Bukefalos 28 år!

Dagens träningspass!

Sv: Dagens träningspass!

Hej!
Har haft ett antal fina dagar här i Mellerud. Känner att utvecklingen går åt rätt håll. Och i morgon bär det av till Övrevoll för första gången på över tjugo år. Skall bli kul. Vi har två hästar med oss upp som skall starta! :-)
Hur går det för er andra?

Mvh. Bowman
 
Sv: Dagens träningspass!

Va kul att det går bra och att du ska med till övrevoll! :) Tanken var att jag skulle dit också, tills våran häst vart struken :(

Annars är det mest oflyt just nu.. men skönt att det flyter på för er andra :)
 
Sv: Dagens träningspass!

Och man bara gör det...

Vi skrittar ner mot den nysladdade banan. Solen lyser, det är varmt och hästarna är lugna. Nere vid banan svänger vi höger och hästarna vaknar till liv. Skulle vi svängt vänster skulle vi skrittat över banan och upp i skogen. Men nu svängde vi höger och de vet direkt att nu handlar det om att cantra...

Normalt värmer vi alltid upp med att trava ett varv i ytterspåret. Sen går vi in i det mjukare innerspåret och cantrar ett och ett halv varv.

Men idag skall vi hacka ett varv efter uppvärmningen. Pulla upp, samla ihop hästarna och sen dra på för ett och ett halvt varv frisk canter...

Canzee Gold som jag rider är het. Hon är inte alls med på att vi skall hacka så långsamt i början. Jag har fullt upp med att hålla henne i spåret bakom Nathalie. Framför oss leder Alexandra och bakom mig har jag Henke. Han ropar åt mig att hålla Goldie i spåret. Jag kämpar för fullt med att både styra och hålla in henne. Känns som vi är över hela banan!
Efter ett varvs kamp pullar vi upp och travar ett tiotal meter. Sen blåser vi på. Alla samtidigt...

Jag reser mig upp ur sadeln. Goldie rätar upp sig och accelererar snabbt som ögat. Gruset sprutar i ansiktet från hästarna framför men Goldie bryr sig inte. Banan blir smal och jag tittar absolut inte ner. Jag känner hur Goldie byter galopp innan första kurvan. Nathalie's häst blir lite ostyrig och hon tappar mot Alexandra. Och jag kommer ikapp bakifrån. Bakom oss skriker Henke "Öka!"...

Och man bara gör det! Utan att tänka kortar man tyglarna, trycker till och Goldie lägger i en ny växel genom andra kurvan. Nu går det så fort att man knappt hör vindbruset. Några hovslag har jag inte hört på ett tag...

Nathalie tvingas använda ridspöt för att styra upp och trycka på sin häst. Går nästan om henne på insidan i tredje kurvan. Jag reser mig upp och håller in Goldie lite så Nathalie får en chans att komma in på spåret igen. Sen är det inte många meter kvar innan vi pullar upp, saktar ner till skritt, gör en volt inåt banan och viker av ut på vägen upp i skogen och värmer ner...

Lite av arbetsdagen här på Kolungen.
Man är torr i halsen, munnen är full med grus och pulsen är definitivt över 120. Man är säkert tokig. För som sagt man bara gör det...

Mvh. Bowman
 
Senast ändrad:
Sv: Dagens träningspass!

Ja min kropp vill inte samarbeta.. men vi har oflyt med skador på hästarna nu också.. Hade sett jätte mycket framemot Övrevoll idag, men icke.. Får se om jag hänger med till Täby imorn istället.. :)
 
Sv: Dagens träningspass!

Va kul det var att äntligen vara med på tävling igen! :D Och speciellt eftersom att det gick helt sjukt bra också!

Fin häst ni har i Herman Bowman! :)
 
Sv: Dagens träningspass!

Ja, han är fin. Har bara ridit honom ett par gånger. Han är superstark...
:)

Roligt att det gick bra!
Mvh. Bowman
 
Senast ändrad:
Sv: Dagens träningspass!

Å Nathalie stod bredvid oss och sa att han är jätte fin och inte alls stark.. men Anna hade problem att hålla honom i löpet och hon är stark.. :p

Men ja, vi är väldigt nöjda med dagen på täby denna veckan! :D
 
Sv: Dagens träningspass!

Jo, han är stark. Han var en av de första hästarna jag red för Henke. Skulle rida honom i ett snabbjobb med två andra hästar. Jag skulle ligga bakom och bara glida med. Lät enkelt...
Bara det att en av hästarna bröt ut tre gånger. De två första gångerna lyckades jag pulla upp honom och släppa in hästen framför oss igen. Tredje gången blev luckan för stor och så låg vi tvåa. Hade vi haft en reservplan hade vi blåst på men nu pullade även första ryttaren upp. Men Herman ville annat. Så vi blåste om dem med...
Så nog är han stark alltid!
:angel:
 
Sv: Dagens träningspass!

Haha ja jag kan tänka mig det.. Anna skulle ju ligga bakom Henke i löpet för att hon aldrig ridit steaplech innan och inte hästen heller och Anna hade dessutom inte hunnit gå banan.. Men bakom Henke låg dom ju inte förrän efter 1 varv ungefär när Herman började bli lite trött.. :p Fast hoppa kan ju han!
 
Sv: Dagens träningspass!

Hej!
Hade en bra dag idag. Fyra fina canter och en travrunda. En crash dock i nära full fart. Skulle göra ett och ett halv varv i frisk canter. Men vid andra kurvan missade hästen att byta galopp eller något. Hur som helst så bar det rätt ut mot staketet. Och när staketet tog slut vidare ut i terrängen. Där försökte hästen tvärnita. Jag som kämpade med att försöka hålla in honom för över huvudet. Sen kände jag hur han sprang över mig...
Men inget brutet eller skadat. Jag upp arg som ett bi och efter hästen...
När jag konstaterat att hästen var ok så var det upp i sadeln igen och ner till banan. Ok, var inte helt lätt att få ner honom till banan igen men det blev ett varv i lugn trav runt och lite skritt i skogen. Förhoppningsvis kan vi försöka igen i morgon men i lugnare tempo...
:angel:
 
Sv: Dagens träningspass!

Hehe tyckte lite synd om henne faktiskt. Kan inte vara kul att gå ut och rida steepel med sådana förberedelser som hon fick. Men det gick ju bra i alla fall. :p
 
Sv: Dagens träningspass!

Haha näe eller hur... aldrig ridit det innan, inte gått banan och med en häst som aldrig gått det innan heller.. :p Ja jag tyckte hon och Herman gjorde en väldigt bra insats :)
 
Sv: Dagens träningspass!

Så har jag äntligen ridit lopp igen, den gamla räven tyckte dock inte att jag red så hårt så han nöjde sig med att cantra i mål och lät de andra spurta själv (eller så är det jag som är dålig på att rida..). Puh vad han är tungriden och det var länge sedan jag flåsade så mycket efter att ha suttit på en häst! :angel:

Lopprepris nr 6 i rosa är jag.
 
Sv: Dagens träningspass!

Så var man hemma i Kungsbacka igen efter ett varv runt Täby och Mellerud. Var på Säve igår och träckade Bishops Joy. Var roligt att se en häst som man ridit nästan varje dag i fem veckor bli tvåa. En häst jag kommer att sakna...
Här hemma blev det en tur med Hidden Secret i lördags. Och i morgon blir det att cantra ett par nya hästar på banan i Förlanda.
Är nästan exakt ett år sen jag såg en galopphäst cantras live på nära tjugo år nu. Men nu sitter jag själv på dem!
:-)
 
Sv: Dagens träningspass!

Jaha, så du hittade genom Sandsjöbacka. Ringde Micki för att höra, men fick inget svar.
 
Sv: Dagens träningspass!

Klart jag hittar genom Sandsjöbacka Creetown. Sprang över de bergen redan innan man byggt en motorväg genom dem. Det borde du ju veta... ;-)

Fleur...
Är uppe i Strömsholm och rider ett tag. Sen får man väl se vad som händer. Är en licenskurs i augusti. Har jag en häst då kanske jag gör ett försök.
Skall se om jag kanske kan titta in hos dig om ett par veckor... :-)

Mvh. Bowman
 
Sv: Dagens träningspass!

Har alla på galoppsidan tagit semester? Inte många livstecken här inte...

Har tillbringat två veckor på galoppkurs i Strömsholm. Haft startboxträning på schemat den senaste veckan. Upptäckte igår att det är mindre bra att komma ut ur startboxen med bara en stigbygel. Jag märkte att jag tappade den men reste mig ändå reflexmässigt. Det blev en rätt hård smäll i gruset. Men det är bara att bita i och fortsätta...
:angel:
 
Sv: Dagens träningspass!

Den lilla hästen slutar aldrig att förvånna mig! Air strike eleven, inte många som trodde något om henne som åring, verkligen ett bevis på att man kommer långt med ett fighterhjärta!! :bow:

Ingen semester här inte, rider 3-4 turer om dagen mån-fre och ibland lördag! :p
 

Liknande trådar

Ridning Hej! Har fått ett problem med min medryttarhäst som jag skulle vilja reflektera lite om! Jag har ridit min medryttarhäst i 4 månader...
2
Svar
22
· Visningar
6 064
Senast: yamyam
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Igår var vi med på gruppträning igen i ridhuset. Eftersom vi har kommit igång litegrann nu och hindren var ganska låga i början kändes...
Svar
2
· Visningar
630
Senast: miumiu
·
Träning Hej, min passhäst är 7 år nu, ridit honom sen han var 4 (red in å utbildat) han är en travhäst och står i travstall. Ej tävlat trav sen...
Svar
8
· Visningar
2 461
Senast: Hedinn
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har inte haft den minsta tid att sätta mig ner och skriva om förra veckans ridlektioner, då mitt schema har varit fullspäckat varje...
Svar
0
· Visningar
881
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Flämtningar
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp