Bärbar dator eller surfplatta - föreläsningsanteckningar

Nej jag har inget löst men det går säkert att köpa till. Vet inte vad den kostar, jag har en Air. Har än inte stört mig på ordbehandlingsprogrammet, men det kanske kommer. Men just nu är jag väldigt nöjd. Den är snabb och riktigt bra när man behöver ladda ner artiklar och sånt.
 
Nej jag har inget löst men det går säkert att köpa till. Vet inte vad den kostar, jag har en Air. Har än inte stört mig på ordbehandlingsprogrammet, men det kanske kommer. Men just nu är jag väldigt nöjd. Den är snabb och riktigt bra när man behöver ladda ner artiklar och sånt.

Men jag kommer nog göra som nagelacksberoende och ha plattan på föreläsningar och datorn när jag skriver arbeten.
 
Jag har en padda och ett trådlöst tangentbord till den, en större asus (ville ha såpass att jag fick knappsatsen till höger om alla bokstäver på tangentbordet då jag köpte den i exjobbstider då jag la in mycket data i excel) och en jobbdator som är en elitebook från hp.

Paddan är super att ha med överallt, men jag skulle faktiskt inte vilja vara helt utan dator. Så ren surfplatta att ersätta datorn med hade jag inte köpt. Någon av "hybriderna" hade kanske varit intressant dock! :)
 
Jag tycker att det beror lite på. Jag har varierat mellan min bärbara dator och surfplatta.

Men, datorn har jag numera bara med mig om jag ska skriva längre uppgifter på. Och surfplatta (och tangentbord) följer med när det enbart är föreläsningar som gäller, och det är främst för att jag tycker att det är så satans tungt att bära runt på datorn. Men surfplattan är smidig, och jag tycker absolut att det går bra och lätt att skriva på den när tangentbordet är med.

Vad har du för surfplatta?
 
Jag har en padda och ett trådlöst tangentbord till den, en större asus (ville ha såpass att jag fick knappsatsen till höger om alla bokstäver på tangentbordet då jag köpte den i exjobbstider då jag la in mycket data i excel) och en jobbdator som är en elitebook från hp.

Paddan är super att ha med överallt, men jag skulle faktiskt inte vilja vara helt utan dator. Så ren surfplatta att ersätta datorn med hade jag inte köpt. Någon av "hybriderna" hade kanske varit intressant dock! :)
Vad är det du saknar hos surfplattan som gör att du vill ha dator också? Ja, jag funderar på om någon hybridvariant kunde vara en idé.
 
Tycker inte det är lika smidigt när man sitter och surfar eller jobbar mycket. Vill kunna använda en muspekare, scrolla osv utan att behöva röra skärmen. Om du ska skriva arbeten eller liknande så kan det vara skönt att kunna klicka i texten utan att behöva röra skärmen tex.
 
Tycker inte det är lika smidigt när man sitter och surfar eller jobbar mycket. Vill kunna använda en muspekare, scrolla osv utan att behöva röra skärmen. Om du ska skriva arbeten eller liknande så kan det vara skönt att kunna klicka i texten utan att behöva röra skärmen tex.
Du tycker ändå att det är värt med både ock då? Funderar om det inte vore smartare att skaffa en snabbare bärbar dator med bra batteritid istället för att ha både ock...
 
För mig är det värt, men jag behövde inte köpa min padda själv utan fick den i julklapp några år sedan, året därpå önskade jag mig det trådlösa tangentbordet så för mig är det helt klart värt med bägge. ;)

Men om jag skulle betala för allt och behöver använda någon typ av dator för mycket jobbade/pluggande med en hel del skrivande hade jag helt klart hellre valt dator än platta om det stod mellan dem. Men hade jag råd med bägge så hade jag gärna haft bägge. Men ja, helt klart dator i första hand.
 
Du tycker ändå att det är värt med både ock då? Funderar om det inte vore smartare att skaffa en snabbare bärbar dator med bra batteritid istället för att ha både ock...

Jag valde en snabb och lätt laptop (Samsung series 9 var bäst då iaf). Den väger 1,4 kg, klarar en föreläsningsdag utan laddning, och täcker alla datorbehov jag har. Har man annan dator hemma kanske en billigare chromebook eller liknade är mer ekonomiskt, men för mig skulle den fylla funktionen av både hemmadator för alla behov och bärbar jobbdator.

En surfplatta har klart sina poänger, men man kan ju åtminstone jämföra med de mest bärbara datorerna innan man bestämmer sig. Jag älskar att bara kunna lägga datorn i väskan och jobba varifrån jag vill.
 
Jag valde en snabb och lätt laptop (Samsung series 9 var bäst då iaf). Den väger 1,4 kg, klarar en föreläsningsdag utan laddning, och täcker alla datorbehov jag har. Har man annan dator hemma kanske en billigare chromebook eller liknade är mer ekonomiskt, men för mig skulle den fylla funktionen av både hemmadator för alla behov och bärbar jobbdator.

En surfplatta har klart sina poänger, men man kan ju åtminstone jämföra med de mest bärbara datorerna innan man bestämmer sig. Jag älskar att bara kunna lägga datorn i väskan och jobba varifrån jag vill.
Jo, jag tror att jag börjar tänka lite som dig. I synnerhet då datorn jag använder är över 4 år och i minimodell och kanske inte var super hi tech från början ens... Jag har pratat med några i klassen, och bara surfplatta verkar inte vara något som de jag pratat med skulle vilja ha.

Jag ska definitivt kolla upp vilka bärbara datorer som kan uppfylla det jag söker (utan att kosta en förmögenhet) innan det ev blir en platta. Funderar på om att köpa begagnad dator fast från företag kan vara en idé, då får man ju garanti och så också.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Min Acer Aspire one från år 1 (5,5 år gammal i alla fall) har börjat bete sig som att den är på sista svängen. Den har 10,1" skärm, 2GB...
2
Svar
26
· Visningar
1 648
Senast: Jadzia
·
IT & mobiler Funderar på att skaffa mig en "padda" till höstterminen. Frågan är om jag ska ha en läsplatta eller en surfplatta? Användningsområdet...
Svar
7
· Visningar
2 389
Senast: Mammas
·
Skola & Jobb Min laptop håller på att ge upp, och jag står i valet och kvalet om jag ska köpa ny eller inte. Jag har tillgång till vettig dator...
Svar
12
· Visningar
4 171
Senast: Is
·
Kropp & Själ Hej Här kommer en berättelse om mitt liv som jag skriver i terapisyfte då jag är och har varit deprimerad större delen av mitt vuxna...
Svar
8
· Visningar
2 263
Senast: snajl
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp