Bärbar dator eller surfplatta - föreläsningsanteckningar

Det låter ju väldigt bra! Hur länge håller batteriet på den? Om man läser PDF:er och antecknar. Ska inte kolla på film eller använda andra funktioner under tiden.
Beror ju på. Stäng av wifiet och den varar längre. Men bara skriva anteckningar, läsa, Med strömspar läge så kanske en 6-8 timmar aktiv användning? Aldrig riktkigt provat. Kan koda ca 1.5-2h Innan den börjar kinka sig. Men då har fullt ös och ofta wifi och någon form av ljud på.

Sen om det är så man stänger av skärmen mellan varven lektioner möten ocksåvidare så bidrar man ju till längre tid. Standby tid är lätt någon vecka. Har glömt den flera gånger och haft halva batteriet kvar efter ett bra tag.
 
Det låter ju väldigt bra! Hur länge håller batteriet på den? Om man läser PDF:er och antecknar. Ska inte kolla på film eller använda andra funktioner under tiden.
Microsoft surface är ungefär som dotterns asus. Jag har inte fått lov att kolla in anteckningsappar och sånt, men det finns till dem :) Min Acer måste in på ominstallering, sen ska jag kolla på den, men de är prisvärda. KOllade på en microsoft surface först till dottern, men hittade asusen sen och fick hjälp att köpa den till ett bra pris.
 
Blev visst dubbelpostat, men dotterns håller lätt för filmkollande en 6-8 timmar. Min som är begagnad har såklart sämre batteritid, men ändå kan jag kolla en 3-4 timmar utan upphåll, kanske mer också, men har inte testat .)
 
Har en HP spectre x2 13 tums och älskar den :love:
Ser ut och funkar som en vanlig dator men man kan koppla ifrån skärmen och ha den som surfplatta eller koppla ihop tangentbordet/datorn med en annan bildskärm.

Hade jag inte använt datorn i arbetet och behövt en större skärm hade jag köpt en asus transformer som tanten har. Är billigare dessutom
 
Har en HP spectre x2 13 tums och älskar den :love:
Ser ut och funkar som en vanlig dator men man kan koppla ifrån skärmen och ha den som surfplatta eller koppla ihop tangentbordet/datorn med en annan bildskärm.

Hade jag inte använt datorn i arbetet och behövt en större skärm hade jag köpt en asus transformer som tanten har. Är billigare dessutom
Vad har du din till? Helt och hållet istället för en annan dator? Hur är batteritiden? Och uppstarts tiden?
 
Bokföring, lätt bildredigering och gör annonser. Vanliga bankärende och så. Kommer även använda som kassa men har inte startat upp det än.
Japp kör bara med denna. Surfplattan är ju inte lika smidig som en 10/11 tums men skön när man fixar lite i soffan istället för hela datorn i knäet.
Har inte fullt ut testat batteritiden med klockning och allt. 12h står det på elgigantens hemsida men vet inte om det är tillsammans eller var för sig. 8 h borde den klara lätt om man antecknar med den. Jag laddar inte min varje dag men nu har jag inte startat upp med kassan som nog kommer dra en del batteri. Så du har ett batteri i surfplattan och ett i tangentbordet

Finns för 6990kr på elgiganten (surt för köpte min där för exakt en vecka för 7490kr.)
 
Att tänka på är att många surfplattor har ganska korta sladdar. Vilket kan vara besvärligt om man faktiskt måste ladda under en föreläsning.
 
Har idag varit inne på Elgiganten och Media Markt och pratat lite om detta och frågat vad de tror. På ena stället sa tjejen jag pratade med att hon trodde att det var bättre att satsa på en bärbar dator och inte en surfplatta med tangentbord. Jag är inte helt övertygad. Hon föreslog en Lenovo Notebook. Den kostade dock 6490:- och det känns ltie i överkant Kanske kan man kolla begagnat också.

På andra stället fick jag förslag på Samsung Chromebook, lite olika varianter. De är betydligt billigare, väldigt snabba att starta upp, men man kan inte ha office paket på dem. Där tipsade de också om Mac, men då blir ju priserna ännu högre och jag är ju van vid pc... :)
 
Att tänka på är att många surfplattor har ganska korta sladdar. Vilket kan vara besvärligt om man faktiskt måste ladda under en föreläsning.
Fast om det bara är en sladd med ett USB i ena änden och ett mikro-dito i andra så finns det ju längre sladdar att köpa.
Jag köpte en extra och råkade ta fel så de bytte i kassan. I bilen var 1,5 meter lite för långt ;)
 
Jag börjar fundera på hur mkt funktioner, mer bärbart etc man egentligen behöver. Är det ens ett alternativ att fundera på att införskaffa ett bättre batteri till nuvarande dator? En Acer Aspire One. Eller är det bara att slösa pengar på något som ändå inte ger någon revolutionerande effekt?
 
Jag har en iPad på föreläsningarna och för anteckningar på den. Tycker det fungerar bättre än jag trodde att det skulle göra att skriva på den.
 
Jag hade nog köpt en surfplatta med tangentbord till. Har en samsung-variant och den fungerar superbra. Skriver anteckningar på google drive, skönt att kunna spara allting där så man kommer åt det via telefonen/andra datorer osv. Office behöver man knappt längre, använder det bara när jag skriver längre tyngre skolgrejer.

Att skriva uppsats exempelvis på surfplatta är nog inte det roligaste däremot. Men att anteckna - surfplatta är smidigt att bära, smidigt att ställa upp och snabb, bra batteritid osv.
 
Jag hade nog köpt en surfplatta med tangentbord till. Har en samsung-variant och den fungerar superbra. Skriver anteckningar på google drive, skönt att kunna spara allting där så man kommer åt det via telefonen/andra datorer osv. Office behöver man knappt längre, använder det bara när jag skriver längre tyngre skolgrejer.

Att skriva uppsats exempelvis på surfplatta är nog inte det roligaste däremot. Men att anteckna - surfplatta är smidigt att bära, smidigt att ställa upp och snabb, bra batteritid osv.
Det låter hoppfullt! Inga nackdelar med den?
 
Det låter hoppfullt! Inga nackdelar med den?

Inga som jag märkt av. Men ska man skriva mycket större grejer, som uppsatser och dylikt är det nog skönare med en större bärbar. Det är ju mindre skärm på plattan, vilket kan vara jobbigt om man spenderar väldigt mycket tid med att skriva vid den. Men att anteckna 2-4 timmar om dagen och surfa/titta film osv tycker jag att den är utmärkt till.
 
Ok. Och vad kostar själv ipaden?
Bra fråga, jag fick min i en deal med en iPhone. Men, kolla innan så att man kan lägga in nåt vettigt ordbehandlingsprogram. Jag kör PC och Office på jobbet, men Mac hemma, jag blir galen ibland på ordbehandlingsprogrammet i Macen.
 
Jag tycker att det beror lite på. Jag har varierat mellan min bärbara dator och surfplatta.

Men, datorn har jag numera bara med mig om jag ska skriva längre uppgifter på. Och surfplatta (och tangentbord) följer med när det enbart är föreläsningar som gäller, och det är främst för att jag tycker att det är så satans tungt att bära runt på datorn. Men surfplattan är smidig, och jag tycker absolut att det går bra och lätt att skriva på den när tangentbordet är med.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Min Acer Aspire one från år 1 (5,5 år gammal i alla fall) har börjat bete sig som att den är på sista svängen. Den har 10,1" skärm, 2GB...
2
Svar
26
· Visningar
1 648
Senast: Jadzia
·
IT & mobiler Funderar på att skaffa mig en "padda" till höstterminen. Frågan är om jag ska ha en läsplatta eller en surfplatta? Användningsområdet...
Svar
7
· Visningar
2 389
Senast: Mammas
·
Skola & Jobb Min laptop håller på att ge upp, och jag står i valet och kvalet om jag ska köpa ny eller inte. Jag har tillgång till vettig dator...
Svar
12
· Visningar
4 171
Senast: Is
·
Kropp & Själ Hej Här kommer en berättelse om mitt liv som jag skriver i terapisyfte då jag är och har varit deprimerad större delen av mitt vuxna...
Svar
8
· Visningar
2 263
Senast: snajl
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp