Bukefalos 28 år!

Covid-19 del 12

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag fick precis meddelande om att jag kunde boka vaccinering nu. Uppland har öppnat upp för alla från 18 års ålder, men det måste ha gått sex månader mellan andra och tredje sprutan.

Lite irriterad blir jag dock, då jag är riskgrupp och gärna hade fått möjlighet att boka in mig tidigare. Idag har det gått precis sex månader för mig, men jag fick inte tag i en tid förrän i slutet på januari. :(
 
Intressant studie i antigen/LFD/snabbtestens otillräcklighet:

1/1: Min ingifte svåger får förkylningssymtom. Antigentestet han tar är negativt, men han beställer ett hem PCR-test för säkerhets skull. Min svägerska (alltså hans fru) beställer också ett PCR.
2/2: Svågern får positivt svar på sitt PCR. Svägerskan får negativt. Hon tar även ett antigentest som är negativt.
3/2: Svägerskan tar ett antigentest, negativt. Har dock börjat känna sig lite förkyld.
4/2: Svägerskan tar ett antigentest, negativt.
5/2: Svägerskan tar ett antigentest, negativt. Beställer dock ett nytt PCR då hon känner sig fortsatt sjuk.
6/2: Svägerskan tar ett antigentest, negativt. Hon tar samtidigt PCR-testet som nu anlänt.
7/2: Svägerskan tar ett antigentest, negativt. Hon får samtidigt svaret på gårdagens PCR-test, som är positivt.

6 antigentest i rad visade alltså negativt, trots att hon hade symtom, innan hon slutligen tog ett nytt PCR som var positivt.

Ett annat exempel är en bekant till mig som var uppe i 10 negativa antigentest innan hon fick positivt svar på PCR.

Med tanke på hur många här i UK som förlitar sig på antigentest (för att regeringen säger till dem att göra det) blir man lite mörkrädd...
Jösses, nu har samma sak hänt min bror! Han hade negativa antigentest onsdag, torsdag och fredag trots symtom (och därmed, får man anta, hyfsat hög "viral load"). Idag fick han resultat på PCR-testet som han tog i onsdags och det var positivt.

Med detta har nu både min storebror, svärfar, svägerska och min ingifte svåger Covid just nu. Som tur är har vi inte kommit i kontakt med dem på ett par veckor.
 
Jösses, nu har samma sak hänt min bror! Han hade negativa antigentest onsdag, torsdag och fredag trots symtom (och därmed, får man anta, hyfsat hög "viral load"). Idag fick han resultat på PCR-testet som han tog i onsdags och det var positivt.

Med detta har nu både min storebror, svärfar, svägerska och min ingifte svåger Covid just nu. Som tur är har vi inte kommit i kontakt med dem på ett par veckor.

Usch, hoppas att de är okej ändå och bara lindrigt sjuka!

Angående antigentesten vet jag också ett antal personer i min närhet som också fått negativa resultat på antigentestet, men sedan fått positiva svar på PCR-testen. En hann p.g.a. det, och lindriga övergående symtom, gå tillbaka till jobbet innan svaret från PCR-testet kom (under arbetstid - tack och hej, liksom). :meh:

Jag känner faktiskt bara en enda person vad jag vet om där antigentestet direkt gett positivt utslag. Annars antingen bara negativa resultat, eller något enstaka positivt bland flera negativa (vilket ju då verkar ha hängt samman med att man lyckats testa vid ”rätt” tidpunkt i sjukdomsförloppet).
 
Jag fick precis meddelande om att jag kunde boka vaccinering nu. Uppland har öppnat upp för alla från 18 års ålder, men det måste ha gått sex månader mellan andra och tredje sprutan.

Lite irriterad blir jag dock, då jag är riskgrupp och gärna hade fått möjlighet att boka in mig tidigare. Idag har det gått precis sex månader för mig, men jag fick inte tag i en tid förrän i slutet på januari. :(
Kolla tidsbokningssidan då och då, folk verkar boka om sig rätt mycket. Det finns många tider i Knivsta den 12e.
 
Usch, hoppas att de är okej ändå och bara lindrigt sjuka!

Angående antigentesten vet jag också ett antal personer i min närhet som också fått negativa resultat på antigentestet, men sedan fått positiva svar på PCR-testen. En hann p.g.a. det, och lindriga övergående symtom, gå tillbaka till jobbet innan svaret från PCR-testet kom (under arbetstid - tack och hej, liksom). :meh:

Jag känner faktiskt bara en enda person vad jag vet om där antigentestet direkt gett positivt utslag. Annars antingen bara negativa resultat, eller något enstaka positivt bland flera negativa (vilket ju då verkar ha hängt samman med att man lyckats testa vid ”rätt” tidpunkt i sjukdomsförloppet).
Fast nog avråder vi i Sverige att man ska jobba med symptom oavsett sjukdom. Antigentest, finns det inga regler som tar hänsyn till officiellt.
 
Fast nog avråder vi i Sverige att man ska jobba med symptom oavsett sjukdom. Antigentest, finns det inga regler som tar hänsyn till officiellt.

Ja, visst. Men personen kände sig väl frisk efter någon dag hemma och sen ett negativt test på det, så … Men jag säger inte att det var enligt rekommendationerna.
 
Usch, hoppas att de är okej ändå och bara lindrigt sjuka!

Angående antigentesten vet jag också ett antal personer i min närhet som också fått negativa resultat på antigentestet, men sedan fått positiva svar på PCR-testen. En hann p.g.a. det, och lindriga övergående symtom, gå tillbaka till jobbet innan svaret från PCR-testet kom (under arbetstid - tack och hej, liksom). :meh:

Jag känner faktiskt bara en enda person vad jag vet om där antigentestet direkt gett positivt utslag. Annars antingen bara negativa resultat, eller något enstaka positivt bland flera negativa (vilket ju då verkar ha hängt samman med att man lyckats testa vid ”rätt” tidpunkt i sjukdomsförloppet).
Mitt syskon har båda gångerna när hen fått covid först haft positivt på antigentest hemma, där efter bokat pcr test direkt och det har ju också såklart varit positiva. Men funderar på om hen helt enkelt lyckats pricka när hen haft som mest virus i kroppen så att säga.
 
Jösses, nu har samma sak hänt min bror! Han hade negativa antigentest onsdag, torsdag och fredag trots symtom (och därmed, får man anta, hyfsat hög "viral load"). Idag fick han resultat på PCR-testet som han tog i onsdags och det var positivt.

Med detta har nu både min storebror, svärfar, svägerska och min ingifte svåger Covid just nu. Som tur är har vi inte kommit i kontakt med dem på ett par veckor.
.... och nu kan vi även lägga till min moster på den listan. Återigen ingen som jag/vi kommit i kontakt med på senaste, som tur är. Jag är uppe i 6 släktingar med Covid nu, men som tur är mår de rätt ok allihop!
 
Usch, hoppas att de är okej ändå och bara lindrigt sjuka!

Angående antigentesten vet jag också ett antal personer i min närhet som också fått negativa resultat på antigentestet, men sedan fått positiva svar på PCR-testen. En hann p.g.a. det, och lindriga övergående symtom, gå tillbaka till jobbet innan svaret från PCR-testet kom (under arbetstid - tack och hej, liksom). :meh:

Jag känner faktiskt bara en enda person vad jag vet om där antigentestet direkt gett positivt utslag. Annars antingen bara negativa resultat, eller något enstaka positivt bland flera negativa (vilket ju då verkar ha hängt samman med att man lyckats testa vid ”rätt” tidpunkt i sjukdomsförloppet).
De mår helt okej allihop trots div. underliggande sjukdomar hos ffa moster och svärfar (som dessutom båda är 70+) som skulle ha kunnat orsaka problem. Hittills verkar det bete sig som en vanlig förkylning hos dem allihop :)

I övrigt delar jag din upplevelse vad gäller antigentester. Jag har länge varit medveten om att de inte är helt tillförlitliga, men det är först den här veckan som jag fått det svart på vitt från folk jag känner.
Att antigentesterna inte är särskilt säkra är väl något som det informerats en hel del om.
Ett positivt test kan man vara ganska säker på att det stämmer, men ett negativt test behöver inte alls stämma.
Jo jag vet att det är så i Sverige, men här i UK sätts det som sagt ganska mycket hopp till dem :meh: Jag upplever också att ganska många individer - svenskar som britter - förlitar sig på negativa antigentest som "friskhetsintyg".
 
Jag har ju varit läkemedelsintresserad sen utbildningen och bestämde mig nu för att kika på innehållsförteckningen över covid-vaccinen. Rätt intressanta ingredienser....ALC 0135 och ALC 0159 som är nanopartiklar som enligt tillverkare INTE får ges till människa på grund av toxicitet!! En annan spännande detalj är att man har använt adenovirus från schimpanser; men det är ju inget giftigt i alla fall, bara intressant!
 
Jag har ju varit läkemedelsintresserad sen utbildningen och bestämde mig nu för att kika på innehållsförteckningen över covid-vaccinen. Rätt intressanta ingredienser....ALC 0135 och ALC 0159 som är nanopartiklar som enligt tillverkare INTE får ges till människa på grund av toxicitet!! En annan spännande detalj är att man har använt adenovirus från schimpanser; men det är ju inget giftigt i alla fall, bara intressant!
Källa? På att lipiderna är giftiga. att man använt schimpansvirus i vissa vektorvaccin informerades det i början av pandemin. Lipid är ett annat ord för fett så spontant låter det inte som att det kan vara giftigt, det låter mest som nativaxxpropaganda.

Från Wiki

ALC-0159 is a PEG/lipid conjugate (i.e. PEGylated lipid), specifically, it is the N,N-dimyristylamide of 2-hydroxyacetic acid, O-pegylated to a PEG chain mass of about 2 kilodaltons (corresponding to about 45-46 ethylene oxide units per molecule of N,N-dimyristyl hydroxyacetamide). It is a non-ionic surfactant by its nature. It has been deployed in the Pfizer-BioNTech SARS-CoV-2 mRNA vaccine (0.05 mg per dose)[1] that contains the active ingredient tozinameran.[2]

Det stod inget om varken giftig eller ogiftigt, men hade det varit giftigt hade det garanterat stått där.
 
Källa? På att lipiderna är giftiga. att man använt schimpansvirus i vissa vektorvaccin informerades det i början av pandemin. Lipid är ett annat ord för fett så spontant låter det inte som att det kan vara giftigt, det låter mest som nativaxxpropaganda.

Från Wiki

ALC-0159 is a PEG/lipid conjugate (i.e. PEGylated lipid), specifically, it is the N,N-dimyristylamide of 2-hydroxyacetic acid, O-pegylated to a PEG chain mass of about 2 kilodaltons (corresponding to about 45-46 ethylene oxide units per molecule of N,N-dimyristyl hydroxyacetamide). It is a non-ionic surfactant by its nature. It has been deployed in the Pfizer-BioNTech SARS-CoV-2 mRNA vaccine (0.05 mg per dose)[1] that contains the active ingredient tozinameran.[2]

Det stod inget om varken giftig eller ogiftigt, men hade det varit giftigt hade det garanterat stått där.
Biomol GmbH säger själva på sin sida om dessa ämnen som "varning endast forskningsändamål och laboratorietester: inte för användning på människor!"
 
Kan du länka till den sidan, jag kan inte hitta infon.

Här är produktinfon från biomol, inget om att det är giftigt.
https://www.biomol.com/products/chemicals/lipids/alc-0159-cay34336-25
https://www.biomol.com/de/produkte/chemikalien/lipide/alc-0315-cay34337-25
Screenshot_20220107-204645_Chrome.jpg
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 390
Senast: jemeni
·
  • Artikel
Dagbok Efter allt trassel med boende vid flytten till min nya stad så trodde jag att jag hade köpt mig ett hus som jag skulle kunna trivas i...
Svar
4
· Visningar
1 652
Senast: kma
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 266
Senast: Migo
·
Tjatter Wild Kids är ett överlevnadsspel likt Expedition Robinson, men istället för att vara på en öde ö utanför Europa befinner sig deltagarna...
18 19 20
Svar
381
· Visningar
14 347

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp