Därför blir det nyval

I stort håller jag med dig, men utanförskapet i att vara 35 år utan jobb, utan utbildning och utan kontakter är nog likadan idag som för 30 år sedan. Med ett enda undantag. Då fanns det fortfarande sk hjälparbetarjobb att få. Dvs arbeten som inte kräver utbildning och har en uppstart på ngn timme.
Den typen av arbeten lyser med sin frånvaro idag vilket försvårar för dem som inte kan svenska, inte kan läsa eller skriva och inte har någon passande yrkeserfarenhet. Där har du , enligt mig, grundorsaken till dagens utanförskap.

Självklart handlar allt om arbetstillfällen - kvalificerade som okvalificerade.
Dels som främsta styrmedel för människors trivsel och mående men sett till landet Sveriges signum som välfärdsstat nr 1 har arbetstillfällena inom den privata sektorn gett den ekonomiska styrka som krävs för kunna skörda de framgångar som nu skymtas i backspegeln.


Situationen vi har idag kan möjligen påstås vara en igenkänningsfaktor på steroider ur historiskt perspektiv - en situation som reddes ut tack vare starkt näringsliv och kompetenta politiker.
Men dagens utgångsläge skiljer något helt enormt, ur precis alla perspektiv.
 
Självklart handlar allt om arbetstillfällen - kvalificerade som okvalificerade.
Dels som främsta styrmedel för människors trivsel och mående men sett till landet Sveriges signum som välfärdsstat nr 1 har arbetstillfällena inom den privata sektorn gett den ekonomiska styrka som krävs för kunna skörda de framgångar som nu skymtas i backspegeln.


Situationen vi har idag kan möjligen påstås vara en igenkänningsfaktor på steroider ur historiskt perspektiv - en situation som reddes ut tack vare starkt näringsliv och kompetenta politiker.
Men dagens utgångsläge skiljer något helt enormt, ur precis alla perspektiv.
Nog med historiska tillbakablickar och dagslägesanalyser. Så hur ser lösningen ut, enligt dig?
 
Javisst, men det är inte samma sak som att alla konspirationer är sanna. Däremot är förstås många konspirationer sanna i Avpixlat-SD-världen och eftersom man tycker att den riktiga verkligheten är lite obekväm att leva i föredrar man socker-kentas värld.

Därför går det inte att förstå SD utifrån den verkliga verkligheten, inte fundera över hur de kommer att agera utifrån vanliga referensramar.

Det är lite som att lyssna på US-amerikanska Tea Party när de går i taket över Obamas migrationsbeslut, när St: Reagan gjorde samma sak.
Så är det. Det som är än mer förvånande är att de verkar ha en egen gräddfil, de (SD) får bete sig precis hur jäkla illa som helst, och sen händer - ingenting.
 
Den offentliga sektorns betydelse i en ekonomi mäts i andel av BNP. Att i ett sådant läge se till absoluta belopp i en ekonomi med inflation, befolkningstillväxt och förändrad produktivitet är ju ointressant för att kunna beskriva samhällsutvecklingen.

32 procent av BNP är i absolut toppklass av Europas västländer.

http://www.svd.se/opinion/brannpunkt/en-myt-att-valfarden-har-monterats-ned_7224865.svd
http://www.dn.se/debatt/resurserna-till-vard-skola-och-omsorg-fortsatter-vaxa/
 
Så är det. Det som är än mer förvånande är att de verkar ha en egen gräddfil, de (SD) får bete sig precis hur jäkla illa som helst, och sen händer - ingenting.

Nej, Socker-Kenta med järnröret satt i radion häromdagen och argumenterade för att SD:are var lämpade att vara nämndemän i migrationsdomstolarna. Det behövdes tydligen lite hat mot de som ska prövas som motvikt till de nämndemän som faktiskt tycker att Sverige ska vara generösa i sin asylmottagning. Annars kan det vara alltför lätt att vara krigsflykting. Rena räkmackan att lura sig in i Sverige efter ett halvårs skyddsrum vid granatbeskjutningar.

Det vore ganska hemskt om vi någon gång gav en krigsflykting en fristad och det inte fanns övertygande bevis för skyddsskäl, uttryckte Socker-Kenta. Vi andra tycker det är mer hemskt när vi skickar tillbaka någon som har skyddsskäl men av olika anledningar saknar perfekta bevismöjligheter. Det måste vägas upp, den här människosynen. Det är en alldeles för generös människosyn, den kan man inte ha när det gäller såna som är mörkare i hyn eller bekänner sig till en Gud utan Bibel. Det passar inte i SD:s Sverige. Det är liksom inte samma slags människor som de som har rätt till det här landet och har bott här sedan 70-talet (den definitionen av absolut svensktid är ganska bra eftersom Socker-Kenta också är andra generationens invandrare). Så tycker Socker-Kenta. 13% av väljarna verkar hålla med.
 
Du verkar inte tillfreds med sakernas tillstånd. Vad skulle göras om du fick bestämma?


Huvudskakningsfråga.

Vad ska jag svara på det? Jo, jag vet, den här är spot on:

Införa kompetenskrav för våra politiker, alla nivåer.
Skitsnackande drömmare med halvdana hushållsekonomiska kunskaper räcker inte - bevisligen.
 

Vad roligt att Fredrik Segerfeldts artikel innehåller en massa fakta men absolut ingenting som stödjer hans slutsats. Om man vill ta reda på om det skett nedskärningar i välfärden i Sverige så gör man givetvis inte en internationell jämförelse utan man tar reda på i vilken riktning Sverige har gått.
 
  • Gilla
Reactions: No1
Nej, Socker-Kenta med järnröret satt i radion häromdagen och argumenterade för att SD:are var lämpade att vara nämndemän i migrationsdomstolarna. Det behövdes tydligen lite hat mot de som ska prövas som motvikt till de nämndemän som faktiskt tycker att Sverige ska vara generösa i sin asylmottagning. Annars kan det vara alltför lätt att vara krigsflykting. Rena räkmackan att lura sig in i Sverige efter ett halvårs skyddsrum vid granatbeskjutningar.

Det vore ganska hemskt om vi någon gång gav en krigsflykting en fristad och det inte fanns övertygande bevis för skyddsskäl, uttryckte Socker-Kenta. Vi andra tycker det är mer hemskt när vi skickar tillbaka någon som har skyddsskäl men av olika anledningar saknar perfekta bevismöjligheter. Det måste vägas upp, den här människosynen. Det är en alldeles för generös människosyn, den kan man inte ha när det gäller såna som är mörkare i hyn eller bekänner sig till en Gud utan Bibel. Det passar inte i SD:s Sverige. Det är liksom inte samma slags människor som de som har rätt till det här landet och har bott här sedan 70-talet (den definitionen av absolut svensktid är ganska bra eftersom Socker-Kenta också är andra generationens invandrare). Så tycker Socker-Kenta. 13% av väljarna verkar hålla med.
Vi har under lång tid haft politiskt tillsatta nämndemän. Att personer då suttit som anklagade i en rätt där nämndemännen helt klart kommit i konflikt med sin ideologiska inställning är naturligt.
Har egentligen aldrig gillat det systemet.
Föredrar ett jurysystem med juryplikt.
50 personer väljs slumpvis ut distriktets befolkning.
Åklagare o advokat väljer och godkänner tillsammans ur den gruppen, ut ex 4 st som istället för dagens nämndemän ska sitta tillsammans med domaren .

Att nu börja ändra i ett system bara för att ett nytt parti etablerar sig är dock en aning genomskinligt.

Har SD 15% av rösterna i ett område så ska de naturligtvis ha 15% av platserna i de politiska församlingarna och även tillsätta 15% av nämndemännen.
 
Vi har under lång tid haft politiskt tillsatta nämndemän. Att personer då suttit som anklagade i en rätt där nämndemännen helt klart kommit i konflikt med sin ideologiska inställning är naturligt.
Har egentligen aldrig gillat det systemet.
Föredrar ett jurysystem med juryplikt.
50 personer väljs slumpvis ut distriktets befolkning.
Åklagare o advokat väljer och godkänner tillsammans ur den gruppen, ut ex 4 st som istället för dagens nämndemän ska sitta tillsammans med domaren .

Att nu börja ändra i ett system bara för att ett nytt parti etablerar sig är dock en aning genomskinligt.

Har SD 15% av rösterna i ett område så ska de naturligtvis ha 15% av platserna i de politiska församlingarna och även tillsätta 15% av nämndemännen.

Det jag ffa vänder mig emot är att man vill driva politik i domstolarna. Att SDare behövs i migrationsdomstolarna för att minska antalet positiva utslag.
 
Vad roligt att Fredrik Segerfeldts artikel innehåller en massa fakta men absolut ingenting som stödjer hans slutsats. Om man vill ta reda på om det skett nedskärningar i välfärden i Sverige så gör man givetvis inte en internationell jämförelse utan man tar reda på i vilken riktning Sverige har gått.

Jag tycker det är högst relevant att Sverige låg och ligger i absolut högsta internationella klass på området.

När det gäller välfärdsandel av total produktion har den pendlat några procent upp och ner sedan 1980. Det går att ana en något negativ trend, att ekonomin växer snabbare. Men det är enstaka procent det handlar om, på 30 års cykel.

Att påstå att det pågår en omfattande nedmontering när vi satsar mer än någonsin är helt enkelt en felaktig verklighetsbeskrivning.
 
Det jag ffa vänder mig emot är att man vill driva politik i domstolarna. Att SDare behövs i migrationsdomstolarna för att minska antalet positiva utslag.
Att överhuvudtaget diskutera om representanter för ett visst parti ska eller inte ska ha representanter i en svensk domstol är patetiskt eftersom vi haft detta system i ett stort antal år.

Däremot, att diskutera en revidering av systemet, det är både befogat och vettigt.

Att som du , insinuera att SD-nämndemännen skulle kunna påverka så att lagvidriga beslut fattas faller väl på sin egen orimlighet.

Men, förlåt. Om nu migrationsverket ansökt om att få utvisa någon, blir då inte en utvisning en positiv dom då? Domstolen bifaller ju ....

Om X ska dömas i ett skattemål och det sitter vänsterpartister i bland nämndemännen, är inte risken lika stor då, att dessa nämndemän dömer med hjärtat?
 
Att som du , insinuera att SD-nämndemännen skulle kunna påverka så att lagvidriga beslut fattas faller väl på sin egen orimlighet.

Nej, det är inte jag som insinuerar. Det var Socker-Kenta som sa det rent ut i P1. Att SD behövs i migrationsdomstolarna för att öka antalet genomförda utvisningar.
 
Nej, det är inte jag som insinuerar. Det var Socker-Kenta som sa det rent ut i P1. Att SD behövs i migrationsdomstolarna för att öka antalet genomförda utvisningar.
Oavsett vem som sa vad eller vem som senare framförde åsikten så är en diskussion om att ett visst parti i våra folkvalda församlingar ska uteslutas eller ej från förtroendeposter som ex nämndemän gravt oroande, det säger en hel del om debattörernas inställning till demokrati och fria val!

Att däremot diskutera en revidering av nämndemannasystemet oberoende av vilka som ska sitta där med gällande regler , det ställer jag mig till 100% bakom.

Kommer någon med argumentet, "att nuvarande system, har genom åren visat sig frambringa rättsosäkerhet, höjda kostnader för domstolarna etc" ja visst, agera då.

Men som det nu är, att vissa vill ändra systemet bara för att folket valt in vissa representanter?
Var ska vi landa härnäst då?
 
Oavsett vem som sa vad eller vem som senare framförde åsikten så är en diskussion om att ett visst parti i våra folkvalda församlingar ska uteslutas eller ej från förtroendeposter som ex nämndemän gravt oroande, det säger en hel del om debattörernas inställning till demokrati och fria val!

Att däremot diskutera en revidering av nämndemannasystemet oberoende av vilka som ska sitta där med gällande regler , det ställer jag mig till 100% bakom.

Kommer någon med argumentet, "att nuvarande system, har genom åren visat sig frambringa rättsosäkerhet, höjda kostnader för domstolarna etc" ja visst, agera då.

Men som det nu är, att vissa vill ändra systemet bara för att folket valt in vissa representanter?
Var ska vi landa härnäst då?
Tyskland 1933? Hitler var ju gudbevars folkvald...
 
Tyskland 1933? Hitler var ju gudbevars folkvald...
Å faan? jag trodde i min naivitet att Hitler kom till makten medelst en koalition av partier, då NSDAP inte hade egen majoritet. Jaja, så fel man kan ha ;)
Men sedan, när han kom till makten ändrades lagar o regler så att de skulle passa makthavaren.
Känns det igen ?
 
Att påstå att det pågår en omfattande nedmontering när vi satsar mer än någonsin är helt enkelt en felaktig verklighetsbeskrivning.


Resultaten påvisar ingen förbättring, tvärtom. Oavsett hur mycket som satsas så är det alltså inte tillräckligt vilket innebär en nedmontering.
 
Resultaten påvisar ingen förbättring, tvärtom. Oavsett hur mycket som satsas så är det alltså inte tillräckligt vilket innebär en nedmontering.
Allt ligger i betraktarens ögon.
Betraktar man det hela från 50;talets nivå så har naturligtvis en kraftig förbättring skett.
Sänker man backspegeln lite och nöjer sig med att se 5, 6 år tillbaka så har ju de flesta ersättningsnivåer legat still, trycket på kommunernas mjuka sektorer ökat. Trots att hela tiden mer pengar lagts på dessa sektorer.
Men bedömningen måste naturligtvis ske med den insikten om att vi genomgår/genomgått den värsta ekonomiska krisen i Europa sedan trettiotalet.

Vi I Sverige har i jämförelse med de andra länderna inom EU mycket generösa bidrag o stöd nivåer, en av orsakerna till att så många asylsökande (förhållande 1/5 på en befolkning av 1/50 av EU)väljer att komma just hit
 
Att överhuvudtaget diskutera om representanter för ett visst parti ska eller inte ska ha representanter i en svensk domstol är patetiskt eftersom vi haft detta system i ett stort antal år.

Däremot, att diskutera en revidering av systemet, det är både befogat och vettigt.

Att som du , insinuera att SD-nämndemännen skulle kunna påverka så att lagvidriga beslut fattas faller väl på sin egen orimlighet.

Men, förlåt. Om nu migrationsverket ansökt om att få utvisa någon, blir då inte en utvisning en positiv dom då? Domstolen bifaller ju ....

Om X ska dömas i ett skattemål och det sitter vänsterpartister i bland nämndemännen, är inte risken lika stor då, att dessa nämndemän dömer med hjärtat?
Detta system med politiskt valda nämndeman har varit diskutabelt tidigare i vår historia. Det är inte jättebra att ha politiskt valda nämndemän överhuvudtaget och har aldrig varit bra någonsin. Jury, typ amerikansk jury är nog inte bra heller men en något bättre lösning.
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
7 145
  • Artikel
Dagbok När jag varit ute och snurrat i världen något år, och insett att min plats inte fanns därute heller så bestämde jag mig för att fördriva...
Svar
0
· Visningar
1 343
Senast: miumiu
·
Övr. Hund Jag har en omplaceringshund (staffe/blandras) som tros vara 12-14 år gammal. Han är adopterad från Irland och jag vet inget om hans...
2
Svar
30
· Visningar
7 055
Senast: Ajda
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har läst/håller på att läsa några böcker om att leva en mer minimalistisk livsstil: “Jag lämnar ekorrhjulet” - Åsa Axelsson...
Svar
9
· Visningar
2 333
Senast: Ava22
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattbilder #9
  • Uppdateringstråd 29
  • Bra familjehund? Rasvak😇

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp