Bukefalos 28 år!

Dåliga torrfoder & BARF

Sv: Dåliga torrfoder & BARF

Ja det är ju lite svårt att se skillnad när man fodrar med samma foder till hundarna. Det är såklart när man byter foder som man ser skillnaden.

Allergier och fel på päls och hud kan även ha genestiska och sjukdomsmässiga orsaker. Det är inte enbart foderrelaterat.

Sjävklart, jag håller med dig, men ändå inte;)

De flesta foder som finns i butik är helfoder och ska uppfylla hundens behov, DET är testat och godkännt för ändamålet och SKA uppfylla hundens dagliga behov av mat, vad är fel med det oavsett foder?. Vad säger det då om att vissa innehåller mer kött eller inte? Vet vi till 100% vad en hund behöver för att må bra utöver dessa helfoder, även om det skiljer lite på innehåhållsförteckningen med bla köttmängden?

OM jag hade gett ett så kallat skitfoder till min hund och hon bajsar mer av det, betyder det att det är ett dåligt foder då som hon inte funkar på? Nä, jag förståe inte resonemanget riktigt. Utan att få en äckelhetsstämpel på mig själv;), så bajsar jag mer av viss mat också, utan att må dåligt eller inte klara av det fysiskt sätt...
 
Senast ändrad:
Sv: Dåliga torrfoder & BARF

Nordic säger själva att de bara använder svenskt kött.

Låter ju jättebra ( jag använder själv nordic som komplettering), men VILKA köttdelar används? Proteinmässigt och smältbarheten varierar ju från olika köttdelar. Har ni/du koll på vad ni ger hunden för mat bara för att det är svenska köttprodukter i? Vad säger att nordic är bättre än torrfoder eller att ge matrester som komplettering vid utfodring? Är hunden allätare, så ska den ju klara det mesta utan att må dåligt om den får andra råvaror mellan varven.

Obs, jag är inte ute efter att bråka, bara lära mig efter erfarenheter och kunskap som ni har.
 
Senast ändrad:
Sv: Dåliga torrfoder & BARF

Fast även när du äter bra så är det säkert inte helt optimalt uträknat, totalt giftfritt och ekologiskt med högsta möjliga smältbarhet. Du äter säkert som många av oss andra. Lagom nyttig och varierad kost med enstaka inslag av pizza och liknande. Och det mår man alldeles utmärkt av.

Samma sak gäller egentligen för hund. Självklart ska man undvika det rena skräpet men en helt okej torrfoder räcker gott åt de flesta hundar. Vi kan hålla på och jaga de renaste proteinkällorna, optimala kolhydrater och allt helt giftfritt. Jag tror dock inte att det gör någon större skillnad för den vanlige hunden. De enda som egentligen behöver och drar fördel av sådan utfodring är högpresterande hundar, typ slädhundar i Alaska.
 
Sv: Dåliga torrfoder & BARF

Dit räknas egentligen inte pasta och mjölkprodukter egentligen heller för människor, men vi äter och mår bra ändå.
 
Sv: Dåliga torrfoder & BARF

Jag BARFar och kan nog påstå att jag vet vad jag stoppar i djuren. Det är en av anledningarna till att jag BARFar.
 
Sv: Dåliga torrfoder & BARF

Jag BARFar och kan nog påstå att jag vet vad jag stoppar i djuren. Det är en av anledningarna till att jag BARFar.

Nu kan jag inte riktigt vad BARF unnebär till 100%,, mer än att det är kött och ben varvar med diverse andra grönsaksråvaror mmm. Men det är säkert naturligt och jättebra för hunden, jag är inne på den linjen om jag hade orkat engagera mig och lära mig om hur det funkar.. Men vad anser du ger vinsten i just ditt foder för din hund? Mår hon/han dåligt på torrfoder? Har han/hin blivit bättre på något sätt av BARF-fodret?
 
Sv: Dåliga torrfoder & BARF

Men vad anser du ger vinsten i just ditt foder för din hund? Mår hon/han dåligt på torrfoder? Har han/hin blivit bättre på något sätt av BARF-fodret?

Nu var frågan inte till mig men jag kan svara för mina hundar.
Vår ena hund gillar inte torrfoder så mycket, hon petar i det, äter om hon måste. Hon sket mycket, (mer än vad jag trodde fanns i henne :o). Provat lite olika bra foder, under längre period givetvis.

Den andra hunden är småtjock, hungrig hela tiden, ful päls, stank ur munnen. Han har också provat olika foder i sitt liv, men blir kass i magen av många, och ingen förbättring på övriga saker.

Sen vi bytte till Barf äter lillan upp sin mat med glädje, hon skiter fint och lagom, dessutom är hon mer harmonisk (känner igen mig själv när jag äter bra mat jämfört med när jag äter skräp; godis, kakor osv)

Den småtjocka har börjat tappa vikt, han är inte hungrig utöver sina måltider, hans päls har börjat bli bättre, hans mun luktar "gott" osv.

Jag märker många förbättringar.

Dessutom är det väldigt viktigt för mig att veta vad mina djur äter, precis som att jag vill veta vad jag själv äter. Jag tycker mina hundar förtjänar det.

Tillägger att jag bara äter närproducerat (för tillfället från egen köttko, egna ankor och kaniner och snart egna får), likaså hundarna
 
Senast ändrad:
Sv: Dåliga torrfoder & BARF

Jag har i dagsläget inget hund utan bara katter och förutom att jag vet vad de får i sig mår de helt klart bättre av BARF än av torrfoder. De är piggare, kräks inte och har bättre pälsa. Tänderna ser bra mycket bättre ut på BARF också.

När jag hade hund fick de färskfoder under jaktsäsong och torrfoder+färskfoder under lågsäsong. De höll inte muskulaturen på torrfoder under jakten. De fick dessutom alltid matrester.

När jag skaffar hund kommer jag sannolikt köra BARF och matrester. Om icke-köttdelen består av råa grönsaker eller diverse matrester bryr jag mig inte så mycket om men att ge hunden matresterna istället för att kasta eller kompostera dem känns mer vettigt än att köpa extra grönsaker bara till hunden.
 
Sv: Dåliga torrfoder & BARF

Ärligt, jag gör inte det ( ser skillnad på bra och dåligt foder)...

Jag var sambo förut, sambons föräldrar hade 5 hundar (jakthundar mestadels), + att jag hade en mer sällskapshund hemma. Jag gav så kallat fint foder hela tiden, medans de gav ett riktigt skitfoder ( dessutom utblandat med mjöl, en ide fadern i familjen hade) till sina. De var pigga, krya, fina i både päls och hull, medan min både var dålig i hull, hade allergi och ibland var dålig i magen. Deras hundar levde länge och mådde bra hela tiden.


Inte som pik mot dig och väldigt OT men såg en dokumentär från England med några gubbar som valt att jobba EXTREMT högt upp i åldrarna. Ingen av dem levde speciellt hälsosamt men en gubbe stack ut mer än dem andra med sina strax över 100 år på nacken. Han jobbade på en bilverkstad 5 dagar i veckan och sprang London runt varje år. Till saken hör att i han dagliga rutiner ingick rökning och efter jobbet, alltid ett besök på den lokala puben med några öl.

Vissa andra kan ju knappt titta på något med alkohol utan att få skrumplever.

Kan väl också nämna att på jobbet har jag en kvinna på 104 år även hon pigg och glad helt utan mediciner och promenerar åtminstone ett varav runt huset varje dag men hon är raka motsatsen mot gubben ovan. Hon äter inget konserverat och inget som är stekt överhuve taget bara gudarna vet vad hon lever på men lever gör hon :angel:

Det jag vill säga är att det är extremt svårt att veta om matvarorna är anledningen till deras långa friska liv eller om det bara handlar om jäkligt bra gener. :D
 
Sv: Dåliga torrfoder & BARF

Jag ger torrisar som godis eller mellanmål ibland, taste of the wild. Min hund behöver mellanmål just nu för att magen ska må bra och dessutom är han en smalis, så extra foder är aldrig fel.

Annars äter han VoH kyckling. Skulle gärna barfa, men han är allergisk och tål bara kyckling och vilt, av de "vanligare" proteinkällorna, och vilt kan vara svårt att få tag på året om.

Täbkte jag skulle göra ett nytt test nu när VoH har lanserat ett nytt foder med lamm och ris. Men för det första innehåller det bara organ från lamm, inget muskelkött, och för det andra är det inget helfoder. Jag köper inte ett sådan dyrt foder för att sedan behöva komplettera ... (vilket jag iofs får göra nu med, men det är inte livsnödvändigt)
 
Senast ändrad:
Sv: Dåliga torrfoder & BARF

Vad tråkigt när hunden är allergisk :(

Vi ger också VoH kyckling till dalmatinern, som del i hennes barf.
Köper den där enorma korven :D
 
Sv: Dåliga torrfoder & BARF

Jag beställde också såna där 5-kiloskorvar från min butik. Men de sa att de inte tillverkas längre :mad: fick sedan höra från fb-forumet att det gör de visst, så jag ska ta ett snack med butiken ...
 
Sv: Dåliga torrfoder & BARF

Meh, i djurmagazinet i närmsta stad finns dom iallafall, inte framme men jag frågade och dom fanns på lagret. :D Blir ju mycket billigare med!
 
Sv: Dåliga torrfoder & BARF

Ett foder jag aldrig skulle ge är Pedigree pal. Dels är hela upplägget sådant att jag inte tror på det.. med fina färgade bitar som ska föreställa vara olika ingredienser. Dels så har jag bara känt en hund som ätit det och han avlivades 8,5 år gammal med totalt förstörda höfter, fleratalet diskbråck, trasiga knän, kronisk öroninflammation, 3 tänder kvar i munnen och rinnande ögon. Självklart berodde inte allt detta på fodret, men jag kan inte låta bli att undra om det inte påverkade i alla fall öronen, öronen och tänderna.

Annars så är jag faktiskt så lat att jag går rätt mycket på andras åsikter (eller kunskap kanske låter bättre). Gammelhunden fick det hon tålde, där handlade det bara om att hitta något som fungerade. Unghunden äter VoH på morgonen och magnussons m&b på kvällen. Jag gillar iden med färskfoder och eftersom jag gärna vill ge torrfoder uppblött så är det praktiskt på morgonen när jag har bråttom. Eftersom det ibland är svårt att få tag på VoH, jag har begränsat med fryutrymme och jobbar lite knepigt så är det inte praktiskt att ge bara det. Därför kör jag 50/50.

Magnussons ger jag delvis därför att det känns bra både innehållsmässigt och etiskt, delvis för att det är praktiskt att kunna köpa det på ICA. Jag gav standardt ett tag, men det blev lite väl bökigt att beställa båda hundarnas mat över internet när det nu fanns ett (enligt mig) likvärdigt alternativ på affären.
 
Sv: Dåliga torrfoder & BARF

Dit räknas egentligen inte pasta och mjölkprodukter egentligen heller för människor, men vi äter och mår bra ändå.

Det håller jag iof inte med om. Åtminstone inte om det äts rutinmässigt och mycket av. Däremot mår de flesta människor okej av ovanstående, vi klarar av det.
 
Sv: Dåliga torrfoder & BARF

Jo, jag vill också ge mina hundar bra mat till vardags men måste de äta doggy en måltid eller två så dör de inte av det. Jag har heller inte lust att jaga land och rike runt efter ett foder som är fritt från både det ena och det andra när hundarna faktiskt fungerar riktigt bra på nuvarande fodret.

Många foder är faktiskt helt okej till våra vanliga Svensson-hundar, trots att de innehåller ris, vete eller vad det nu må vara. Som debatten går i dagsläget låter det som att allt annat än rått kött är djurplågeri

Nej, självklart ska de klara av sådant. Vad jag menar är att större delen av fodret ändå bör hålla en viss kvalite.
 
Sv: Dåliga torrfoder & BARF

Låter ju jättebra ( jag använder själv nordic som komplettering), men VILKA köttdelar används? Proteinmässigt och smältbarheten varierar ju från olika köttdelar. Har ni/du koll på vad ni ger hunden för mat bara för att det är svenska köttprodukter i? Vad säger att nordic är bättre än torrfoder eller att ge matrester som komplettering vid utfodring? Är hunden allätare, så ska den ju klara det mesta utan att må dåligt om den får andra råvaror mellan varven.

Obs, jag är inte ute efter att bråka, bara lära mig efter erfarenheter och kunskap som ni har.

Det står i ett tidigare inlägg. Oxhalsputs. Är tydligen samma sak som grytbitar, fast fetare.

Jag har inte sagt ett ord om att man inte ska ge torrfoder, bara att det finns bättre och sämre foder. En del torrfoder är inga höjdare. Därmed inte sagt att alla är dåliga!
 
Sv: Dåliga torrfoder & BARF

Fast även när du äter bra så är det säkert inte helt optimalt uträknat, totalt giftfritt och ekologiskt med högsta möjliga smältbarhet. Du äter säkert som många av oss andra. Lagom nyttig och varierad kost med enstaka inslag av pizza och liknande. Och det mår man alldeles utmärkt av.

Samma sak gäller egentligen för hund. Självklart ska man undvika det rena skräpet men en helt okej torrfoder räcker gott åt de flesta hundar. Vi kan hålla på och jaga de renaste proteinkällorna, optimala kolhydrater och allt helt giftfritt. Jag tror dock inte att det gör någon större skillnad för den vanlige hunden. De enda som egentligen behöver och drar fördel av sådan utfodring är högpresterande hundar, typ slädhundar i Alaska.

Ja, när jag äter bra för det mesta, dvs råvaror som tillagas från grunden med en bra balans mellan kolhydrater, fett och proteiner samt tillräckligt med grönt, då spelar det mindre roll om någon pizza och lite pommes slinker ner ibland. Men att bara leva på halvfabrikat mår jag inte bra av. Även om det innehåller alla näringsämnen som jag behöver.

Som jag skrev tidigare så har jag inget emot torrfoder och inte heller att hunden då och då ger hunden ett sämre foder. Men att ge ett sämre foder alltid? Njae. Det hade inte jag gjort.
 
Sv: Dåliga torrfoder & BARF

Kl.

Jag har nog inte så starka känslor emot torrfoder alls, men själv ger jag mina hundar VoH, blandat med köttben etc. De mår bra, ser fina ut och allt det där och även om min bc mådde bra på standardt så ser jag skillnad. Ibland upplever jag dock att tuggbehovet inte riktigt tillfredsställs med färskfoder, men då kompletterar jag med ben som ligger framme och som är helt valfria att hänge sig åt.

Upplevde att lilla tiken började klia sig av VoH, men efter tips om torr hud (extremt känslig för kyla + väldigt kort päls, mjällade när jag kliade henne) har jag badat henne och problemen är borta, så det hade nog inte med fodret att göra.

Mina hundar är inga elitidrottare. Bc;n är förvisso en väldigt aktiv hund, men pk;n är mest "sällskap". Jag tycker inte riktigt att det spelar någon roll; kan jag ge dem det bästa så varför inte? Klart att jag gör, med glädje, och jag upplever att det bästa jag prövat är just VoH. På alla sätt.

Helst hade jag barfat, men jag har prövat det med border collien och det resulterar i viktnedgång pga att hon inte orkar käka/stöka i sig det hon behöver. Dessutom gömmer hon maten och jag upplever att gränsen går där någonstans, när jag hittar hjärta, lever och kycklingvingar i mina kläder, i min garderob, i mina skor, under min kudde och gött nedbäddat i soffan.

...och sen känner jag att det ju är mitt eget val om jag käkar för lite, för oregelbundet eller bara äter skräpmat. Jag kan ju bara välja att göra annorlunda, mina hundar kan inte det, de äter ju den maten de får, och därför känns det viktigare att det blir ordentligt och så bra det någonsin går. Apropå variation är jag förövrigt inte alls strikt, jag ger mina hundar skinka, korv, köttbullar, frolic, matrester etc som godis. Inga problem alls. Jag uppskattar också variation, så de får oftast annat i matskålarna än enbart VoH.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Hundhälsa Jag vet att det finns en del trådar som detta men väljer ändå att starta en ny. Vi behöver byta foder på Ascot, från färskfoder till...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
8 664
Senast: tanten
·
Hundhälsa Kortversionen: hunden har ätit Fodax (oftast vilt) i flera år och funkat jättebra på det. Nu har vi flyttat till Åland och här finns...
2
Svar
20
· Visningar
1 614
Senast: Myrten
·
Hundhälsa Vet att det finns många duktiga hundmänniskor så skriver här i hopp om bra synpunkter på vår situation :bump: ber om ursäkt för wall of...
Svar
4
· Visningar
1 121
Senast: Castellini
·
Övr. Hund Har en 18 månaders okastrerad hanhund. Fullt frisk och kry, älskar lek och bus (och dofta efter tikar), en fullt normal unghund helt...
Svar
14
· Visningar
1 215
Senast: iNTOHiMO
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp