Då man träffar en älg...?

Sv: Då man träffar en älg...?

Har mött flera älgar både kor och tjurar, men har snällt suttit kvar på hästryggen. Skulle bli rädd om ngn skulle "gå till attack", men detta har lyckligtvis aldrig hänt.

En ungtjur travade fram till mig och hästen vid ett tillfälle (närsynt, trodde månne vi var en ko?) stannade och kikade på oss en stund, men travade snart iväg igen. Det var nog det närmaste mötet vi haft, men varken jag eller hästen brydde oss om stackaren :)
 
Sv: Då man träffar en älg...?

Jag brukar ha väldiga närkontakter med älgar, oftast så hoppar de ut rakt framför en när man galopperar - tvärstopp blir det då :angel:

Men efter att ha beskådat oss en liten stund så hoppar den snällt in i skogen igen.

Det bästa sättet att undvika en älg är säkert att tjoa och tjimma under ridturen, men träffar man ändå på en är det bäst att vara tyst. Uppenbarligen kan de attackera ändå - men risken är nog mindre. Jag skulle aldrig våga testa det du och dina kamrater gjorde, det närmsta jag kommit det är dock när jag upptäckte en älgko och hästen tvärvände och galopperade iväg och jag skrek som besatt :angel: för älgen alltså, inte för att hästen stack ;)
 
Sv: Då man träffar en älg...?

Haha, jag ser det framför mig. :D

Härute rider man bara vidare om man stöter på en älg. Håller man sig på sin kant behöver man inte oroa sig för en älgko med kalv heller, men jag hade ju inte ridit jättenära en sådan. De brukar mest glo på en tills de känner sig trygga nog att ge sig av. Fortsätter man i samma riktning man var påväg, eller gör en ev lov runt älgen, så brukar den inte bli rädd.

Känner fö. en norrlänning som inte verkade ha några problem med att klappa älg om de var nära nog. :angel: Rider man mot dem springer de dock oftast sin vän och att försöka klappa är väl inget jag skulle rekomendera. :D Dom hade en älg som brukade dela höhög med hästarna i hagen uppe i Luleå, så hon hade viss älg-vana om man säger så. :cool:
 
Sv: Då man träffar en älg...?

kl

jag skulle inte klivit av hästen och absolut inte skrikit. Har själv blivit förföljd av en älg, men den var bevisat "knäpp", och hade attackerat både traktorer och annat..de avlivade den till slut, då den förmodligen hade något fel (sjuk). Vanliga älgar i skogen, brukar jag inte vara rädd för, bara man håller sej på avstånd och tar det lugnt, så brukar det inte vara några problem..

Sen att älgar hatar hästar, det tror jag inte..en släkting hade problem ett tag med en älg, som kärat ner sej i hans sto..han ville väldigt gärna följa med in i stallet om kvällarna, så släktingen fick mota ut älgen med en kvast:D..
Stoet besvarade dock inte de heta känslorna..hon var inte intresserad av nån stor ful älg...
 
Sv: Då man träffar en älg...?

Instämmer. Vildsvin är inte att lita på. Ser jag en sån vänder jag ögonblickligen om jag inte hunnit passera redan.
 
Sv: Då man träffar en älg...?

Men hej och hå, det var en massa lustiga direktiv ni hade fått! Jag har mött älgar en himla massa gånger under ridturer. Oftast är de bara nyfikna och kollar lite på hästarna. De bryr sig mycket mindre om folk när man sitter på en häst, så ofta har man chans att få se dem på nära håll!

Möter jag (älg)ko med kalv (eller om jag ser kalven först) så brukar jag bara checka av så att jag inte står mellan ko och kalv. Kolla runt lite, de händer inte sällan att de har två kalvar heller. Så du inte står mellan någon av dem och kon. Då kan jag mycket väl tänka mig att kon inte uppskattar det.

Fjolingar (förra årets älgkalv som blivit bortstött från kon inför hennes kommande kalvningar) brukar vara väldigt nyfikna! Har haft någon sådan ett par gånger som gått ett par steg mot oss för att kolla vilka vi är!

Ingen av mina hästar (eller hästar jag tidigare haft) har varit rädd för älgarna. Ta det bara lugn, rid förbi, eller vänd, eller vad du tänkt, i lugn takt och utan skrik och härj!

Ex:

Mött ko med kalv. Red på en häst och hade den andra som handhäst. Älgarna var kanske 30 meter ifrån oss. Gjorde halt och väntade tills de makat lite på sig. Var smidigare än att vända på en femöring med handhästen och allt.

Haft älg som sprungit parallellt med väg jag ridit på. Hästarna checkade bara av och brydde sig inte mer.

Såg en fjoling ca 10 meter framför mig i skogskanten. När den såg oss kom den ut på vägen, gick sedan över till andra sidan (jag red på grusväg). När vi ridit förbi den kom den ut på vägen igen för att kolla vilka vi var.

Osv... Oftast är det inga problem.

Däremot har jag en vän med häst som blev jagad av en ko. Men då visste hon redan om att kon haft kalv som blivit skjuten kort tidigare, så det var troligen orsaken den gången.
 
Sv: Då man träffar en älg...?

Vi har haft älgar inne bland hästarna i hagen och även på stallplanen.
lite för nära för min smak.
rekordet var 4 älgar i hästflocken och 2 utanför.
I skogen händer det titt som tätt att man ser dom.
Försöker ta mig förbi så lungt som möjligt.
ko med kalv har gått bra, bara kon ser dig och du tar dig smidigt förbi.
De värsta älgarna är de som äter äpplen på hösten och härjar omrkring lite överallt.
Vi hade ett år en folkilsken rackare som höll till utanför stallet.
 
Sv: Då man träffar en älg...?

KL
Jag har bara stött på snälla lugna älgar som jag stilla och lugnt ridit förbi, skulle aldrig få för mej att börja gapa och hålla på mot dom. Däremot så blev en annan i stallet attackerad av en älg, den knödde ner dom i diket så man ska endå ha respekt för dom. Men jag tycker man ser på dom om dom bryr sej eller inte när man går förbi. Och jag skulle aldrig sitta av, vill inte bli kvarlämnad med en ilsken älg.

Vet också en modig i stallet som när älgarna står på stigen så hoppar dom av och då brukar älgarna vandra därifrån, dom är inte särskillt rädda för ryttare till häst verkar det som men när man går så är dom mycket skyggare.

Men jag kan inte påstå att jag gillar älgar, på hösten möter jag på älgar överallt ofta så jag vågar inte riktigt ge mej ut i skogen ibland..
 
Sv: Då man träffar en älg...?

Vi brukar möta älg som går över åkrarna och korsar vår väg, men vi brukar bara sakta in lite och vänta till den går över. Hästarna bryr sig inte.
Lite skillnad kanske om man möter nån mitt i skogen, men då skulle jag avvakta och se om den försvinner. Om inte skulle jag vända om lugnt och hoppas på att den inte följer efter. :D
Tycker inte att det låter så smart att skrika då hästarna kanske förknippar älg som nåt farligt sen.
Jag är mer rädd för jägare än älg.
 
Sv: Då man träffar en älg...?

Nu brukar vi ju inte springa på älgar så himla ofta här nere i Skåne men det kan ju hända om man har tur!

Hade ni gjort sådär när jag var med så hade ni skrämt bort min häst istället :D
Hade jag varit dum nog att följa ert exempel att hoppa av hade jag fått gå hem!

Nej minsann, man ska inte bråka med dom vilda djuren däremot hade jag som sport att komma så nära rådjuren som möjligt med min ponny.
Höjdpunkten var när jag kunde rida alldeles inpå en vild dovhjort, det var häftigt!
 
Sv: Då man träffar en älg...?

Jag skulle då aldrig ha stigit av.. Och jag antar att ni vände er mot älgen vilket gjorde att den kände sig hotad.. Vad jag brukar göra är nog hålla mig lugn och fortsätta dit jag är påväg om inte älgen då står framför mig.. Att börja prata lite så älgen märker en och troligtvis då springer sin väg, men aldrig börja skrika.. Om en 'lg skulle vara riktigt nära eller om de är en ko med kalvar skulle jag troligtvis vända om för kossorna kan va farliga.. Men visst man blir väl lite shockad då man möter på en stor älg :P
 
Sv: Då man träffar en älg...?

KL
Någon somhört talas om en älg som attackerat ryttarekipage?
I mina öron låter det helt obefogat att bli rädd. Tror att man då riskerar att skrämma upp sin häst.
Ta tillfället i akt att kolla in det ståtliga djuret i stället.

Jag och en kompis blev jagade av en älg. Vi va iof ganska små och det var mycket tjoande och sjungande när det plötsligt brakar ut en älg framför oss. Hästarna tvärvänder och skenar hemmåt med älgen i släptåg. Vet inte vad som gjorde att älgen plötsligt stannade och försvann in i skogen igen, men vi red iaf aldrig mer dit ;)
 
Sv: Då man träffar en älg...?

Jag träffar ofta på älg och brukar bara rida på då jag ser dem. Hade de stått mitt på stigen/vägen så kanske jag hade vänt och inte ridit fram till dom men oftast så är de räddare än vad jag är och springer iväg. Skulle aldrig hoppa av iafl.

Men visst kan jag väl erkänna att jag tittar över axeln mer än en gång efter att jag träffat på dom.
 
Sv: Då man träffar en älg...?

KL
här i trakterna träffar man nuförtiden sällan på Älg. jägarna sa att det visst fanns älg. 2 kor med kalv på ett mkt stort område.( Ja då är det bäst att skjuta dem- eller?)
2 dagar innan jaktstart såg jag en stor ensam älg på väg till jaktmarkerna- för första gången på 5 år eller så. På första jaktdagen kom den i traktorskopan o nu är det tyst:cry:

Älgstammen har överskattats grovt o sjukdom ö överjakt har gjort att flera sunda jaktlag helt har ställt in jakten i år runt Mälardalen.:bow:
Man har även tagit bort deras habitat genom massaverkning av skogen.

16-taggarna som fanns förr finns inte mer.
Man har rubbat balansen genom att skjuta de största o starkaste individerna- som inte sker annars.

Skjut vildsvin istället o låt Konungen vara ifred.
 
Sv: Då man träffar en älg...?

Det är fel sätt att bemöta en älg på. Älgarna bor i skogen och de har ju minst lika stor rätt att vara där som ryttare.

Älgar är fredliga djur så länge man inte hotar dem vilket ni till viss del gjorde. När man möter en älg är det bara att lugnt rida förbi eller vända beroende på avståndet utan att ställa till med någon kalabalik.

Jag har träffat på en hel del älgar under uteritterna här hemma och det har aldrig varit några problem. Träffar mycket hellre på älgar/rådjur än vildsvin som man inte riktigt kan lite lika mycket på.

Var snälla mot älgarna så lämnar de er i fred.

Håller helt med! :bow:
 
Sv: Då man träffar en älg...?

*kl*

Jag hade aldrig i livet hoppat av hästen i alla fall! Och hade jag hoppat av hästen hade jag aldrig i livet börjat skrika och föra väsen, det hade nog bara lett till att hästen stack all världens väg för hon skulle bli så förvirrad och orolig och jag blev ensam med en älg. HU!

Jag är rädd för att möta älgar och vildsvin så jag brukar sjunga och prata en massa just för att de ska höra och inte komma fram. ( Det låter nog inte mycket vackert när man skrålar i galopp precis ;) )
Men EN gång har jag träffat på en älg.
Jag och min häst var ute i skogen och red. Får den briljanta idén att vi ska lämna stigen och rida upp för en jättebrant backe och sen in i ganska tät skog. Det knepiga var att Bonny stannade därinne i skogen, han hade väl upptäckt älgen före mig och bara tittade. Älgen tittade fram bakom ett träd men stod ändå lugnt och tuggade på löv eller nåt, Bonny tittade på den, den tittade på oss. Och jag ballar ur. Den verkade ju inte alls aggressiv eller något fast den hade hemska stora horn. Men jag kunde inte styra mig själv precis då.
Jag fick total panik och fick för mig att den skulle jaga oss och typ..äta upp oss. ( I min hjärna kan det vara så! I alla fall när jag får panik ;) )
Så jag vänder hästen på en femöring och sätter av i full fart mitt inne i täta skogen och sen kommer jättebranta nedförsbacken som jag inte riktigt hinner stanna innan. Så Bonny sätter sig på hasorna och kanar ner i full fart. Tvärvänder hem och fortsätter i full galopp som inte gick att sakta av för nu har han ju lyckats övertyga sig själv att det är en livsfarlig hästätande älg efter oss.

Usch ja, men å andra sidan har jag ridit i skogen i väldigt många år och SETT en älg en gång så det är inte så vanligt. Hjortar och sådant ser man ofta. Vildsvin har vi sett någon gång och DE är jag också rädd för. Men så fort jag har sett dem har jag vänt hästen och ridit iväg och det har inte hänt mer även om jag hört historier om folk som blivit jagade till häst av vildsvin.
 
Sv: Då man träffar en älg...?

Precis som Mackan skriver ska man passa sig för ko med kalv och det finns även älgar som är allmänt aggressiva - det ska man anmäla.

Men för det mesta är de fredliga djur. Stanna/fortsätt lungt och låt älgen avvika om den vill eller rid lugnt förbi så brukar de inte bry sig.


Fattar inte hur folk nuförtiden kan ha så lite kunskap om vår natur att de faktiskt tror att man ska hoppa av och börja försöka skrämma skogens invånare :( Både farligt och riktigt korkat.


Ang rädda hästar så tja, de blir ju som man gör dem. Gör man första mötet till något hemskt är de klart på sin vakt nästa gång. men eftersom de flesta ryttare antingen är rädda själva eller tror att hästar ALLTID är livrädda för vilt så blir såklart även hästarna det. Hästen i sig tänker ju "bättre fly än illa fäkta" men har man en normal relation till sin häst så stannar man den och studerar älgen tills älgen gått/hästen är lugn och fortsätter sedan. Såvida man inte har en sådan osis att man möter en undantagsälg som blir arg istället för att springa iväg.

Mammas häst älskar älgar, mina övriga ponnyer har inte brytt sig och nuvarande unghäst Tiger har ännu inte fattat att han sett någon :D Det sprang runt en älg i hagen en gång när vi kom hem från en tur men han trodde nog mest det var en lekkamrat. Mammas pålla i hagen hade ju jättekul liksom :D Eftersom det var mörkt och älgen dragit ned staketet så fick han gå in i äta kvällsmat istället för att kika närmre på älgen.
 
Sv: Då man träffar en älg...?

KL
här i trakterna träffar man nuförtiden sällan på Älg. jägarna sa att det visst fanns älg. 2 kor med kalv på ett mkt stort område.( Ja då är det bäst att skjuta dem- eller?)
2 dagar innan jaktstart såg jag en stor ensam älg på väg till jaktmarkerna- för första gången på 5 år eller så. På första jaktdagen kom den i traktorskopan o nu är det tyst:cry:

Älgstammen har överskattats grovt o sjukdom ö överjakt har gjort att flera sunda jaktlag helt har ställt in jakten i år runt Mälardalen.:bow:
Man har även tagit bort deras habitat genom massaverkning av skogen.

16-taggarna som fanns förr finns inte mer.
Man har rubbat balansen genom att skjuta de största o starkaste individerna- som inte sker annars.

Skjut vildsvin istället o låt Konungen vara ifred.


Meh gud vad tråkgit :8 Regleras inte jakten korrekt hos er eller?

Inte för att vi har mkt älg men nog finns de kvar här iaf.



Fö ang att hopp av hästen - enda gången jag är ärdd är när jag äre ute på min långa tömkörningsrundor som dels går rakt igenom matningen av vildsvin och genom massa skog med älg. En gång blev matte rädd och då fick pålle springa o ökad trav med matte hängades i gjorden, halvt flygande ngn km :D En annan gång skuttade jag upp bakom gjorden och galopperade upp för alla back så vi fick lite utsikt. Tur man har en trogen vän som räddar en ifrån allt man bara hör och inte ser i skogen som rädd liten långsam människa :love::D
 
Sv: Då man träffar en älg...?

Hennes ide lät ju emr att utmana älgen. SJung och prata och skratta istället och ignorera älgen, det är vad jag skulle gjort. Fast jag vet inte, jag rä itne utbildad på älgar...
 
Sv: Då man träffar en älg...?

Det var ju ett hyvens bra sätt o skräma Hästarna..Man ser väl på älgen om man kan rida för bi.Dom har ungefär samma signaler som en Häst..Det är inte alla gånger man ser dom. Står dom still utanför stigen så kanske man inte upp dagar dom.Jag har älg i häst hagen så mina hästar är vana. Men jag har fått vända många gånger när jag har kommit o Kon bara ståt där. Då har jag vänt o ridit annan väg..
Ta o Ge.:bump:
 

Liknande trådar

Trav Tänkte roa er med en följetong om en ganska originell häst.. 4-årigt sto, inköpt för slaktpriset, osedd långt uppifrån. Enligt...
3 4 5
Svar
91
· Visningar
9 626
Senast: ghost
·
M
Övr. Hund att inte skapa den här tråden, men nu måste jag få skriva av mig. Har som ni vet fått en cockerspanielhane av mina föräldrar. Jag är...
Svar
15
· Visningar
1 674
Senast: millansnillan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Guldfasanerna
  • HusdjursGPS

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp