Datorkunniga! Klarar man sig på denna?

trofé

Trådstartare
Min Acer Aspire one från år 1 (5,5 år gammal i alla fall) har börjat bete sig som att den är på sista svängen. Den har 10,1" skärm, 2GB interminne (uppgraderat till 4GB). Batteriet räcker nu för tiden ca 45 min utan laddare.

Jag har kollat på denna: https://www.netonnet.se/art/dator/barbardator/10-12tum/asus-f205ta-fd0085ts/222252.8906/ Klarar man sig på den?

Mina krav för en dator är lång batteritid. Under 8 timmar är inte intressant. Jag ska ha den till studier och senare jobb. Framförallt kunna skriva dokument, söka i kurslitteratur som PDF:er som jag kommer ha på datorn. Ingenting till spel. Behöver inte kunna se på film. Ok om det går att kolla på något klipp etc, men det är inte hög prioritet. Sen ska den helst kosta max 5000:-

Är begagnat någon idé?

Alla tips och råd mottages tacksamt! Inser att nuvarande dator kommer ge troligen förr än senare och ångesten över att välja en ny är påtaglig...
 
Jag har läst att många haft problem med Asus. Något med hårdvaran.
Jag har istället haft tre (tror jag) Asus och upplever dem som mycket driftsäkra. Den senaste har visserligen funkat dåligt på Buke senaste året. Annars ok. Tyvärr lyckades jag hälla öl i tangentbordet häromdagen så det har allvarliga identitetsproblem just nu. Eftersom datorn är tre år gammal känns det meningslöst med nytt tangentbord så jag har beställt en ny dator idag. Tycker generellt att Asus är bland de mest driftsäkra och prisvärda PC jag har haft.

Tillägg: min nya blir också en Asus. Tittade på den du länkar till @trofé men valde sedan en något mindre 2 i 1. Om min gamla (också 2 i 1) ska jag säga att batteritiden ursprungligen var upp till 18 timmar och batteriet håller fortfarande.
 
Jag har istället haft tre (tror jag) Asus och upplever dem som mycket driftsäkra. Den senaste har visserligen funkat dåligt på Buke senaste året. Annars ok. Tyvärr lyckades jag hälla öl i tangentbordet häromdagen så det har allvarliga identitetsproblem just nu. Eftersom datorn är tre år gammal känns det meningslöst med nytt tangentbord så jag har beställt en ny dator idag. Tycker generellt att Asus är bland de mest driftsäkra och prisvärda PC jag har haft.
Hur länge hade du dem innan du fick köpa ny?
 
Jag har en Asus och har aldrig varit så nöjd som med denna. 3,5 år gammal nu. Har flera vänner med Asus som också är jättenöjda.
 
Jag har istället haft tre (tror jag) Asus och upplever dem som mycket driftsäkra. Den senaste har visserligen funkat dåligt på Buke senaste året. Annars ok. Tyvärr lyckades jag hälla öl i tangentbordet häromdagen så det har allvarliga identitetsproblem just nu. Eftersom datorn är tre år gammal känns det meningslöst med nytt tangentbord så jag har beställt en ny dator idag. Tycker generellt att Asus är bland de mest driftsäkra och prisvärda PC jag har haft.

Tillägg: min nya blir också en Asus. Tittade på den du länkar till @trofé men valde sedan en något mindre 2 i 1. Om min gamla (också 2 i 1) ska jag säga att batteritiden ursprungligen var upp till 18 timmar och batteriet håller fortfarande.

Det låter ju strålande! (Bortsett från ölhaveriet). Jag är mer inne på dator är platta/2 i 1 variant. Tror jag är mer en datormänniska och kommer vara mer nöjd med det. Upp till 18 timmars batteritid låter som en önskedröm från någon som frenetiskt letar eluttag i pauserna mellan föreläsningarna eller sitter vid närmsta uttag på varje föreläsning...

Den du har som är 2 i 1, fungerar den även till att kolla på något program/film etc på?
 
Jag har en Asus och har aldrig varit så nöjd som med denna. 3,5 år gammal nu. Har flera vänner med Asus som också är jättenöjda.

Låter hoppfullt! Har du någon större variant? Eller också en i stil med den jag länkade till?
 
Den du har som är 2 i 1, fungerar den även till att kolla på något program/film etc på?

Ja. Men det tror jag gäller alla 2 i 1. De är ju i högre grad än en dator inriktade på multimediafunktioner. För närvarande är min 2 i 1 min enda hemdator och jag har ingen TV. Så plattan får göra allt.

Jag har beställt en ny sådan som sagt. En anledning är att jag tycker Windows nu för tiden är mer lätthanterbart med touch och det är lättare att hitta på en 2 i 1.
 
Asus gör väldigt bra datorer, jag har en själv (är inne på min andra) och har köpt dem åt särbon och svärmor också (han är inne på sin tredje men alla våra Asus-datorer fungerar fortfarande, de har fått vandra vidare till en annan ägare).

Acer däremot har mycket problem och min lokala datorbutik som också har verkstad avråder från dem. De sålde dem tidigare men slutade när majoriteten av datorerna på deras verkstad var Acer.

@trofé: Med dina krav får man mycket dator för 5000 kr så om jag vore du hade jag absolut köpt en ny.
 
Batteriet räcker nu för tiden ca 45 min utan laddare.

[ ... ]
Mina krav för en dator är lång batteritid.
Batterier är ett bekymmer eftersom de som använder batterierna envisas med att misshandla dem gravt genom excessiv överladdning.
Jag har inga som helt problem med batteritid på min (oj, nu blir den 10 år gammal!) andralaptop. Men då har jag aldrig någonsin haft den stående på sin plats med batteri och laddning i för att den ska vara fulladdad "nästa gång jag ska använda den".

Stående i en sådan position har den fått göra, men med laddare i - och utan batteri.
Det har funnits fulladdat bredvid.
 
Ja. Men det tror jag gäller alla 2 i 1. De är ju i högre grad än en dator inriktade på multimediafunktioner. För närvarande är min 2 i 1 min enda hemdator och jag har ingen TV. Så plattan får göra allt.

Jag har beställt en ny sådan som sagt. En anledning är att jag tycker Windows nu för tiden är mer lätthanterbart med touch och det är lättare att hitta på en 2 i 1.
Är det något du tycker är sämre/saknar på en 2 i 1 variant än på en dator? Har kollat lite och försöker bredda mitt tankesätt på vad jag vill/behöver ha och funderar på om man i en sådan kombinerad variant får en snabbare dator med mer minne till inte jätte högt pris.
 
Asus gör väldigt bra datorer, jag har en själv (är inne på min andra) och har köpt dem åt särbon och svärmor också (han är inne på sin tredje men alla våra Asus-datorer fungerar fortfarande, de har fått vandra vidare till en annan ägare).

Acer däremot har mycket problem och min lokala datorbutik som också har verkstad avråder från dem. De sålde dem tidigare men slutade när majoriteten av datorerna på deras verkstad var Acer.

@trofé: Med dina krav får man mycket dator för 5000 kr så om jag vore du hade jag absolut köpt en ny.

Det låter ju väldigt bra! Tror du att man behöver gå upp i "kapacitet" i internminne mm för att inte tycka att den segar, eller fungerar det med en sådan mindre variant som jag länkade till ovan också tror du?
 
Batterier är ett bekymmer eftersom de som använder batterierna envisas med att misshandla dem gravt genom excessiv överladdning.
Jag har inga som helt problem med batteritid på min (oj, nu blir den 10 år gammal!) andralaptop. Men då har jag aldrig någonsin haft den stående på sin plats med batteri och laddning i för att den ska vara fulladdad "nästa gång jag ska använda den".

Stående i en sådan position har den fått göra, men med laddare i - och utan batteri.
Det har funnits fulladdat bredvid.
Gäller detta problem med överladdning även på nyare datorer och laddare? Trodde inte att det spelade någon roll (och kanske därför som mitt batteri har gjort sitt...).
 
Det låter ju väldigt bra! Tror du att man behöver gå upp i "kapacitet" i internminne mm för att inte tycka att den segar, eller fungerar det med en sådan mindre variant som jag länkade till ovan också tror du?

Hm, jag såg inte tidigare att den bara hade 2GB i RAM. Jag har ingen erfarenhet av den typen av datorer men spontant känns 2GB som för lite. För mig är 4GB ett minimum och själv köper jag inte en dator med plats för under 8GB men då håller jag på med film och bilder.

Kolla på någon prisjämförelsesajt där du kan fylla i vilka krav man har på datorn så får du fram alternativ.
 
Är det något du tycker är sämre/saknar på en 2 i 1 variant än på en dator? Har kollat lite och försöker bredda mitt tankesätt på vad jag vill/behöver ha och funderar på om man i en sådan kombinerad variant får en snabbare dator med mer minne till inte jätte högt pris.
När jag köpte min nuvarande 2 i 1 gjorde jag det för att ha som resedator. Jag hade då länge haft en större laptop för hemmabruk och en mini-laptop för resor. Under åren har det nu utvecklats så att jag endast har min 2 i 1 ( har även en laptop på jobbet och ibland tar jag hem den). Min nuvarande 2 i 1 har vissa begränsningar som i alla fall delvis förklaras av att den inte har full variant av Windows 8 utan en begränsad variant som gör att det inte går att installera vissa program. Det är den enda verkliga nackdelen och jag gissar att det är knutet till den här modellen. Sen är det naturligtvis lite begränsande med bara en USB-port, men jag använder tangentbord och touchscreen i kombination så jag känner inget behov av mus. Det mindre diskutrymmet har faktiskt inte stört mig. Använder OneDrive och bärbar hårddisk.

Fick just SMS om att min nya 2 i 1 kommit. Den ska ha Windows 10, men jag tror det är en variant för mobila enheter. Ska bli spännande att testa den!

Jag valde 2 i 1 igen pga mindre storlek och mer minne i förhållande till priset. Sen ville jag gärna ha touchscreen.
 
RAM och Disk kommer kännas för snålt tilltaget.. Minst 4 Gb ram, minst 128 Gb disk är mitt råd, om du vill kunna ha den kanske 3 år. Windows 10 är iofs rätt så litet (10Gb på disk) om man nu tänkte köra den, men då räcker inte RAM.
 
Över tid kan det vara billigare att köpa en bättre dator. Själv väljer jag att köpa den "senaste modellen" (kanske inte det allra, allra vräkigaste, men gärna något som är i frontlinjen liksom) när jag köper dator, mobil etc. Då kan man också ha dem länge utan att de känns trötta. Sedan förstår jag såklart att alla inte har råd eller lust att lägga så mycket pengar i stöten på en teknikpryl, men om man har möjlighet så tycker jag verkligen att man ska tänka ett varv extra, för en dator som känns seg och trist redan från början vill man säkert inte ha i speciellt många år.

Datorn du länkar till duger säkert till det du räknar upp. Men den har verkligen ingen vidare prestanda om du frågar mig. Minne på 2GB känns t.ex. väldigt litet för en modern dator.

Jag har själv en Asus, d.v.s. en Zenbook i en nyare modell. Det är en fantastisk dator, om du frågar mig. ;). Men i min värld är det inte meningsfullt att jämföra märken, utan man måste kolla på de tekniska specifikationerna. Min dator kostade 10000+ när jag köpte den för några år sedan och man får verkligen mer för pengarna. Min dator känns som ny fortfarande. Jag kommer inte att byta ut den på mycket länge.
 
@Katti: Jag gör som du gör, köper visserligen inte värsta speldatorn men en som är ny och uppfyller vissa krav (man kan aldrig ha för mycket RAM eller för stor hårddisk).
 
Tack för era inputs! Jag tror att det kan stämma att man på ett sätt tjänar på att köpa en dator med mer kapacitet för att den då "räcker" längre. Men å andra sidan tänker jag som när jag köpte mobil, jag behöver ingen supermobil, använder knappt internet i telefonen osv, så köpte en enklare modell, som efter ett par år pajade ihop pga andra saker (drog ur batteriet på 5 min trots nytt batteri, stängde av sig osv), och då fick jag ändå köpa en ny, då kändes det bättre att inte ha lagt så mkt från början.

Så det är frågan med dator hur man ska tänka. Den jag har nu var verkligen inte särskilt high tech när jag köpte den för 5,5 år sedan, men jag har ju överlevt med den i många år och större delen av en universitetsutbildning. Men klart att särskilt snabb kan jag ju inte beskylla den för att vara...
 

Liknande trådar

IT & mobiler Funderar över vad som är bäst och enklast att använda av bärbar dator eller surfplatta till föreläsningsanteckningar. Är det någon som...
2 3
Svar
50
· Visningar
5 125
Senast: trofé
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp