Då man träffar en älg...?

B

Borka2008

Var ute och red idag med två andra från stallet.
När vi var på väg hem träffade vi på en stor älg.
Den ena ryttaren skrek "hoppa av hästen nu" och det gjorde vi.
Sen skrek hon "skrik, låt och väsnan NUUUUU" och det gjorde vi.
Älgen backa några steg och ställde sig bakom en liten tanig björk.
Vi väsnades ännu mera ihop om att den skulle försvinna.
Sedan börjar älgen skrapa med frambenet i marken (som en tjur vid tjurfäktning). Då viskade hon "nu sticker vi" och vi la bena på ryggen och sprang från älgen.

Detta var något ryttaren hört man ska göra.
Och att älgar hatar hästar och kan gå till atack.
Är det så illa och är detta ett korrekt sätt att "bemöta" älgen på?
 
Sv: Då man träffar en älg...?

Har stött på älgar ett par gånger men tycker inte att de varit aggressiva, men självklart ska man vara försiktig.. speciellt om älgen har en kalv (visst är det kalv man kallar småttingarna? :p).
 
Sv: Då man träffar en älg...?

Det är fel sätt att bemöta en älg på. Älgarna bor i skogen och de har ju minst lika stor rätt att vara där som ryttare.

Älgar är fredliga djur så länge man inte hotar dem vilket ni till viss del gjorde. När man möter en älg är det bara att lugnt rida förbi eller vända beroende på avståndet utan att ställa till med någon kalabalik.

Jag har träffat på en hel del älgar under uteritterna här hemma och det har aldrig varit några problem. Träffar mycket hellre på älgar/rådjur än vildsvin som man inte riktigt kan lite lika mycket på.

Var snälla mot älgarna så lämnar de er i fred.
 
Sv: Då man träffar en älg...?

Haha (ursäkta att jag skrattar)

Nej man behöver inte hoppa av hästen och börja skrika. Vanligtvis är inte älgar aggressiva utan dom brukar hålla sig på avstånd.

Sen om älgen skulle gå till attack hade jag då hellre suttit på hästen.
 
Sv: Då man träffar en älg...?

Att lugnt rida förbi brukar var bäst. Ofta är ju dock hästarna rätt rädda för älgar. Iaf de jag har haft ;) Red nyligen förbi en familj med mamma, pappa och barn (eller mamma med fjolårs och årskalv, stora var de iaf). Hästen såg dem inte men jag blev skiträdd, gillar inte att möta älg med häst. Fast till fots kanske jag inte heller skulle vara så kaxig, haha. När man hamnar nära dem slås man verkligen av hur stooora de är!

I vilket fall. Lite förebyggande tjoande, sjungande och visslande kan jag ägna mig åt om jag rider i älgtäta områden. Men när jag väl sprungit på en älg föredrar jag att var tyst och inte på något sätt bete mig hotfullt eller närma mig den. Med kalv kan de vara lite stingslinga... :p
 
Sv: Då man träffar en älg...?

Jag är jätterädd för älgar och skulle aldrig hoppa av om jag träffade på en. Tror nog jag kommer fortare därifrån om jag sitter på hästen.

Har träffar på älg ett par ggr ute när jag ridit. De gångerna har jag travat därifrån med hjärtat i halsgroppen :p
 
Sv: Då man träffar en älg...?

KL
Någon somhört talas om en älg som attackerat ryttarekipage?
I mina öron låter det helt obefogat att bli rädd. Tror att man då riskerar att skrämma upp sin häst.
Ta tillfället i akt att kolla in det ståtliga djuret i stället.
 
Sv: Då man träffar en älg...?

Håller med!
Jag har då aldrig hört om någon som blivit attakerad av vilt ute med häst.
Dom få gånger jag mött älg ute med hästen så har jag gjort på samma sätt som med alla rådjur, dvs ingenting.

Rider på som vanligt och passar på att njuta lite extra av att bo på landet och få förmånen att möta älg ute i skogen.
 
Sv: Då man träffar en älg...?

ahhh...vad bra att veta hur ni gör.
Har faktiskt aldrig råkat på en älg förut, bara på skansen:crazy:
Så jag var lite lost i mitt huvud och fatta egentligen inte vad som hände utan bara gjorde en i sällskapet sa. Haha...tyckte det var lite läskigt faktiskt:o
Den var ju så stooooooooor och vart lite chockad, hade absolut inte förväntat mig en älg på just detta område *uga*

Men då vet man ju till nästa gång!
 
Sv: Då man träffar en älg...?

Hade varit kul att se er in action!;)

Nej, det där var inget bra sätt att bemöta älgen på. Av älgens beteende att döma - när han började skrapa med framklöven - så verkar det som att han tillslut tolkade det hela som att ni utmanade honom och han övervägde att göra något åt saken.

Nästa gång ni möter älg ute så ignorera den hellre än att hoppa av och provocera den. Det enda ni uppnår om ni beter er uppseendeväckande är att ni försäkrar er om att älgen har allt fokus på just er. Ni tvingar den att fatta ett beslut angående er: antingen att jaga bort er eller att sticka själv. 50% risk att han blir uppretad och tycker att det är ni som ska dra och inte han!

Tänk dig att du o kompisen gått i land på en okänd ö och ni mötte ett antal urinvånare som agerade precis som ni gjorde när ni mötte älgen. Inte en chans att beteendet skulle uppfattas som neutralt. Antagligen skulle ni tolka beteendet som hotfullt eller utmanande och ni skulle måsta välja ett sätt att hantera situationen på?

Upptäcker du älg på långt håll och den inte agerar hotfullt eller spänt, så rid bara förbi. Var uppmärksam på dess kroppsspråk. Börjar den fnysa, skrapa med klöven och göra ansatser till att närma sig så vänd om och avlägsna er - helst i samma takt som ni kom (så vida den inte skulle få för sig att gå till attack för då drar man på med allt vad man har!) och utan att föra oväsen, vifta med armarna eller bete er avvikande/uppseendeväckande på annat sätt. Upptäcker du den på så nära håll att du tycker det känns som att du befinner dig inom älgens "personliga" revir så vänder du också om. Helst utan onödigt stirrande förstås.

Minns att jag också hört att älgar "hatar" hästar men har aldrig erfarit något sådant i praktiken. Däremot är endel hästar lättskrämda och blir nervösa och svårridna bara de känner doften av ett älgstråk ute.
 
Sv: Då man träffar en älg...?

Har mött älg flera gånger med mina hästar. Inga av hästarna har varit rädda. Bästa tycker jag är att stanna och vänta lite. Älgarna brukar då försvinna fort. Att väsnas och leva kan ju skrämma dom men kan samtidigt få motsatt effekt.
Som ni betedde er så lär ni ju hästarna att det är farligt. Gör man ingen stor affär av det hela så gör inte hästen eller älgen det heller.
 
Sv: Då man träffar en älg...?

vissa perioder stöter jag på älgar var och varannan dag när jag är ute och rider, men aldrig har någon visat någon form av aggressivitet. jag brukar stanna, eller ja.. hästen stannar och stirrar :D, en stund och älgen stirrar tillbaka, sen brukar den vända och trava iväg.

en gång när jag kom ridande efter en skogsstig som gick över ett hygge kom en älg springandes från ingenstans och passerade stigen rakt framför oss bara kanske 10 meter ifrån. men den bara vände lite på huvet och tittade på oss utan att ens sakta ner på steget eller avvika från sin kurs. såg ut ungefär som att den bara sa "tja!" i förbifarten :D såg rätt komiskt ut
 
Sv: Då man träffar en älg...?

Har mött på älg många ggr här hemma. Och tycker att älgarna är mer rädd för oss än vi är för dom. Vissa ggr har vi sett älg som stått alldeles stilla en bit in i skogen medans vi ridit förbi, och det är väl så vitt jag förstått deras "osynlighets- knep". Och de ggr det hänt har hästarna inte reagerat nåt särskilt heller, så det verkar ju funka ;)
Dock brukar jag göra som Chili, prata lite högre än vanligt med hästen när vi passerar älgarnas "vandringsleder". ("Här kommer vi och tjugo till!") Är fullt övertygad om att ifall älgar hör att det är folk i närheten, drar dom sig hellre undan...
 
Sv: Då man träffar en älg...?

Jag tror också att man ska rida lugnt förbi, om det finns en väg där man kan rida lugnt förbi vill säga.
Själv är jag skiträdd för älgar så det är lättare sagt än gjort :D
Jag brukar fixa det genom långa omvägar om det råkar stå en älg precis där jag borde rida.

Det värsta var en gång när jag var ute och red och såg någonting gulbrunt ganska nära mig "Ett rådjur, det är lugnt" tänkte jag och red vidare. När jag var preciiiiiis bredvid inser jag att det är en älgkalv som ligger och trycker i diket! Jag blev så himla rädd att jag hamnat mellan kalv och mamma (för det sägs det att man inte ska göra) så jag red därifrån som ett skott!

Den hästen jag red då, min förra medryttarhäst, var dessutom lika rädd för älgar som jag. En del hästar gillar helt enkelt inte den skarpa lukten som kan komma från älgar är vad jag hört.
 
Sv: Då man träffar en älg...?

Jag har faktiskt blivit jagad av en älg en bit, som tur var hade jag en snabb häst:) Detta hör ju dock inte till vanligheten. Men antagligen hade älgen en kalv som jag inte såg och hon tyckte väl att jag kom för nära!
 
Sv: Då man träffar en älg...?

KL
Någon somhört talas om en älg som attackerat ryttarekipage?
I mina öron låter det helt obefogat att bli rädd. Tror att man då riskerar att skrämma upp sin häst.
Ta tillfället i akt att kolla in det ståtliga djuret i stället.

Attackerad vet jag inte om man kan kalla det, men jagad iaf.

Jag har haft älg efter mig två ggr.
Första ggn, en tjur som såg mig som en konkurrent om älgkon trots att avståndet var stort mellan mig och henne. Hade jag och min travare befunnits oss på galoppbanan då hade vi nog slagit rekordet med cirka sisådär 5 minuter. :eek: Nä, men fort gick det, trots köttbullehäst.

Andra ggn, älgko med kalv. Just denna älgko var lite aggressiv så hon fick sluta sina dagar under nästkommande älgjakt efter jagat grannfrun på deras tomt.

Sedan är tillfällena många då man blivit hotad på ngt sätt, speciellt älgkor med kalv.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Då man träffar en älg...?

KL

Jag har haft älg som jagat mig till häst fler gånger än jag gillar att erinra mig.

dels en älgtjur som nog snedtände när han såg hästarna, han befann sig på jätte långt avstånd men blev helt galen och kom kutande emot oss och följde oss när vi vände hästarna, i full galopp efter oss, tills vi lyckades hitta en gårdsplan och svängde in bland husen, då avvek han.

de andra gångerna har det varit ungdjur och ko med kalv - även fjolårskalvar i kons sällskap som kossan då försvarat och varit aggressiv mot oss pga dessa.

en höst hade vi en sån ko med två fjolårskalvar som bodde i bostadsområdet nära stallet och fullkomligt terroriserade alla ryttare. de var livsfarliga, inte rädda för vare sig folk eller fä och RIKTIGT arg var kossan. Det var INTE kul när man kom från en skogstur på väg hem mot stallet och där var kossan och blockerade alla vägar att ta sig hem. Kossan och hennes barn var anmälda som en fara, till polisen, men de kunde inget göra då de inte får skjuta mitt inne i bostadsområden där kossan envist höll sig - särskilt under älgjakten. Var ju ngt konstigt med denna kossa som fortfarande hade sina fjolårskalvar med sig, normalt har de ju inte det.

sen några gånger i skogen har jag stött på älgko med kalv då kossan också varit arg.

den största risken är när man kommit så tätt inpå dem utan att de hört en eller hunnit flytta sig själva, för det är ju det vanligaste att de gör det dvs att de på eget bevåg går undan. Man ska alltid vara försiktig och anta att kossan har kalv tycker jag, och hellre vända dit man kom från, än att försöka rida vidare förbi kossan, i värsta fall skär man av vägen mellan henne och kalven och då kan det ta hus i h-te.

Jag är alltid MYCKET uppmärksam när jag träffar älg i skogen. stannar upp hästen och ser till att älgarna på eget bevåg väljer att springa åt andra hållet, innan jag fortsätter rida framåt.
skulle aldrig få för mig att hoppa av hästen.
 
Senast ändrad:
Sv: Då man träffar en älg...?

Jag tycker det besta sättet att bemöta älg på, är at vara lugn och rida lungt förbi, har stött på älg en massa gånger och har aldrig upplevt något riktig skumt.
Men har dock blivit nersparkad av en älg när jag skulle fodra i stallet..

När jag var ute ock körde en åring för nått år sen, krockade jag nästan med en elg kalv som blivit jagat av sin mamma, den trodde nog at hästen var denns mamma, för den sprang ved sidan av vagnen og puttade med nosen på hästens rumpa:p

Hästen reagerade dock inte och jag måtte bruka pisken på älgkalvens nos för att få den at sluta..den földe dock efter oss nästan helt upp til stallet, men då började hunden skälla, så den traskade där ifrån...men såg den varje dag en lång stund efteråt...

Men om du möter på elg i brunst tiden, ska man nog vara lite obs, för båda korna och tjuren är lite kluriga då...
Eller om man möter på ko med kalv/ar, för om man kommer imellan eller för nära, kan kon bli riktig så ilsken och kan då lätt attacera...
 
Sv: Då man träffar en älg...?

Mackan: det var inte dig jag skulle svara, men TS, tryckte på fel "svar ":o
 

Liknande trådar

Trav Tänkte roa er med en följetong om en ganska originell häst.. 4-årigt sto, inköpt för slaktpriset, osedd långt uppifrån. Enligt...
3 4 5
Svar
91
· Visningar
9 550
Senast: ghost
·
M
Övr. Hund att inte skapa den här tråden, men nu måste jag få skriva av mig. Har som ni vet fått en cockerspanielhane av mina föräldrar. Jag är...
Svar
15
· Visningar
1 674
Senast: millansnillan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp