Där fick jag

Sv: Där fick jag

Svarar er alla.

UL var idag (vet inte varför jag i hela friden skrivit upp den 17:e kl 11 på två ställen, när vi bokat den 18:e kl 16...

Hur som helst, hästen är icke dräktig :bow: :bow: :bow:.
En stor sten föll.

Ang fv's nya häst, så har jag försökt spåra ägaren, men vet inte om jag lyckats ännu. Vi får vänta o se.

joey08-> Visst är det du som står (stod) i andra änden av stallgången m hästen du har som profilbild? ;)
 
Sv: Där fick jag

Gud vad skönt för dig!

Vill du ah hjälp i sökandet av ägaren (fd ägaren?) så PMa. :)
 
Sv: Där fick jag

Vad skönt för dig att hästen inte var dräktig
 
Sv: Där fick jag

Popcorn hur gar det med dina rakningar??? har du fatt din ersattning fran FV personen annu?? eller ett ursakta eller ngt sant.. ok inte fran henne men kanske hennes pappa???

Det maste vara ett slut pa den har historien snart.. bortsett fran hon FV alltsa har en ny hast..

Och toppen du inte har ett fol pa gang, det hade ju varit gradden pa toppen sa att saga.. lol.. med valdigt besk smak....
 
Sv: Där fick jag

kl högg bara en knapp men!

de känns ändå lite sådär, ni som sitter här å diskuterar ser bara saken från ena hållet....

för de första om hästen gått utan skor sen ett år tillbaka drygt hur kommer de sig att ägaren inte vet om de? för ni bodde ju absolut inte långt ifrån varandra så nån gång om året åker man väll endå å kollar till sin häst? Redan där bör man då ha uppmärksammat att hästen inte är i de skick man önskat.

varför tar man inte ordentliga referenser på fodervärden innan man lämnar bort hästen? Du har ju fått tag i oss nu och skulle likväl kunnat hittat oss tidigare om du hade velat. Speciellt som hästen har haft problem med korsförlamingar och rygg tidigare som jag förtått de hela vilket för mig gör de ännu viktigare att se till att hästen har de bra.

Att hon var smal när du hämtade henne är för mig inte jätte konstigt, de flesta gammla travare jag träffat på är inte jätte lätta att hålla i hull och tappar gärna ännu mer vid miljöbyte, skador osv.
Eller iofs andra hästar oxå.

Jag försvarar absolut inte Fv MEN jag vet oxå att hennes och min syn på hästahantering är helt skilda = jag skulle inte låna ut en häst om jag ville ha den som jag lämnar den. Och för den sakens skull inte sagt att de är fel att hästar på lösdrift, låta dom gå oskodda osv. Men personligen så vill jag inte ha mina hästar så.

Nu vet inte jag om de är jag som är pjoskig med mina men, jag lånade ut en min förra häst till en tjej när jag hämtade honom var han smal och omusklad. MEN jag beskyller inte henne för de, okuskap ska inte straffas.... Hon har gjort sitt bästa de är jag övertygad om! Nu hade hon hästen ett halvår bara men om jag var supe rädd om hästen och ville ha tillbaka den i skicker ja lämnade den ja då hade jag haft mer kontinuerlig kontakt... men de hände saker i mitt liv just då som gjorde att de fick bära eller brista ja orkade helt enkelt inte med att engagera mig i de!
 
Sv: Där fick jag

kl högg bara en knapp men!

de känns ändå lite sådär, ni som sitter här å diskuterar ser bara saken från ena hållet....

för de första om hästen gått utan skor sen ett år tillbaka drygt hur kommer de sig att ägaren inte vet om de? för ni bodde ju absolut inte långt ifrån varandra så nån gång om året åker man väll endå å kollar till sin häst? Redan där bör man då ha uppmärksammat att hästen inte är i de skick man önskat.

varför tar man inte ordentliga referenser på fodervärden innan man lämnar bort hästen? Du har ju fått tag i oss nu och skulle likväl kunnat hittat oss tidigare om du hade velat. Speciellt som hästen har haft problem med korsförlamingar och rygg tidigare som jag förtått de hela vilket för mig gör de ännu viktigare att se till att hästen har de bra.

Att hon var smal när du hämtade henne är för mig inte jätte konstigt, de flesta gammla travare jag träffat på är inte jätte lätta att hålla i hull och tappar gärna ännu mer vid miljöbyte, skador osv.
Eller iofs andra hästar oxå.

Jag försvarar absolut inte Fv MEN jag vet oxå att hennes och min syn på hästahantering är helt skilda = jag skulle inte låna ut en häst om jag ville ha den som jag lämnar den. Och för den sakens skull inte sagt att de är fel att hästar på lösdrift, låta dom gå oskodda osv. Men personligen så vill jag inte ha mina hästar så.

Nu vet inte jag om de är jag som är pjoskig med mina men, jag lånade ut en min förra häst till en tjej när jag hämtade honom var han smal och omusklad. MEN jag beskyller inte henne för de, okuskap ska inte straffas.... Hon har gjort sitt bästa de är jag övertygad om! Nu hade hon hästen ett halvår bara men om jag var supe rädd om hästen och ville ha tillbaka den i skicker ja lämnade den ja då hade jag haft mer kontinuerlig kontakt... men de hände saker i mitt liv just då som gjorde att de fick bära eller brista ja orkade helt enkelt inte med att engagera mig i de!

Jag har inte vetat att hästen gått oskodd så länge förens rätt nyligen, detta ljög fv ganska friskt om. Enligt henne var hon skodd fram tills i slutet av sommaren -09. Jag fick reda på av andra efter att jag tagit hem hästen om att den gått oskodd länge, och fick bla numret till hovslagaren.

Jag var med om en trafikolycka sommaren -08 som resulterade i över tio benbrott, kroppsdel som slets av och fick opereras tillbaka samt steloperation, detta har inte gjort mig så rörlig att åka de 20 milen ut till fv. Däremot hade jag kontinuerlig kontakt med fv via telefon och e-post.

Jag tog referenser, jag fick detta från hennes tränare.

Att hästen såg ut som den gjorde berodde ju inte på miljöombyte, för den kan ju inte tappat alla dessa kilon i transporten på väg hem? Hästen har dessutom aldrig varit svår att hålla i hull, och har aldrig varit mager ens vid konvalecens. Hästen är dessutom inte i det hullet idag. Fv berättade även för mig att hon inte gett hästen någon mat öht, förutom lite betfor (vilket är det absolut sämsta o ge) efter korsförlamningen behandlats. Vet gav henne förhållningsorder om att ta bort all kraft och bara ge grovfoder. Hästen fick klara sig på det gräs som fanns i hagen i slutet av aug o betfor.

Självklart är det yttersta ansvaret mitt, jag har aldrig påstått motsatsen, men jag håller fv fullt ansvarig för det hon har gjort. Det kontrakt hon brustit gentemot och de moraliska aspekter hon tydligen saknar. Jag kommer göra så mycket som jag kan göra, för att denna människan inte ska få ha häst igen, tyvärr tycker säkert du, men jag är av en annan åsikt. Hästar är levande djur, och människor som inte kan se till deras bästa, ska inte ha djur.

Hade det bara varit min häst som varit misskött, så hade jag inte kämpat för den saken, för i så fall hade jag trott att något annat i hennes liv raserat såpass att hon inte orkat bry sig om hästen alternativt att hon är okunnig och kommer ta till sig detta och lära. Men fv har gjort detta flera gånger, och kommer troligtvis göra det igen.
 
Sv: Där fick jag

Ja, betalt har jag fått, två dagar innan det var dags för kronofogden. Även om pappan i sitt brev bedyrade att kronofogden inte ägnar sig åt privatpersoners fakturor :angel:.
 
Sv: Där fick jag

hm ja som sagt ja känner ju både Fv och hennes familj tänker inte ge mig in i diskussionen mer just därför. Livet har inte vart en dans på rosor för någon av de inblandade har jag en känsla av.
 
Sv: Där fick jag

Jag förstår inte riktigt hur du tänker?

Har du sett bilderna TS lagt ut i tråden? Du påstår alltså att det är ok att hästen ser ut så där? Att det är en produkt utav att den bytt miljö?
Då hoppas jag du menar att TS bytt stall innan hon lämnade tillbaka hästen?
Ändå, även om det var så du menade och inte att hästen blivit så smal bara av att transporteras till TS (vilket då skulle bli en dunderkur för feta ponnyer... :crazy::grin:) så är det upp till fv att se att hästen börjat bli smal, och matcha detta med mer mat!

Nu var det ju uppenbarligen så att FV låtit hästen äta gräs, och detta i sig tyder ju på att FV skulle fodrat hästen. De flesta beten är inte nog näringsrika på hösten för att hästarna ska klara sig enbart på det.
Det vet de flesta hästägare, och vet man det inte så ser man det, och den korrekta handlingen är då att fodra hästen med mer hö.
Att säga "jag hade inte råd" är inte en ursäkt. Har du inte råd att köpa hö till hästen så tar du dig råd eller så har du inte häst alls!


Att FV haft det tufft är inte hästens fel, varför ska hästen lida?
Sedan är vi nog många som tycker att Fv inte mår bra men fortfarande, hästen ska inte lida för det, och TS, som varit just och lånat ut sin häst, ska inte heller lida för det.
Och att uppföra sig som Fv gjort är Inte ok. Varken när det kommer till hur hästen skötts, eller bemötandet TS fått.


Jag tror inte jag vill ha Fvs "håll" på detta, för jag tvivlar på att Fv kommer säga sanningen. Och om vi tar bort allt, såsom att hästen gått oskodd, fv ljugit, haft stoet med en klapphingst(!!!:mad:) osv osv... så kvarstår fortfarande de fruktansvärda bilderna på hästen som TS visat upp. Och även om så TS tagit dessa bilder en vecka efter att hästen kommit hem så skulle inte hästen se ut sådär!
No way!
För att en häst ska bli så mager på kort tid krävs att den är rejält sjuk och det har den ju uppenbarligen inte varit.



Du försöker få det att bli TS ansvar och fel genom att skylla på att hon inte varit ut och hälsat på hästen.
Det fanns en anledning till att TS lämnade ut hästen på foder och den orsaken påverkar ju troligast möjligheten att hälsa på också.
Och som TS skrev så var det en ordentligt orsak!

Och ärligt, "i det skick man önskar" bara för att hästen är utan skor låter ju lite drastiskt. Det var ju för att hästen var utan skor, missköttes, inet fick mat eller behandling mm som TS tog hem den...


Fö var det itne TS som hämtade hästen utan Fv som lämnade den, för tidigt så att hon skulle slippa träffa TS, och det i sig säger mig att FV mycket väl visste om att hästen inte var i ett ok skick!

Hur ska TS veta vad FV har för filosofi innan hon lämnar ut hästen?
Om hon fått bra rekommendationer, vad ska hon då gå på...

Så okunskap ska inte straffas? Hur menar du då? Att TS ska betala omkostnader för att Fv inte har vett att fatta att hästen far illa?
Och att Fv inte ska behöva ta konsekvenserna av sina handlingar?

Nej, jag tycker TS gör Helt rätt!


Jag förstår att ni är vänner men det finns situationer man inte kan ursäkta.

Att Fv mått dåligt är inte TS ansvar, inte hästens fel och den enda som skall beläggas ansvarig för att hästen sköttes dåligt för att Fv mådde dåligt, är Fv.
 
Sv: Där fick jag

Håller helt med! :bow:

Även om man är vänner så är det faktiskt hästens bästa som ska komma i första hand. Om det märktes att hästen var på väg ner i mående och en vän märker detta+ att fv inte riktigt reder ut situationen då kanske man kan försöka hjälpa. Så att det inte blir en sån här situation när man känner att man måste försvara ett felaktigt beteende för att det är ens vän.
 
Sv: Där fick jag

vad då att fogden inte skulle ta sig an prevatpersoners fakturor? det var det löjligaste jag har hört på länge. så länge man skickar en faktura med slutdatum spelar det ingen roll vem det e som har skickat den!

jag kan säga det att jag har varit med om en privatperson som har sickat räkningar till fogden han inte har fått betalt. han har nu med fogdens hjälp fått tillbaka lite av pengarna.
 
Sv: Där fick jag

PopcornPlayer Jag är grymt imponerad av hur du hanterat situationen. :bow:
Jag kan inte med ord beskriva min reaktion på hur fv behandlat både dig och din häst.

Stor eloge till din envishet,ork och ditt sunda förnuft.

Jag har följt tråden i tysthet men vill bara att du ska veta att jag hoppas det finns flera lika förnuftiga hästägare som du.
Hoppas hon rehabiliterar sig snabbt och att allt löser sig, vet egentligen inte vad jag vill säga i detta inlägg mer än att du ska ha en enormt stor eloge och fv ska vara väldigt glad att det inte var min häst hon haft hand om när jag hade min kvar för jag hade inte kunnat hantera det på det professionella och suveräna sätt som du gjort!!! :banana:

Hoppas snart vi får se bilder på hur hon kurerar sig och går upp i hull.
 
Sv: Där fick jag

Måste bara instämma!
En eloge till dig för att du verkligen går vidare med det och även bryr dig om framtida hästar som denna människa "har hand om", nu när det verkar ha löst sig med din!
 
Sv: Där fick jag

Bara för att livet har farit hårt fram med fv så ger det henne rätt att fara hårt fram med min häst?
 
Sv: Där fick jag

Nu tänker jag bumpa den här gamla tråden med en liten update. (fd) FV har fortfarande lite obetalda räkningar förvisso, men hon har tydligen börjat läsa hästhållning på en vuxenutbildning!
Så kanske såddes där någonstans ett frö och (fd) FV insåg att det kanske inte kunde skada att skaffa sig lite mer kunskap :).
 
Sv: Där fick jag

Herregud vilken människa! :eek:

Jag har genom åren ägt 2 och 2½ hästar (två egna,och två stycken som jag delade med mitt ex för lääänge sen),och har nu för första gången en häst på foder,och jag har alltid varit noga med hästarna,men jag kan nog nästan säga att jag är MER noga nu när jag ansvarar för någon annans häst! :o

Hon är dessutom triangelmärkt pga skada,och bara det gör ju så att man är övernoga nästan! Förstår inte hur man kan behandla någon häst som inte ens är ens egen,eller ja,behandla en häst öht på det här sättet! Jag skulle SKÄMMAS ögonen ur mig om jag fick lov att lämna tillbaka någons häst som JAG haft ansvar över i detta skick som hon gjorde! Usch säger jag bara! :devil:
 
Sv: Där fick jag

Tydligen :)

Hästen mår bara bra, gör inte så mycket, men har fått en lillmatte som är ute till henne ett par gånger i veckan o rider. Själv ser jag henne i genomsnitt 1 gång i månaden, mer än så har jag inte hunnit, men saker och ting kommer nog bli lugnare till våren och jag kommer få mer tid över. Som tur är har jag henne helinackorderad hos världens bästa stallägare, så hon är i goda händer :)
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! För att göra historian kort så har jag haft mitt sto utlånad på foder i ca 2,5 år till en tjej som tagit föl på mitt sto. Jag har...
Svar
11
· Visningar
1 277
Senast: nexxa
·
Hästvård Hej! Jag och min syster är fodervärd till en häst. Vi har haft henne i ca 3 veckor ”själva”. Min syster har ridit henne hos ägaren i...
Svar
7
· Visningar
1 632
Senast: Hoarfrost
·
Hästmänniskan Jag har min fjording utlånad på foder sedan augusti. Jag gjorde ett spontanbesök för att hälsa på henne och möter en välskött häst vad...
5 6 7
Svar
128
· Visningar
14 002
Senast: warg
·
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
2 870
Senast: Solstig
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp