Bukefalos 28 år!

Dåliga torrfoder & BARF

Sv: Dåliga torrfoder & BARF

Jag har gjort alla foderbyten tvärt utan problem, utom en gång när magen på bägge hundarna kajakade ur. Sannolikt var det en dålig säck och inte fodret generellt som var dåligt.
 
Sv: Dåliga torrfoder & BARF

KL

Ni som förespråkar färskfoder och BARF, vad ska man då ge sin hund som har kroniska njurförändringar? Det innebär att hon läcker protein och att hon ska äta proteinfattig diet - dvs inte så mycket kött tex.
 
Sv: Dåliga torrfoder & BARF

Då ger man lämpligen ett dietfoder anpassat för det syftet. Otroligt svårt att sätta ihop en sådan diet själv, även om man är påläst. Då får man i sådana fall vända sig till en utbildad veterinär som valt att inrikta sig på foder och foderstatsberäkning m.m. vilket det inte finns många av i Sverige.
 
Sv: Dåliga torrfoder & BARF

Då får man anpassa därefter. Ge fett kött, kanske tom. tillsätta extra fett för att hålla nere proteinhalten och då måste man ge vegetabilier, mer än vad man annars brukar.

Katter med nedsatt njurfunktion kan msn ge ca 50% fett kött, 40% vegetabilier och 10% extra fett. Plus vitamin- och mineraltillskott. Hundar får man nog lov att ge mindre kött än så. Man måste ju alltid ta hänsyn till sjukdomstillstånd oavsett vad man har för personliga preferenser.
 
Sv: Dåliga torrfoder & BARF

Min labbe har faktiskt varit lite småkänslig för tvära byten mellan torrfoder men till färskfoder och mellan färskfodermärken kan man byta rakt av utan att det märks någon skillnad öht. Det tycker jag är något som talar till färskfodrens fördel.

Jag tror att de flesta hundar som tränas med får till behov av variation i kosten uppfylld med råge. Det finns nog inte mycket i charkdisken som mina inte provat som belöningsgodis ;).
 
Sv: Dåliga torrfoder & BARF

Våra äter orijen.
Enda torrfoder vi kan tänka oss att ge.
Förr gjorde vi eget foder till dem men nu får de som sagt torrfoder och ett och annat märgben.
 
Arsenik i ris

Om jag inte minns fel så är både arsenik och bly sådant som lagras i kroppen, vilket rimligen bör ge värre konsekvenser på någon som lever i 80 år jämfört med någon som lever i 12

Jo, man kan ju se det så, men barn drabbas också av cancer och cancer är den vanligaste orsaken till hundars död idag. Risken är störst för barn och bör alltså vara större för valpar än för vuxna hundar. Små raser äter mer i förhållande till sin vikt och de får i sig mer arsenik per kroppsvikt än större hundar.
Det finns en artikel om risken med ris i hundfoder på sidan dogfoodadvisor.

Semper funderar på att ta bort ris ur sin barnmat:

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=5420936

Jag har sett att Acana inte längre har brunt ris i sina icke-spannmålsfria foder. De har enbart havre som spannmål. Av de jag tittat på av Olivers torrfoder så är riset också borta. Jag vet inte om det har ett samband med larmet om arsenik i ris som kom ut på FDA:s och Consumers Reports hemsidor.

Så här skriver en barnläkare vid ett barnsjukhus i Boston:

"Arsenic is bad for you. It's actually a poison that can kill you. In smaller amounts, it can do things like damage the brain, nerves, blood, blood vessels, heart and skin. It can cause birth defects and cancer. While the rice producers are correct that there's no proof that arsenic in rice has lead or will lead to health problems, that doesn't mean we shouldn't be worried. According to the report, if a baby eats rice cereal twice a day, which is very common, her risk of cancer doubles.

That's why I'm going to tell parents to avoid rice cereal. There are other kinds of cereals. That one is easy--it's definitely not a risk worth taking."

http://www.boston.com/lifestyle/hea...lling_my_patients_about_arsenic_and_rice.html

Barnläkaren länkar hit:

http://www.ewg.org/release/reducing-arsenic-your-diet
 
Sv: Dåliga torrfoder & BARF

Jo, jag vill också ge mina hundar bra mat till vardags men måste de äta doggy en måltid eller två så dör de inte av det. Jag har heller inte lust att jaga land och rike runt efter ett foder som är fritt från både det ena och det andra när hundarna faktiskt fungerar riktigt bra på nuvarande fodret.

Många foder är faktiskt helt okej till våra vanliga Svensson-hundar, trots att de innehåller ris, vete eller vad det nu må vara. Som debatten går i dagsläget låter det som att allt annat än rått kött är djurplågeri
 
Sv: Dåliga torrfoder & BARF

Handlar det om att vara klimatsmart är det en annan sak. Vi bör alla försöka minska transporterna och har man tillgång till kött, ben och annat på nära håll är det smartare att barfa än köpa torrfoder.

Men snobbig blir man om man envisas med att alla hundar måste utfodras som elitidrottare, annars är man gräslig som hundägare.
 
Sv: Dåliga torrfoder & BARF

...och kattbajs är ju riktig fest för de flesta hundar.....

*Balderum som får hålla koll på vad för smaskigt de hittar i buskar o snår*
 
Sv: Dåliga torrfoder & BARF

Min poäng är det här....

Titta på den pågående diskussionen om ris och potatis. Sedan går det trend i hundmat också. Ett tag var RC hett, sedan färskfoder i alla former, Magnussons och nu VoH.

Själv ger jag ett rätt så utskällt märke som många här inte skulle godkänna. Men varför ska jag byta när det fungerar bra på alla sätt och vis. Precis lika bra som många av de mer heta fodret
 
Sv: Arsenik i ris

Men är det verkligen så höga halter att de drabbas av akut förgiftning? Jag har bara skummat igenom någon rapport men tyckte mig läsa att det var väldigt låga halter som förvisso är tillräckliga för att eventuellt orsaka cancer men inte så höga att det fanns någon risk för akut toxicitet. Jag vet inte vilken metod som använts för att beräkna riskerna med just arsenik i hundmat men många av riskberäkningssystemen är mycket konservativa, dvs den faktiska risken är förmodligen bra mycket lägre än den uträknade. Just arsenik är förvisso ett välkänt ämne så det är möjligt att man har mycket testdata att utgå från, men det brukar ändå läggas på en massa säkerhetsfaktorer.

När det gäller cancer på hund så inbillar jag mig att ärftlighet har mycket med det att göra i och med att vissa raser är så hårt drabbade medan andra sällan får cancer. Arsenik är dessutom bara ett av väldigt många cancerframkallande ämnen som vi utsätts för varje dag. Ris är dessutom en gröda som äts av otroligt många individer, och mig veterligen är inte asiater mer drabbade av cancer än någon annan?

Jag tycker helt enkelt att man bör ta dylika "fynd" med en nypa salt. Givetvis bör man följa livsmedelsverketsrekommendationer när det gäller de små barnen, men att hundar skulle få cancer av riset i torrfodret känns ganska långsökt.
 
Sv: Dåliga torrfoder & BARF

Jag går emot trenden i tråden, eftersom min hund huvudsakligen lever på Robur, vilket är vad hon var van vid från uppfödaren, så jag har bara fortsatt med det. När hon var valp gav jag tillskott i form av rå äggula och matolja, numera får hon även en del slaktavfall, men mest för att jag får det gratis av en god vän som föder upp får.

På det håller hon sig frisk och pigg, har jättefin päls, bra konsistens på avföringen och en aldrig sinande energi. Enda gången hon haft problem med magen var efter att jag gett henne råa revben, då fick hon ordentlig diarré. Hon får dock regelbundet råa märgben, utan problem.

Min förra hund fick nästan enbart torrfoder, även hon var frisk och pigg i hela sitt liv, med undantag av några ålderskrämpor sista året - (hon blev nästan 15).

Jag tror att en del av alla de foderproblem och allergier man hör talas om beror mer på hundarnas gener än på själva fodret, hundar är trots allt allätare, till skillnad från katter.
 
Sv: Dåliga torrfoder & BARF

Jag håller med, jag är inte särskilt rädd för ris(men undviker det gärna om det går eftersom det måste importeras). Det gäller även annat som av vissa utmålas som cancerframkallande(som t ex BHA och BHT).

Just skillnaden i livslängd mellan hundar och människor gör att många yttre riskfaktorer blir mindre allvarliga. Det finns ju exempelvis en mycket livskraftig vargstam i den förbjudna zonen runt Tjernobyl; deras naturliga livslängd är helt enkelt för kort för att de ska påverkas negativt av radioaktiviteten.

Jag tycker också att det fokuseras alldeles för lite på ärftligheten. Naturligtvis ska alla hundar få foder de mår bra av men den skuld som läggs på foder nu vad gäller cancer och allergi påminner om hur det var för 10-15 år sedan när många uppfödare hävdade att man måste utfodra en hund på ett visst vis för att den inte skulle få höftledsfel.
 
Sv: Arsenik i ris

Rekommendationen gäller dessutom barn under sex år, vad kan det motsvara på en hunds ålder?

För mycket vatten kan ger svåra sjukdomar och döda men det i innebär inte att man ska låta bli att ha en vattenskål.
 
Sv: Arsenik i ris

Ris är dessutom en gröda som äts av otroligt många individer, och mig veterligen är inte asiater mer drabbade av cancer än någon annan?
.

I Kina finns sk cancerbyar och cancerfallen har ökat mycket under de senaste åren. Asiater har en högre procent arsenik i urinen än andra befolkningar. Det finns förstås många olika orsaker till att cancer ökar och inte bara den förgiftade maten.

”Cancerfallen ökar enligt ny kinesisk rapport”
”Cancer och dödsfall på grund av cancer bland yngre patienter har också ökat de senaste 20 åren;”

http://www.epochtimes.se/articles/2013/01/17/24532.html

Ris odlas på fält där det tidigare odlades bomull och det är en av orsakerna till de höga värdena arsenik i amerikanskt ris. Ris står i vatten medan det växer och tar upp mer tungmetaller än andra grödor.

Arsenik finns i både marken och i vattnet. Under 80-talet fanns arsenik i bekämpningsmedel mot skadedjur på åkrarna och det är rester av det vi idag hittar i ris. Det finns inget gränsvärde för arsenik i foder för hundar och katter så det kan vara ännu högre värden i det.

En studie visar att personer som åt en portion ris per dag hade 44 % högre nivåer av arsenik i urinen jämfört med dem som inte alls åt ris. Av dem som åt två eller fler portioner ris per dag var arseniknivåerna 70 % högre än för de som inte alls åt ris. Studien är på 3633 personer enl am FDA.

http://www.dogfoodadvisor.com/red-flag-ingredients/arsenic-rice-dog-food/

Länk till amerikanska FDA

http://www.fda.gov/NewsEvents/Newsroom/PressAnnouncements/ucm319972.htm

Det är förstås inte akut livsfara med arsenik i små mängder, men för mig känns det inte bra att äta ris själv särskilt ofta och då vill jag heller inte ge det till hundarna. Det är upp till var och en hur man gör. Om man har en cancerdrabbad ras så kanske man väljer något annat i hundfodret eller så bryr man sig inte.
 
Sv: Dåliga torrfoder & BARF

dessutom så är potatis giftigt för hundar, oavsett om den är rå eller tillagad, iaf tillagning à la Svensk husmanskost, eller rå för den delen.

Kokt potatis eller värmebehandlad potatis som i torrfoder är inte giftigt för hundar. Kokt potatis rek ofta som utfyllnad för hungriga hundar som behöver bulk i magen för att känna mättnad.

Rå potatis är däremot olämplig för hundar. Rå potatis har dålig smältbarhet och kan ge proteinnedbryning, men det är inte giftigt. Om potatisen har gröna fläckar har den utsatts för ljus och innehåller då solanin, vilket är giftigt för både människor och hundar.

Potatis finns i dyrare hundfoder så den råvaran är nog betydligt dyrare än de spannmål som finns i många billiga hundfoder.

Potatis kan man hitta i många foder som har livsmedelskvalitet på råvarorna. Många av de fodren hittar man bland de högst rankade i omdömessajter som t ex dogfoodadvisor och dogfoodanalysis.

När det gäller smältbarhet är den ungefär lika på potatis och spannmål, ca 90-95 % värmebehandlade.

Om hunden är allergisk mot spannmål, men tål potatis finns en anledning att ge det. Om man vill minska risken för magomvridning är potatis bättre än spannmål i extruderade torrfoder. Spannmål i bakade torrfoder däremot sväller inte i magen som annat spannmål.
 
Sv: Dåliga torrfoder & BARF

Rå potatis är däremot olämplig för hundar. Rå potatis har dålig smältbarhet och kan ge proteinnedbryning, men det är inte giftigt. Om potatisen har gröna fläckar har den utsatts för ljus och innehåller då solanin, vilket är giftigt för både människor och hundar.

Du har uppenbarligen problem med att läsa innantill. Solanin förekommer i all potatis mer eller mindre, mer i grön potatis i eller under skal, o mer i industriellt upptagen potatis, dvs potatis som skadas vid upptagning till skillnad mot manuellt upptagen potatis.
Dessutom varierar det mellan olika potatissorter.
 
Sv: Dåliga torrfoder & BARF

<snip>
För mig är utfodring med tex doggy som att ge sitt barn McDonalds varje dag. Jag ser ingen anledning att fodra sin hund med skräp, även om den "ska" överleva sådan mat utan att få tex klåda.

:bow: :bow: :bow:

Det visste jag inte, på vilket sätt är den skadlig?
Gäller det även sötpotatis?

Sotpotatis ar inte alls som potatis, det ar mer likt morotter och inte alls farligt for hundar.

Våra äter orijen.
Enda torrfoder vi kan tänka oss att ge.
Förr gjorde vi eget foder till dem men nu får de som sagt torrfoder och ett och annat märgben.

Yep, min ocksa.:cool: Jag har nu precis borjat ge henne 'raw' ett mal om dagen och ett med Orijen. Pa sa satt inbillar jag mig att hon far den basta mojliga mat.

<snip>
Många foder är faktiskt helt okej till våra vanliga Svensson-hundar, trots att de innehåller ris, vete eller vad det nu må vara. Som debatten går i dagsläget låter det som att allt annat än rått kött är djurplågeri

Jag undrar vad en "Svenson hund" ar och varfor den uppenbarligen inte ar lika mycket vard som icke Svensson hundar?

Jag tyckte min hund sag bra ut och fick ofta berom for att hon var sa fin bade i hull och pals. Sedan bytte fodertillverkaren tillverkningen och ingredienser utan att tala om det. Plotsligt sag kulorna lite annorlunda ut och min hund fick besvar med magen, och sonens hund vagrade ata. Nar vi borjade kolla pa internet upptakte vi att de bytt ingredienser. Inte de faktiska saker de hade i maten, men kvaliten var en annan. Det var 'chicken by-products' istallet for chicken meal tillexempel ... alltsa samre kvalitet.
Da gick vi over till Orijen, vi valde bada Orijen darfor att det ar en product med gott rykte och dar ravarorna ar samma som till manniskor, inte "left overs" som det ofta ar i hundmat. Det lustiga ar att plotsligt blev min tjejs pals annu battre. Hon som var sa fin i palsen redan innan och fick sa mycket berom. Numera stoppar folk mig i hund affarer och fragar vad jag matar eftersom hon ar sa fin i palsen.:laugh:
 

Liknande trådar

Hundhälsa Jag vet att det finns en del trådar som detta men väljer ändå att starta en ny. Vi behöver byta foder på Ascot, från färskfoder till...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
8 948
Senast: tanten
·
Hundhälsa Kortversionen: hunden har ätit Fodax (oftast vilt) i flera år och funkat jättebra på det. Nu har vi flyttat till Åland och här finns...
2
Svar
20
· Visningar
1 812
Senast: Myrten
·
Hundhälsa Vet att det finns många duktiga hundmänniskor så skriver här i hopp om bra synpunkter på vår situation :bump: ber om ursäkt för wall of...
Svar
4
· Visningar
1 152
Senast: Castellini
·
Övr. Hund Har en 18 månaders okastrerad hanhund. Fullt frisk och kry, älskar lek och bus (och dofta efter tikar), en fullt normal unghund helt...
Svar
14
· Visningar
1 251
Senast: iNTOHiMO
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldhamster ungar
  • Uppdateringstråd 29
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp