Bukefalos 28 år!

Då man träffar en älg...?

Sv: Då man träffar en älg...?

Men va? Det var det dummaste jag hört? :cautious:

När jag möter älg rider jag helt lugnt förbi, pratar lite med hästen om den är nervös.. Annars gör jag ingen stor sak utav det. Står älgen mitt på vägen eller ligger precis jämte och/eller har en kalv med sej så rider jag runt eller vänder..

Men de älgar jag har mött står helt lugnt och bara glor på oss. Enda gången jag har mött en "arg" älg var när jag hade hund med mej som började stormskälla på älgen som stod endast några meter bort..

Mvh Domino_s
 
Sv: Då man träffar en älg...?

Fast då har du aldrig träffat en älg under brunst , eller en ko det slagit slint hos som behållit sin fjolårskalv , eller en ko med kalv som är på vresigt humör . Det handlar ju öht inte om ngn hysteri utan är ett faktum att älg emellanåt faktiskt attackerar både hästar och fotfolk i ett fel läge . Tycker det blir extremt ignorant att försöka få det till att folk är fjantiga eller hysteriska .
 
Sv: Då man träffar en älg...?

Var ute och red idag med två andra från stallet.
När vi var på väg hem träffade vi på en stor älg.
Den ena ryttaren skrek "hoppa av hästen nu" och det gjorde vi.
Sen skrek hon "skrik, låt och väsnan NUUUUU" och det gjorde vi.
Älgen backa några steg och ställde sig bakom en liten tanig björk.
Vi väsnades ännu mera ihop om att den skulle försvinna.
Sedan börjar älgen skrapa med frambenet i marken (som en tjur vid tjurfäktning). Då viskade hon "nu sticker vi" och vi la bena på ryggen och sprang från älgen.

Detta var något ryttaren hört man ska göra.
Och att älgar hatar hästar och kan gå till atack.
Är det så illa och är detta ett korrekt sätt att "bemöta" älgen på?

Hoppa av hästen och SEN börja springa? O_o Om älgen anfaller, är det inte bättre att sitta PÅ hästen :D

Älgen började förmodligen varna er eftersom ni skrek och härjade ;) Backa lugnt och ta en annan väg. Ni jagar ju upp hästarna också med allt skrikande.

Påminner mig om denna, var det kanske det ni försökte uppnå? :D : http://www.youtube.com/watch?v=YZEbBZ2IrXE
 
Sv: Då man träffar en älg...?

Jag har stött på älgar ett flertal gånger ute i skogen och allt som oftast lägger de benen på ryggen och om de mot all förmodan skulle få för sig att anfalla så är det nog bra att sitta kvar på hästen och försöka ta sig därifrån fort som sjutton.

Men jag tror inte älgarna gör något om du inte provocerat dem förstås. :)
 
Sv: Då man träffar en älg...?

Halvt till dig och halvt kl

Läs gärna inlägg nr 18 .

Synd att folk som inte ens själva varit exponerade börjar hitta på att folk är hysteriska, korkade osv . Det blir absurt .
Tycker mitt inlägg nr 18 känns rätt nyanserat ;)
 
Sv: Då man träffar en älg...?

KL
Någon somhört talas om en älg som attackerat ryttarekipage?
I mina öron låter det helt obefogat att bli rädd. Tror att man då riskerar att skrämma upp sin häst.
Ta tillfället i akt att kolla in det ståtliga djuret i stället.

Jag möter ofta älg ute och har inga som helst problem med varken häst eller älg. Vi brukar stå och titta lite på varandra och sen gå vidare åt varsitt håll men för ca 10 år sen på min förra häst mötte jag en ilsken älg, en ungtjur som gick till attack och jagade oss hem. Min häst och jag har aldrig varit så överens om farten hem som just då. Älgen fick skjutas sen då han hade gått in i trädgårdar och varit hotfull mot människor så visst finns det som ostabila. Men jag drar bara snabbt och tyst om jag ser en ko med kalv. Dom kan vara farliga om man stör och det vill man ju inte :-)
 
Sv: Då man träffar en älg...?

Ömsesidig respekt är vad jag kör på, tror du haft otur och stött på fel typ av älg. Kan kanske också bero på vilken tid av året man stöter på dem också, vad vet jag. Har haft tur än så länge i alla fall och hoppas det fortsätter så, men jag vill inte nojja upp mig för att någon annan har dåliga erfarenheter med älgar. De är också djur och har väl dåliga dagar eller bara är allmänt tjuriga just den dagen. ^^
 
Sv: Då man träffar en älg...?

Jag är varken nojjig eller uppjagad . Möter älg dagligen dags vissa perioder och det är sällan problem som du säger .
Jag vänder mig emot vissa predikningar i tråden från folk som uppenbarligen inte förstått att älg inte helt sällan är "fel" typ av älg . Ömsesidig respekt är bra , men hamnar du mellan ko och kalv eller ngn älg är konstig i brunst spelar ömsesidig respekt ingen roll för den finns inte - det är då bara olycklig onständighet och de frekvenserna är inte så icke förekomnande att de avskrivs med att älgar är snälla eller hästägarna är hysteriska ;)
Därmed avsäger jag mig råden om hysteri , eller att rida förbi lugnt så går allt bra . Eller sitta av ;) jisses ....

Hoppas du förstod vad jag menar och har läst mitt original inlägg ?
 
Senast ändrad:
Sv: Då man träffar en älg...?

Jag har jobbat med älgar ;) Vågar påstå att jag vet ett och annat om älgars beteende. Speciellt med tanke på hur många timmar jag lagt på att studera och skriva om just älgbeteende.

Självklart, kommer man emellan ko och kalv, eller stöter på en älg som ätit jästa äpplen, då kan det bli farligt.
Men som jag upplever tråden handlar det om normala möten med vilda djur i skogen. Och det jag sätter mig emot, precis som du, är att man börjar skrika och gorma och bete sig hysteriskt. Det är bara att lugnt och försiktigt rida vidare som vanligt.
Jag har vid mer än ett tillfälle hamnat "på fel kant" med älgar, både med och utan häst. Men på något märkligt sätt har jag visst överlevt, utan att skrika och springa :p
 
Sv: Då man träffar en älg...?

Exakt ! Det är dock folk som läser trådar mkt dåligt som förefaller svara ;) som tror att i alla lägen så är det bara att rida förbi ;)
 
Sv: Då man träffar en älg...?

Älgar är inget att "älga iväg" för, dom handmatar man helst med morötter. :d
Här finns en helknäpp älgtjur som bestämt sig för att jag är hans polare, även hästen jag hade var hans kompis och när jag ridit upp i skogen så gnäggade hästen och vips så var vi tre när älgen kom farande och hängde på. :)

Jag har aldrig gjort nån stor sak av möten med vilda djur, dom är också nyfikna på oss. För några år sen högg jag i en mosse och där betade en älgko med kalv dagligen så vi rörde oss "ganska" nära varann. Kalven var tom. fram och nosade på mig när jag fikade vid ett par tillfällen medan mamma älg stod en bit bort men aggressiv, nä inte det minsta.
 
Sv: Då man träffar en älg...?

KL

Som alltid när man rör sig i naturen bör man göra det med respekt. Djur som hamnar i tätbebyggda/befolkade områden blir ofta stressade och reagerar då lite annorlunda än de som befinner sig i skogen. Det finns också andra saker som sjukdomar, defekter (ögon t.ex.) som gör att vilda djur agerar på ett udda sätt. Det är ovanligt, men det finns...

Såg att trådskaparen startade tråden för ett bra tag sen men jag häpnade över det denne berättade. Detta agerande är perfekt för att skrämma upp hästarna för tid och evigt...dom känner ju av stressen och det hysteriska i det hela och i hästens värld är det då risk för fara, helt naturligt.

Jag möter ibland älg, men som regel flyr dom. Närmast kom de 3 unga djuren som flydde från oväsen nere vid ån, dom hade inte tid att kolla efter vad som kom på stigen så vi höll faktiskt på att bli översprungna...jag red mitt sto och hade valacken på släp. Blev lite spännande där ett tag, men det gick bra...

Bäst är att försöka hålla sig lugn och andas...
 
Sv: Då man träffar en älg...?

Jag håller med det sthu skrev under dig.
Tycker även som ni båda säger att det är onödigt att bli hysterisk utan anledning. Sen undrar jag om de skulle göra detsamma om de t ex stötte på en björn? Känns som det inte är bra att göra något vilt djur uppmärksam på att du är där.

Ja, jag läste inlägget annars hade jag inte svarat att du kanske stött på "fel" älg, och med "fel" menar jag det som sthu också nämnt, ko med kalv, "full" älg osv, lättare att sammanfatta under ett ord tycker jag. :)

Jag har jobbat med älgar ;) Vågar påstå att jag vet ett och annat om älgars beteende. Speciellt med tanke på hur många timmar jag lagt på att studera och skriva om just älgbeteende.

Självklart, kommer man emellan ko och kalv, eller stöter på en älg som ätit jästa äpplen, då kan det bli farligt.
Men som jag upplever tråden handlar det om normala möten med vilda djur i skogen. Och det jag sätter mig emot, precis som du, är att man börjar skrika och gorma och bete sig hysteriskt. Det är bara att lugnt och försiktigt rida vidare som vanligt.
Jag har vid mer än ett tillfälle hamnat "på fel kant" med älgar, både med och utan häst. Men på något märkligt sätt har jag visst överlevt, utan att skrika och springa :p
 
Sv: Då man träffar en älg...?

Jag är själv ganska rädd för älgar och är väl medveten om att dom kan bli arga och jaga en. Min häst har blivit jagad av en älg fast med en annan ryttare, jag är ändå räddare än henne när vi möter en älg ;)

Men, jag antar att det bara är i vissa fall älgar är aggressiva, typ när dom har kalvar eller om det är en grinig tjur. Jag har ridit på en smal stig md ganska mycket sly och sådant på sidorna. Passerade en stor går "sten" som låg bara någon meter från stigen. Helt plötsligt hoppade stenen upp och förvandlades till en älg som flydde i panik ;) Så kan det gå och jag hade nog tur att den inte blev arg utan valde att fly istället. Jag, hästen och älgen blev förmodligen lika överraskade, men tycker att det är lite skumt att varken hästen eller älgen kände av eller hörde den andra :p Jag fick panik och hästen skuttade iväg några meter och skrittade lugnt därifrån, hon har sina stunder ;)
 
Sv: Då man träffar en älg...?

Möter lika ofta ÄLG som jag möter andra gående, cyklister och bilister.

Inget konstigt med det, bara att passera som inget har hänt.

Ibland stannar pållan och tittar till bara att stycka pållan lätt på halsen och fortsätta som inget har hänt.

ÄLGARNA har lika stor rätt att vara där som vi, är dock lite extra vaksam om kon har kalv/ar med sig då hon vaktar dom precis som vi människor gör med våra barn, inget konstigt alls. Helt naturligt
 
Sv: Då man träffar en älg...?

Jag var ute och gick med mina hästar för ett par dagar sen och då kom det en älg springades över vägen några meter framför oss. Min stora Opal vet jag att han inte är rädd men gammelgubben på 25 år hade jag ingen aning om hur han skulle reagera. Hästarna stannade, Magge fnös lite och sen passerade vi stället där älgen sprungit.
Tror personligen att få hästar men många ryttare är rädda för älgar!

Min Opal är som sagt väldigt nyfiken och jag får jobba hårt för att han inte ska gå fram och hälsa. En tjej skulle provrida (ut med en annan vän) honom och skrev i boken att de var tvungna att vara i paddocken för att han såg en älg och blev livrädd. Dumheter! Första och sista gången hon satt på min häst.
 
Sv: Då man träffar en älg...?

Nej självklart pratar vi om djur med ett avvikande beteende , det hoppas jag varit tydligt i allt jag skrivit ?
Tyvärr är det lite lite lite ofta eller vad man nu ska säga, som just älg vissa perioder och i vissa lägen kan ha ett lite avvikande beteende så det kloka är att ha respekt och faktiskt inte anta att de bara ger sig av eller inte kan agera aggressivt .
 
Sv: Då man träffar en älg...?

Här hemomkring finns det älg. Mycket ibland. Vi stannar och tittar på varandra. Sen springer älgen iväg. Tror att dom är mer rädda för oss än vi för dom!
 
Sv: Då man träffar en älg...?

Kl.
Träffade en älg med en sent född kalv förra veckan, vad som hände var att vi tittade en stund på varandra sedan tog jag upp mobilen och tog kort.
Älgen totalt oberörd och åt vidare efter en stund och jag fortsatte på stigen.

Tyvärr inga bra kort då hästen inte ville så still pga knott:cautious:
 

Liknande trådar

Trav Tänkte roa er med en följetong om en ganska originell häst.. 4-årigt sto, inköpt för slaktpriset, osedd långt uppifrån. Enligt...
3 4 5
Svar
91
· Visningar
9 711
Senast: ghost
·
M
Övr. Hund att inte skapa den här tråden, men nu måste jag få skriva av mig. Har som ni vet fått en cockerspanielhane av mina föräldrar. Jag är...
Svar
15
· Visningar
1 678
Senast: millansnillan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp