Dagens träningspass!

Sv: Dagens träningspass!

Vet inte om en liten ponny platsar här?

Men vi är så stolta över vår nya ponny! Han kom för 1,5 vecka sedan. I måndags fick han pröva galoppsadel för första gången i sitt liv och igår var det dags för första träningspasset på lilla banan. Han "fattade galoppen" nästan direkt, trots helt nya hjälper mm.

Eftersom han är ganska otränad var det meningen att han bara skulle cantra lite lugnt bakom ett par mer rutinerade grabbar, men det blev inte riktigt så...

Hur som helst skötte han sig över förväntan och vi är mer än nöjda!

Passar på med en liten "bildbomb" medan jag ändå håller på (om det nu funkar).






http://dayviews.com/#!/ponnymamman/494959705/
http://dayviews.com/#!/ponnymamman/494959703/
http://dayviews.com/#!/ponnymamman/494959702/
http://dayviews.com/#!/ponnymamman/494959700/

Ursäkta om ni inte tycker att detta inlägg passar in, men kände att jag måste få ur mig all glädje!
 
Sv: Dagens träningspass!

Klart att det passar in!!!:bump:

Galopp som galopp, kul att se nästa generation. Tänk på att Fredrik Johansson och många av de andra stjärnorna började på ponnysar! Jättekul att se. Ponnyn ser fin ut!:D
 
Sv: Dagens träningspass!

Hade ett av de finaste ridpass jag varit med om i kväll. Trots dåligt väder med mycket regn.

Cantrade Filippa lugnt och fint utefter Ätran på en fin bilfri och regnvåt grusväg någon kilometer lång en bit ovanför Ätrafors. Ätran är mer som en fjord i Norge på detta ställe omgiven av höga åsar på bägge sidor... :-)

Även den grå ponnyn hängde med fint. Först sida vid sida på vägen ut. Sen ett par längder bakom på vägen hem trots sprut. Tror hornen börjar växa ut på Tigerns ryttare. Hon backar inte längre för att rida sida vid sida. Snart dags att få upp henne på ett fullblod!
;-)
 
Sv: Dagens träningspass!

Lugnt på träningsfronten här, virus och igångsättning i stallet så enbart få hästar som cantrar. Lyckades dock ändå få två breezer i fredags. :D
Skolan startar igen den 5 september och schemat från :devil: ser allt annat än ridvänligt ut tyvärr.. :grin:

Nu hoppas vi våra friska hästar fortfarande är friska idag och kan starta på KLampen! :grin:
 
Sv: Dagens träningspass!

Verkar som många haft problem med virus. Hoppas det går över fort.
Annars verkar det lite som om jag kommer ner till Skåne och rider lite. Är ju lite "jobblös" för stunden. Så akta er ni alla där söder om hallandsåsen...:angel:
 
Sv: Dagens träningspass!

Tack! Vi tycker (förstås) också att han är fin, även om det fattas en del innan han är i form att starta.
 
Sv: Dagens träningspass!

Något träningspass blev det inte idag. Men väl en tur ner till de södra delarna av Halland. Tittade på lite hästar och möjligheter. Var även en sväng ut och tittade på banan i Plönninge. Den kändes inte så hård som befarat men är milt sagt fyrkantig. Något staket finns inte och det är rätt många utgångar på banan. Så har man en dålig dag kan man hamna hamna mitt uppe i stallets dynghög...
Men den är fint kuperad. Hade man fixat kurvorna och satt upp staket på vissa ställen skulle det nog finnas potential för att träna där. Men jobben får nog göras på Säve...
 
Sv: Dagens träningspass!

Det är bara att träna på men låt det ta den tid det tar. Det är väldigt lätt att förstöra en häst om man skyndar sig...

Lycka till!!:D
 
Sv: Dagens träningspass!

Tur jag håller till på andra sidan sundet då! :angel: ;)

Tre lugna skogsturer idag, sjukdomshistorian fortsätter..

mamman: Ser ut som en fin ponny och den verkar gilla att få galoppera fort iaf! :D
 
Sv: Dagens träningspass!

Tur jag håller till på andra sidan sundet då! :angel: ;)

Tre lugna skogsturer idag, sjukdomshistorian fortsätter..

mamman: Ser ut som en fin ponny och den verkar gilla att få galoppera fort iaf! :D

Nja...
Är jag på ena sidan av sundet är det ju inte långt över till andra sidan. Och det finns ju både bro och färja...
:devil:
 
Sv: Dagens träningspass!

Vi hoppas att han skall vara i form att starta i slutet av oktober. Då får han något att tänka på över vintern.

Han tränas i de flesta andra ponnygrenar också, hoppning, dressyr, terräng och han ska också tömköras ibland. Träningsupplägget per vecka är en lugn (nåja) canter på sandslinga, ett galoppträningspass på bana, en skritt-/klätterdag och därutöver dressyr/markarbete/hoppning på ridbanan eller i skogen + en vilodag. Det är väldigt bra ridvägar kring Angarn där han bor så även dressyren kan klaras av i skogen ibland.

En ponny vill man ju ha mer allround än en "vanlig" galoppör.
 
Sv: Dagens träningspass!

Tack! Han fattade direkt vad en galoppbana var för något! Ärftligt? Enda problemet är att nu vill han helst tävla även på träningsvändorna i skogen...
 
Sv: Dagens träningspass!

Kl

Efter att inte ha ridit galopphästar på nästan ett halvår så ska jag nu iväg till en tränare i två dagar, jag ser fram emot det här med skräckblandad förtjusning..känns läskig att åka till någon annan tränare än den jag jobbat hos 1 år och dessutom när jag inte ridit galopphästar på ett halvår. Ska bli intressant å se hur det här går!
 
Sv: Dagens träningspass!

Haha tack, kan nog inte höra det nog med ggr tror jag ;)

Ohja, jisses.. eller så kommer jag bara ha en helt gaaaalen träningsvärk! :p
 
Sv: Dagens träningspass!

Om du fortsätter rida alla mina hästar när du kommer tillbaka så kan du ju träna bort träningsvärken ;)
 

Liknande trådar

Ridning Hej! Har fått ett problem med min medryttarhäst som jag skulle vilja reflektera lite om! Jag har ridit min medryttarhäst i 4 månader...
2
Svar
22
· Visningar
6 015
Senast: yamyam
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Igår var vi med på gruppträning igen i ridhuset. Eftersom vi har kommit igång litegrann nu och hindren var ganska låga i början kändes...
Svar
2
· Visningar
627
Senast: miumiu
·
Träning Hej, min passhäst är 7 år nu, ridit honom sen han var 4 (red in å utbildat) han är en travhäst och står i travstall. Ej tävlat trav sen...
Svar
8
· Visningar
2 446
Senast: Hedinn
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har inte haft den minsta tid att sätta mig ner och skriva om förra veckans ridlektioner, då mitt schema har varit fullspäckat varje...
Svar
0
· Visningar
865
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp