Bukefalos 28 år!

Cushing - tips och erfarenheter

Sv: Cushing - tips och erfarenheter

Hittade en jättebra artikel som jag tycker alla som har fånghästar/cushinghästar borde läsa! Problemet är bara att den inte finns på nätet utan i en tidning. Funderade på om jag kunde ta och skriva in den här, alltså skriver av den som ett inlägg i den här tråden, men jag vet inte om man får göra så? Nån som vet? Anses det som kopiering? Det känns lite larvigt egentligen om man inte skulle få det, för jag skriver ju ändå att det inte är jag som har rätt till den eller vad man ska säga..Men man vet ju aldrig!
 
Sv: Cushing - tips och erfarenheter

Om du skriver vem som har skrivit artikeln så att det tydligt framgår vem som är författaren så får du skriva av den.
 
Sv: Cushing - tips och erfarenheter

Hej där!
Jag söker någon med en cushingshäst att bolla tankar med, ang medicinering etc... Finns det någon där?
 
Hur mår din häst berätta gärna lite

Hon fällde lite lurigt våren -15 och under den efterföljande vintern/våren började hon dricka och kissa väldigt mycket + att hovarna började växa fortare än normalt. Hon kändes också trött, tappade gnistan liksom och så började hon se bukig ut. För mig var diagnosen solklar och det bekräftades genom blodprov.
Jag började medicinera och vissa symptom försvann nästan omgående, som t ex det överdrivna drickandet. Efter ett par månader var hon som vanligt igen och i nuläget rids och tömkörs hon 5-6 dagar i veckan. Ett tag blev hon lite väl pigg och hon lyckades bocka av mig två gånger under en terrängträning för det var tydligen väldans lattjolajbans. :D
 
Hon såg ut så här förra våren när hon var som sämst. Väldigt trött och grå och med de klassiska fettdepåerna ovanför ögonen.


Denna bilden är från i somras och här har hon fortfarande lite lurig päls. Såg ut ungefär som en giraff. :laugh:
 
Min gammelman hade PPID. Kblstravare, blev 31 år (gick bort 2012). Fick sin diagnos sent i livet, så det var bara sista året han åt medicin. Fick inte diagnosen pga Veterinärer ansåg att PPID/Cushing inte fanns på häst...:mad:
Han åt 1½ tablett Prascend varje dag. Samma foderstat året runt (nästan iaf), med betfor, havre, vetekli, lusern mm. Gick på sommarbete dagtid. Sov inne nattetid.
Han fick aldrig någon fång. Men var långhårig och lurvig året runt. Klipptes därför året runt. Helklippning sommar. Halvklippning höst-vinter- vår.
Drack dåligt både ute och inne. Pinkade mkt inne. Fick svullet skap - mest sommartid. Hade en hemsk klåda - året runt. Blev bättre av klippning. Fick även infektioner i munnen.
Fick tas bort akut en morgon då han ej kom upp i boxen. Så han fick en spruta och somna in där. Antagligen fått en stroke eller liknade. Har hört av flera "PPID-are" att deras hästar har fått det:cry:
 
Hej!
Mitt 20 åriga sto fick diagnosen cushings för 1,5 år sedan. De enda symptomen hon egentligen hade då var att hon var väldigt slö och att hon blev väldigt fet och bukig av att äta gräs, det hade hon aldrig blivit innan.
Nu har hon ätit medicin sen dess och mår toppen. Hon är piggare än vad hon varit under alla år jag Haft henne,hon tror nog att hon blivit ung igen! De enda symptomen hon har nu är att hon får mycket päls och har känslig hud, hon får lätt mugg och skav. Hon är även lite stel men det bli bättre av att hon går på lösdrift.
Hur tänker ni kring foder? Hon har aldrig haft fång och förra sommaren lät jag henne gå på bete, men man blir ju lite orolig. Har ni något tips på bra kraftfoder till cushing hästar? Jag kan inte få henne att äta något alls då hon blivit väldigt kräsen...
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 470
Senast: Ridinglady
·
Hundträning Hej! Jag är ny här och hoppas inte någon anser att jag har en "dum fråga"! Det här verkar vara ett nyttigt forum. Har en vit herde som...
Svar
10
· Visningar
1 335
Senast: Lisalei
·
Kropp & Själ Jag tror att jag "gått i väggen". I lördags gick ett av akvarierna här hemma sönder och så även jag. Det kändes som att allt rasade runt...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
5 327
Senast: Jahaja
·
Övr. Hund Har en 18 månaders okastrerad hanhund. Fullt frisk och kry, älskar lek och bus (och dofta efter tikar), en fullt normal unghund helt...
Svar
14
· Visningar
1 251
Senast: iNTOHiMO
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp