Bukefalos 28 år!

Därför blir det nyval

"Nej hurså?"
Det har jag redan förklarat. Äldre historik är bara intressant ur ett perspektiv och det är som påminnelse. Det fanns goda skäl och målmedvetenhet som styrde oss i en riktning bort från barbari och lort - mot välfärd och elitism - den perioden och resan är intressant.
Att vi nu låter oss backa tillbaka mot tider som bestod av barbari och lort är inte acceptabelt.

Resten är bara fördomsfullt pladder väl grundat på okunskap och dålig insyn, i vanlig ordning.

Blir det nyval beror det på att SD inte kan lägga sin röst på regeringens budget och det beror inte på hämnd utan på att de röda är urusla på ekonomi. De ska hållas så långt från ekonomiska beslut det bara går.
Utvecklingen från lort-Sverige och framåt är intressant ur ett historiskt perspektiv då vi tog oss till välfärd för många. Samtidigt är de röda urusla på ekonomi. Jag hade för mig att vi hade en rekordlång röd period efter andra världskriget. Hur får du ihop det spretande resonemanget?
 
Det är uppenbart att du inte reflekterar det minsta över hur du framstår i en jämförelse med dem du så ivrigt bespottar.
Du har rätt! Någon gång önskar jag läsa en debatt där någon kan möta dina argument proffessionellt och kunnit. Jag anser att du skriver mycket informativt och förtroendeingivande. Det kan du golit ochså göra.....ibland.
Golit kör på i vanlig stil och tror att bara han blir tillräckligt hånfull och nedvärderande så kommer människor tillslut byta åsikt. Eller åtmindstånde hålla klaffen. För några år sedan uppmanade han var och varannan att kliva ur en jävla garderob. Nu har fantasin utökats l
till någon SD verklighet, där alla "vi"andra inte lever? och verkar helt fixerad vid att alla som inte tycker som golit läser någon som heter avpixlat.
Tackvare golit och alla som har golits sätt att diskutera denna fråga så har vi SD i vår "risk"dag.
Nöjd så golit?
gulan
 
Läs länken igen, notera ökningen av utanförskapsområden och fundera över hur de kunnat explodera i antal på så kort tid och hur det kommer sig att arbetslöshetstalen i utanförskapsområdena också slagit rekord - med råge.
Tidigare har det varit så att utanförskapsområdena har högre arbetslöshetstal men inte i närheten av dagens skräcksiffror.

Du nämner "Getto". Sverige har varit 100% gettofritt men nu har vi flera områden som står på randen för att kvala in och nedgraderas till getto. Det är några välkända miljonprogramsområden som ingen vill rusta upp eftersom man med facit vet att områdena och bostäderna misshandlas fullständigt av sina invånare.
Sedan är ju en grundförutsättning för att renovera upp de aspirerande gettona att man får dit entreprenörer som vill ta regelbundna strider med fack och arbetsmiljöverk pga riskerna.
De områden som sanerades i samband med miljonprogrammet var getton, där bodde bara människor med låga inkomster.
Sedan tillkommer de undermåliga bostäder som de sämre bemedlade bodde i runt alla städer i Sverige och ute på landsbygden.

Din adress då som nu satte direkt en stämpel på dig.

Att vi idag koncentrerar folk i vissa områden, ja då koncentrerar vi problem som hela tiden följer fattigdom o utanförskap.
 
http://www.dagensmedicin.se/jobb/ambulansfack-vill-ha-militarutrustning/

Nu kanske detta inte bekommer Golit men jag känner en påtaglig oro inför dessa områden.

Skulle du vilja att dina barn växte upp i sådana zoner?
Skulle du själv vilja bo där?

Problemen försvinner inte för att man blundar för dom.
Det gör ont i mig när jag tänker på de människor som lever i en annan verklighet än vad "vi" gör.

Att sätta ljuset på SD och Avpixlat hjälper inte dessa medmänniskor ett dugg!
 
Du tycker inte att samhällsutvecklingen efter 1938 var intressant?
Sverige tillhörde varken spetstruppen år 1938 och än mindre användes ordet "välfärdsstat" när man diskuterade landet.

Jag hävdar att Sveriges utveckling efter 1938 är betydligt mer intressant och än mer intressant är att vi de senaste 10-15 åren tillåtit en successiv nedmonterande förändring inom alla områden. Det är fakta. Det stör dig och troligen gör det ont i din bittra själ men likväl, det är fakta - sanning.
Lika sant som att barbari eller getto-lort inte tillhört de senare decenniernas Sverigekultur men att vi troligen kommer dit om vi fortsätter på denna mindre elitistiska bana.

Nej, det är inte fakta. Fakta är att vi satsar mer än någonsin på välfärdsstaten och det är oavsett regeringsfärg.
 
Nu kanske detta inte bekommer Golit men jag känner en påtaglig oro inför dessa områden.

Skulle du vilja att dina barn växte upp i sådana zoner?
Skulle du själv vilja bo där?

Problemen försvinner inte för att man blundar för dom.
Det gör ont i mig när jag tänker på de människor som lever i en annan verklighet än vad "vi" gör.

Att sätta ljuset på SD och Avpixlat hjälper inte dessa medmänniskor ett dugg!
Jag tycker integrationen har fungerat "sådär" och därför står vi med de problem vi har. Däremot ser jag inte lösningen mer av SD men inte heller status quo är någon önskvärd lösning. Hur löser vi integrationen? Det är den centrala frågan, tycker jag.
 
Nej, hurså?

golit diskuterar att det inte går att förstå SD-s handlande utifrån den vanliga verkligheten som vi andra lever i. SD bor i Avpixplattorp, Sdunga Härad och där ser inte saker ut som för oss andra. Där är Sveriges mest betrodda medier som SVT och SR en del av konspirationen.

Därför blir det nyval.

Världen är emot SD och nu vill man ge igen.

Jag tror nog att den absoluta majoritet i världen inte bryr sig om Sverige än mindre SD.

Att SD har rätt i många av de påståenden de för fram kan man knappast förneka.
Däremot så är många av partiets slutsatser kortsiktiga och i praktiken omöjliga att genomdriva.

Ex SD säger att det regnar ute, alltså stannar man inne.
Jag säger, ja det regnar ute, alltså anpassar jag min klädsel och går ut
2 vägval baserade på samma fakta, ;)
 
. Jag anser att du skriver mycket informativt och förtroendeingivande.


Hur det nu kan vara informativt att inte diskutera sakfrågan, nämligen att SD lever i en annan värld där man hämtar sin verklighet från avpixlat och andra hatsidor och att man därmed inte kan räkna med att SD uppför sig som andra partier.

När andra får sin information från betrodda nyhetskällor så tar inte SD emot den.
 
Det är svårt att undanhålla något som håller för granskning. Att en redaktion väljer bort av fel skäl, hindrar inte nyheten som sådan.Låt säga att 10% av publiceringar i normal media ligger i sånt trist fack. Samtidigt vet vi att exakt 100% av Avpixlat s artiklar följt den politiska linjen, som i andra fall, med rätta angrips hårt.

Vem är det som döljer? Vem är det som är noga med att vara PK i sina publiceringar?

Det är som att påtala att någon fuskar i spel när man själv aldrig ens tänkt tanken att behöva följa reglerna.

Nu byter du ju ämne men nåväl. Först och främst så kan det max vara nån femtedel av alla SD-väljare som läser Avpixlat. Sen så är ju det en opinionsbildade blogg och är inte meningen att den ska fylla samma syfte som riktiga nyhetssajter. Samma sak gäller ju Politism eller Migrationsinfo (som jag vet att du har länkat flera gånger). Ser inte kopplingen riktigt. Enligt logiken så borde ju inte du heller påtala "att någon fuskar i spel".
 
Utvecklingen från lort-Sverige och framåt är intressant ur ett historiskt perspektiv då vi tog oss till välfärd för många. Samtidigt är de röda urusla på ekonomi. Jag hade för mig att vi hade en rekordlång röd period efter andra världskriget. Hur får du ihop det spretande resonemanget?


För det första kunde våra politiker åka räkmacka via de framgångar svenskt näringsliv skapade.
Vi slapp kriget men kunde skörda frukterna efteråt.
För det andra fördes en helt annan politik än idag. vilket jag inte tror är betydelselöst.

Rent generellt är min uppfattning att politikerna förr drevs av något helt annat än dagens och oavsett partifärg framstår dåtidens politiker som mer passionerade, idealstarka och kompetenta.
 
Hur det nu kan vara informativt att inte diskutera sakfrågan, nämligen att SD lever i en annan värld där man hämtar sin verklighet från avpixlat och andra hatsidor och att man därmed inte kan räkna med att SD uppför sig som andra partier.

När andra får sin information från betrodda nyhetskällor så tar inte SD emot den.

Det du framhäver som sakfråga är inget annat än *papegoja* fantasifoster utifrån dina starkt genomsyrade fördomar. Din sakfråga är alltså odiskutabel eftersom den är din egna subjektiva skapelse.
 
De områden som sanerades i samband med miljonprogrammet var getton, där bodde bara människor med låga inkomster.
Sedan tillkommer de undermåliga bostäder som de sämre bemedlade bodde i runt alla städer i Sverige och ute på landsbygden.

Din adress då som nu satte direkt en stämpel på dig.

Att vi idag koncentrerar folk i vissa områden, ja då koncentrerar vi problem som hela tiden följer fattigdom o utanförskap.

Det som framhävs som unikt med Sverige är möjligheten att göra klassresor.
Det finns gott om exempel för att betrakta klassresorna som en sanning.

Ytterområdena dvs miljonprogramsområdena (idag är det fö betydligt fler områden är bara miljonprogrammen) har alltid varit för de mindre ekonomiskt bemedlade och socialt utslagna men klimatet var annorlunda.
Att vara fattig och/eller arbetslös innebar ingen automatisk utstämplingsdom att växa upp som kriminell och det innebar heller inte att miljöerna var otrygga.
 
Du har rätt! Någon gång önskar jag läsa en debatt där någon kan möta dina argument proffessionellt och kunnit. Jag anser att du skriver mycket informativt och förtroendeingivande. Det kan du golit ochså göra.....ibland.

Tack gulan, det var väldigt vänliga ord :)
 
Det som framhävs som unikt med Sverige är möjligheten att göra klassresor.
Det finns gott om exempel för att betrakta klassresorna som en sanning.

Ytterområdena dvs miljonprogramsområdena (idag är det fö betydligt fler områden är bara miljonprogrammen) har alltid varit för de mindre ekonomiskt bemedlade och socialt utslagna men klimatet var annorlunda.
Att vara fattig och/eller arbetslös innebar ingen automatisk utstämplingsdom att växa upp som kriminell och det innebar heller inte att miljöerna var otrygga.

I stort håller jag med dig, men utanförskapet i att vara 35 år utan jobb, utan utbildning och utan kontakter är nog likadan idag som för 30 år sedan. Med ett enda undantag. Då fanns det fortfarande sk hjälparbetarjobb att få. Dvs arbeten som inte kräver utbildning och har en uppstart på ngn timme.
Den typen av arbeten lyser med sin frånvaro idag vilket försvårar för dem som inte kan svenska, inte kan läsa eller skriva och inte har någon passande yrkeserfarenhet. Där har du , enligt mig, grundorsaken till dagens utanförskap.
 
269755_116126261776482_8384812_n.jpg

hittade en bild som kanske passar dagens politiker med
 
Nej, det är inte fakta. Fakta är att vi satsar mer än någonsin på välfärdsstaten och det är oavsett regeringsfärg.

Den offentliga sektorns betydelse i en ekonomi mäts i andel av BNP. Att i ett sådant läge se till absoluta belopp i en ekonomi med inflation, befolkningstillväxt och förändrad produktivitet är ju ointressant för att kunna beskriva samhällsutvecklingen.
 
  • Gilla
Reactions: No1

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
8 386
Senast: Juli0a
·
  • Artikel
Dagbok När jag varit ute och snurrat i världen något år, och insett att min plats inte fanns därute heller så bestämde jag mig för att fördriva...
Svar
0
· Visningar
1 350
Senast: miumiu
·
Övr. Hund Jag har en omplaceringshund (staffe/blandras) som tros vara 12-14 år gammal. Han är adopterad från Irland och jag vet inget om hans...
2
Svar
30
· Visningar
7 107
Senast: Ajda
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har läst/håller på att läsa några böcker om att leva en mer minimalistisk livsstil: “Jag lämnar ekorrhjulet” - Åsa Axelsson...
Svar
9
· Visningar
2 341
Senast: Ava22
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp