Bukefalos 28 år!

Dagens träningspass!

Sv: Dagens träningspass!

Vi brukar lösgaloppera eller löshoppa i ridhus men det är mest för att det är så tråkigt att galoppera länge i ridhus har nästan känt att för min häst har det varit mer givande att ta ett dressyrpass på fullblodet då vi har ridigt inne, kanske inte så konditions förbättrande men upplever det som att hästen har uppskattat det (jobba med hjärnan).

Trisse är nu hemma sens måndags och han har aldrig tidigare ätigt med en sådan aptit. Nu har det stagnerat lite men fortfarande över förväntan.
 
Sv: Dagens träningspass!

Mmm...
Tror med att djur ofta blir stimulerade av att lära sig nya saker. Och fullblod är ju ofta nyfikna.
Roligt att det går framåt för din häst. Hoppas det fortsätter så!
:)
 
Sv: Dagens träningspass!

Blev en långrunda med Singalullaby och Mercy idag. Mot slutet tyckte bägge två att det räckte med skrittande och travande och ville sätta lite fart. Och det precis innan en bäckövergång. Båda satte igång att bocka och busa. En stund var det rätt spännande!
Men vi fick samlat ihop hästarna och släppte dem på lite snabb trav efter bron. Men oj vad mycket vilja det finns i en häst ändå!:angel:
 
Sv: Dagens träningspass!

Mmm...
Var ute och kantrade i Asserdal med Sigge och Myran idag. Kändes sådär i början. Inte kantrat någon häst sen marksyningen för tre veckor sen. Och nu hade båda hästarna gjort snabbjobb dessutom. De skall startas i Täby nästa helg och båda är lite taggade. Så jag var bra spänd och nervös inledningsvis...
Men med lite stöd från Mikaela ute på banan fick jag Sigge att gå rakt. Sen bara lossnade det och flöt på så fint. Har aldrig känt mig så avslappnad tidigare. Var en ren njutning att kantra Sigge. Jag var inte ens trött efteråt! Var så skönt att känna att jag kunde gå fortare med Sigge utan att rida på "gränsen".
Blir intressant att se vad de kan göra uppe i Täby nästa söndag.
Aslan, den häst som jag så nära höll på att avsluta min nyss påbörjade galoppkarriär på i somras startar i Jägersro i morgon. På ryggen sitter Glenn Johansson som gör sin första start som amatör. Håller tummarna för både honom och Aslan i morgonens lopp!
 
Sv: Dagens träningspass!

Trisse var hos vet i tors och tog sina stygn så nu kan vi börja skritta uppsuttet igen och han har bara på dessa två veckor tappat 75kg i vikt. låter kanske mycket men jag trodde att det skulle vara mycket värre då han har tendens till att matvägra.
han klarar livet som enögd väldigt bra går nu ute i hagen med sina lekkamrater och han busar med dem som vanligt, tar en galopp, biter tillbaka och rullar sig då lusten faller på...
så nu är det bara att hålla tummarna kanske inte blir någon hinderhäst men men det får tiden utvisa.
 
Sv: Dagens träningspass!

Då får man nästan stanna och kolla amatörloppet också, den Aslan betedde sig som en riktig idiot förra veckan med Malin.:angel:
 
Sv: Dagens träningspass!

Aslan betedde sig som en idiot? Vad hände då?
Ok, han är lite nervigare än Strictly Confident men jag har inte upplevt att han hittat på saker. Och Malin har ändå ridit honom några gånger. Ok, han är grymt stark och när han drar iväg så går det fort. Och det har han gjort några gånger. Tror inte jag åkt på någon snabbare åktur än den jag fick med Aslan...:angel:
 
Sv: Dagens träningspass!

Måste kännas skönt att det finns en positiv utveckling. Ryser när jag tänker på det. Att det kunde bli så maximalt oturligt att just ögat blev träffat. Binder inte gärna upp hästarna längre och har blivit väldigt misstänksam mot vägfästena...
 
Sv: Dagens träningspass!

Han bara frös när han skulle ut på banan med Malin. Idag gick det bättre men jag tror att han hade något för sig längst ner i ledvolten, såg inte vad men han försvann en liten stund. :)
 
Sv: Dagens träningspass!

Mmm...
Jag träckade Aslan i Göteborg och då var han lugn, nästan för lugn. Men han är lite nervigare än Strictly Confident.
Jag träckade Strictly när han vann på Jägersro. Aslan startade då i samma lopp och var på pappret den starkare av dem. Han stod och skakade i boxen medan Strictly stod och sov. Men på ledvolten var Strictly den piggare av dem.
Men vill inte säga att Aslan är en nervös häst. Tror att det beror på lite andra saker...
 
Sv: Dagens träningspass!

Donna och jag har skrittat runt i den ena hagen i sällskap med min underbara hjälpreda Nicole som tyvärr går i skolan under veckorna.:cool:
 
Sv: Dagens träningspass!

Skall ut med Singalullaby och Mercy i morgon. Hoppas på ok väder.
I morgon startar både Hidden Treasure och Hidden Secret sånt Strictly Confident på Täby. Så man får sitta och hålla tummarna på eftermiddagen.
 
Sv: Dagens träningspass!

Blev en runda i en vintrig skog med Singalullaby och Mercy idag. Även gamla hästar kan galoppera visade det sig. Stigen blev rätt smal med två hästar i bredd. Var glad att båda var broddade. Var rätt spännande en stund ändå...:angel:
 
Sv: Dagens träningspass!

Hur är det? Har alla gått i vintervila nu? Eller blivit förpassade till ridhus i väntan på brodd?
Vad är åsikterna annars när det gäller brodd? Är det två, fyra eller kanske tom sex som gäller. Eller är det någon som hoppas på att klara sig utan?
 
Minst 4 brodd! Nu har han dock flappskor på sig då det har varit ett vinnande koncept mot alla hans tappskor. Har aldrig varit med om en häst som har tappat så många skor känns nästan som att det är hans hobby att se hur många gånger han kan ta av sig skorna på en period av 6veckor. Men jag måste nog sko om till vanliga skor nu då han får världens styltor och halkar runt ändå trots 4brodd.
 
Sv: Dagens träningspass!

Får nog hålla med om att snö under hovarna inte är något enkelt problem. Även om det ofta släpper när man börjar trava. Singalullaby är inte startklar och Mercy är glad pensionär. Så där kan man sko med det som passar för stunden. Men de andra har alla aluminiumskor. Så det handlar mest om ridhusträning...
 
Sv: Dagens träningspass!

Kl

"Min" snygging var uppe på Täby idag och gick snabbjobb, jag hoppas att han är laddad nu för löpet nästa söndag! :D
 
Sv: Dagens träningspass!

Roligt att läsa att det kämpas på trots vinterförhållanden! Glad över att tråden hålls vid liv med!

Tänkte själv försöka följa med Christer H. upp till Täby på söndag då Flashline skall starta. Sen lär även han få gå in i vintervila...
 
Sv: Dagens träningspass!

Ja här kämpas det minsann på! Nu är det ju utmärkta träningsmöjligheter igen när all snö kommit!

Men även våra hästar börjar gå in i vintervilan dom flesta, blir sista arablöpet för oss för i år på söndag. :)
 

Liknande trådar

Ridning Hej! Har fått ett problem med min medryttarhäst som jag skulle vilja reflektera lite om! Jag har ridit min medryttarhäst i 4 månader...
2
Svar
22
· Visningar
6 137
Senast: yamyam
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Igår var vi med på gruppträning igen i ridhuset. Eftersom vi har kommit igång litegrann nu och hindren var ganska låga i början kändes...
Svar
2
· Visningar
640
Senast: miumiu
·
Träning Hej, min passhäst är 7 år nu, ridit honom sen han var 4 (red in å utbildat) han är en travhäst och står i travstall. Ej tävlat trav sen...
Svar
8
· Visningar
2 486
Senast: Hedinn
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har inte haft den minsta tid att sätta mig ner och skriva om förra veckans ridlektioner, då mitt schema har varit fullspäckat varje...
Svar
0
· Visningar
887
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp