Bukefalos 28 år!

dagis och sötsaker

Sv: dagis och sötsaker

Fast då kan man ju tillämpa metoden (som vi har) att man firar alla barn som fyller i samma månad samtidigt. Till exempel alla "januari-barn" firas i slutet på januari. Då blir det aldrig särskilt många kalas alls hos oss faktiskt.

Fast då går man ju miste om att de får chokladbollar 2 ggr per månad. Det viktiga var ju att barnen fick fika på förskolan ofta, inte att det blir fuktkalas en gång per månad. Det räknas ju inte enligt vissa.
 
Sv: dagis och sötsaker

Ja det är ju det jag tycker att de har. De har själva rätt att bestämma hur mycket godis barnen ska äta. Det är inte våra uppgift att ge det till barnen. Det finns säkert föräldrar som kämpar med sina barn för att det inte ska bli så mycket sötsaker, sen ska vi på förskolan ge dem sött minst 2 ggr per månad!!!??? Helt galet enligt mig. Det är upp till föräldrarna hur mycket snask barnen ska äta. När jag gick lekis och skola så inte f*n satt vi och fikade flera gånger per månad. Glass till skolavslutningen typ.

Många barn är övervikta redan innan 5 års ålder, det är inte upp till föräldrar med smala barn att bestämma hur det ska vara, osolidariskt!!! Man kan inte bara se saker utifrån sin egen synvinkel för att det passar MIG. Det ska passa 20 barn till.

Jag håller med dig i varje ord! :bow:
Jag vill SJÄLV bestämma när och vad mina barn ska äta för sött. Jag vill inte att dagis, fritids eller dagmamman bestämmer det. Jag blev lite irriterad när dagmammorna här bjöd barnen på julmust till jul och påskmust till påsk. VAd är det för fel på saft eller juice? Det i sin tur är också jäkligt sött och dricks dock nästan varje dag.... Vad är det för fel på mjölk eller vatten, som i alla fall mina barn klarar av att dricka? Vatten släcker dessutom törsten bättre än allt annat sött.

Det finns föräldrar som inte bryr sig om vad barnen äter, av stress, okunskap elelr vad som helst, och där behöver ju inte dagis spä på det söta ännu mer. Visst har föräldrarna ansvar över vad barnen äter, men när de inte fixar det då, ska dagis bara rycka på axlarna och säga " det är föräldrarnas ansvar, vi vill servera sött".

I den här undersökningen och kampanjen som tandisarna hade så sa vissa personal på dagis att de inte förstod hur de kunde servera så mycket sött när det funkar lika bra med mat/fika som inte är så sött. Det är ju inte direkt barnen som vill ha det söta. Då hade det ju inte funkat med mindre söt fika liksom.
 
Sv: dagis och sötsaker

När jag gick lekis och skola så inte f*n satt vi och fikade flera gånger per månad. Glass till skolavslutningen typ.

Fast det där vet jag inte precis? Jag minns att vi bakade när jag gick i lekskolan (6-års), och det var både scones och chokladbollar, bland annat. Det var drygt 30 år sedan.
 
Sv: dagis och sötsaker

I vårt område är det absolut inte ovanligt. Vi har mycket föräldrar som umgås privat och det gör att många känner många. Varför skulle jag hitta på en sådan sak?

Varför är det fel att anpassa sig efter verkligheten där man befinner sig? Varför ska vi anpassa oss efter er som inte umgås lika mycket privat och går på kalas hela tiden? Varför har ni rätt att säga att vi gör fel när det är verklighet för oss???

Alla undersökningar och ren fakta som finns om överviktiga barn kan inte ha fel! Varför har folk svårt för att se att det finns ganska många små barn med övervikt? Övervikten ökar dessutom, borde inte förskolan ha med ett finger i att försöka motverka det här? Borde inte förskolan faktiskt välja att servera BRA mat och åtminstone visa att DE har nyttig mat så att barnen kan lära sig nyttiga matvanor även om föräldrarna inte är kapabla att lära dem det.

Alltså jag hålelr med dig!:)
 
Sv: dagis och sötsaker

Hur kan du förutsätta att det ser exakt likadant ut överallt? Varför tror du att alla anpassar sig efter din norm????

Har jag sagt det? Jag sa att såhär ser det ut på VÅR förskola - och hos oss har det förbjudits glass vid födelsedagarna utan man ska tydligen ta med frukt istället. Min dotter fyllde år igår (sön) och ska alltså ta med något till fsk idag måndag men eftersom hon bara äter banan och äpple och det ändå serveras dagligen på fsk så struntar vi i att ta med något alls. Ett extra äpple känns liksom inte särskilt speciellt...
 
Sv: dagis och sötsaker

Jag vet inte hur det är i Skåne men här i sthlm serveras det inte någon läsk, saft eller juice på fsk och har aldrig gjorts. Känner heller ingen förälder som låter sina barn dricka läsk eller saft dagligen. Mina barn gör det bara när det vi har gäster (sällan) men de brukar hellre vilja ha mjölk ändå.
 
Sv: dagis och sötsaker

Alla undersökningar och ren fakta som finns om överviktiga barn kan inte ha fel! Varför har folk svårt för att se att det finns ganska många små barn med övervikt? Övervikten ökar dessutom, borde inte förskolan ha med ett finger i att försöka motverka det här? Borde inte förskolan faktiskt välja att servera BRA mat och åtminstone visa att DE har nyttig mat så att barnen kan lära sig nyttiga matvanor även om föräldrarna inte är kapabla att lära dem det.

Alltså jag hålelr med dig!:)

Men vad är då bra mat? Jag tycker att lättfil, lättmjölk och Lätta är skitkass mat - och det är det de får för det ska ju tydligen vara bättre enligt typ livsmedelsverket :crazy:
 
Sv: dagis och sötsaker

I vårt område är det absolut inte ovanligt. Vi har mycket föräldrar som umgås privat och det gör att många känner många. Varför skulle jag hitta på en sådan sak?

Och när har jag beskyllt dig för att hitta på något? :confused: Jag skriver i mitt inlägg att JAG aldrig hört talas om förskolebarn med 3 kalas per vecka, att det säkert kan hända men JAG tror att det är ovanligt.

Varför är det fel att anpassa sig efter verkligheten där man befinner sig? Varför ska vi anpassa oss efter er som inte umgås lika mycket privat och går på kalas hela tiden? Varför har ni rätt att säga att vi gör fel när det är verklighet för oss???

Man har ju som förälder ett val angående att låta barnen gå eller inte gå på kalas, att tillåta att sitt barn får popcorn eller ej när det är disco på förskolan etc. Man har också ett val att låta maten hemma vara så näringsriktig och godsakerna så få att det fungerar att de kan få en glass en varm dag på förskolan. Om man nu är så anti socker att det känns som ett övergrepp om barnen får en negerboll på förskolan när någon fyller år.

För att spegelvända ditt resonemang; Varför ska VI anpassa oss efter NI som väljer att gå på kalas hela tiden och vad har NI för rätt att säga att VI gör fel när det är är verklighet för OSS???
 
Sv: dagis och sötsaker

"Ursprungligen postat av Brandgul
När jag gick lekis och skola så inte f*n satt vi och fikade flera gånger per månad. Glass till skolavslutningen typ."


Fast det där vet jag inte precis? Jag minns att vi bakade när jag gick i lekskolan (6-års), och det var både scones och chokladbollar, bland annat. Det var drygt 30 år sedan.

Samma här, sockermängden var betydligt större under min tid på förskolan än vad den är idag på förskolorna i vår kommun.
 
Sv: dagis och sötsaker

Men oj, en negerboll kan väl inte skada nån gång då och då? får barnen nåt annat sött på dagis så det upplevs som "för mycket"? Där jag jobbade tidigare, på en småbarnsavdelning, fick barnen frukt till efterrätt efter lunchen förutom en dag i veckan då det blev en glasspinne av typen knatte, piggelin eller liknande. När nåt barn fyllde år så tog föräldern ofta med glass så då kunde det bli en extra glassdag, men då ingen stor glass utan en vanlig vaniljpinne eller liknande då också.
 
Sv: dagis och sötsaker

Jag tycker inte alls det är hysteriskt att inte servera sötsaker på förskolan. Så gör de på vår förskola och det är jag jättenöjd med. När ett barn har födelsedag får barnet en speciell fin tallrik, de sjunger för barnet, en grattisskylt med bild på barnet sitter på dörren när man kommer på morgonen och det blir verkligen en speciell dag! Jag tycker det är föräldrarnas sak att bestämma när barnen ska äta onyttiga onödiga sötsaker och inget som förskolan ska bestämma. Till vardags äter man mat och inget annat, det är väl inte så konstigt? Och med 19 barn på en avdelning skulle det bli ett himla sötätande annars.
Vår son äter godis, glass, tårta när det är kalas hemma och hos kompisar, när det är fest och vi har gäster och det räcker! Inget sånt på förskolan tack.
 
Sv: dagis och sötsaker

Men vad är då bra mat? Jag tycker att lättfil, lättmjölk och Lätta är skitkass mat - och det är det de får för det ska ju tydligen vara bättre enligt typ livsmedelsverket :crazy:

Men nu drar du upp det här med fett. Jag pratar om mat som inte innehåller socker och liknande. Jag pratar om saft, kräm, oboy, chokladpudding osv.
 
Sv: dagis och sötsaker

Jag vet inte hur det är i Skåne men här i sthlm serveras det inte någon läsk, saft eller juice på fsk och har aldrig gjorts. Känner heller ingen förälder som låter sina barn dricka läsk eller saft dagligen. Mina barn gör det bara när det vi har gäster (sällan) men de brukar hellre vilja ha mjölk ändå.

Men alla har det inte som du och dina polare i Stockholm. På en förskola vet jag att det serveras saft mellan målen till och med, när det är varmt. De äter glass nästan varje dag på sommaren i vissa perioder.

Jag har aldrig påstått att förkolan serverar läsk, däremot gjorde dagmammorna det.

Det har gjorts viss forskning i det här, barn till föräldrar med låg inkomst dricker oftare läsk och äter oftare godis och annat sött. Så även om jag är noga med mina barns mat- och söttvanor så betyder inte det att alla föräldrar i Sverige är det.
 
Sv: dagis och sötsaker

Jag vet inte hur det är i Skåne men här i sthlm serveras det inte någon läsk, saft eller juice på fsk och har aldrig gjorts. Känner heller ingen förälder som låter sina barn dricka läsk eller saft dagligen. Mina barn gör det bara när det vi har gäster (sällan) men de brukar hellre vilja ha mjölk ändå.

Jag jobbar i södra Småland och inte heller vi serverar läsk, saft eller juice till maten. Julmust vid jul, påskmust vid påsk och saft när vi bjuder in en annan förskola till Förskolans Dag. Ungefär så ser det ut. Skulle tro att det blir annan dryck än mjölk och vatten kanske 5 ggr om året, eller så.
 
Sv: dagis och sötsaker

Men nu drar du upp det här med fett. Jag pratar om mat som inte innehåller socker och liknande. Jag pratar om saft, kräm, oboy, chokladpudding osv.

Nej, du pratade om bra mat som är nyttig inte specifikt om socker etc, jag anser inte att krämer, bullar etc är mat överhuvudtaget, inget man liksom sätter i sig dagligen till skillnad mot mjölk och sånt. Jag har aldrig hört talas om att det du listar upp någonsin serverats på en förskola ö h t. Inte ens när jag och mina syskon gick på dagis.
 
Senast ändrad:
Sv: dagis och sötsaker

*KL*

Var på föräldramöte igår för sonen som precis börjat förskoleklass. Frågan om glass på födelsedagar kom upp och där var det helt ok att ta med sig glass till skolan (jag blev förvånad med tanke på att det totalförbjudits på fsk).

Sen har de små utflykter på fredagar och då ska man ha med sig en lättare matsäck - en förälder ifrågasatte då vad man skulle ha med som dricka för hennes dotter hade minsann sagt att andra fick ha saft - men hon fick det inte.
Alla andra föräldrar såg lite frågande på henne och undrade vad man då skulle ha, festistetra är ju väldigt praktiskt att ha med liksom - mjölk blir ju inte så fräscht i en matsäck som först hänger framme i ryggan halva dagen och vatten är ju inte särskilt kul att ha med sig i en matsäck. Hörde dock inte vad hon mumlade till svar för hon satt ganska långt fram och jag bak.
 
Sv: dagis och sötsaker

Jag håller med dig i varje ord! :bow:
Jag vill SJÄLV bestämma när och vad mina barn ska äta för sött. Jag vill inte att dagis, fritids eller dagmamman bestämmer det. Jag blev lite irriterad när dagmammorna här bjöd barnen på julmust till jul och påskmust till påsk. VAd är det för fel på saft eller juice? Det i sin tur är också jäkligt sött och dricks dock nästan varje dag.... Vad är det för fel på mjölk eller vatten, som i alla fall mina barn klarar av att dricka? Vatten släcker dessutom törsten bättre än allt annat sött.

Det finns föräldrar som inte bryr sig om vad barnen äter, av stress, okunskap elelr vad som helst, och där behöver ju inte dagis spä på det söta ännu mer. Visst har föräldrarna ansvar över vad barnen äter, men när de inte fixar det då, ska dagis bara rycka på axlarna och säga " det är föräldrarnas ansvar, vi vill servera sött".

I den här undersökningen och kampanjen som tandisarna hade så sa vissa personal på dagis att de inte förstod hur de kunde servera så mycket sött när det funkar lika bra med mat/fika som inte är så sött. Det är ju inte direkt barnen som vill ha det söta. Då hade det ju inte funkat med mindre söt fika liksom.

:bow::bow::bow:

Håller med om det du skriver.

För min (personliga) del handlar det inte om att barnen är överviktiga, för det är dom inte. Grejjen är den att jag tycker inte att socker är bra mat. Kroppen mår inte bra av för mycket socker. Barn växer och behöver näring. Socker innehåller ingen näring för ett växande barn. Det måste vara bättre att äta näringsriktig mat i stället för att äta sött som stjäl plats från den riktiga maten.
Och sen är det ju tänderna också...
 
Sv: dagis och sötsaker

*KL*

Jag är absolut inte särskilt kunnig på området, eller insatt, men jag tycker snarast att den springande punkten är att man inte ska lära barn att bara för att det är något festligt så måste något onyttigt ätas, snarare än att det skulle vara farligt att äta chokladbollar någon gång ibland. Varför ska firande ha med godis, glass eller kakor att göra - det finns ju tusen andra sätt att fira på som är trevliga och som dessutom inte lär barnen att man ska belöna sig med socker i mängder bara för att det är något särskilt på gång.
 
Sv: dagis och sötsaker

Jag har funderat en del runt detta och min tanke är att det stora felet nu, jämfört med "förr", är att man äter så mycket MER av allt. Tror att det är viktigt att lära barnen vad en "lagom" portion är i stället för att förbjuda än det ena än det andra.

Sedan kan man fundera på en sådan sak som kräm, till exempel. Visst är det onyttigt med sötsliskiga pulverkrämer, och det är väl kanske de man traditionellt tänker på. Men jag gjorde kräm här hemma i helgen på en påse frysta jordgubbar (osötade), vatten, potatismjöl och ca 1,5 dl socker. Det blev en stor gryta kräm och inte blev det mycket socker per portion. Jordgubbar är ju dessutom nyttiga i och med att de innehåller mycket c- och b-vitaminer.
 
Sv: dagis och sötsaker

*KL*


Sen har de små utflykter på fredagar och då ska man ha med sig en lättare matsäck - en förälder ifrågasatte då vad man skulle ha med som dricka för hennes dotter hade minsann sagt att andra fick ha saft - men hon fick det inte.
Alla andra föräldrar såg lite frågande på henne och undrade vad man då skulle ha, festistetra är ju väldigt praktiskt att ha med liksom - mjölk blir ju inte så fräscht i en matsäck som först hänger framme i ryggan halva dagen och vatten är ju inte särskilt kul att ha med sig i en matsäck. Hörde dock inte vad hon mumlade till svar för hon satt ganska långt fram och jag bak.

Vad menar du att de borde dricka då?

Mina barn får alltid endast vatten att dricka på utflykter, förrutom de få ggr de åker skridskor, då får de varm choklad (hemmagjord) för att det är skönt med något varmt när man är ute en kall dag. Festis och saft får man på fest.

Vatten är väl alldeles utmärkt!
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 276
Övr. Hund Hejsan! Jag och min kille är otroligt sugna på en hund. Han vill ha nu-nu-nu medan det är jag som bromsar eftersom jag såklart vill att...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 897
Senast: hollypolly
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
165
· Visningar
20 236
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
8 122
Senast: lundsbo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Barmarksdrag/canicross
  • Matskålar utan nickel
  • Optimala foderrutiner?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp