Bukefalos 28 år!

Där fick jag

Sv: Där fick jag

Skickade ett mess igår där jag sa att hon får pengarna. Aja, inte mycket att göra åt.

Grazila-> Ja, och värre blir det för varje dag... :crazy:

Fv skulle igår ge mig kontonr för att sätta in dessa 300 kronor, för hon kunde inte boka transporten förens hon fått dom tydligen. När Fv igår kom hem hade hon glömt en dosa som gjorde att hon inte kunde få fram sitt konto nr. Skulle få kontonr idag. Strax efter nio ikväll kom ett mess med hennes kontonr. Jag talade om att hon inte skulle ha pengarna på sitt konto förens på måndag då vi inte har samma bank. Fv tyckte jag skulle gå personligen till banken och sätta in pengarna. Jag har inte tid med det. Fv sa att pengarna fick komma på måndag då. Frågade även om hon hunnit skicka kopian på sitt kontrakt. Det hade hon inte. Jag sa att det var lugnt, jag tar den på söndag.
Fv säger att det kan vi, men undrar varför då vi kommit fram till en lösning med körning och frågar vad nästa problem är.

Nu lägger jag ut smsen ordagrant. Försökte mitt i ringa fv, då jag inte anser att sms är den bästa konversationstekniken för detta, men fv tryckte bort mig med hänvisning till att det var sent.

Jag: Veterinärkostnaden. Du påstår att ditt kontrakt är ogiltligt och jag behöver ett avgörande på hurvida det är det och om i så fall mitt kontrakt och vårat muntliga kontrakt gäller ändå ifall det skulle vara ogiltligt.

Fv: Är de muntliga när du var över och min väninna satt och diskuterade kontraktet elle vad menar du?

Jag: Nej, det som gjordes när du skrev på kontraktet i samband med att du hämtade hästen. Du var införstådd i allt som stod i kontraktet och skrev på det.

Fv: Ja såvida de står i kontraktet ett datum från den dagen jag tog hästen och tills vidare

(vilket det gör två gånger!!!!!)


Jag; Du och jag har olika åsikter hurvida kontraktet gäller eller inte. Därför vill jag lämna över till en advokat för att bedöma det hela.

Fv: Och att även du inte varit uppmärksam på att vi missat att skriva i datum på raden. Och förresten har jag ett ex som är kopierat de e inge orginal ja har, Harkollat med mitt andra kontrakt från palle och där e ett riktigt kontrakt

(Mitt kontrakt utgår från ett standardkontrakt, med vissa ändringar, som tex att jag har rätt att häva kontraktet med omedelbar verkan om fv inte fullföljer sina förpliktelser. Jag har dessutom rätt stor vana att skriva avtal med tanke på att jag varit egen företagare inom hästnäringen, även om det inte så ofta handlat om just fodervärdskontrakt).

Jag: Vi har också ett riktigt kontrakt. Om du nu är så säker på att det inte är det, så borde du inte ha några som helst problem med att lämna det för bedömning hos advokat. Det kontraktet jag har är giltligt. Får jag inte lämna in ditt för bedömning så handlar jag utefter mitt eget som enligt advokat är giltligt.

Fv: Vad jag förstår så vill du dra in advokat, jag tar med dom få papper som du kallar äkta, är inte orolig för nånting, tar med min far och alla papper på söndag. För jag tycker det är tråkigt att inte kunna lösa detta på ett vuxet sätt som att tex dela på alla räkningar som e kvar då vi har olika uppfattningar om allt.så varför inte bara skita i kontraktet och diskuteraen lösning...

Jag: Du har tagit på dig ett ansvar. Du har godkänt kontraktet och skrivit på det. I kontraktet står klart och tydligt att om hästen skadar sig hos dig så är det du som står för kostnaderna för det. Ja, gör det. Jag är inte ute efter att ställa till bråk sålänge du fullföljer dina förpliktelser som fodervärd.


Fv: Det är ju uppenbaligtatt du vill bråka om det hela, men det är lugnt, jag tar med mig mitt pelle kontrakt på söndag så kan vi ju jämnföra dom, far min följer med för att han är jäkligt duktig på sådana situationer... Så nu tänker jag inte diskutera mer förens på söndag. Ta med dig advokat på söndag. Gör mig ingenting...

Fv: Får jag bara ställa en enkel fråga till dig. Vad gick vet kostnaden på?

Jag: Dryga tvåtusen.

Fv:Men du har inte svarat på mitt mess angående att snacka vuxet och komma överens om allt istället. Svara gärna på det messet tack!
 
Sv: Där fick jag

Jag: Du är vuxen och har skrivit på ett kontrakt och tagit på dig ett ansvar som du vägrar fullfölje

Fv: Gör jag? Försöker jag inte att hitta lösningar helatiden? Oansvarig nej kan jag faktiskt inte hålla med om... Men du kan ju till söndag skriva ner på papper pungter om vad jag tar oansvarig på. Så gör jag detsamma vad jag intehar gjort för som är oansvarigt. Och nu tänker jag inte diskutera mera för nu kommer min sambo och vi ska åka hem, tar de på söndag resten med far min närvarande för dig går ju inte att kommer överens med. Och jag vet inte hur jag ska kunna boka transport nu om inte dom 300 kommer in imorgon för jag har bara pengar till mina räkningar nu så i värsta fall måste jag försöka be att få betala när jag lämnar transporten... Och nu har jag inte tid att messa mera, ses på söndag.
 
Sv: Där fick jag

usch vad arg jag blir av att läsa detta. Fy fan ren ut sagt för denna människa! Finner inga ord för vad jag anser om sådana som din fodervärd.:devil:

Hoppas att det löser sig, att du får hem hästen fortast möjligt och att fodervärden far åt ******! Har hon skrivit på ett papper så gäller det, även om hon inte har pengar att lägga ut. Då ska hon inte ha häst heller! Men som jag skrivit i många andra fodervärdstrådar, folk som lånar häst har inga pengar. Här har det tyvärr visat sig vara sant åter igen!
 
Sv: Där fick jag

tar med min far och alla papper på söndag. För jag tycker det är tråkigt att inte kunna lösa detta på ett vuxet sätt
Hon tycker ni ska lösa det på ett vuxet sätt...och så tar hon med pappsen.

För jag tycker det är tråkigt att inte kunna lösa detta på ett vuxet sätt som att tex dela på alla räkningar som e kvar då vi har olika uppfattningar om allt.så varför inte bara skita i kontraktet och diskuteraen lösning...
"Skita i kontraktet och diskutera en lösning". Mycket vuxet.
 
Sv: Där fick jag

att strunta i kontraktet är inget ovanligt att fodervärdar vill göra när det rör sig om pengar! Vissa går över lik för att slippa betala. Dumpar iväg den halta hästen hos ägaren och hämtar nya på vägen hem. Såååå klassiskt! Jag vidhåller min åsikt om att jag aldrig någonsinn kommer låna ut häst på foder igen. Har varit med om liknande sak fast flera gånger dessutom!
 
Sv: Där fick jag

Fy faan alltså! Stackars häst och hästägare som ska till henne nu:(
Stå på dig, glöm inte att du har alla rätt i detta. Och ha med dig någon, så du inte är i numrärt underläge, det gör mer än vad man tror :)

Jag har haft 1 fodervärd och den var guld, så dom finns iaf:)
 
Sv: Där fick jag

knapp

Har läst hela tråden och jag är helt mållös...
Vem faaan tror h*n att h*n är?! ja, herrejävlar..

Det är sådana människor som sätter seriösa fodervärdar bakom dåligt rykte..! :eek:

Skickar styrkekramar, stå på dej, det är du som har detta på din sida och som någon skrev ovan, ta med någon du också, lite jobbigt att ha två (äpplet faller aldrig långt från trädet....) sådana käftandes ensam! :angel: :idea:
 
Sv: Där fick jag

Men Herre Jösses, vilken nötskalle! :mad:
En sån människa hade jag absolut inte haft någon lust att ens försöka samsas med. Jag menar är det så att någon hamnat illa på det och är jätteledsen och förklarar och frågar om det finns något vis man kan lösa det på så skulle i alla fall inte jag vara omöjlig.
Men sånt här tjafs?

Hade jag varit du hade jag faktiskt haft med någon på söndag, inte kul att stå ensam om det kommer två sådana där typer. Det börjar faktiskt låta som en tjej som stått i ett stall jag stått i. :crazy: Ska inte behöva betala något (inklusive stallhyror) och får hon inte som hon vill skickar hon pappa att ringa och domdera.

Jag hoppas att du i alla fall får tillbaka pålle nu på söndag så hon inte börjar strula med något annat, att hon inte kan komma pga att pengarna inte är inne eller något annat dumt.
Håller tummarna och berätta hur det går!

Tillägg: det kanske finns någon bukefalist i krokarna där du bor som kan vara med annars. De flesta härinne brukar vara en stor hjälp om man behöver det :)
 
Senast ändrad:
Sv: Där fick jag

Jag hade inte diskuterat med henne. Låt henne köra hem hästen och köra tillbaka sig själv.

Skriv fakturan, bifoga kopia på kontraktet. Vill hon bestrida i något led (till KFM antar jag det blir såsmåningom) så får hon bifoga sitt kontrakt och orsak till att det inte skulle vara giltigt.

Skit i resten, du kommer ändå inte att komma någon vart. Betalar hon inte fakturan du skickar, gå vidare till KFM och se om de kan få mer vett ur henne.

"Ta med pappa". Vilket hot. Men se till att även du har någon som står vid din sida, så ni kan tolka vad som blir sagt. Men säg så lite som möjligt är mitt råd.
 
Sv: Där fick jag

Vad är det för folk?? Blir hästen skadad/sjuk under fodervärdens vård, så är det ju denna som ska betala om detta dessutom står i kontraktet!!

Speciellt om man tar sig an en "gammal" häst, då får man ju räkna med att detta kan kosta lite extra så småningom(varmare täcken, mer foder osv) Men att SKITA i att betala o dessutom har hästen varit dålig i mer än en vecka innan något gjordes..Utan att berätta det för dig!!

Jag tog en foderhäst förra året, hann ha honom två veckor, sen fastnade han i staketet och slet upp nästan hela v. bakbenet (nästan hela vägen runt hasen!:crazy: ) Jag hade ingen mega buffert, MEN jag tog mitt anvar, han fick åka till helsingborg, bli opererad och sen skötte jag eftervården tills han var hel igen! Pga att han kostade mig mkt pengar, hade jag inga pengar att köpa honom senare, och var själv väldigt nära väggen, eftersom jag var tvungen att låna pengar o jobba som en galning samtidigt som jag var tvungen att sköta om honom noga varje dag, så jag valde att lämna tillbax honom till ägaren. Tyvärr var han rätt smal *skäms* pga att han fått stå så mkt och inte gillade att inte vara igång,och trots att jag fodrade med diverse tillskott så hann han inte riktigt ta sig men han var hel o fin i benet! Men jag hade en kommunikation med ägaren under hela förloppet, och upplyste henne om att han var smal men jag gjorde vad jag kunde för att han skulle bli i så bra skick som möjligt innan han fick komma hem.

Jag skulle ALDRIG sagt att nä, jag betalar inte! Vi hade en deal, jag skulle stå för det som hände när jag hade honom, och att jag sen inte hade en så stor buffert var MITT problem som jag fick lösa! Idag har hästen en ny ägare,är sitt fian runda jag och tävlar i dressyr och det går tydligen väldigt bra:love::)

Tycker du ska hänvisa till kontraktet o vara hård! Klart att prion är att hästen blir frisk och kanske får du betala nu, men fodervärden ska fanimej betala för sig!

Lycka till!!!!

/ J som inte fattar sig på folk..( som har lärt sig att en rejäl buffert är ett måste)
 
Sv: Där fick jag

Mitt råd är:
Ta emot hästen, säg hejdå och gå in i stallet.
De får ju inte gå in i ditt stall och tjafsar de så hänvisa till din advokat.
De har haft så stor chans att göra rätt för sig att jag inte tycker att du ska riskera att säga något du senare får ångra (man kan säga mycket dumt när man blir arg.)

Skicka sedan fakturan till henne.
 
Sv: Där fick jag

Nu har jag läst alla inlägg här, och ::eek:

Vad i helsike är det för MÄNNISKA???? Vilka konstiga svar och resonemang hon har!

Och ska åka o provrida en ny häst?? Hon har fan inte råd att betala för sig nu, är hon helt pantad?
Ursäkta, men jag klarar inte va såna egoistiska människor, speciellt inte när djur är inblandade:devil::devil:

Lycka till, stackars dej o stackars häst som ska behöva utsättas för såna här människor..
 
Sv: Där fick jag

Fv: Det är ju uppenbaligtatt du vill bråka om det hela, men det är lugnt, jag tar med mig mitt pelle kontrakt på söndag så kan vi ju jämnföra dom, far min följer med för att han är jäkligt duktig på sådana situationer... Så nu tänker jag inte diskutera mer förens på söndag. Ta med dig advokat på söndag. Gör mig ingenting...

Fv: Får jag bara ställa en enkel fråga till dig. Vad gick vet kostnaden på?

Jag: Dryga tvåtusen.

Fv:Men du har inte svarat på mitt mess angående att snacka vuxet och komma överens om allt istället. Svara gärna på det messet tack!

Ta med sin pappa...diskutera vuxet... jag känner igen det där!!
Som någon skrev tidigare, låt dom köra hem hästen, ta in den i stallet och säg hej då. Diskutera inte med dessa människor öht utan skicka faktura direkt.
Finns ett gammalt ordspråk min mamma sa till mig när jag var liten " mot dumhet kämpar den kloke förgäves"
Och var inte ensam när dom kommer, alltid bra att ha någon som kan styrka din version om det skulle behövas.

Stå på dig, DU har rätten på din sida!
 
Sv: Där fick jag

Vilken idiotisk "konversation". Alltså de "lösningar" hon är så villig och angelägen att hitta går ju enbart ut på att du ska låta henne slippa det ansvar hon tagit på sig, kort sagt slippa betala. Det är HELT SUVERÄNT att hon är rädd för att prata med dig så att du får dessa uttalanden i skrift. Har du dåligt om plats i telefonen skulle du kanske göra en polisanmälan om kontraktsbrott och få smsen utprintade.

Som flera redan sagt, ingen idé att dividera med sådana stolpskott utan ta emot din häst och hejdå. Ha någon med dig som inte heller pratar med dem. De har inte tid att stå där och käfta ändå, de ska ju hämta en ny hästkrake och transporten ska säkert vara tillbaka på minimal tid, då kanske hon får tillbaka ett par kronor av de 300 som du pröjsat:devil: Då kanske hon har råd att köpa EN höbal till den nya hästen också så den överlever första veckan???

Jag bara morrar och kokar av att läsa om detta, idioten ska verkligen inte slippa undan sitt ansvar, fast du gör ju helt rätt som anstränger dig att få hem din häst fortast möjligt så att den får ordentlig vård och kan rehabiliteras.
Det låter som en snorunge som lever ur hand i mun. När några kronor kommer in är de redan spenderade. 2000kr för en veterinärräkning... vad är det att klaga om?:eek: Hon kom ju jäkligt billigt undan om det stannar där. Nej, ingen ekonomi=ingen häst! :mad:
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Där fick jag

Men som jag skrivit i många andra fodervärdstrådar, folk som lånar häst har inga pengar.
att strunta i kontraktet är inget ovanligt att fodervärdar vill göra när det rör sig om pengar!
Hur kan du dra alla över en kant sådär?? Jag har bara haft bra fodervärdar och är idag fodervärd åt en häst som fick en del krångel nu i början, varpå jag glatt betalar varenda öre.

Jag har heltidsjobb och tjänar bra. :grin:
 
Sv: Där fick jag

Hur kan du dra alla över en kant sådär?? Jag har bara haft bra fodervärdar och är idag fodervärd åt en häst som fick en del krångel nu i början, varpå jag glatt betalar varenda öre.

Jag har heltidsjobb och tjänar bra. :grin:


det finns tack och lov bra fodervärdar också även om jag själv tyvärr aldrig hittat någon. Dessvärre så hör man sällan om de som är bra då de verkar vara vanligare att de inte sköter hästen.

Men självklart finns de dessa som vårdar hästen som sin egen och gråter floder när hästen väl ska hem. Tråkigt nog slutar det ofta med att ägaren gråter foder när hästen helt plötsligt står illa därann på stallbacken igen.
 
Sv: Där fick jag

Tyvärr är det ofta så, men det finns väl undantag. Jag själv lånade bla en häst för avel för ett par år sedan. Kändes bättre och smidigare, då jag planerat att ta en avkomma och inte fortsätta år efter år just då. Tyvärr gick det inte riktigt som jag hade tänkt mig, hästen blev inte dräktig, jag hade kvar den ändå och tänkte försöka igen nästa säsong. Under tiden skadade sig hästen, det visade sig att den hade kronisk lymfangit (sedan innan), jag betalade glatt ändå, men när jag strax innan nästa säsong fick reda på att hästen hade haft abortvirus med komplikationer och ägaren själv trodde att den inte kunde bli dräktig igen, valde jag att lämna tillbaka.

Maria-mp-> Ja, faktiskt. Tyvärr finns det inget man kan göra för att förhindra och varna ägaren till hennes nya häst.

Annie_ -> Absolut, jag har med mig min vän och fd kollega som även närvarade när fv hämtade hästen och skrev på kontraktet.

Yennork-> Ja, och hon är +30.

angelwings -> Absolut, jag uppdaterar er :). Någon Bukefalist som känner sig sugen på att vara med är självklart välkommen :D Min kära vän kommer ha svårt att bita sig i tungan och vara tyst tror jag :angel:.

Lovisaeleonora-> Mycket bra råd :bow:. Även om man helst har lust att försöka få människan att inse det ologiska i sin handling, så går nog det inte.

Juzzen-> Hon visste dessutom om att hästen haft korsförlamning tidigare och att hon behöver vara täckad i princip jämt. Men det gick inte riktigt fram.

Grazila-> Jag har sparat vartenda just in case. Tyvärr börjar mobilen bli full och jag skulle behöva radera alla medd (ett par tusen) så som man gör emellanåt, men jag envisas med och radera en och en, just för att hennes inte ska försvinna. Segt och tidsödande, men jag går på ilskeenergi ;)
 
Sv: Där fick jag

det finns tack och lov bra fodervärdar också även om jag själv tyvärr aldrig hittat någon. Dessvärre så hör man sällan om de som är bra då de verkar vara vanligare att de inte sköter hästen.

Men självklart finns de dessa som vårdar hästen som sin egen och gråter floder när hästen väl ska hem. Tråkigt nog slutar det ofta med att ägaren gråter foder när hästen helt plötsligt står illa därann på stallbacken igen.
Det skrivs ju ganska sällan om "åh vilken bra fodervärd jag har", utan det är ju de som behandlat en själv och/eller hästen fel som man läser om.
 
Sv: Där fick jag

Det känns lite sorgligt också tycker jag att någon ny ovetande hästägare råkar ut för denna människa. Hur man kan hämta ny häst när man inte kan ta hand om den andra för att den blir krasslig begriper inte jag. Och hur man som förälder (om än till ett vuxet barn) kan följa med och stötta detta uppförande begriper jag inte heller! Man hjälper ju inte sitt barn i längden genom att låta det uppföra sig hur som helst.
Om ett par månader kanske vi har en ny liknande tråd här. :(

Angelwings *som inte begriper sig på vissa alls*
 
Sv: Där fick jag

:rofl: "ta med pappa" :rofl:
Jösses vilken människa alltså, hoppas verkligen det löser sig för dig, med minsta möjliga krångel av fv!
Att inte vissa människor skäms över sig själva!
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej hej Jag vill bara ha lite råd hur jag ska gå till väga i en väldigt jobbig situation som nätt och jämnt tar all energi man har...
Svar
4
· Visningar
1 230
Senast: Inte_Ung
·
Gnägg Min häst är rätt så mager och har svårt att gå upp i vikt, och nu har stallchefen tagit bort all hö i dagsgivan i hennes hage och påstår...
Svar
10
· Visningar
1 744
Senast: lizzie
·
Anläggning Hej! Hade behövt få råd kring vad jag som ridskoleelev kan göra när jag ser att en häst på ridskolan rids även fast den visar tydliga...
2
Svar
20
· Visningar
2 327
Senast: BornAgain
·
Hästvård Hej! För att göra historian kort så har jag haft mitt sto utlånad på foder i ca 2,5 år till en tjej som tagit föl på mitt sto. Jag har...
Svar
11
· Visningar
1 353
Senast: nexxa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avliva aggressiv hund
  • Uppdateringstråd 29
  • Försäkring

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp