Bukefalos 28 år!

Dåliga torrfoder & BARF

Sv: Dåliga torrfoder & BARF

kl
Vi ger våra hundar "skitfoder" (Axess). Jag försökte ge den lilla Magnussons men då exploderade verkligen tandstenen vilket inte var positivt när han redan har munproblem.
Vår stövare spyr som en gris av all annat torrfoder, matrester verkar gå bra men allt annat kommer upp igen så vi har valt att inte hålla på och prova olika foder.
Antar att de kommer få mer "barf" mat när vi börjar födda upp kaniner.

Jag skulle vilja prova på "a taste of wild" men jag har inte kollat innehållsförteckningen utan det är nog mer lyckad reklam;)
 
Sv: Dåliga torrfoder & BARF

Det finns nog ingen mat jag skulle vägra ge hundarna, annat än lök och övriga giftiga saker.

Hundar är och ska inte vara gjorda av porslin och ska därför tåla vilken skräpmat som helst. Får hunden allergi av foder skyller jag mer på dåliga gener hos hunden än på torrfoder.

Dock inser även jag att högpresterande hundar behöver högpresterande foder, men det är typ 5% av Sveriges hundar som kan räknas som högpresterande. Visst är det trevligt att folk bryr sig om sina hundar men en vanlig sällskapshund behöver inte direkt utfodras som en elitidrottsman. Det börjar gå lite väl långt med foderhysterin.

Detta inlägg gillar jag:)

Att hitta rätt i djungeln av bra och dåliga foder är som att hitta nålen i höstacken. Det finns tester jag läst att ett så kallat billigt skitfoder ( tror det var Axess eller Doggy) är ungefär lika bra som ett dyrare och finare. Det som skiljer är minimalt, om man bortser från några hundra spänn per säck.

En hund är en allätare, ett djur som äter både bajs, gräs, jord mm. Tror knappast de flesta hundar mår dåligt av varken matrester ( bortsett från starka kryddor) eller ett sämre torrfoder. Huvudsaken är för mig att det är godkänt som ett helfoder för hund.

Det JAG tycker är intressant i alla foderdiskussioner är att vissa vill ge ett så naturligt ( efter vargen räknat) foder. Då är det färskfoder eller BARF som gäller. Inget fel alls, men en hund har inte samma behov som en varg, det har vi avlat bort för länge sedan, och hunden är inte vild och får äta det den hittar. Kött ska naturligtvis ingå i maten till ett rovdjur/allätare, men trots allt är hunden nu mer sällskap och har inte samma behov som en varg.

Min hund får Eukanuba valpfoder (6 mån) som huvudfoder, men jag blandar både färskfoder ( nordic), burkmat (tex ceasar eller Vov) eller matrester i maten också. Hur fin i magen som helst, normalviktig, pigg och glad. Kompletterar med märgben, älgben och andra köpta hud/ben från zooaffär. Går ingen nöd på henne alls. Visst vill jag ge henne bra mat, men också variation..

Okej att hunden är ett djur och inte tänker som vi, men lite variation måste enligt mitt sätt att tänka vara guld värt. Usch, tänk att äta samma mat ( torrfoder) varenda dag i hela sitt liv ( det gör ju inte ens vargen som äter både bär, frukt, kött och annat den får tag i).

Oftast är jag ganska duktig med husmanskosten själv ( säg torrfoder), men visst slänger jag i mig både chips ( matrester), hamburgare ( färskfoder), pizza ( allt hundgodis) och alkohol ( burkmat/leverpastej mm) ibland utan att behöva det. Mat är gott och ska unnas både hund och människa:laugh:
 
Sv: Dåliga torrfoder & BARF

Det finns nog ingen mat jag skulle vägra ge hundarna, annat än lök och övriga giftiga saker.

Hundar är och ska inte vara gjorda av porslin och ska därför tåla vilken skräpmat som helst. Får hunden allergi av foder skyller jag mer på dåliga gener hos hunden än på torrfoder.

Dock inser även jag att högpresterande hundar behöver högpresterande foder, men det är typ 5% av Sveriges hundar som kan räknas som högpresterande. Visst är det trevligt att folk bryr sig om sina hundar men en vanlig sällskapshund behöver inte direkt utfodras som en elitidrottsman. Det börjar gå lite väl långt med foderhysterin.

Jag är nog inne på ditt spår, hundarna äter de dem får även om jag inte fodrar med precis vad som helst. Dem får leva på torrfoder och ser inget fel i det när dem är pigga, friska och lever länge utan vetrinärvård och tillskott.

Men ja här fodras det med eukanuba större delen av tiden, till jakten äter dem också ett mål fryst färskfoder varje dag och älgkött/älgben när det styckas.

Jag är inte jätte hård på vilket torrfoder vi skulle kunna använda oss av MEN jag skulle aldrig nedlåta mig att gå på matvaruaffären och köpa det billigaste billigaste. Ser jag någon som gör det så kan jag tyvärr inte låta bli att vara så fördomsfull att jag tänker "har du inte råd med riktig mat åt hunden ska du kanske inte ha hund allas!" :o

Jag vet att jag är lite hemsk i det avseendet och helt ärligt har jag aldrig brytt mig om att kolla vad tex euroshoppers hundmat innehåller jag har bara per automatik sagt aldrig i livet.
 
Sv: Dåliga torrfoder & BARF

Den där typen av undersökningar handlar ju dock främst om att bedöma prisvärdhet och om fodren når upp till den uppsatta standard som finns. Det handlar inte så mycket om att ta reda på vilket foder som har högst kvalité. De tar inte hänsyn till råvarorna, hur mycket tillsatser som används eller smältbarhet.
 
Sv: Dåliga torrfoder & BARF

Den där typen av undersökningar handlar ju dock främst om att bedöma prisvärdhet och om fodren når upp till den uppsatta standard som finns. Det handlar inte så mycket om att ta reda på vilket foder som har högst kvalité. De tar inte hänsyn till råvarorna, hur mycket tillsatser som används eller smältbarhet.

Jo det tycker jag framgår ganska tydligt? det jag tyckte var intressant var att Willys foder hade en mer korrekt innehållsförteckningen än tex eukanuba
 
Sv: Dåliga torrfoder & BARF

Den där typen av undersökningar handlar ju dock främst om att bedöma prisvärdhet och om fodren når upp till den uppsatta standard som finns. Det handlar inte så mycket om att ta reda på vilket foder som har högst kvalité. De tar inte hänsyn till råvarorna, hur mycket tillsatser som används eller smältbarhet.

Egentligen borde jag inte gå in och kommentera, då jag bara skumläst tråden och inte har ett hum om vad som skrivits innan och har inga fakta för mina uttalanden nu. Bara mina tankar.

Men du skriver högst kvalite. För mig är kvalite ( obs, på min egen mat ) att köttet är slaktat på ett korrektet och bra sätt, att djuret inte lidit i sitt liv samt eventuellt gå under svensk lag. Jag tror INTE någon hundmatsfabrik (heter det så?) använder fina oxfileer, fläskfileer mm till djurmat. Oavsett om fodret innehåller mycket råvaror av kött, tror jag inte det är annat än slaktavfall i fodret som människan inte kan äta. Oavsett om fodret har en hög kötthalt tror jag inte det är bara svenska, fina köttbitar som mals ner i fodret. Är det kvalite? Eller hur menar du?

Är ett svenskt foder med slaktavfall till 70 % bättre kvalite, än ett utlädskt foder med 80% slaktavfall ? Eller är det bättre med lite utfyllnad av andra råvaror oavsett land det kommer ifrån eller handlar det bara om kötthalten som bestämmer kvaliten?
 
Sv: Dåliga torrfoder & BARF

Egentligen borde jag inte gå in och kommentera, då jag bara skumläst tråden och inte har ett hum om vad som skrivits innan och har inga fakta för mina uttalanden nu. Bara mina tankar.

Men du skriver högst kvalite. För mig är kvalite ( obs, på min egen mat ) att köttet är slaktat på ett korrektet och bra sätt, att djuret inte lidit i sitt liv samt eventuellt gå under svensk lag. Jag tror INTE någon hundmatsfabrik (heter det så?) använder fina oxfileer, fläskfileer mm till djurmat. Oavsett om fodret innehåller mycket råvaror av kött, tror jag inte det är annat än slaktavfall i fodret som människan inte kan äta. Oavsett om fodret har en hög kötthalt tror jag inte det är bara svenska, fina köttbitar som mals ner i fodret. Är det kvalite? Eller hur menar du?

Är ett svenskt foder med slaktavfall till 70 % bättre kvalite, än ett utlädskt foder med 80% slaktavfall ? Eller är det bättre med lite utfyllnad av andra råvaror oavsett land det kommer ifrån eller handlar det bara om kötthalten som bestämmer kvaliten?

Hög kvalitet är mig är förutom det nu nämnt med djur som skötts ordentligt, även att maten håller jämn kvalitet. Oavsett när maten tillverkas så är näringsinnehållet och ingredienserna samma. OCH, innehållsförteckningen stämmer.
 
Sv: Dåliga torrfoder & BARF

KL

För mig spelar det ingen roll om det det handlar om elitpresterande hundar eller sällskapshundar - jag tycker alla (både djur och människa) har rätt till naturlig föda i möjligaste mån som basmat:) och dit räknas inte torrfoder enligt mig. Men det är mitt tyckande och vi lever i ett fritt land, så alla får göra precis som dom vill så länge djuren får mat;)
 
Sv: Dåliga torrfoder & BARF

Det är klart det inte använder de finaste köttbitarna, men näringsmässig kvalité kan beräknas genom att tex. kontrollera smältbarhet. Är det mycket bindväv i köttet sjunker smältbarheten vilket ju är en ganska viktig faktor. Proteinhalten kan på papperet vara väldigt bra, men kan inte hunden tillgodogöra sig proteinet...

När Testfakta kollade kattmat kontrollerades faktiskt bindvävshalten och man kollade vissa tungmetaller. Det är ju helt klart relevant ur foderkvalitéaspekt. Dock missade de smältbarhet för kattmaten också.

Sedan kan man absolut väga in djuretiska och miljömässiga aspekter, men det har i min mening inte så mycket med foderkvalité att göra.
 
Sv: Dåliga torrfoder & BARF

Jag lägger faktiskt till att det ska vara okej smältbarhet på djurdelarna som ingår. Dvs man kan nog få upp en hög proteinhalt genom att ha med en massa svårsmälta bitar på djuret men särskilt näringsrikt är det ju inte. I mitt foder (Nordic) ser man tydligt vad som är vad, dvs man ser bitar av kött, vom och korn. Det gillar jag, för då känner jag mig säkrare på vad det är jag stoppar i min hund.
 
Sv: Dåliga torrfoder & BARF

Mår dåligt och mår dåligt, men nog ser man skillnad på bra och dåliga foder. Jag känner inte en enda hund som skiter litet och fast på billiga foder, pälsar, hud och tänder blir också sämre. Inte sagt att de inte klarar sig på skräpmat, det gör väl de flesta oavsett art. Men när man kan ge ett foder som är optimalt, så varför inte?

Om jag ska dra en parallell till mig själv så sjunker min energinivå + att jag blir plufsig av dålig mat. Pga tidsbrist och sambo med 0 intresse för bra mat så har det blivit mycket skräpmat det senaste året. Och jag kan ju säga att jag har aldrig varit såhär trött och småfet tidigare. Min hud börjar också ta lite stryk och har blivit väldigt torr och tråkig på sina ställen. Så vill jag inte att mina hundar ska behöva ha det. Att ge hunden bra mat kostar faktiskt inte så mycket och det tar inte längre tid. Så varför inte?
 
Sv: Dåliga torrfoder & BARF

Hög kvalitet är mig är förutom det nu nämnt med djur som skötts ordentligt, även att maten håller jämn kvalitet. Oavsett när maten tillverkas så är näringsinnehållet och ingredienserna samma. OCH, innehållsförteckningen stämmer.

Det förutsätter jag ( att innehållsförteckningen stämmer, men vem vet med tanke på våran egen mat, typ hästkött i lasagnen;) Folk blir ALLTID lurade)....

Allvarligt talat, det är inget mot dig nu, men för mig är det självklart att hundmat innehåller en hel del sämre kött än det vi kan köpa till oss själva i affär. Inget fel, hunden äter det mesta och tycker om det det, men att prata kvalite blir lite konstigt för mig. Jag ser gärna en hög kötthalt i det foder jag köper, men det skiljer ju inte så mycket på så kallade dåliga och bra foder. Ger jag min hund matrester, vilket jag gör, så får hon både fläskfile, köttfärs, kyckling mm, och det tror jag överväger mer än att ge ett torrfoder hela tiden.

Rätt eller fel, min hund är en allätare och mår inte dåligt av variation ( snarare bättre då hon blir både pigg och gladare i maten om den varierars lite)

Basen är ett helfoder för att hon ska få i sig allt hon behöver, men stopp igen... Utgår du från vargen ( som många gör för att få en naturlig föda ) så får den pilla i sig det den hittar ute. Den har inte ett helfoder att äta, den överlever och mår bra ändå, oavsett om den får leva på enbart kött en period, enbart rötter, frukter, bark och bär mellan varven..
 
Sv: Dåliga torrfoder & BARF

Mår dåligt och mår dåligt, men nog ser man skillnad på bra och dåliga foder. Jag känner inte en enda hund som skiter litet och fast på billiga foder, pälsar, hud och tänder blir också sämre. Inte sagt att de inte klarar sig på skräpmat, det gör väl de flesta oavsett art. Men när man kan ge ett foder som är optimalt, så varför inte?

Om jag ska dra en parallell till mig själv så sjunker min energinivå + att jag blir plufsig av dålig mat. Pga tidsbrist och sambo med 0 intresse för bra mat så har det blivit mycket skräpmat det senaste året. Och jag kan ju säga att jag har aldrig varit såhär trött och småfet tidigare. Min hud börjar också ta lite stryk och har blivit väldigt torr och tråkig på sina ställen. Så vill jag inte att mina hundar ska behöva ha det. Att ge hunden bra mat kostar faktiskt inte så mycket och det tar inte längre tid. Så varför inte?

Ärligt, jag gör inte det ( ser skillnad på bra och dåligt foder)...

Jag var sambo förut, sambons föräldrar hade 5 hundar (jakthundar mestadels), + att jag hade en mer sällskapshund hemma. Jag gav så kallat fint foder hela tiden, medans de gav ett riktigt skitfoder ( dessutom utblandat med mjöl, en ide fadern i familjen hade) till sina. De var pigga, krya, fina i både päls och hull, medan min både var dålig i hull, hade allergi och ibland var dålig i magen. Deras hundar levde länge och mådde bra hela tiden.

Men visst. Går vi till oss själva. Jag äter både skräpmat och onyttigt ibland. Mår inte dåligt av det, men om huvudmålen i mestadels består av bra mat ( för hunden bra foder), så är det klart vi blir piggare/alertare/ mår bättre. Men vem vill äta sallad och grönsaker 7/24 ?
 
Sv: Dåliga torrfoder & BARF

Jag lägger faktiskt till att det ska vara okej smältbarhet på djurdelarna som ingår. Dvs man kan nog få upp en hög proteinhalt genom att ha med en massa svårsmälta bitar på djuret men särskilt näringsrikt är det ju inte. I mitt foder (Nordic) ser man tydligt vad som är vad, dvs man ser bitar av kött, vom och korn. Det gillar jag, för då känner jag mig säkrare på vad det är jag stoppar i min hund.

Men vad är det för kött du ser? ( använder själv nordic färskfoder ibland som komplement men vad är det du ser för köttbitar? Är det ko, gris, slaktavfall och från vilket land? )
 
Sv: Dåliga torrfoder & BARF

Det förutsätter jag ( att innehållsförteckningen stämmer, men vem vet med tanke på våran egen mat, typ hästkött i lasagnen;) Folk blir ALLTID lurade)....

Eller när dom pga hästköttsskandalen testade färdigmat på Island och det visade sig inte innehålla kött alls - trots att det skulle vara både nöt-och lammkött i:eek:
 
Sv: Dåliga torrfoder & BARF

Det är oxhalsputs. Vilket land vet jag inte, men har för mig att det förpackas i Ystad och det är ju ganska nära Lund.
 
Sv: Dåliga torrfoder & BARF

Ärligt, jag gör inte det ( ser skillnad på bra och dåligt foder)...

Jag var sambo förut, sambons föräldrar hade 5 hundar (jakthundar mestadels), + att jag hade en mer sällskapshund hemma. Jag gav så kallat fint foder hela tiden, medans de gav ett riktigt skitfoder ( dessutom utblandat med mjöl, en ide fadern i familjen hade) till sina. De var pigga, krya, fina i både päls och hull, medan min både var dålig i hull, hade allergi och ibland var dålig i magen. Deras hundar levde länge och mådde bra hela tiden.

Men visst. Går vi till oss själva. Jag äter både skräpmat och onyttigt ibland. Mår inte dåligt av det, men om huvudmålen i mestadels består av bra mat ( för hunden bra foder), så är det klart vi blir piggare/alertare/ mår bättre. Men vem vill äta sallad och grönsaker 7/24 ?

Ja det är ju lite svårt att se skillnad när man fodrar med samma foder till hundarna. Det är såklart när man byter foder som man ser skillnaden.

Allergier och fel på päls och hud kan även ha genestiska och sjukdomsmässiga orsaker. Det är inte enbart foderrelaterat.
 
Sv: Dåliga torrfoder & BARF

Eller när dom pga hästköttsskandalen testade färdigmat på Island och det visade sig inte innehålla kött alls - trots att det skulle vara både nöt-och lammkött i:eek:

Ja, men lite så... Vi kan alltid stirra oss blinda på innehållsföteckningar och vad som är bra och dåligt. Men hur mycket vet vi egentligen vad vi stoppar i oss? För att inte komma ifrån tråden, så tänker jag då på vad vårt hundfoder innehåller, för kan knappast tänka mig att det skulle vara bättre koll på hundfoder än vad det är till människomat? )
 

Liknande trådar

Hundhälsa Jag vet att det finns en del trådar som detta men väljer ändå att starta en ny. Vi behöver byta foder på Ascot, från färskfoder till...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
8 664
Senast: tanten
·
Hundhälsa Kortversionen: hunden har ätit Fodax (oftast vilt) i flera år och funkat jättebra på det. Nu har vi flyttat till Åland och här finns...
2
Svar
20
· Visningar
1 613
Senast: Myrten
·
Hundhälsa Vet att det finns många duktiga hundmänniskor så skriver här i hopp om bra synpunkter på vår situation :bump: ber om ursäkt för wall of...
Svar
4
· Visningar
1 121
Senast: Castellini
·
Övr. Hund Har en 18 månaders okastrerad hanhund. Fullt frisk och kry, älskar lek och bus (och dofta efter tikar), en fullt normal unghund helt...
Svar
14
· Visningar
1 215
Senast: iNTOHiMO
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp