Bukefalos 28 år!

Dagens träningspass!

Sv: Dagens träningspass!

Mmm...
När jag var med och red i mörkret i Veddige så travade vi alltid runt ett varv först så att i alla fall hästarna kunde se om där stod några rådjur ute på fältet. För sen när man började cantra var man i princip blind.
Men det kändes bättre än att rida bredvid järnvägen...
:eek:
 
Sv: Dagens träningspass!

f*n vad scary. kan dock inte göra det då jag tränar mycket på åkrar, måste se om det har kommit nya sorkhål alt. sten, åker iväg för att träna snabbjobb. jätte trist då vi har massa travtränare häromkring med egna banor men då har ridmänniskor förstört det genom att rida i hjulspåren.... *typiskt*
 
Sv: Dagens träningspass!

Mmm...
Det var lite scary ibland men man anpassade sig. Så här efteråt var det ganska lärande... *ler*
Kantrade gjorde vi oftast på vallen uppe på åsen i skymningen. Frånsett rådjur var det ganska ok. Och då det var kuperat gick det inte så fort. Snabbjobben på hemmaplan däremot gjorde vi på två stora åkrar mellan järnvägen och Viskan. Första gången där nere gick det riktigt fort. Och då jag inte hade så stor koll på varken ridningen eller geografin gick det lite för fort. Jag visste hur man ökade farten men hade inte samma koll på att stanna. Hästen gjorde precis vad den skulle. Hade det varit på bana hade det nog gått bra. Nu slutade det med ett hopp i full fart över järnvägen i förmodligen bästa steeplechase stil. Men där lämnade jag sadeln och landade i diket...
Tack och lov så blev inte hästen skadad. Jag slog mig ordentligt men lärde mig samtidigt väldigt mycket. Och framför allt blev jag aldrig rädd. Men visst, ett tag var det riktigt spännande...
Att göra canterjobb i Asserdal som är lite hemma för mig känns väldigt tryggt och säkert i jämförelse...
:angel:
 
Sv: Dagens träningspass!

Mmm...
Har det dåliga vädret tvingat alla i ide?
Själv så fick det bli en timmes hoppträning på en av ridskolans hästar igår i ridhuset. Inte så fartfylld ridning som med fullbloden men ändå bra balansträning. Fast om jag får säga det så har ridtimmarna med fullbloden fått mig att rida ridskolans hästar bättre. Inte tvärtom. Det känns allt mer som timmarna på ridskolan är räknade...
 
Sv: Dagens träningspass!

Helgens ridpass bjöd på blandade känslor och funderingar. Fann mig sittandes i en vanlig sadel, långa läder och vanliga stigbyglar på en häst som ville framåt och gärna hem så fort det var möjligt...
Hade inte fantasi nog att tänka att man red galopphästar med vanliga ridsadlar. Ok för lite uppmjukning under en lugn skogsrunda. Men inte för canter och snabbjobb... Har aldrig ridit fort i en vanlig ridsadel. Blev en ny erfarenhet för mig. En spännande sådan kan jag säga. Hade inte mycket kontroll på situationen. Fick äta gräs två gånger...
 
Sv: Dagens träningspass!

Myran gjorde snabbjobb på Säve igår så det fick bli lite lugnare ridhusträning idag. Alltid roligt att göra lite andra saker och känna att det går. Och med tanke på vädret var det skönt att vara under tak...
 
Sv: Dagens träningspass!

hihihi.... ja vanliga sadlar suger fett om man ska galoppera fort eller länge. rider dock i hoppsadel i mellanåt men mest för min skull (träningsvärken) och rekriation för min herre som tycker att det är mycket trevligt att vara ridhäst ibland.
igår hade vi en långtur i landskapet med långsam galopp, klättring och skritt över fält med högt gräs. imorgon blir det förhoppningsvis lite tempo med galoppsadeln över åkern om det kan sluta regna nån gång. annars långsamt tempo längst vägarna.
vad tycker ni, ska jag hoppa upp min häst så att han är startklar för banan nästa år eller vänta med tills efter vintern då säsongen börjar igen? (han har alltså inte startat någon gång i sverige och måste visas upp för att få starta steeplechase här hemma, så förstog jag att det funkade då jag pratade med mer kunniga personer men rätta mig gärna.)
 
Sv: Dagens träningspass!

ja vad ska man säga, dessa fullblod, gjorde iordning min herre imorse för dagens träningspass går för att hämta sadeln och hör hur det brakar till på gången då har hästen fått panik för något fråga inte vad och slängt sig så uppspäningen hade lossnat från väggen bultarna flyger genom luften (sitter fortfarande fast på uppställningsbanden) och skär upp hästens öga. veterinär har idag under dagen opererat bort hans öga, hon berättade att såret var ca 2cm djupt (nästan hela vägen in till synnerven) och att linsen var borta och allt.

varför håller man på med dessa djur?
bild på hästen när han fortfarande hade två ögon.
26235_412522635090_572305090_5499654_2973731_n.jpg
 
Sv: Dagens träningspass!

Åh nej!
Stackars er. Det där lät verkligen inget vidare.
Vad trodde veterinären om framtiden?
Vet några fullblod som startar med ett öga. Men det är slättlöp. Har inte hört något om steeple. Behöver inte en häst båda ögonen för att bedöma avståndet till hindret?
Hur som helst smärtsamt. Känner med dig!
:cry:
 
Sv: Dagens träningspass!

tack vad snäll du är. vet inte vi tar en dag i taget, veterinär har ingen erfarenhet av galoppörer utan hon drog paralleller mellan ridhästar och då trodde hon inte att vi skulle kunna hoppa eller starta fälttävlan. men men vi får se, Ouite Easy tävlade 160 enögd men det går ju inte ens i närhet lika fort som i steeple.
 
Sv: Dagens träningspass!

Jag red en enögd i USA men han hade varit det sedan han var föl och det störde inte honom nämnvärt. Försökte aldrig hoppa med honom..

Min shettis är också enögd men han behöver inte hoppa för han kan krypa under staketen om han vill ut...:angel:
 
Sv: Dagens träningspass!

Q. Easy var en fälttävlanshäst eller? Var ute och red med Mercy och Sweet Lullaby idag och berättade om olyckshändelsen. Fick då höra om en häst som var framgångsrik i fälttävlan fast han var enögd. Men om han var det sen födseln eller inte kunde inte Marie säga. Har inte svårt för att tänka mig att det har betydelse...
 
Sv: Dagens träningspass!

¨tack för erat stöd! nej ouite Easy tävlade i WC i hoppning med peter Eriksson.

ja vet sa att när det händer såhär plötsligt så brukar de bli mer påverkade än om synen på ena ögat försämras gradvis.

Men jag blev possitiv överraskad idag då vi hade premiär turen utomhus och till råka på allt i mörker och han skyggade inte en enda gång även fast en buss passerade på hans blinda sida, han tog sig t o m tid att stanna och beta lite. Dock har han inte ätigt mat nu på nästan 3dagar och assistenterna märkte att han hade gjort höbollar så ska kollas i munnen imorgon ifall han har skaddat sig i munnen också. hade tandkoll på honom för ca 7-8mån sedan och då var han jättefin och har aldrig märkt av några höbollar hemma. så ni får hålla tummarna med mig att han bara har en vass kant eller något.... Men med min otur verkar det otroligt om det skulle vara så enkelt.
 
Sv: Dagens träningspass!

Djur har ändå en otrolig smärttröskel... *skakar på huvudet*
Och han måste ha ett väldigt stort förtroende för dig!
;)
 
Sv: Dagens träningspass!

Morr!
Dagens träningspass regnar och blåser bort! Känns som om väderförutsättningarna har större betydelse när jag rider än när jag seglade. Då var det bara att ge sig ut oavsett väder. Båten skulle vara framme på måndag. Nu är det halt, blött, kallt och lerigt. Har man inte tillgång till ridhus är det tufft...
Finns det någon inomhusgaloppbana? Kanske är en affärs och träningsidé. Man kan ju åka skidor inomhus så varför inte galopp?:idea:
 
Sv: Dagens träningspass!

Finns en gammal på Flyinge bland annat. Och man kan faktiskt jobba ganska bra i ett ridhus om man har tillgång till ett som inte är fullt med hinder och ungar...:devil:

Jag jobbar på med lilla Donna och vi ägnar åt oss social träning. Jag klänger upp på henne i min väldigt korta stallgång och sen sitter jag där och klappar och sparkar runt lite. Hon växer nu och tillsammans med lite spring i linan räcker det långt för dagen.:laugh:
 
Sv: Dagens träningspass!

Det i Flyinge ska man bara inte ha en för hög häst alternativt inte var för lång ryttare om man står kort! Kan få lite huvudvärk då... :angel:

Dagens träning bestod av en lugn tur på tvååringen som förhäst till åringarna, blev en liten extra tur för mer avrastning sen också vilket skedde med skräckblandad förtjusning när man skulle lämna de andra hästarna. Ville inte helt erkänna att det var lite läskigt! :p
 
Sv: Dagens träningspass!

Livet skulle nog vara rätt tråkigt om det inte var lite spännande eller läskigt då och då...
:angel:
I Asserdal är ridhuset rätt långt. Nästan så man kan få upp för hög fart. I Strömsholm var inte ridhuset vi hade galoppträning i speciellt stort. Men det fungerade överaskande väl ändå.
En annan sida är väl att alla galoppörer och travare inte fattar vitsen med att bedriva träning inomhus. Kan ibland mer liknas vid rodeo. Vad var det "någon" här skrev om fullblod och tråden "det bästa av två världar"?
:D
 

Liknande trådar

Ridning Hej! Har fått ett problem med min medryttarhäst som jag skulle vilja reflektera lite om! Jag har ridit min medryttarhäst i 4 månader...
2
Svar
22
· Visningar
6 193
Senast: yamyam
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Igår var vi med på gruppträning igen i ridhuset. Eftersom vi har kommit igång litegrann nu och hindren var ganska låga i början kändes...
Svar
2
· Visningar
647
Senast: miumiu
·
Träning Hej, min passhäst är 7 år nu, ridit honom sen han var 4 (red in å utbildat) han är en travhäst och står i travstall. Ej tävlat trav sen...
Svar
8
· Visningar
2 515
Senast: Hedinn
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har inte haft den minsta tid att sätta mig ner och skriva om förra veckans ridlektioner, då mitt schema har varit fullspäckat varje...
Svar
0
· Visningar
902
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp