Datorkunniga! Klarar man sig på denna?

@trofé: Jag hävdar envist att du ska köpa en dator med så mycket RAM-minne och hårddisk du har råd med. Ska du inte spela tyngre spel eller köra avancerad bild/film-behandling så kvittar resten mer eller mindre. Givetvis också en så ny dator som möjligt inom din budget.
 
Tack för era inputs! Jag tror att det kan stämma att man på ett sätt tjänar på att köpa en dator med mer kapacitet för att den då "räcker" längre. Men å andra sidan tänker jag som när jag köpte mobil, jag behöver ingen supermobil, använder knappt internet i telefonen osv, så köpte en enklare modell, som efter ett par år pajade ihop pga andra saker (drog ur batteriet på 5 min trots nytt batteri, stängde av sig osv), och då fick jag ändå köpa en ny, då kändes det bättre att inte ha lagt så mkt från början.

Så det är frågan med dator hur man ska tänka. Den jag har nu var verkligen inte särskilt high tech när jag köpte den för 5,5 år sedan, men jag har ju överlevt med den i många år och större delen av en universitetsutbildning. Men klart att särskilt snabb kan jag ju inte beskylla den för att vara...
Jag vet inte heller hur man ska tänka. Allt hänger ju på hur intresserad man är såklart.

När jag köpte min första smarta mobil för 4 år sedan hade jag i princip tänkt att jag bara skulle ha den som telefon. Jag var inte superintersserad eller speciellt inne på att använda tusen appar och spel. Men när jag väl hade min tele så... ;) Ibland kan man ju skaffa sig ett intresse för att man har en pryl som är kul att använda, menar jag. Så det finns ju den aspekten också. Idag skulle jag inte kunna backa bandet och ha en vanlig lur, utan pekskärm liksom. Det kan väl just ingen idag, intresserad av teknik eller inte. Jag har förresten samma mobil nu som då (en iphone, förvånansvärd kvalitet, för jag räknade med att spräcka skärmen inom ett år..).
 
@trofé: Jag hävdar envist att du ska köpa en dator med så mycket RAM-minne och hårddisk du har råd med. Ska du inte spela tyngre spel eller köra avancerad bild/film-behandling så kvittar resten mer eller mindre. Givetvis också en så ny dator som möjligt inom din budget.
Håller med om RAM, men efter åren med min senaste dator har jag faktiskt omvärderat mitt behov av hårddiskutrymme. Jag gick ner kraftigt jämfört med tidigare datorer jag haft, men jag har aldrig känt mig begränsad. Köpte visserligen en bärbar hårddisk och har använt OneDrive, men jag har ändå alla mina dokument, e-böcker, en hel del bilder, presentationer mm på hårddisken. Utan problem. Men jag använder min dator mest som en avancerad skrivmaskin, för att göra presentationer och så som TV. Men jag fattar det som att TS har liknande behov bortsett från multimediadelen.

Har just packat upp min nya Transformer Book och konstaterat att en enklare variant av Office ingår. Bra!:)
 
Acer däremot har mycket problem och min lokala datorbutik som också har verkstad avråder från dem. De sålde dem tidigare men slutade när majoriteten av datorerna på deras verkstad var Acer.

Har jag också hört. När jag köpte min dator (3,5 år sen visserligen) avrådde alla från Acer. T.o.m. försäljare i butiker som sålde dessa.
 
Svarar alla.

Jag tror att ni har rätt, datorn jag har nu var ingen värsting när jag köpte den och hade 2GB RAM men är uppgraderat till 4, och inte är den så snabb att det stör precis... Verkar mest vara svårt att hitta kombinationen med bättre RAM och riktigt lång batteritid, så kanske får jag helt enkelt kolla på en 2i1 variant i alla fall, där verkar man ju komma lite längre med batteritiden utan att det blir så vansinnigt dyrt. Acer verkar många avråda i alla fall, ska se vad Asus har för 2i1 varianter med bättre batteritid och inom budget.

Kanske som ovan att det stämmer att man intresserar sig mer när man har fler funktioner och bättre teknik, men det har inte hänt ang mobiltelefon än i alla fall :)

Myrten - har du hunnit testa din nya?
 
Min Acer Aspire one från år 1 (5,5 år gammal i alla fall) har börjat bete sig som att den är på sista svängen. Den har 10,1" skärm, 2GB interminne (uppgraderat till 4GB). Batteriet räcker nu för tiden ca 45 min utan laddare.

Jag har kollat på denna: https://www.netonnet.se/art/dator/barbardator/10-12tum/asus-f205ta-fd0085ts/222252.8906/ Klarar man sig på den?

Mina krav för en dator är lång batteritid. Under 8 timmar är inte intressant. Jag ska ha den till studier och senare jobb. Framförallt kunna skriva dokument, söka i kurslitteratur som PDF:er som jag kommer ha på datorn. Ingenting till spel. Behöver inte kunna se på film. Ok om det går att kolla på något klipp etc, men det är inte hög prioritet. Sen ska den helst kosta max 5000:-

Är begagnat någon idé?

Alla tips och råd mottages tacksamt! Inser att nuvarande dator kommer ge troligen förr än senare och ångesten över att välja en ny är påtaglig...

Jag älskar Asus, om man väljer de värre varianterna. Min förra hade jag i 8 år innan den blev seg och föråldrad. Köpte en ny Asus i höstas, men då för över 10 papp. De billigare har jag sämre erfarenhet av.
 

Liknande trådar

IT & mobiler Funderar över vad som är bäst och enklast att använda av bärbar dator eller surfplatta till föreläsningsanteckningar. Är det någon som...
2 3
Svar
50
· Visningar
5 123
Senast: trofé
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Hundrädda
  • Airtags, selar etc

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp