Då man träffar en älg...?

(Lite sent skrivet dehär... Men iallfall.)

Vi brukar skratta å prata mkt under våra ridturer, älgar som hör ganska väl brukar springa iväg. Om älgen fortfarande är kvar så är det bara att rida förbi som inget hänt. Prata lite lugbt å bara skritta på :)
 
När jag rider/kör ut ensam så sjunger jag så vackert i skogen att inga älgar vågar komma i närheten ;-)

För rätt många år sedan hade vi 8 älgar som gick i skogen runt omkring på våra skogsvägar. Första veckan så var både hästarna och älgarna livrädda. Sen så lugnade det ner sig och vi kunde lugnt rida förbi med lite avstånd.

Har aldrig blivit jagad av älg men har däremot jagat två fjolårsälgar. Jag kom i lugn stilla galopp runt en krök där två älgar stod, de började springa så fort de fick syn på oss. Min fjording tyckte det var skitkul och hade inga planer på att stanna så vi jagade dem ett par hundra meter innan de vek av in i skogen. Sen fortsatte vi vår galopprunda.
 
Tur att nån drog liv i den här gamla tråden :D

Flyttat nyss ner till Götet för jobb över sommaren och har på dessa två veckor lyckats se 5 älgar varav 3 till häst. Alla tre möten har gått bra, hästen såg bara en älg och de två andra gångerna hann jag se älgen före honom och vända. Jag har blivit uppskrämd av andra ryttare och har därför känt mig lite stressad av att rida i skogen, de tre älgarna sågs dessutom under de två första dagarna jag red ut själv så det blev mycket på en gång ;) Känns skönt att höra att det för det mesta inte är någon fara!

Nån som vet när kossorna brunstar? Har för mig att det är september nån gång? Så kan man kanske vara lite extra försiktig under den tiden :)
 
Kl
Har hästhagen precis där vandrings älgar passerar och under en vinter hade vi 6 älgar i vår hästhage, det hoppade snällt ut när vi kom ut med hästarna på morgonen och väntade tills det var kväll och hästarna gick in igen för att hoppa över stängslet in i hagen igen.
Mindre roligt var det att laga stängsel, men jag upplevde då aldrig att hästarna är eller var rädda för älgarna
 
@RedHyuuga Då är jag hemma i Gävle i älgfria skogar igen, wohoo ;)

Tror ni inte vi sprang på en älg till igår?! Brakade till i skogen ca 50 meter ifrån oss och såg älgspår i leran när vi gått några steg, såg den aldrig dock. Blev sen ändå tvungen att vända och rida åt det håll älgen gått eftersom det började prassla framför oss, troligen vildsvinsflock. Valde att förfölja en älg i det läget och hörde den röra sig framför oss i ca 5 minuter innan den försvann. Jag är inte rädd, men nu börjar jag bli lite frustrerad. Vill röja fram i full galopp utan att oroa sig för att störta rakt in i älg eller vildsvin!
 
Senast idag träffade jag på en älgko med kalv. Jag red en träningshäst som är på inridning hos mig.. våran allra första uteritt. Jag red bara lugnt förbi och älgarna sprang in i skogen så fort de såg oss.
Har mött älgar förut och de har alltid sprungit iväg när vi har kommit.
Rider jag ensam så pratar jag mycket med hästarna, berömmer högt och tydligt så ofta jag kan (trevligt för hästarna och skrämmer förhoppningsvis bort diverse vilt).. jag är egentligen lite rädd för vilda djur.. har haft varg i området också.

Har dock hört av en kund som var här på turridning, att hon och några till råkade hamna mellan älgko och kalv. Då blev dem faktiskt jagade en bit av kon...
 
Dom argsinta älgarna är så gott som obefintliga (om man inte hammer mellan ko och kalv) i skogen dom arga håller till nära bebyggelse och jogging spår = dom som kommit på hur man skrämmer folk.

Möter ofta älg ute när jag rider och aldrig blivit jagad av dom har dock haft en nyfiken fjolåring som tyckte vi var trevliga och hägde med en bit men stack när vi mötte andra i skogen.
 
Jag har hamnat mellan ko o kalv.

Vägen gick mellan dem, så vad göra?
Hoppade av o bröt en kvist o tänkte-Vad GÖR en älg egentligen?

Började gå o herrejävlar. Den kom i full sula o slog med frambenen. Så nu vet jag.
Det hade varit en mildare kos revir som jag senare hörde om som blivit påkörd.

Den nya kon sköts senare då hon jagade folk. Så efter det undviker jag just ko med kalv. Ganska lätt när man nu skjutit av varenda älg i området.

Har haft älg vid o i hästarnas hage o även såna som följt med. Vill kanske ha sällskap;):cautious:
 
Ja, som dom flesta säger så ska man lugnt rida förbi.
Älgar attackerar VÄLDIGT sällan om man inte hotar dom.
Dom gångerna dom kan attackera/jaga som jag känner till är om man rider/går emellan älgkon och kalven eller kommer för nära kalven.

Egentligen har jag aldrig hört någon som har blivit attackerad av en älg alltså "slagen" med hornen. Jag har bara hört dom som har blivit jagade en bit för att man kommer för nära kalven.

Älgar är som farligast i "stan" eller dom som är mer "tama". Så om man träffar en älg långt in i skogen utanför stan går älgarna sin väg, älgar är rädda för människor.

Men jag vet faktiskt inte hur älgar känner för hästar? Jag har inte hört att älgar och hästar hatar varandra. Men jag kan tänka mig att dom ser människor och hästar på två helt olika sätt. Hästar och älgar är ju mer lika och "kommunicerar" med varandra på samma sätt tror jag och om hästen blir rädd ser väll älgen det och attackerar, känner oro, går sin väg, ingen aning? Men det är en ren gissning!
Hehe..
 
Var ute och red idag med två andra från stallet.
När vi var på väg hem träffade vi på en stor älg.
Den ena ryttaren skrek "hoppa av hästen nu" och det gjorde vi.
Sen skrek hon "skrik, låt och väsnan NUUUUU" och det gjorde vi.
Älgen backa några steg och ställde sig bakom en liten tanig björk.
Vi väsnades ännu mera ihop om att den skulle försvinna.
Sedan börjar älgen skrapa med frambenet i marken (som en tjur vid tjurfäktning). Då viskade hon "nu sticker vi" och vi la bena på ryggen och sprang från älgen.

Detta var något ryttaren hört man ska göra.
Och att älgar hatar hästar och kan gå till atack.
Är det så illa och är detta ett korrekt sätt att "bemöta" älgen på?
Har mött älg många gånger när jag varit ute och ridit, ingen har någonsin brytt sig om oss. Tittat lite kanske men inget mer, bara man tar det lugnt så är de inte farliga.
 
Vi har ganska mycket älg här och hittills har det aldrig varit några problem. Jag har träffat på ko med kalv när jag varit ute med hundarna. Jag har bara stått kvar och väntat och sedan har kon med kalven klivit iväg in i skogen efter en stund. Detsamma har jag gjort när jag träffat på älg när jag ridit. Bara väntat tills älgarna har gått iväg av sig själva. Årskalvarna är ju lite nyfikna av sig, s de kan eventuellt följa med en bit, men brukar tröttna ganska snart :)
 
Var ute och red idag med två andra från stallet.
När vi var på väg hem träffade vi på en stor älg.
Den ena ryttaren skrek "hoppa av hästen nu" och det gjorde vi.
Sen skrek hon "skrik, låt och väsnan NUUUUU" och det gjorde vi.
Älgen backa några steg och ställde sig bakom en liten tanig björk.
Vi väsnades ännu mera ihop om att den skulle försvinna.
Sedan börjar älgen skrapa med frambenet i marken (som en tjur vid tjurfäktning). Då viskade hon "nu sticker vi" och vi la bena på ryggen och sprang från älgen.

Detta var något ryttaren hört man ska göra.
Och att älgar hatar hästar och kan gå till atack.
Är det så illa och är detta ett korrekt sätt att "bemöta" älgen på?

Så där ska man inte alls göra då retar man ju bara upp älgen.
Att få panik så där skapar ju bara oro hos hästen som i te fattar nått och blir orolig och kommer sedan förknippa älg med fara..

Utan man ska bara lugnt och fint rida förbi vända om man kan om man står dåligt till, skulle älgen gå till attack ja då kan man skrika flaxa.
Men under alla år jag ridit och mött älg har jag aldrig behövt gjort annat än tittat och beskåda hur vacker den är. Eftersom jag är lugn blir min häst också lugn eftersom jag som ledare inte signalerar fara.:)

Hysteriska ryttare som själva är mest rädd skapar enbart fara i sig!
 
e och red idag med två andra från stallet.
När vi var på väg hem träffade vi på en stor älg.
Den ena ryttaren skrek "hoppa av hästen nu" och det gjorde vi.
Sen skrek hon "skrik, låt och väsnan NUUUUU" och det gjorde vi.
Älgen backa några steg och ställde sig bakom en liten tanig björk.
Vi väsnades ännu mera ihop om att den skulle försvinna.
Sedan börjar älgen skrapa med frambenet i marken (som en tjur vid tjurfäktning). Då viskade hon "nu sticker vi" och vi la bena på ryggen och sprang från älgen.

Detta var något ryttaren hört man ska göra.
Och att älgar hatar hästar och kan gå till atack.
Är det så illa och är detta ett korrekt sätt att "bemöta" älgen på?

Vilken syn det måste varit! O vad sa era hästar om detta tokiga beteende?

Jag bryr mig inte mer om älgarna än att jag beundrar de lite medan vi passerar i maklig skritt. Mina hästar är så vana och har lärt sig i hagen att älg är ett fullt naturligt inslag i livet. Igårkväll gick de o betade sida vid sida (med staket Mellan) med en sällskapssjuk fjolårskalv. De bryr sig inte alls. De är likadana i skogen på ridtur. Väldigt skönt! Jag skulle inte hoppa av för då hade jag blivit rädd om den kom åt mitt håll... På hästryggen känner jag mig dock helt trygg!
 
Vi har mycket älg runt stallet och på våra ridvägar och det har aldrig någonsin varit något problem. Hästarna bryr sig inte om inte vi bryr oss, och älgarna hör oss oftast när vi kommer och går iväg. Vi hade en fjolårskalv som flera gånger stod och väntade på oss på samma ställe och sedan följde med oss (på behörigt avstånd) en sväng i skogen, av ren nyfikenhet kan jag tänka.
Vårat stall var förut en äppelodling så det är många älgar där som kalasar på jästa äpplen på hösten. Det enda som händer är att hästarna har lite svårt att koncentrera sig på ryttaren när det ligger en älg femton meter utanför staketet och chillar. Älgarna har däremot skrämt livet ur oss några gånger när de tar vägen över gårdsplan till äppelträden (tänk mörkt ute, du kliver precis utanför dörrn och tjong så står det en älg där), och de springer ju ner lite staket men farligt har det aldrig blivit. Det har bott hästar och äppelträd där i 20 år nu och det har aldrig varit något problem. Respekt ska man ha, både för att de är stora djur som kan bli farliga och för att man ska visa respekt till alla djur både vilda som tama, men att vara rädd ser jag ingen anledning till.
Jag kan däremot erkänna att varken jag eller hästen gillar vildsvinen..
 
Enda problemet jag har med älgar är att de river ner stängsel då och då. :cautious: Men älgmöten är mest skoj, tycker både jag och hästarna. :)
 

Liknande trådar

Trav Tänkte roa er med en följetong om en ganska originell häst.. 4-årigt sto, inköpt för slaktpriset, osedd långt uppifrån. Enligt...
3 4 5
Svar
91
· Visningar
9 626
Senast: ghost
·
M
Övr. Hund att inte skapa den här tråden, men nu måste jag få skriva av mig. Har som ni vet fått en cockerspanielhane av mina föräldrar. Jag är...
Svar
15
· Visningar
1 674
Senast: millansnillan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp