Bukefalos 28 år!

Cushing - tips och erfarenheter

Sv: Cushing - tips och erfarenheter

*kl*

Misstänker cushings på en av mina hästar.... :(

Hur diagnostiserar man,ett vanligt blodprov?

Är det ärftligt? Varför ska man inte fortsätta avla?

Hur utfodrar jag min häst bäst i väntan på diagnos om jag nu misstänker cushings?

Hon går nu på bete med ett föl i avvänjningsbar ålder. Jag tänkte stalla in dom från och med ikväll, dels pga mina farhågor och dels för att vänja av. Men avvänjningen innebär ju en viss stress (vänjer av försiktigt, ej abrupt),hur göra?

-kan tillägga att hon inte haft fång *peppar peppar* eller liknande, det är bara pälsen som får mig att fundera...hon har satt lång lockig päls mitt i sommaren efter att ha haft kort blank sommarpäls sedan hon komtill sverige från tyskland förra sommaren -även övervintern trots atthon gått otäckad.

*OROLIG*
 
Sv: Cushing - tips och erfarenheter

Jag har i sommar fått diagnosen cushing på min häst. Min vet såg det på alla symsomen hon hade. Rekommenderade att ta prover tillhösten eftersom på sommaren så har alla hästar förhöjd kortisolbildning. Så ett blodprov kan vara missvisande på sommaren.

Cushing är inte bevisat ärftlig på avkomman. Men anlagen kan finnas där. Min vet skulle forska vidare på det.

Avla kan du inte göra pga att cushing hästar stöter ifrån sig fostret. Dom kan bli dräktiga men får inte behålla det.

Jag skulle nog låta fölet gå med stoet ett tag till så tar fölet lite energi av stoet. Annars kanske du riskerar fång på henne istället.
 
Sv: Cushing - tips och erfarenheter

Okej...dela gärna med dig om du får veta något mer runt ärftligheten!

Fan,jag hoppas verkligen inte det är cushings.... mitt bästa avelssto dessutom :cry:

Jag kan inte ens låta dom stå isär några timmar nattetid tycker du? Fölungen är 6 månader. Hon måste alltså ha insjuknat i detta i sommar? Eller kan dom hålla sig dräktiga i vissa fall?

För att vara på den säkra sidan så antar jag att det är dumt att ge kraftfoder i detta läget? Men lucern o hö borde gå bra va?

I detta läget har inte mitt sto alla symptom, utan endast pälsen (som iof är det utmärkande!) och en allmän "glåmighet" så att säga. Men min magkänsla är ofta rätt, tyvärr.... hade dock hoppats på att kunna ta ut vet på måndag för ett blodprov som kunnat ge klarhet!
 
Sv: Cushing - tips och erfarenheter

Jag fick rådet av vet att hålla min cushing häst på diet. Eftersom fölet är 6 månader så behöver du inte ge ditt sto kraftfoder. Jag antar att hon inte är mager. Ge linfrökaka alt linfröolja, lucern och äppelcidervinäger. Om du märker fångsymtom så ge henne även jäst.

Rådet om att dela fölet och stoet om natten kan jag inte svara på. Ring och rådgör med vet. Cushing hästar ska inte utsättas för stress men nångång så måste du ju dela på dom.

Vet precis hur det känns att förlora användbarheten på sitt sto. Mitt sto är guldbelönad på utställning och har ett underbart psyke. En stor förlust att inte kunna avla på henne.

Hur gammalt är ditt sto? Vad är det för ras?
 
Sv: Cushing - tips och erfarenheter

Hur mår din häst? Känner du att det blir nån förbättring?

Just nu är hon hängig och trött och seg,har nydlgen ökat dosen till 3 tablettet så vi får se det tar ju 6 dagar innan det är igång igen. Men förövrigt känns det som att det är bättre, även om hon inte kommer kunna ridas (ej klart än, visserligen enbart som promenadhäst.) mer så är jag bara glad att få förlänga hennes levnas tid eftersom hon är en väldigt speciell häst.
 
Sv: Cushing - tips och erfarenheter

Är det nån som har fått sin häst fullt fungerande?
 
Sv: Cushing - tips och erfarenheter

Jag fick rådet av vet att hålla min cushing häst på diet. Eftersom fölet är 6 månader så behöver du inte ge ditt sto kraftfoder. Jag antar att hon inte är mager. Ge linfrökaka alt linfröolja, lucern och äppelcidervinäger. Om du märker fångsymtom så ge henne även jäst.

Rådet om att dela fölet och stoet om natten kan jag inte svara på. Ring och rådgör med vet. Cushing hästar ska inte utsättas för stress men nångång så måste du ju dela på dom.

Vet precis hur det känns att förlora användbarheten på sitt sto. Mitt sto är guldbelönad på utställning och har ett underbart psyke. En stor förlust att inte kunna avla på henne.

Hur gammalt är ditt sto? Vad är det för ras?

Det är en 12-årig quarter.
Hon är inte tunn än men dom brukar kunna tunna ur lite när fölen börjar bli stora så jag brukar vilja ge lite extra såhär i slutet... Hon hardock ingen bukmage somjag förstår är typiskt för cushinghästar? Inte heller svullen över ögonen.

Jag ska ringa veterinären på måndag, men det var precis nyligen (fre-lör) jag började forska lite i cushings och misstänka det själv...

Hoppas givetvis fortfarande på att jag har fel!
Frågan är om jag kan få någon diagnos innan det går att ta ett blodprov iom att hon inte har flera symptom... men OM det är cushings vill jag få diagnos så fort som möjligt. Jag kommer att fodra henne med det i bakhuvudet sålänge. I natt fick hon hö,lucern, mkt väl sköljd betfor (klart vatten utan sockersmak i slutet) med mineraler och B-vitamin. Ska börja med äppelcidervinäger, vad är det bra för specifikt för cushingshästar?

Jag delade på dom inatt (fölet ska ev visas på futurity i oktober nämligen) men det var utan stress.
 
Sv: Cushing - tips och erfarenheter

Det är en 12-årig quarter.
Hon är inte tunn än men dom brukar kunna tunna ur lite när fölen börjar bli stora så jag brukar vilja ge lite extra såhär i slutet... Hon hardock ingen bukmage somjag förstår är typiskt för cushinghästar? Inte heller svullen över ögonen.

Jag ska ringa veterinären på måndag, men det var precis nyligen (fre-lör) jag började forska lite i cushings och misstänka det själv...

Hoppas givetvis fortfarande på att jag har fel!
Frågan är om jag kan få någon diagnos innan det går att ta ett blodprov iom att hon inte har flera symptom... men OM det är cushings vill jag få diagnos så fort som möjligt. Jag kommer att fodra henne med det i bakhuvudet sålänge. I natt fick hon hö,lucern, mkt väl sköljd betfor (klart vatten utan sockersmak i slutet) med mineraler och B-vitamin. Ska börja med äppelcidervinäger, vad är det bra för specifikt för cushingshästar?

Jag delade på dom inatt (fölet ska ev visas på futurity i oktober nämligen) men det var utan stress.

Vad jag har fått för uppfattning så ska man behandla en cushing häst som en deabetiker. Och jag skulle inte rekomendera äppelcidervinäger det har liknande procedur till försurade äpplen, det finns hästar som kan få fång pga försurade äpplen..
Iaf vad jag känner till.
 
Sv: Cushing - tips och erfarenheter

Hur har det gått med din häst?
Min vet hade pratat med veterinärer i Tyskland ang ärftligheten. Det fanns inget som tydde på att det var ärftligt.

Var det munkpeppar man skiulle ge cushing-hästar?
 
Sv: Cushing - tips och erfarenheter

I morgon lämnar min cushinghäst jordelivet. Hon har blivit kraftigt sämre i vår. Står inne med fång just nu. Medicineringen funkar inte längre på henne. Blir en tuff förmiddag för oss i morgon.
 
Sv: Cushing - tips och erfarenheter

Usch jag lider verkligen med er!!!
tog bort min gamla prinsessa i tisdags så jag vet hur tufft ni har det!!!:cry:

STOOOORA STYRKEKRAMAR till dig/er!!!
 
Sv: Cushing - tips och erfarenheter

Jag känner verkligen med dej!!!Vi fick göra samma sak för ett par månader sedan med vår lilla ponny.Han fick mot slutet precis som din fång som inte gick att häva trots medecinering med olika preparat i skyhöga doser.
Det är trots allt ändå det bästa och enda att göra när det gått så långt.
 
Sv: Cushing - tips och erfarenheter

Tack alla. Nu har min älskade ponny lämnat mig. Det känns så grymt just nu. I morse gnäggade hon så glatt till mig. Känner mig som en svikare som ledde henne rakt in i döden. Smärtan som jag känner nu går inte att beskriva. Jag har levt nästan halva mitt liv med henne. Fick 14 underbara år med henne. Usch! Nu kommer tårarna igen.
 
Sv: Cushing - tips och erfarenheter

Jag förstår hur du känner dig.
Men det var inte som du svek henne även om jag kan förstå att det är så det känns. Svikit henne hade du gjort om du hade låtit henne fortsätta att ha ont. Det är inte ett liv för ett djur. Det gäller att ta sitt ansvar som djurägare och det är inte lätt alla gånger.
 
Sv: Cushing - tips och erfarenheter

Stackare! :cry:

Min gammeltant avlivades i höstas, men inte p.g.a. sin cushing utan för att hjärta och lungor inte orkade med längre. Hon blev snabbt jättedålig och det fanns inget vi kunde göra. Men det är hemskt ändå, och jag vet hur du känner dig just nu. Min lilla tant ville inte alls dö. :cry: Men det känns ändå bra att veta att hon fick ha det bra ända till slutet - veterinären som var ute sade förundrat "Inte hade jag kunnat tro att det var en 32-årig cushinghäst, så fin i pälsen, tänderna och hovarna ..." Hon fick aldrig fång, däremot sår på hornhinnan.

Min lilla änglahäst skulle ha fyllt 33 år igår. Vi fick nästan 24 år tillsammans - två tredjedelar av mitt liv! Det är så tomt, så tomt, fast jag har hennes barn och barnbarn kvar ...

Så här fin var hon sista sommaren:

Sindy_2008_sommar.jpg
 
Sv: Cushing - tips och erfarenheter

Jag förstår inte varför hon försämrades så fort. Hela vintern har hon varit någolunda pigg och inte så överviktig. Nu i vår svällde hon upp och fick såna enorma fettansamlingar och tappade gnistan. Hon blev bara 15 år. Har hennes dotter kvar som just nu står inne med fång.
 
Sv: Cushing - tips och erfarenheter

Jag förstår inte varför hon försämrades så fort. Hela vintern har hon varit någolunda pigg och inte så överviktig. Nu i vår svällde hon upp och fick såna enorma fettansamlingar och tappade gnistan. Hon blev bara 15 år. Har hennes dotter kvar som just nu står inne med fång.

Det gick fort för min på slutet med. :(
 
Sv: Cushing - tips och erfarenheter

Tack alla. Nu har min älskade ponny lämnat mig. Det känns så grymt just nu. I morse gnäggade hon så glatt till mig. Känner mig som en svikare som ledde henne rakt in i döden. Smärtan som jag känner nu går inte att beskriva. Jag har levt nästan halva mitt liv med henne. Fick 14 underbara år med henne. Usch! Nu kommer tårarna igen.

Hade 18 år med min som vi fick ta bort pga fång som följd av cushing:crazy::cry: Jag förstår så väl hur du känner nu:(

Med vår gick det väldigt fort, han blev 23 och de första tecknen på cushing kom på hösten då han var 22. Sen gick det snabbt, fångattacker och andra symtom, och de kom tätt och blev kraftigare:crazy: Vi hade inget val och det var så fruktansvärt jobbigt, saknar honom fortfarande så mycket efter 5 år:crazy: Han var pigg och glad mellan attackerna inte stor skillnad mot när han var ung i hur han var både i kroppen och huvudet. Eferåt kändes det ändå bra att han mått så bra in i det sista, dvs till den sista väldigt svåra attacken.....
 
Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 470
Senast: Ridinglady
·
Hundträning Hej! Jag är ny här och hoppas inte någon anser att jag har en "dum fråga"! Det här verkar vara ett nyttigt forum. Har en vit herde som...
Svar
10
· Visningar
1 336
Senast: Lisalei
·
Kropp & Själ Jag tror att jag "gått i väggen". I lördags gick ett av akvarierna här hemma sönder och så även jag. Det kändes som att allt rasade runt...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
5 327
Senast: Jahaja
·
Övr. Hund Har en 18 månaders okastrerad hanhund. Fullt frisk och kry, älskar lek och bus (och dofta efter tikar), en fullt normal unghund helt...
Svar
14
· Visningar
1 251
Senast: iNTOHiMO
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tråden för spår
  • Valp 2024
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp