Bukefalos 28 år!

Cushing - tips och erfarenheter

Sv: Cushing - tips och erfarenheter

Ingen "cushingpäls" där inte! Ásta har också helt normal päls än så länge.
Underbart att dom mår så bra tack vare bra veterinärer och rätt medicin!:bump:
 
Sv: Cushing - tips och erfarenheter

Cushings syndrom är en endokrin sjukdom som innebär en överproduktion av kortisol i binjurebarken. Binjurebarksadenom, cancer, hypofystumörer med ACTH-produktion eller ACTH-produktion annorstädes kan alla vara orsaker. Cushings kan även utlösas hos patienter med höga kortisondoser.


Symtom:

Patienten får bålfetma, månansikte och "buffalo hump", dvs en fettknöl på nackens nedre del. Huden blir skör och svårläkt och tillväxten hos växande individer hämmas. Skört skelett och högt blodtryck är vanligt. Depression förekommer. På grund av de ständigt höga glukosnivåerna i blodet utsöndras insulin oftare och i högre halt. Det leder i sin tur till insulinresistens och typ 2 Diabetes mellitus. Kortisolnivån kan vara normal på morgonen.

/R
 
Sv: Cushing - tips och erfarenheter

Har en mkt gammal ponny med både cushing och fång.
Hon får Permax 1tab varannan dag och 2 tab varannan. Hon äter krafft rehab och då hon är gammal och dåliga tänder får hon lucern mix hack. Tänderna blir ju extra sköra pga av sjukdomen så det är hennes akilleshäl.
Jag håller henne alltid helklippt så hon inte får hud krustor och badar henne rätt ofta.
Hon är jättefin och ingen ser att hon är sjuk.
Lycka till.
 
Sv: Cushing - tips och erfarenheter

Cushings syndrom är en endokrin sjukdom som innebär en överproduktion av kortisol i binjurebarken. Binjurebarksadenom, cancer, hypofystumörer med ACTH-produktion eller ACTH-produktion annorstädes kan alla vara orsaker. Cushings kan även utlösas hos patienter med höga kortisondoser.


Symtom:

Patienten får bålfetma, månansikte och "buffalo hump", dvs en fettknöl på nackens nedre del. Huden blir skör och svårläkt och tillväxten hos växande individer hämmas. Skört skelett och högt blodtryck är vanligt. Depression förekommer. På grund av de ständigt höga glukosnivåerna i blodet utsöndras insulin oftare och i högre halt. Det leder i sin tur till insulinresistens och typ 2 Diabetes mellitus. Kortisolnivån kan vara normal på morgonen.

/R


Det där gäller människa ja. Inte samma på häst.
 
Sv: Cushing - tips och erfarenheter

Har ett par nytagna bilder på Sari, som jag lagt in i bildgalleriet. Länkar:
http://www.bukefalos.com/g/showimage.php?i=15095
och
http://www.bukefalos.com/g/showimage.php?i=15096
Hon är väldigt pigg och glad, busar gärna och man kan nästan inte tro att hon snart är 20 år och har cushing.
Många julhälsningar
från Elisabeth och Sari

Vad fin hon är! Nä man kan verkligen inte tro att hon är gammal och sjuk. :bump:

Trodde jag skulle få ta bort min ponny nu innan jul. :cry: Trodde hon fått fång igen. Sen blev hon inte bra i hö fram utan ville inte alls gå på den. Men igår hittade hovis en hovböld (som jag misstänkte när hon inte ville gå alls på hoven!) Så hon hade antagligen inte fång utan det var den som strula hela tiden. :banana: (tyckte hon inte betedde som hon brukar vid ett fånganfall)
 
Sv: Cushing - tips och erfarenheter

Vad fin hon är! Nä man kan verkligen inte tro att hon är gammal och sjuk. :bump:

Trodde jag skulle få ta bort min ponny nu innan jul. :cry: Trodde hon fått fång igen. Sen blev hon inte bra i hö fram utan ville inte alls gå på den. Men igår hittade hovis en hovböld (som jag misstänkte när hon inte ville gå alls på hoven!) Så hon hade antagligen inte fång utan det var den som strula hela tiden. :banana: (tyckte hon inte betedde som hon brukar vid ett fånganfall)

Usch då. Så skönt att det inte var fång.
Man blir lätt lite nipprig när man har en kroniskt sjuk häst. I alla fall har jag nog blivit det. Inte så att jag oroar mig hela tiden, med varje gång jag kommer till hagen och ser Sari, väntar jag att hon ska ta ett steg, annars kan jag inte släppa henne med blicken. Sen när jag sett henne ta ett normalt steg, utan att väga bakåt, är det som vanligt igen. Det lär jag nog aldrig sluta med. Jag vill se henne varje morgon och varje kväll, så jag vill helst inte att någon annan ska ta ut mina hästar på morgonen eller in dem på kvällen.
Sån var jag inte innan Sari blev sjuk. Men det känns inte alls betungande att masa sig ut sängen tidigt varje morgon för att traska ner till stallet, som ligger ca 300 meter härifrån. Hästarna är så gulliga på morgonen, när de yrvaket blinkar i ljuset, sträcker på sig, äter sin morgonmat och ivrigt vill ut i hagen och knapra på sitt hö. Om jag någongång är bortrest, har jag min dotter eller goda vänner som mer än gärna hjälper mig.
Hälsningar
Elisabeth
 
Sv: Cushing - tips och erfarenheter

hade en häst i stallet som hade det, men förra sommaren fick hon någon konstig fång/hälta, vilket bara blev värre så hon fick vandra vidare, troligtvis fick hon det pga sjukdomen :( hon hade även svullnat upp i hela kroppen.
 
Sv: Cushing - tips och erfarenheter

Nu är hon borta. :( Min älskade, fina, snälla Sandra som har lärt mig ALLT och som jag haft i 17 år (sen jag var 9,5 år). :love:

Hon blev dålig i måndags igen (ont i fötterna) och fick somna in idag. Igår kväll och hela dagen idag fick hon gå och beta med sin kompis och bara vara häst (full med smärtstillande så hon inte hade ont förstås). Har inte sett henne så lycklig på LÄNGE! :love:

Avlivningen gick jättebra. Dom använde det gamla medlet och hon somnade in så still och fint. Sen kom en kille och hjälpte oss begrava henne hemma på gården. Han skött allt så värdigt och fint och ställde upp när ingen annan kunde en fredag em!

Nu känns allt bara så rätt och jag har INGEN ånger. Ledsen var jag några omgångar nu i våras när jag trodde det var kört och såklart innan jag tog beslutet nu. Och precis vid avlivningen. Har ju haft ett tag att förbereda mig. Nu efteråt så känns det såklart fortfarande sorgligt men mest känns det bara rätt och fridfullt.

Var med HELA vägen och tyckte inte ens det var obehagligt när han försiktigt försiktigt lyfte henne i skopan och la ner henne i graven (försiktigt). Det var ju bara Sandra kropp. Hon var redan på ett bättre ställe. Där hon slipper ha ont och kan äta hur mycket gräs hon vill. :love: Dolly (min lillasysters ponny) väntade säkert på henne på andra sidan!

Det skummaste med alltihop var att min bästa kompis från när jag var liten (vi var bästisar när jag köpte Sandra och flera år framåt) praktiserade hos just min veterinär just den dagen. Hon pluggar annars i Slovakien och skulle bara vara med honom varannan dag i ett par veckor. Vi har lite kontakt fortfarande men jag visste inte ens att hon var i Sverige nu. Slumpen?

Och inte nog med det. Sen när grävaren kom som min pappa pratat med visade det sig vara en fd klasskompis med (låg- och mellanstadiet). Jätteskumt.

Känns som allt jag oroat mig för helt plötsligt föll på plats. Som om allt varit på väg mot den här dagen. Svårt att förklara men har bl a bestämt sen innan att min stora skulle flyttas 1a sept så jag var orolig hur det skulle gå med sällskapshäst till Sandra och massa sånt.

Dessutom red jag av en slump på henne en liten liten stund förra veckan (då var hon fräsch som sjutton och ahde varit ett tag) så jag fick ju min sista ridtur med! Allt har verkligen lett mig fram till den här dagen. Och jag kände ingen stress idag över att jag ahde massa saker jag ville göra innan hon togs bort utan allt var bara lugnt och skönt och avslappnat. Den här dagen kunde inte varit mer perfekt!

Har förresten 8 kartor Parkotil 1 mg över om någon är intresserad? Pma gärna isåfall.
 
Sv: Cushing - tips och erfarenheter

Usch det blir bara tuffare och tuffare. I fredags kändes allt så bra...nu känns det så himla tomt. Hittar hela tiden trådar här och saker i affärer som gör att jag hinner tänka "Detta borde jag kolla upp till Sandra". Sen kommer jag på mig själv. :cry:
 
Sv: Cushing - tips och erfarenheter

Åh stackars dig!!!
Lider verkligen med dig eftersom jag själv har en Cushinghäst sen snart två år. Hela tiden har man i bakhuvudet att något ska hända, men när dom är som piggast verkar det så avlägset.
Vad hände, drabbades hon av fång och vet du i så fall vad som utlöste det? Du behöver inte svara nu om du inte känner för det.
Du ska veta att det har gett mig mycket att läsa om dig och din häst, man vill ju veta ALLT när man får diagnosen Cushing...
Men skönt att din häst fick ett så lyckligt sista dygn och du gjorde helt rätt som lät henne slippa ifrån allt.

Hälsningar Blåsippan
 
Sv: Cushing - tips och erfarenheter

Vill verkligen beklaga att Sandra inte finns kvar hos dig längre!
Det här med cushing är ett elände. Min Sari mår bra just nu, men det kan ju snabbt ändra sig, och en dag blir det kanske så att sjukdomen tar överhanden och då hoppas jag att hon får sluta sina dagar på ett sådant sätt som din Sandra fick!
Många kramar
Elisabeth
 
Sv: Cushing - tips och erfarenheter

Mitt welshsto fick diagnosen cushing för ett par veckor sedan. Det kändes både sorgligt och skönt. Sorgligt för att hon aldrig mer kommer att kunna få föl, att hon ska behöva medicineras hela livet. Skönt för att jag få förklaring på varför hon aldrig går ner i vikt. Jag har fått så mycket hånande kommentarer om hennes övervikt. Det är inte kul när man gör allt för att hon ska må bra.
Nu väntar vi bara på att apoteket ska få hem medicinen. Det är plågsamt och se henne just nu. I kväll när hon kom mot mig i hagen så bara flämtade hon. Det måste vara jätte jobbigt med övervikten och den tjocka pälsen i denna värmen. Jag har så hon kan gå in om dagarna. Brukar ni klippa era cushing hästar?
 
Sv: Cushing - tips och erfarenheter

Mitt welshsto fick diagnosen cushing för ett par veckor sedan. Det kändes både sorgligt och skönt. Sorgligt för att hon aldrig mer kommer att kunna få föl, att hon ska behöva medicineras hela livet. Skönt för att jag få förklaring på varför hon aldrig går ner i vikt. Jag har fått så mycket hånande kommentarer om hennes övervikt. Det är inte kul när man gör allt för att hon ska må bra.
Nu väntar vi bara på att apoteket ska få hem medicinen. Det är plågsamt och se henne just nu. I kväll när hon kom mot mig i hagen så bara flämtade hon. Det måste vara jätte jobbigt med övervikten och den tjocka pälsen i denna värmen. Jag har så hon kan gå in om dagarna. Brukar ni klippa era cushing hästar?

Usch. Cushing är inte skoj.

Jag klippte min ponny båda vinter och sommar. Helklippning på sommaren och lite mindre på vintern.
 
Sv: Cushing - tips och erfarenheter

Hur ställer sig försäkringsbolagen till era cushing hästar? Eftersom cushing kan ge så många sjukdomar typ som fång, kolik osv. Blir det reservation mot allt eller hur fungerar det. Är jag skydig att meddela dom att min häst har cushing? Kan man få nån form av ersättning för värdeminskning?

Rebecca Symfoni: Stackars dig och hästen. Måste vara kostsamt för er. Jag ska börja ge min en halv tablett om dan. Har jag otur så behöver jag öka upp dosen tiil 2.
 
Sv: Cushing - tips och erfarenheter

Hur ställer sig försäkringsbolagen till era cushing hästar? Eftersom cushing kan ge så många sjukdomar typ som fång, kolik osv. Blir det reservation mot allt eller hur fungerar det. Är jag skydig att meddela dom att min häst har cushing? Kan man få nån form av ersättning för värdeminskning?

Rebecca Symfoni: Stackars dig och hästen. Måste vara kostsamt för er. Jag ska börja ge min en halv tablett om dan. Har jag otur så behöver jag öka upp dosen tiil 2.

Dem på strömsholm har aldrig tidigare stött på någon med så höga värden på cushing som min häst har..
Hon klarade sig ganska länge på 1 tablett det är nu jag fått öka till 3 tabletter..
 
Sv: Cushing - tips och erfarenheter

Hur mår din häst? Känner du att det blir nån förbättring?
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 408
Senast: Ridinglady
·
Hundträning Hej! Jag är ny här och hoppas inte någon anser att jag har en "dum fråga"! Det här verkar vara ett nyttigt forum. Har en vit herde som...
Svar
10
· Visningar
1 309
Senast: Lisalei
·
Kropp & Själ Jag tror att jag "gått i väggen". I lördags gick ett av akvarierna här hemma sönder och så även jag. Det kändes som att allt rasade runt...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
5 223
Senast: Jahaja
·
Övr. Hund Har en 18 månaders okastrerad hanhund. Fullt frisk och kry, älskar lek och bus (och dofta efter tikar), en fullt normal unghund helt...
Svar
14
· Visningar
1 236
Senast: iNTOHiMO
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp