Bukefalos 28 år!

Då man träffar en älg...?

Sv: Då man träffar en älg...?

Hur definierar du utan anledning? Givetvis finns en anledning till att en älg jagar eller attackerar en människa, åtminstone ur älgens perspektiv. Klart är, att älgar jagar eller attackerar folk utan att dom kan se någon uppenbar anledning. Det räcker kanske med att älgen rent allmänt är förbannad på människor, vad vet jag.
Att det händer är bara dumt att förneka och sprider man den ståndpunkten här gör man mer skada än nytta. Hästar är ofta rädda för älg. Varför, tror du?
Varför skulle förresten jägare ha speciell kunskap om detta? Annat än möjligen dom som kallas in att skjuta dom farliga älgarna, vilket hände i grannstaden i somras.

LIA
 
Sv: Då man träffar en älg...?

Men jag vet att det HÄNDER, men varför ska man sprida ut en skräck bland folk? Det kommer in vargar i samhällen också, och björnar som förmodligen skulle visa någon form av aggressivt beteende om man går emot eller för nära. Men bara för det ska man väl inte säga att björnar och vargar i allmänhet är farliga?
Vi kan ju säga till folk att för guds skull, ser ni en älg så spring för livet, skrik och hoppa upp och ner, men vad ni gör, passera inte älgen. Tycker du det är bättre?
Jag säger inte att jägare har bättre kunskap. Möjligtvis att jägare har mer kunskap om älgen i allmänhet. Men trots allt så spenderar jägare mycket tid i skogen, och med vårt smygande i "rätt vind" och med skogsfärgade kläder kommer det ganska ofta tillfällen när man stöter på vilt på väldigt nära håll plötsligt. Jägaren har inte upptäckt älgen och vice versa, förrän man står med några meters mellanrum. Och jag har aldrig hört om jägare som blivit attackerad i de lägena, som ändå borde setts som provocerande om älgen nu är "förbannad på människor".
 
Sv: Då man träffar en älg...?

Vi kan ju säga till folk att för guds skull, ser ni en älg så spring för livet, skrik och hoppa upp och ner, men vad ni gör, passera inte älgen. Tycker du det är bättre?
Nej, det är ett korkat och onödigt beteende. Är men dessutom tillsammans med häst så gör det saken ännu sämre. Om du läser mina inlägg, så hittar du ingenstans att man ska göra så eller ens att man ska vara rädd för älg, tvärtom!!
Så jag vill inte sprida skräck för älg bland folk, men gärna att man inte ska vara oförsiktig. Att sitta tyst på hästen och rida fram mot en älg är också korkat, för man vet inte hur älgen kommer att reagera när man kommit nära!

Slutligen, så menade jag med "den förbannade älgen" en individ, inte älgen som art. De allra flesta vuxna älgar skyr människan, men det finns alltså undantag.

LIA
 
Sv: Då man träffar en älg...?

Och jag har inte heller sagt att man tyst och försiktigt ska rida mot älgen. Det är ganska idiotiskt att gå MOT ett vilt djur över huvud taget. Jag förstår inte vart du vill komma.
 
Sv: Då man träffar en älg...?

När man möter en älg är det bara att lugnt rida förbi eller vända beroende på avståndet utan att ställa till med någon kalabalik.
Att lugnt rida förbi brukar var bäst.

Vart jag ville komma med mitt första inlägg var att påpeka att älgar KAAAN vara farliga om man har otur och att man inte ska se dom som snälla och menlösa djur man inte behöver bry sig om. Se citaten ovan som exempel!

Eftersom du verkar ha ungefär samma åikter som jag i det här ämnet, är det min tur att fråga vart du egentligen vill komma?

LIA
 
Sv: Då man träffar en älg...?

Jag har sett älgar på Skansen men också tagit jägarexamen och har flera jägare i både släkt och andra kretsar. Självklart FINNS aggressiva älgar men jag har svårt att tro på historier där folk utan anledning blivit jagade.

Älgar är ju som alla andra djur, individer, det finns alla sorter, men älgen som art är inte aggressiv och inte heller har de en drift i sig att de ska jaga människor. Jag bara undrar var denna älgskräck kommer ifrån som gör att folk slänger sig av sin häst, hoppar och skriker och sen springer åt ett annat håll om älgen inte flyttar sig?

Vad menar du? att folk sitter och hittar på här i tråden när man blivit jagad av älg upprepade gånger? :confused:

Älgar på Skansen? Det är en viss skillnad : )

Men att älgar går till attack är ju rena myterna.

så du menar att jag inte vet vad jag pratar om och ingen annan heller utan vi sitter här och ljuger? Jag tror jag har betydligt mer erfarenhet av vilda älgar än du.
 
Senast ändrad:
Sv: Då man träffar en älg...?

kl
Min uppfattning är iaf att vilda djur inte söker sig till människan, utan hellre håller sig undan om de kan. Därför brukar jag, när jag rider med någon, sitta och prata hela tiden så att djuren omkring hör att man är där. Är jag ensam brukar jag typ nynna lite på nån melodi.
Jag tycker det är rätt respektlöst att börja skrika och vifta mot älgen, du är ändå i dens "hem" och den har inte gjort dig något. Risken finns att du stressar eller retar upp den istället, så att den går till attack. De gånger jag har mött älgar i skogen har jag bara ridit lugnt förbi och varit uppmärksam på att inte hamna mellan en kalv och en ko om det har funnits någon sån. Jag försöker alltid att inte rida så nära heller, utan vända bort en bit om det är möjligt. Och hittills har inte jag haft några problem, utom en gång när en älg var väldigt nyfiken och följde efter en bit. Men det var inte värre än att hästen flippade lite först, sen lugnade ner sig och helt plötsligt var älgen borta.
 
Sv: Då man träffar en älg...?

Vad menar du? att folk sitter och hittar på här i tråden när man blivit jagad av älg upprepade gånger? :confused:

Älgar på Skansen? Det är en viss skillnad : )



så du menar att jag inte vet vad jag pratar om och ingen annan heller utan vi sitter här och ljuger? Jag tror jag har betydligt mer erfarenhet av vilda älgar än du.

Jag medger att jag uttryckte mig klumpigt och sa att det var en myt det där, för jag VET att det händer. Men jag reagerade mest på att folk verkar ha en felaktig uppfattning om att älgar i allmänhet är farliga, och det tycker jag är synd.

Jag skrev att jag har sett älgar på skansen men du missade att jag har jägäarexamen också? Har bott på landet i vilt- och älgtätt område, så jag har mött älg många gånger till fots, med hund, med häst...
 
Sv: Då man träffar en älg...?

Jag har inte läst hela tråden.... men jag har mött älgar många gånger på många olika hästar o ännu har jag aldrig haft problem med varken dem eller hästen vid ett möte. Min erfarenhet är att det oftast är ryttaren somskapar den farliga situationen genom att bli rädd o reagera överilat...

Njut av att stanna upp o titta på dessa underbar djur istället! :)

Men visst, kor med kalv och ett o annat förvirrat ungdjur som just blivit bortschasat av mamman kan ju bli lite för närgångna... - så manska juinte utmana ödet heller....
 
Sv: Då man träffar en älg...?

Jag medger att jag uttryckte mig klumpigt och sa att det var en myt det där, för jag VET att det händer. Men jag reagerade mest på att folk verkar ha en felaktig uppfattning om att älgar i allmänhet är farliga, och det tycker jag är synd.

Jag skrev att jag har sett älgar på skansen men du missade att jag har jägäarexamen också? Har bott på landet i vilt- och älgtätt område, så jag har mött älg många gånger till fots, med hund, med häst...

Okej det är lugnt, då förstår jag bättre :bow:

Jag tycker att TS har en felaktig uppfattning om älg - ja. Men jag tycker nog att 99% av övriga svaren i tråden har varit mycket kloka och erfarna och påpekat precis detta, men att trots allt, försiktighet och respekt ÄR på sin plats till häst.
 
Sv: Då man träffar en älg...?

Jag tror min mamma blev jagad av älg när hon var ute och red,någon gång för många herrans år sedan,jag själv har träffat vädigt många älgar under åren och ingen har försökt gå till attack;) jag hoppar inte heller av min häst och skriker.jag brukar stanna till och säga hur vacker jag tycker älgen är:love: och sedan rida vidare.

Kom ihåg för några år sedan när det låg en ungtjur och sov på ett ställe där det vistas mycket människor,hundar och ryttare,jag red förbi 2 meter ifrån den och 20 meter längre bort satt det ett gäng människor och hade typ picnik utanför sin bil och massa musik,den låg och vilade sig och brydde sig inte det minsta:rofl: jag var tvungen att kolla om den låg kvar någon timme senare (ifall den va skadad) men då hade den förflyttat sig.
 
Sv: Då man träffar en älg...?

Hmmm.
Bästa sättet att reta upp älgen på........
Ni skall bara rida lungt vidare och inte reta upp dom då dessa djur kan bli väldans farliga, min lillebror gjorde exakt samma som ni gjorde och våra hästar har minsann aldrig fått upp sån fart någon gång.......
Nu blev älgtjuren väldans arg och sprang efter oss upp på gården där familjen satt och vår far fick tyvärr skjuta älgen då han var helt galen och gick på allt på gården.
Så snälla reta dom inte:crazy:
 
Sv: Då man träffar en älg...?

Har stött på älgar två gånger när jag ridit.De har kutat iväg båda gångerna.Annars kan man ju låta dem vara ifred och rida lugnt därifrån så riskerar man inte att de blir rädda och går till attack.Håller med dem som skrivit att älgarna också har rätt till skogen,antagligen mer rätt än vi,så därför ska man ju inte reta upp dem i onödan
 
Sv: Då man träffar en älg...?

Jag tycker inte att det finns någon anledning att göra på det viset om inte älgen går till attack- då skulle jag prova. Att den går till attack lär dock inte vara så vanligt.

När jag möter älg brukar jag bara stanna och titta en stund och sen rida vidare bort från den. Det har aldrig varit något bekymmer.
 
Sv: Då man träffar en älg...?

Jag har blivit förföljd av en fjolårskalv för att par års sen.
Han/hon sprang emot mig och hästen med spetsade öron, men jag höll på att "skita på mig" men hästen däremot brydde sig inte.
Jag vände och travade iväg men det följde efter en bra bit tills den tröttnade.
Jag var glad att hästen var lugn medans jag var inte(obs jag skrek inte för det hjälper inte).
Jag har mött flera älgar efter det men jag brukar vända eller vänta tills den går sin väg.
Jag har respekt för dom,men jag har aldrig hört talas om att man ska skrika och vifta mot dom.
Den teorin tror jag inte på. :grin:
 
Sv: Då man träffar en älg...?

Det är fel sätt att bemöta en älg på. Älgarna bor i skogen och de har ju minst lika stor rätt att vara där som ryttare.

Älgar är fredliga djur så länge man inte hotar dem vilket ni till viss del gjorde. När man möter en älg är det bara att lugnt rida förbi eller vända beroende på avståndet utan att ställa till med någon kalabalik.

Jag har träffat på en hel del älgar under uteritterna här hemma och det har aldrig varit några problem. Träffar mycket hellre på älgar/rådjur än vildsvin som man inte riktigt kan lite lika mycket på.

Var snälla mot älgarna så lämnar de er i fred.

Tycker som dig hellre älgar och rådjur än vildsvin, jag är själv jätterädd för alla djur så jag gillar inte att rida på stigar i skogen då det finns mycket djur här....Dock är min ponny lika rädd för "stora" djur som mig så det blir oftast en redig galopp om vi träffar på djur i skogen..Kanske inte det bästa för ponnyn, men ja..
 
Sv: Då man träffar en älg...?

Måste bara säga det att min farfar blev bästa vän med en älg.
Farfar bodde här i stan men åkte nästan varje dag till våran sommarstuga och varje gång älgen hörde motor ljudet av bilen ocv såg att det var farfar kom älgen fram sen följde älgen efter honom tills han åkte hem.. Så de är säkert jätte snälla med..
 
Sv: Då man träffar en älg...?

Älgar är snälla, knappast människo- eller hästätande ;) De är browsers, håller sig till vegetabilier.

Har aldrig förstått denna skräck för älg eller andra vilda djur i skogen. Älgar är, precis som hästar, bytesdjur. Men en skrämd älg springer inte, den står still och "hoppas på" att inte synas i skogen. Att stanna och stirra på älgen eller skrika och gorma i hopp om att den ska försvinna är oftast kontraproduktivt, älgen i princip väntar på att man ska gå sin väg.
Jag har hört otaliga historier om hur älgar ska ha jagat häst och ryttare, men när det väl kommer till kritan verkar det snarare som om ryttaren fått panik och inte har en susning om älgen följde efter med mord i sinnet eller ej.

Så om man möter en älg på sin ridtur, morsa på den och rid vidare.
 
Sv: Då man träffar en älg...?

Jag hade nog inte gjort så, nej. Har inte facit, men måste hålla med dem som skrivit att man antingen lugnt bör vända eller rida förbi. Då gör man ju inte heller någon affär av det hela för hästens skull.

Hur reagerade förresten era hästar på det ni gjorde?

Jag har träffat älg en gång. Blev paff och red förbi. Sedan sjöng jag högt under resten av den ridturen (sjunger numera alltid när jag rider förbi just där ...)
 

Liknande trådar

Trav Tänkte roa er med en följetong om en ganska originell häst.. 4-årigt sto, inköpt för slaktpriset, osedd långt uppifrån. Enligt...
3 4 5
Svar
91
· Visningar
9 645
Senast: ghost
·
M
Övr. Hund att inte skapa den här tråden, men nu måste jag få skriva av mig. Har som ni vet fått en cockerspanielhane av mina föräldrar. Jag är...
Svar
15
· Visningar
1 678
Senast: millansnillan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp