Där fick jag

Sv: Där fick jag

Fick hem henne för två månader sedan nu :)

Fick kontakt med ännu en gammal stallkompis till fodervärden, som bla berättade att de försökt få tag i mig och berätta hur min häst haft det, men inte hittat mitt nr på eniro. Denna berättade även att hästen började gå barfota i Oktober 2008, då hon började tappa skorna, bla så satt en kvar diagonalt ett tag, som fv bla var iväg och hopptränade med sittandes så.

Dessutom fick jag reda på att "väninnans" nsv, inte är valack, utan klapphingst -> http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=1010274 :mad::crazy:

Fodervärdens räkning bara ökar och ökar...
 
Sv: Där fick jag

:eek: Men herrejösses, du måste verkligen ha råkat ut för tidernas värsta fodervärd! (hoppas jag sannerligen så att det inte finns fler)

Måtte du hitta ägaren till hennes nya foderhäst (hon hade väl en sån) så du kan berätta vad som riskerar att hända hennes häst.

Hoppas verkligen att inte din häst är dräktig. Kan bara säga att min förra häst blev betäckt (dock med flit), men det tog inte. Och hon brunstade inte ändå på hela tiden fram till hon 'skulle ha fölat'. Men hon var lite knepig så det kanske inte är vanligt förekommande att de gör så. ;)
 
Sv: Där fick jag

Har nu läst hela tråden och är i lätt chocktillstånd.

Hur ska man undvika att råka ut för människor som faktiskt är fullkomliga idioter? Det är ju inget man kan misstänka eller ens fundera över. Man antar ju ändå att en vuxen människa kommer att göra vuxna saker och klarar att ta ansvar för i alla fall ett djurs välfärd.

Din fd fodervärd och hennes väninna låter som om de skulle ha djurförbud båda två. För fodervärdens del kanske man dessutom skulle diskutera ett direkt omyndigförklarande då hon inte verkar klara av enklare vardagsuppgifter av typen mata häst...

Önskar dig all lycka i din fortsatta kamp att få rätt och det arbete du lägger ner kommer att finnas kvar när nästa stackare anmäler henne. Att hon skulle lära sig något av hela affären tror jag är helt omöjligt.

Du är verkligen beundransvärd som orkar ta upp kampen! Heja heja!
 
Senast ändrad:
Sv: Där fick jag

Vilken planet är hon ifrån???!!? :eek:

Nää alltså, och hon skrev ju i bdb att nya hästen också är sto, så det här ligger ju verkligen i ägarens intresse att få höra.

PEPP PEPP!! Ser fram emot att få höra fortsättningen. Nu är det ju hörsägen att hästen blivit betäckt, men illa nog ändå! FV kan ju inte gärna neka till att hon låtit din häst gå med en aktiv klapphingst om andra bevittnat det.

För varje gång man tittar i din tråd trillar hakan längre o längre ner, jag hoppas för skavsårets skull under min haka att detta snart får ett bra slut! :cool:
 
Sv: Där fick jag

Hon hade tydligen inte hämtat någon i samband med att hon lämnade min. Däremot har hon tydligen varit och hämtat en ny i helgen.

Teilani-> Man släpper inte in någon annan på sin stallplan, och lämnar den heller aldrig. Man blir en excentrisk gammal nucka som fräser åt folk och slutar äta chips för att man inte vill riskera att stöta på folk i affären där man i så fall måste handla. Lite så känns det just nu ;)

Grazila-> Jag trodde för några dagar sedan att jag sett och hört allt, att fv inte längre kunde överraska mig, men tji fick jag.

En juridisk fråga, och nu målar jag förhoppningsvis fan på väggen. Om hästen är dräktig, vad kan jag kräva henne på för kostnader? Alla kostnader runt dräktighet och föl? Uppstallning av hästen? Och framförallt, vad gäller med avkomman? Min första tanke var ju att fv/(klapp)hingstägaren får ta hand om fölungen, men det insåg jag ju var det mest elaka jag kan göra. Det är ju inte en eventuell avkommas fel att den kommit till världen. Kan fv/(klapp)hingstägaren hävda äganderätt?
 
Sv: Där fick jag

En juridisk fråga, och nu målar jag förhoppningsvis fan på väggen. Om hästen är dräktig, vad kan jag kräva henne på för kostnader? Alla kostnader runt dräktighet och föl? Uppstallning av hästen? Och framförallt, vad gäller med avkomman? Min första tanke var ju att fv/(klapp)hingstägaren får ta hand om fölungen, men det insåg jag ju var det mest elaka jag kan göra. Det är ju inte en eventuell avkommas fel att den kommit till världen. Kan fv/(klapp)hingstägaren hävda äganderätt?



Jag har hört om fall (men aldrig sett papper) som sagt att hingstägaren fått stå för alla omkostnader som blir extra utöver om stoet inte skulel varit dräktig, men det har varit då stoet stått hos ägaren, eller hos fv som inte agerat som din och med vilja låtit stoet stå med hingsten.

Frågan är också om du kan kräva ersättning för ev uteblivna arbetsdagar som du måste ta ledigt när du ska vaka för fölning, samt om du kan begära att fv ska stå för en fölvakt/kamera. Fast den får du ju då återlämna till henne när fölet har kommit.

Hur länge du kan kräva henne på utgifterna vet jag inte, kan ju knappast vara hela fölets liv.
Men under dräktighet och avvänjning borde du kunna få för extrautgifterna.

Som hingstägare har du strikt ansvar för om din hingst hoppar ur hagen och betäcker ett sto, alt så är det stallägaren om denna har undermåliga hagar och hingstägaren påpekat om detta.
Grannens hingst kom lös för några år sedan och var till gården jag hade stoet på. Han rev stänglset in men valackerna i samma hage beskyddade mitt sto och jagade hingsten. (det var faktist deras brud!) :p
Men hingstägaren betalade ändå för konsekvenserna (som inte vart något). Vet.räkning, arbetet runt omkring (att vara där när vet kom) mm tog hingstägaren hand om. (jag själv arbetade då och kunde inte komma ut).

(och jag är tacksam att hingsten inte kom så långt in som till nästa hage, där min egen hingst stod).

När det kommer till ditt fall så är det både hingstägaren och fv som är ansvarig på sitt eget sätt.
Fv har ju valt att ha stoet med k.hingsten. Så det blir nog denna som får ta den ekonomiska smällen.

Om du dessutom kan hänvisa till att du ville träna/tävla (om det är ngt du skulle velat) så kan det tom vara så att fv får betala ännumer (ex allt foder och uppstallning) iom att du inte kan använda hästen på en hel säsong, det är ju knappast möjligt att dra runt på tävlingar med henne om hon har föl vid sidan.


Och nej, jag håller med dig. Att du inte ska överlämna stoet till fv. Vilket hemskt liv det skulle bli för den lilla. :(



Iom ditt stos rumpproblem så skulle jag be vet kolla extra noga efter skador från upphoppet. Ston som blivit upphoppade på kan få skador på rumpan av hingstens hovar, är han skodd blir det änvärre.
Jag har sett bild på hingsten (tror jag det var?) och han var ju ingen lättviktare... :crazy:

Nu ska jag skynda mig iväg till skolan och fortsätta klä om en (ny) fåtölj, men skicka gärna det där PMet du försökte skicka innan.

Håller tummarna för dig att hon inte är dräktig.
 
Sv: Där fick jag

Hingsten är ju tack o lov inte skodd (baaarfotametodeeen!).

Nu har jag iaf fått betalt för veterinärräkningen, och inte hört ett ljud från dom. Skrev ett brev ihop m fakturan som jag skickade till både fv och hennes pappa, där jag förklarade sjukdomsförloppet, uppkomsten av sjukdomen och hur det klart och tydligt står i kontraktet att fv är ansvarig för den kostnaden.
Skrev också att de kommer debiteras för UL, och är hästen dräktig så kommer jag höra av mig till dom omgående.

Nu återstår att hålla ut till den 17e när det är dags för UL.
 
Sv: Där fick jag

Håller tummarna för dig. (som sagt ;) )

Synd om du ska missa ta ett hblföl efter stoet bara för att fv inte kunnat tänka...
 
Sv: Där fick jag

UL imorgon då som sagt.

Idag fick jag reda på vem hennes nya häst var, och ägaren var inte svår att spåra. Dessvärre är det fv som är ägare till hästen, mao finns inte mycket att göra... :(
 
Sv: Där fick jag

Hade hon köpt den nya hästen? Förstår inte riktigt ...

Håller tummarna för att inget hittas på UL:et imorgon iaf!
 
Sv: Där fick jag

Ja, det har hon.

Jag är dessutom så förvirrad så UL är inte förens i övermorgon em, istället för imorgon fm som jag skrivit upp och sett till att jag ska kunna vara där då...
 
Sv: Där fick jag

FOdervarden har KOPT en hast? lol och hur betalar hon?? inte min business men kanske ett samtal till den nya hastens fd agare med link till denna trad....

idag ar 16 sa jag formodar vi hor mera i morgon kvall om UL jag hoppas for din skull att hon inte ar draktig.. det vore ju som upplagt for hjart attack.. och mord haha......
Lycka till


kat
 
Sv: Där fick jag

Ja du, låter verkligen som en mardröm det där.. Själv har jag också haft en mardrömsvecka pga av ägaren till min foderhäst! Äckligare människa får man nog leta efter...har haft sån otur med hästägare ..:cry:
 
Sv: Där fick jag

Har läst igenom hela tråden nu och måste säga att jag är enormt imponerad av att du verkligen inte ger dig. :bow:

Är förövrigt helt mållös över hur enormt korkade människor det finns. :crazy: Det här känns verkligen inte bra då jag själv har planer på att hyra ut min ögonsten till nästa år.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! För att göra historian kort så har jag haft mitt sto utlånad på foder i ca 2,5 år till en tjej som tagit föl på mitt sto. Jag har...
Svar
11
· Visningar
1 277
Senast: nexxa
·
Hästvård Hej! Jag och min syster är fodervärd till en häst. Vi har haft henne i ca 3 veckor ”själva”. Min syster har ridit henne hos ägaren i...
Svar
7
· Visningar
1 632
Senast: Hoarfrost
·
Hästmänniskan Jag har min fjording utlånad på foder sedan augusti. Jag gjorde ett spontanbesök för att hälsa på henne och möter en välskött häst vad...
5 6 7
Svar
128
· Visningar
14 002
Senast: warg
·
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
2 870
Senast: Solstig
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp