Bukefalos 28 år!

Dåliga torrfoder & BARF

Sv: Dåliga torrfoder & BARF

Ja, när jag äter bra för det mesta, dvs råvaror som tillagas från grunden med en bra balans mellan kolhydrater, fett och proteiner samt tillräckligt med grönt, då spelar det mindre roll om någon pizza och lite pommes slinker ner ibland. Men att bara leva på halvfabrikat mår jag inte bra av. Även om det innehåller alla näringsämnen som jag behöver.

Där tycker jag du satte huvudet på spiken :laugh: Äter hunden ett bra foder så gör det inte så mycket om den får äta lite "skit" ibland, precis som med oss människor.

Kl
Jag tycker det är synd när jag ser folk skriva att det inte går någon nöd på hunden och att vanliga svensson-hundar klarar sig på de flesta foder på marknaden. Oavsett om det är en svensson-hund eller en högpresterande hund är den väl värd att få så bra mat som möjligt?:confused: Tycker det blir väldigt fel när man resonerar som att hunden minsann ska klara sig på vad som helst.
 
Sv: Dåliga torrfoder & BARF

*KL*

Jag har läst igenom hela tråden, och ni har så många bra argument!
Det känns nästan larvigt att erkänna att det är min hund som själv valt att äta färskfoder.
Vi provade oss igenom nästan vartenda torrfodermärke, hon ville inte ha någonting. Sen testade vi färskt, och sen dess har hon ätit. Och hon mår kalasbra på det, mig veterligen! :)
 
Sv: Dåliga torrfoder & BARF

KL

Väljer bort: Pedigree, Royal canin, Purina tsm med alla andra veterinärsponsrade foder och alla 100 kronorsfoder (storsäck).

Jag tror enligt vad jag hört/läst att pedigree kan vara farligt pga av hur mycket salt det finns.

Just nu ger jag ett torrfoder som heter Genesis Chicken & Rice, (Han är allergiker.) När jag jag har tillräckligt med kunskap så vill jag barfa! Färskfoder har jag testat men dels gick han inte upp i vikt och dels var han inte helt hundra i magen. Med Genesis så är han perfekt i mage och hull. Han har alltid märgben och andra ben att gnaga på, (känner en som jobbar på slakteri.)

Skuggan_
 
Sv: Dåliga torrfoder & BARF

*KL*

BARF verkar i mina ögon väldigt bra för hundarna OM och ett jättestort OM man själv har god kunskap i näringslära. Har man inte det så ska man nog hålla sig till färdigfoder oavsett om det är färskt eller torrt.
 
Sv: Dåliga torrfoder & BARF

*KL*

BARF verkar i mina ögon väldigt bra för hundarna OM och ett jättestort OM man själv har god kunskap i näringslära. Har man inte det så ska man nog hålla sig till färdigfoder oavsett om det är färskt eller torrt.

:bow::bow::bow:

Skuggan_
 
Sv: Dåliga torrfoder & BARF

KL

Väljer bort: Pedigree, Royal canin, Purina tsm med alla andra veterinärsponsrade foder och alla 100 kronorsfoder (storsäck).
<snip>

Lagg till Eukanuba, Iams and Natura's producter till listan. Personligen skulle jag inte ge nagot marke som produceras av Proctor & Gamble, nar de kopte upp den hundmat jag gav min hund bytter jag direct. De har kopt upp flera olika djur foder och forandrat ingredienserna. Inte nodvandigtvis till ingredienser sa de maste andra ingrediens fortekningen, men till billigare och darfor samre producter.
 
Sv: Dåliga torrfoder & BARF

Lagg till Eukanuba, Iams and Natura's producter till listan. Personligen skulle jag inte ge nagot marke som produceras av Proctor & Gamble, nar de kopte upp den hundmat jag gav min hund bytter jag direct. De har kopt upp flera olika djur foder och forandrat ingredienserna. Inte nodvandigtvis till ingredienser sa de maste andra ingrediens fortekningen, men till billigare och darfor samre producter.

Jag har aldrig testat varesig Iam's, Eukanuba, eller Natura's.

Berätta gärna mer om Proctor & Gamble? :)

Edit: Jag tycker dessutom inte att några utav de veterinärsponsrade fodrena är billiga. Eukanuba t.ex ligger på 500-600 kr för en mellansäck. (Hos mig.)

Skuggan_
 
Senast ändrad:
Sv: Dåliga torrfoder & BARF

Proctor and gamble tillverkar allt fran tvattmedel, blojor till hund/katt mat. Mycket av de det gjor ar sakert bra (jag anvade deras blojor, pampers, nar det begav sig) men de har kopt upp flera hund/katt mat foretag och inte direkt forandrat innehallet, men "forbilliga" det med samre ravaror.

Det finns inga veterinar sponsrade foder har som anses som "bra" hundmat.
 
Sv: Dåliga torrfoder & BARF

Håller med. det är ju inte bara det att proteinet skall hållas nere, det protein som ges skall vara extra lättupptagligt. Dessutom är det väl fosforhalten som skall hållas nere? Även salthalten påverkar har jag för mig.
Jag skulle inte våga mig på att laborera själv såvida jag inte var MYCKET insatt, eftersom jag inte är det så äter Skroffan torrfoder och burkmat från Hill's eller RC.
Jag tror inte att det är så stor skillnad mellan de olika dietfodren, har diskuterat med diverse folk och det verkar vara mer en smak (eller kostnads- )sak.
 
Sv: Dåliga torrfoder & BARF

*KL*
Jag har helt ärligt aldrig märkt skillnad mellan när hundarna ätit torr- eller färskfoder. De skiter ungefär lika mycket, ser likadana ut i päls och hud, är lika musklade, lika glada osv osv.
Skroffan är ju sjuk (njurarna) så hon får dietmat men nästa hund funderar jag på vad hon skall äta. Tilltalas av BARF-tanken men tillhör inte falangen som tycker att torrfoder är pest och pina. Troligen blir det torrfoder i grunden (funderar f n på M M&B eftersom ena daghunden äter det, det underlättar att slippa joxa med fyra olika foder) och så blir det diverse annat som tillägg.

Ett torrfoder (och tillhörande företag) jag är synnerligen besviken på är Standardt, kommer sannolikt aldrig mer att ge det i alla fall.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Jag vet att det finns en del trådar som detta men väljer ändå att starta en ny. Vi behöver byta foder på Ascot, från färskfoder till...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
8 664
Senast: tanten
·
Hundhälsa Kortversionen: hunden har ätit Fodax (oftast vilt) i flera år och funkat jättebra på det. Nu har vi flyttat till Åland och här finns...
2
Svar
20
· Visningar
1 614
Senast: Myrten
·
Hundhälsa Vet att det finns många duktiga hundmänniskor så skriver här i hopp om bra synpunkter på vår situation :bump: ber om ursäkt för wall of...
Svar
4
· Visningar
1 121
Senast: Castellini
·
Övr. Hund Har en 18 månaders okastrerad hanhund. Fullt frisk och kry, älskar lek och bus (och dofta efter tikar), en fullt normal unghund helt...
Svar
14
· Visningar
1 215
Senast: iNTOHiMO
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp