dagis och sjukskrivning

ameo

Trådstartare
Moderator
Vad säger regelverket om barn på dagis vid sjukskrivning?
Finns det någon klausul att luta sig emot om man skulle behöva ha barnet full tid på dagis medan man är sjukskriven?

En vän till mig, ensamstående mamma, skulle behöva få ha sitt barn på dagis på heltid då hon är sjukskriven - dels för att barnet behöver struktur i tillvaron pga bokstavsdiagnos och dels för att mamman behöver få vila upp sig ordentligt medan hon är sjukskriven för att ha möjlighet att tillfriskna så fort som möjligt. Att ha barnet hemma hela dagarna ger ingen möjlighet till vila eller återhämtning, pga nämnda diagnos.
Dagis erbjuder hårdnackat 15 timmar/vecka.
(den andra föräldern kan inte ha barnet i veckorna, så det faller där också)

Hur gör man i ett sånt här fall? Någon som har några bra tips att komma med?
Jag har ju ingen aning, eftersom jag hittills inte haft några barn på dagis...
 
Sv: dagis och sjukskrivning

Jag tror att det kan vara olika från kommun till kommun. Hon borde prata med den som är områdesansvarig. Kanske kan läkaren skriva ett intyg om att hon behöver vila?
 
Sv: dagis och sjukskrivning

Det beror nog på kommunen också. I den kommunen jag jobbar är det fullt möjligt men man behöver ansöka om det och ha ett läkarintyg. (om man trycker på att föräldrern nte har förmåga att ta hand om sitt barn så mycket, sen kan man även få fler timmar pga att barnet behöver det, men även då krävs intyg)'
 
Sv: dagis och sjukskrivning

Är man sjukskriven så har man visst rätt att ha barnet på dagis! Just för att man ska kunna kurera sig/sköta läkartider/sjukgymnast eller vad det nu kan vara.
Jag hade min son på dagis när jag precis fått min fibromyalgi. Jag sov hela dagarna och tack vare detta så kunde jag vara en bra mamma när han var hemma. Hade varit synd om en tvååring som vill leka och en mamma som knappt är vid medvetande.
Barnet har rätt att vara på dagis samma tider som om hon arbetat. Med den skillnaden att mammans "jobb" just nu är att bli frisk:D

(Om inte den nya regeringen ändrat reglerna senaste året :grin:)
 
Sv: dagis och sjukskrivning

Så är det här oxå,är man sjukskriven så har man rätt att ha sitt barn på förskolan samma tider som när man arbetade. Men be din vän kolla upp med komunen vilka regler som gäller, förskolorna är inte alltid så påläst om sådan saker, utan "bestämmer" så som passar dem bäst.
 
Sv: dagis och sjukskrivning

jag tackar för era svar!
Min vän läser också i tråden (men är inte medlem här, det var därför jag skrev frågan) och är tacksam för all hjälp!
 
Sv: dagis och sjukskrivning

Jag var sjukskriven en månad i höstas och jag fick ha honom på förskolan precis som vanligt.
 
Sv: dagis och sjukskrivning

Kan regelverket skilja mellan olika kommuner, eller är det samma regler över hela landet?
 
Sv: dagis och sjukskrivning

Det borde vara samma, men jag vet faktiskt inte. Jag är sjukskriven 100% just nu, och L får gå på dagis de tider jag skulle ha jobbat. De har inte ens frågat efter ett läkarintyg.
 
Sv: dagis och sjukskrivning

Brukar barnet gå heltid på dagis i vanliga fall? Jag misstänker att det blir väldigt mycket bökigare att få upp barnet i tid än att den bara fortsätter att gå sina vanliga timmar.
Har barnen nån pappa så kan man kanske utgå från hans arbetssituation när man diskuterar med kommunen.
 
Sv: dagis och sjukskrivning

Det skiljer sig mellan kommunerna, tyvärr. Det finns ingen regel som tvingar kommunerna att erbjuda barn till sjukskrivna barnomsorg på heltid och vissa kommuner har därför valt att ha 15 timmar som standard. Det går alltid att ansöka om flera, men det är alltså inte så att kommunerna måste erbjuda mer barnomsorg än 15 timmar.
 
Sv: dagis och sjukskrivning

Jag har för mig att vi bor i samma kommun och om även din vän gör det hittade jag detta på kommunens hemsida under "detaljerad information om barnomsorg":

Vid förälders sjukdom
Vid förälders sjukskrivning upp till 30 dagar får platsen disponeras enligt tidigare inlämnat
schema. Vid sjukskrivning längre än 30 dagar avgörs vistelsetiden i varje enskilt fall i samråd
med personalen.
 
Sv: dagis och sjukskrivning

även här gäller det ordinarie arbetstider som barnet har rätt till vid sjukskrivning. skulle föräldrarna vara sammanboende är det den arbetande förälderns arbetstider som gäller.
vid havandeskapspenning får barnet vara på dagis mammans ordinarie arbetstimmar fram tom bf.
 
Sv: dagis och sjukskrivning

Det låter helt fel att barnet ska vara hemma när föräldern är sjukskriven.

Hos oss har man rätt till sina vanliga tider.

Be läkare skriva intyg. Kontakta BUN.
 
Sv: dagis och sjukskrivning

Be om ett läkarintyg att visa upp för förskolechefen eller för den som är ansvarig för förskolorna på kommunen.
 
Sv: dagis och sjukskrivning

Här har jag förstått det som att det är upp till föräldern själv att bedömma hurvida h*n klarar att ta hand om sitt barn vid sjukskrivning. Resonemanget är att kan man ta hand om sitt barn själv så ska man göra det, men går det inte, så har man rätt till dagis...
 
Sv: dagis och sjukskrivning

Det är alltid lustigt det där med tanke på att man inte har rätt till sjukpenning om man har förskolebarn hemma. Man får inte ens hämta och lämna enligt vissa handläggare.

Våran dotter är på förskolan de tider hennes pappa arbetar. Dvs heltid, och det har aldrig ifrågasatts.
 
Sv: dagis och sjukskrivning

Fast det måste ju bero på vad man är sjukskriven för.
Jag har varit sjukskriven sedan oktober och har inte haft barnen på fritids/dagis.
Det är ingen som ens har frågat om det.
 
Sv: dagis och sjukskrivning

Samma här, jag har också haft mitt barn hemma på heltid under en sjukskrivning och det var FK fullt medvetna om. Det var inte tal om att jag måste ha barnomsorg öht.
 

Liknande trådar

Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 718
Senast: lundsbo
·
Skola & Jobb hej. funderar lite jobbrelaterat o vill kolla med er bukare fall ni har några kloka inputs ☺️. är situationen jag varit sjukskriven...
Svar
6
· Visningar
1 657
Senast: vtok
·
Kropp & Själ Varning för långt inlägg, men jag hopps att ni orkar läsa och svara på mina frågor i slutet. Igår fick jag domen, utmattningssyndrom...
5 6 7
Svar
138
· Visningar
14 568
Senast: Trott
·
Kropp & Själ Jag kommer att behöva flytta ifrån mitt barn. Hur ska man leva med sig själv efter det? Hur ska man överleva med att bara få ha sitt...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
13 795

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Hundrädda
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp