Då man träffar en älg...?

Sv: Då man träffar en älg...?

KL
här i trakterna träffar man nuförtiden sällan på Älg. jägarna sa att det visst fanns älg. 2 kor med kalv på ett mkt stort område.( Ja då är det bäst att skjuta dem- eller?)
2 dagar innan jaktstart såg jag en stor ensam älg på väg till jaktmarkerna- för första gången på 5 år eller så. På första jaktdagen kom den i traktorskopan o nu är det tyst:cry:

Älgstammen har överskattats grovt o sjukdom ö överjakt har gjort att flera sunda jaktlag helt har ställt in jakten i år runt Mälardalen.:bow:
Man har även tagit bort deras habitat genom massaverkning av skogen.

16-taggarna som fanns förr finns inte mer.
Man har rubbat balansen genom att skjuta de största o starkaste individerna- som inte sker annars.

Skjut vildsvin istället o låt Konungen vara ifred.
:eek: Är det sant? Vart i Mälardalen?
 
Sv: Då man träffar en älg...?

Jag har fått lära mig att man ska skynda där ifrån, trava och sen svänga tvärt in på någon stig, då följer inte älgen efter.
 
Sv: Då man träffar en älg...?

Vi har haft älgar inne bland hästarna i hagen och även på stallplanen.
lite för nära för min smak.
rekordet var 4 älgar i hästflocken och 2 utanför.
I skogen händer det titt som tätt att man ser dom.
Försöker ta mig förbi så lungt som möjligt.
ko med kalv har gått bra, bara kon ser dig och du tar dig smidigt förbi.
De värsta älgarna är de som äter äpplen på hösten och härjar omrkring lite överallt.
Vi hade ett år en folkilsken rackare som höll till utanför stallet.

Oj då! Det där var nått nytt:)
 
Sv: Då man träffar en älg...?

KL
Brukar komma nära älg då jag fiskar, och aldrig råkat ut för någon knäppis.
Funkar det inte att vifta med spöet om de nu mot förmodan skulle attackera?

En gång blev jag rädd, mest för att det kom så plötsligt. Satt o drack kaffe vid älven, i lågslyet, och plötsligt kastar sig ko o årskalv framför mig, kanske 2 meter ifrån - och rusar rakt ut i älven, som de simmar över.

>Mer rädd för mänskor än för vilt.
 
Sv: Då man träffar en älg...?

KL

Vi har också en massa älgar häromkring. Jag har aldrig behövt vara rädd för dom. Har mött älgtjurar, ko + kalv mm flera ggr när jag vart ute och ridit, dom har bara stått och tittat eller sprungit iväg så fort de hörde att vi kom :)

Vi har en vit gammal älgko som står och äter äpplen precis bredvid hästhagen, både hon och hästarna är nyfikna, men hon har aldrig blivit aggressiv. Däremot blev en av hennes klavar aggressiv efter att ha ätit för många äpplen. Den jagade hundarna runt huset och höll på att springa på stegen pappa stod i när han målade osv.

Men har aldrig träffat en sur älg när jag varit ute och ridit/promenerat i skogen :) Älgar är trevliga djur.
 
Sv: Då man träffar en älg...?

*kl*

Vi har 6-7 älgar som går tillsammans nu under vintern, träffar älg nästan varje gång jag är ute och rider.

Rider lugn förbi dem varje gång även om pållan vill undersöka dem närmare. Älgarna är mer skärrade men börjar vänja sig nu, springer bara bort en liten bit.
 
Sv: Då man träffar en älg...?

Vi har haft älgar inne bland hästarna i hagen och även på stallplanen.
lite för nära för min smak.
rekordet var 4 älgar i hästflocken och 2 utanför.
I skogen händer det titt som tätt att man ser dom.
Försöker ta mig förbi så lungt som möjligt.
ko med kalv har gått bra, bara kon ser dig och du tar dig smidigt förbi.
De värsta älgarna är de som äter äpplen på hösten och härjar omrkring lite överallt.
Vi hade ett år en folkilsken rackare som höll till utanför stallet.
Du hajjar varför va:grin:

De blir packade av jästa äpplen:rofl::bump:
 
Sv: Då man träffar en älg...?

ptjaa... älgar möter jag iprincip varje gång jag är ute med min häst.. som mest har vi träffat sju älgar på en gång..
det är väl bara att fortsätta med det man höll på med innan man träffade älgen :confused:
älgen är nog mer rädd för dej än vad du är för den... brukar räcka att visa sig så springer älgen till skogs
 
Sv: Då man träffar en älg...?

Älgar är inga ofarliga mysdjur, utan kan faktiskt vara farliga. Därför är det en bra idé att låta när man är ute och rider eller kör. Vuxna älgar hinner då dra sig undan, tillsammans med kalvar om sådana finns, medan fjolingar ofta är nyfikna och stannar och tittar. Dessa är å andra sidan förmodligen ganska harmlösa. Jag har vid ett par tillfällen nästan hälsat på dom. :)

En grannbonde berättar om ett tillfälle för länge sedan då han hade hästen med sig i skogen för att köra virke. Medan han stod och lastade på timmerkälken dök en älg upp och slog hästen hans i skallen med en framklöv så hästen stöp. Som tur var repade sig hästen efter en stund och dom kunde åka hem.

LIA
 
Sv: Då man träffar en älg...?

"En grannbonde berättar om ett tillfälle för länge sedan då han hade hästen med sig i skogen för att köra virke. Medan han stod och lastade på timmerkälken dök en älg upp och slog hästen hans i skallen med en framklöv så hästen stöp. Som tur var repade sig hästen efter en stund och dom kunde åka hem."
Det där låter som en typisk skröna. Om älgen hade gjort så så hade hästen dött. Älgar kan sparka ihjäl ett annat djur. Dom använder sig av det för att försvara sig. Äldre folk brukar alltid ha bra historier på lager om olika saker. Oftast är sanningshalten låg.;).
Jag är född och uppvuxen i en jägarfamilj och har varit med i skogen sen jag var liten. Är dock inte jägare själv. En älg som anfaller gör det för att försvara sig om den känner sig hotad eller känner att dess små är hotade. Eller att den är sjuk,(vilket är ovanligt) och på hösten kan dom blí lite fulla när dom äter för mycket gammla jästa äpplen. ( vi är rätt lika djuren, finns ju endel människor som tappar omdömet på fyllan med:p)

Möter du en älg så ta det lugnt som så många andra har sagt. Fortsätt med det du höll på med eller vänd lugnt och stilla. Jag sitter aldrig och sjunger och har mig. Älgar har grymt bra hörsel men ser inte så bra. Därför står dom ofta stilla och väntar. Så länge dom har koll på vad det som kommer är så är dom lugna. Älgen har många gånger hört ryttaren långt innan ni ser den. Att den inte alltid flyr är delvis för att den inte känner sig hotad av en häst och inte kan identifiera att det är en människa oxå som kommer.
 
Sv: Då man träffar en älg...?

Jag var ju i o f s inte med, men den här gamla grannen har haft så mycket annat att berätta om sitt bondeliv som stämt och är inte känd som sagoberättare. Kan ju lägga till att han skadade benet vid samma tillfälle, hästen försökte komma undan älgen, och sonen fick hjälpa honom att ta ifrån etc vid hemkomsten. Enligt sonen!
Visst kan älg sparka ihjäl en häst, men varför måste hästen dö? Har du inga andra argument tycker jag du ska avhålla dig från att kalla folk lögnare. :mad:

LIA
 
Sv: Då man träffar en älg...?

Jag kallade inte dig lögnare. Läs ordentligt. Jag sa att detta är en typisk skröna. Så lik andra sådana historier. Har hört många liknade som inte har varit så sanna. Bla att en råkade såga av senorna på bakbenen på sin arbetshäst i skogen och fick köra hem den på vagn med sin andra häst. I vekligheten hade han bara varit nära att såga hästen.
Men har det hänt så är det synd om gubben och om hästen. En häst kan dö av ett kraftigt slag i huvudet och om en älg gjorde på det viset så borde rimligtvis hästen dött eller blivit allvarligt skadad. Särskilt om den föll omkull, påselad och så är ju risken stor att den trasslar in sig i grejorna.
 
Sv: Då man träffar en älg...?

Jag tog inte åt mig personligen, eftersom jag återgav en historia som grannen berättat för mig. Det var honom du menade var lögnare.
Hästen kunde ha dött och bonden kunde gjort detsamma, men dom klarade sig alltså ganska bra. Om hästen trasslade in sig vet jag inte, men bonden kunde i a f köra hem men utan last.
Om du menade att hästen borde ha trasslat in sig och blivit hispig så är det skillnad på häst och häst i det fallet. :)

LIA
 
Sv: Då man träffar en älg...?

KL
här i trakterna träffar man nuförtiden sällan på Älg. jägarna sa att det visst fanns älg. 2 kor med kalv på ett mkt stort område.( Ja då är det bäst att skjuta dem- eller?)
2 dagar innan jaktstart såg jag en stor ensam älg på väg till jaktmarkerna- för första gången på 5 år eller så. På första jaktdagen kom den i traktorskopan o nu är det tyst:cry:

Älgstammen har överskattats grovt o sjukdom ö överjakt har gjort att flera sunda jaktlag helt har ställt in jakten i år runt Mälardalen.:bow:
Man har även tagit bort deras habitat genom massaverkning av skogen.

16-taggarna som fanns förr finns inte mer.
Man har rubbat balansen genom att skjuta de största o starkaste individerna- som inte sker annars.

Skjut vildsvin istället o låt Konungen vara ifred.

Håller fullständigt med!! :bow: Det är precis samma sak här, för 10-15 år sen kunde man se flockar på 5-8 älgar emellanåt :) I år har jag bara sett två små klena stackare, och då va det flera år sen innan det som jag överhuvudtaget sett någon. Vildsvin finns det däremot gott om :p

Till TS: som så många andra sagt är det bästa man kan göra att hålla sig lugn, sitta kvar på hästen och rida runt älgen. Det är bra att prata högt så att älgen fattar att det är en människa inblandad (och inte bara en älgliknande varelse) men inte tjoa eller göra konstiga ljud. Så länge inte hästen blir rädd tycker jag bara att det är spännande att få se de ståtliga djuren ute i det vilda :)
 
Sv: Då man träffar en älg...?

Jag har träffat på älg flera ggr. Jag skulle aldrig i livet hoppa av hästen.
Älgarna har oftast stått kvar och jag har ridit förbi, men om älgen/älgarna står kvar och de är väldigt nära rider jag inte förbi utan vänder då hellre. En gång såg jag flera st ute på ett fält, och när de såg mig gick de in i skogen dit jag också skulle. Jag fortsatte in i skogen sen hörde jag brak omkring mig och såg att älgarna promenerade åt samma håll som mig och hästen.. sen vek de av längre fram och jag fortsatte på stigen. De var några meter ifrån men det var häftigt. Tror aldrig pållans hjärta har dunkat så högt. :D
 
Sv: Då man träffar en älg...?

Hugger sista knappen

Jag förstår inte varför alla är så rädda för älgar? Det skrivs ju till och med om att älgar är farliga djur. Älgar är högst fredliga så länge du låter dom vara. Ko med kalv kan däremot vara aggressiv om man kommer för nära/går mellan kalven och henne. Men att älgar går till attack är ju rena myterna.
Älgar ser ganska dåligt, men hör och känner lukt desto bättre. Har flera gånger upplevt att en älg som står långt ifrån vägen (där jag rider då) ofta travar lite närmare mig och hästen, troligtvis för att se bättre. Därefter struntar de i oss, alternativt går åt ett annat håll.
Står älgen mitt i vägen där jag ska rida så går jag såklart inte rakt mot den, med respekt för djuret, och min häst skulle aldrig i sitt liv få för sig att gå mot en älg.. Men jag sitter inte av, jag ökar inte takten osv.
Ni skapar ju älgrädda hästar med såna beteenden. Samma sak med att skapa en bilrädd häst, "oj det kommer en bil, knip med skänklarna och korta tyglarna", lika med flyktsignal för hästen.
 
Sv: Då man träffar en älg...?

Ingen behöver vara rädd för älg, men alla måste inse att en älg inte är ofarlig.
Jag undrar vad du har för älgkunskap för att kunna påstå att älgattacker är myter. Har du skaffat den hos Skansens älgar?

Den vi köpte vår gård av visste att älgar kunde attackera. Hon blev nämligen under ett par års tid injagad i huset ett flertal gånger av en ilsk älgko, nej det fanns ingen kalv med i bilden. Samma älgko som försökte jaga oss när vi flyttat in. Men det satte våra jyckar stopp för när dom jagat bort henne ur trädgården ett par gånger.

Ilskna älgar berättas om både nu och då i media, så nog finns dom.

LIA
 
Sv: Då man träffar en älg...?

Jag har sett älgar på Skansen men också tagit jägarexamen och har flera jägare i både släkt och andra kretsar. Självklart FINNS aggressiva älgar men jag har svårt att tro på historier där folk utan anledning blivit jagade.

Älgar är ju som alla andra djur, individer, det finns alla sorter, men älgen som art är inte aggressiv och inte heller har de en drift i sig att de ska jaga människor. Jag bara undrar var denna älgskräck kommer ifrån som gör att folk slänger sig av sin häst, hoppar och skriker och sen springer åt ett annat håll om älgen inte flyttar sig?
 
Sv: Då man träffar en älg...?

Jag är livrädd för älgar!:crazy: efter att ha blivit skrämd ganska många gånger som barn av dem.

För några år sedan träffade jag på en älg när jag var ute och red -rent instingtivt vände jag hästen och satte hälarna i och galopperade därifrån så fort jag kunde. Kanske inte så bra att lära hästen att rusa iväg när en älg dyker upp men :crazy:

Min nuvarande häst (ej samma) är riktigt skiträdd för älgar och varningsblåser allt han kan och blir helt okontrollerbar bara han känner lukten av älg. Det måste ha varit någon älg som skrämt vettet ur honom någon gång på sommarbete eller nåt kanske. Rådjur vill han gå fram o nosa på:grin:
 

Liknande trådar

Trav Tänkte roa er med en följetong om en ganska originell häst.. 4-årigt sto, inköpt för slaktpriset, osedd långt uppifrån. Enligt...
3 4 5
Svar
91
· Visningar
9 626
Senast: ghost
·
M
Övr. Hund att inte skapa den här tråden, men nu måste jag få skriva av mig. Har som ni vet fått en cockerspanielhane av mina föräldrar. Jag är...
Svar
15
· Visningar
1 674
Senast: millansnillan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • HusdjursGPS
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp