ourworldindata.org/explorer...e&Color+by+test+positivity=false&country=~ZAF
Jag påstår inte att det såg ut som det var mer än tidigare vågor, jag menade bara att det verkade stiga trots att man sagt att det verkar ge med sig. Vidare så rapporterades över 500 nya dödsfall som eftersläpat de senaste sex veckorna nyss.
 
Jag påstår inte att det såg ut som det var mer än tidigare vågor, jag menade bara att det verkade stiga trots att man sagt att det verkar ge med sig. Vidare så rapporterades över 500 nya dödsfall som eftersläpat de senaste sex veckorna nyss.

Jag tycker den här kombinerade grafen beskriver ganska bra om hur den här fjärde vågen i Sydafrika visar sig vara ganska mild (om man räknar dödsfall) jämfört med tidigare vågor, med tanke på hur många som blivit smittade:

Jag gissar att "det som börjar ge med sig" är smittandet, inte dödsfallen som kommer ett antal halvtakter senare.


_ourworld-zaf.jpg
 
Så om du hamnar på IVA pga akut sjukdom, så kommer du att tacka nej till behandling? Med tanke på de olika "gifter" som används ifall du skulle behöva sövas och behandlas. Eller om du skulle få cancer, så kommer du att tacka nej till cellgiftsbehandling? Låt mig tvivla!
Jag har mellanlandat på IVA en gång (bilolycka) så nej visst inte, men jag tycker fortfarande alla har rätt till sin egen uppfattning och i det här fallet blev jag väldigt skeptisk till en början. Men på riktigt spännande att de tagit virus från schimpans; nått jag hade missat då jag inte läst in mig om vaccinen tidigare.
 
Jag tycker det är mest intressant, eller snarare tragiskt att folk sprider sån dynga som att vaccinen innehåller gift utan att ha belägg för det.

Jag tycker det är intressant och tragiskt att det hittas brottstycken av information och görs långtgående antaganden (långskott) om hur man plötsligt sett den enda sanningen som alla tidigare missat utan att förstå eller ens förstå att man inte förstått. Eller ens misstänka att man nog hoppat i galen tunna med sina tankar.

Och det upprepas och rapas upp i i oändliga loopar av konspirationstankar. Och tyvärr tar det visst fäste och dödar medmänniskor indirekt.
 
De mår helt okej allihop trots div. underliggande sjukdomar hos ffa moster och svärfar (som dessutom båda är 70+) som skulle ha kunnat orsaka problem. Hittills verkar det bete sig som en vanlig förkylning hos dem allihop :)

I övrigt delar jag din upplevelse vad gäller antigentester. Jag har länge varit medveten om att de inte är helt tillförlitliga, men det är först den här veckan som jag fått det svart på vitt från folk jag känner.

Så skönt att de är förhållandevis okej i alla fall. Hoppas att de kryar på sig snabbt! :)

Men ja, jag hade inte vågat lita på ett antigentest nu, särskilt vid faktiska symtom. De kan säkert fylla ett syfte som komplement till PCR-test men det verkar ju tämligen klart att utfallen inte är lika tillförlitliga. Vilket förstås är synd i sig eftersom det förstås kan vara problematiskt att svar (och även att få tid för, på vissa ställen här) PCR-test kan ta sin tid (även om jag som sagt är imponerad över hur snabbt det gått vid de två tillfällen som jag har testat mig).
 
Jag har mellanlandat på IVA en gång (bilolycka) så nej visst inte, men jag tycker fortfarande alla har rätt till sin egen uppfattning och i det här fallet blev jag väldigt skeptisk till en början. Men på riktigt spännande att de tagit virus från schimpans; nått jag hade missat då jag inte läst in mig om vaccinen tidigare.
Jag tycker inte det är ett dugg spännande utan högst rimligt. Man behöver ett virus som funkar på människan men inte ger infektion. Ofta dödar man de eller manipulerar det så att det inte ger sjukdon. Schimpanser är mycket lika människor så en schimpansförkylning ligger nära till hands.

Sen undrar jag varför du sprider information som du är skeptisk till som sanning. Du hade inte en belägg i det du hänvisade till. Är man skeptisk så kan man skriva det och fråga efter info.
 
Jag har mellanlandat på IVA en gång (bilolycka) så nej visst inte, men jag tycker fortfarande alla har rätt till sin egen uppfattning och i det här fallet blev jag väldigt skeptisk till en början. Men på riktigt spännande att de tagit virus från schimpans; nått jag hade missat då jag inte läst in mig om vaccinen tidigare.

Det är klart att alla har rätt till sin egen uppfattning. Men det som kan vara olyckligt är ju om man kommer att basera sin uppfattning på missuppfattningar eller - vissa fall - rentav falsk information.
 
Jag tycker det är intressant och tragiskt att det hittas brottstycken av information och görs långtgående antaganden (långskott) om hur man plötsligt sett den enda sanningen som alla tidigare missat utan att förstå eller ens förstå att man inte förstått. Eller ens misstänka att man nog hoppat i galen tunna med sina tankar.

Och det upprepas och rapas upp i i oändliga loopar av konspirationstankar. Och tyvärr tar det visst fäste och dödar medmänniskor indirekt.
Precis, det är därför jag reagerade så hårt. Dessinformationen både skrämmer folk och gör en nyanserad debatt direkt utmanande.

Jag tror inte vaccinerna mot Covid är guds gåva till mänskligheten och jag anser det varit en övertro på dem, men de är vad vi har just nu. Och att de skulle vara giftiga faller på orimlighet, det är miljarder doser givna.
 
Jag tycker inte det är ett dugg spännande utan högst rimligt. Man behöver ett virus som funkar på människan men inte ger infektion. Ofta dödar man de eller manipulerar det så att det inte ger sjukdon. Schimpanser är mycket lika människor så en schimpansförkylning ligger nära till hands.

Sen undrar jag varför du sprider information som du är skeptisk till som sanning. Du hade inte en belägg i det du hänvisade till. Är man skeptisk så kan man skriva det och fråga efter info.
Ja det vet jag med att de är, därför tycker jag det är intressant. Absolut, ska jag göra nästa gång!
 
Bland mina vanner tror jag forstaelsen ar ganska stor att ett snabbtest inte nodvandigtvis betyder att man inte har covid, men det ar ju det basta verktyg vi har, sa det ar ju det eller att sitta hemma hela tiden typ
Just det sista. En måste ju leva, jobba och tjäna pengar mitt i allt detta också. Vi testar regelbundet på jobbet, folk snörvlar och är förkylda eller allergiska eller har rökhosta ibland, men någonstans måste vi ju kunna finnas till även utanför covid.
 
Det är klart att alla har rätt till sin egen uppfattning. Men det som kan vara olyckligt är ju om man kommer att basera sin uppfattning på missuppfattningar eller - vissa fall - rentav falsk information.

Ja, verkligen. Men det är ju också så att när det gäller sådant här kan det faktiskt krävas en ganska hög utbildning för att korrekt utvärdera riskerna (om det ens finns några).

Dvs bara för att något låter farligt för en lekman så betyder det inte att det är sant. De flesta utan kemikunskap skulle säkert vara tveksamma till att dricka diväteoxid :angel:
 
Ja, verkligen. Men det är ju också så att när det gäller sådant här kan det faktiskt krävas en ganska hög utbildning för att korrekt utvärdera riskerna (om det ens finns några).

Dvs bara för att något låter farligt för en lekman så betyder det inte att det är sant. De flesta utan kemikunskap skulle säkert vara tveksamma till att dricka diväteoxid :angel:
Ja, jag erkänner. Jag googlade..... :D Hade aldrig hört skämtet tidigare.

Men skämt åsido, jag håller verkligen med dig på din första punkt. Det går ju inte - som outbildad inom fältet - sitta och avgöra ev risker av ingredienserna i ett vaccin.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 954
Senast: jemeni
·
  • Artikel
Dagbok Efter allt trassel med boende vid flytten till min nya stad så trodde jag att jag hade köpt mig ett hus som jag skulle kunna trivas i...
Svar
4
· Visningar
1 591
Senast: kma
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 135
Senast: Migo
·
Tjatter Wild Kids är ett överlevnadsspel likt Expedition Robinson, men istället för att vara på en öde ö utanför Europa befinner sig deltagarna...
18 19 20
Svar
381
· Visningar
14 145

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp