Bukefalos 28 år!

Dax för ny unghästtråd!

Sv: Dax för ny unghästtråd!

Kul att så många är på G trots halkan:banana:

Här är det fortfarande litet stiltje. Men nu kan jag åtminståne ta ut dem ut hagen för planen har tinat så pass att man kan gå runt de värsta isfläckarna.

Bubben, jobba vidare, till slut ger han sig:angel: Kul att du kom upp på Lotta. Varför inte skritta ut i djupsnö om ni har någon kvar? Har ni någon ridbana?

Bismark, ahh då är jag med, hon kommer från Fia. Då har jag bara träffat pappan till din häst. Jag förstår att du har händerna fulla.Jag gissar hon har nerv och behöver ett jobb att göra för att funka bra.


Jag har faktiskt en fråga...
Jag ser att många har benskydd på sina unghästar. Varför då? Min omedelbara tanke är ju att det omöjligen kan vara fel benställning på så många... eller?
Jag kanske är gammaldags men jag brukar inte ha benskydd annat än vid reining eller koträning.

mvh Eva
 
Sv: Dax för ny unghästtråd!

Bismark, ahh då är jag med, hon kommer från Fia. Då har jag bara träffat pappan till din häst. Jag förstår att du har händerna fulla.Jag gissar hon har nerv och behöver ett jobb att göra för att funka bra.


Du får gärna skicka ett Pm och berätta mer om du har lust :)

Men du slog huvudet på spiken, händerna fulla :angel: Hon vill helst jobba hela dagarna och är allra nöjdast när man är på koclinic och hon får jobba minst 4h varje dag hela helgen. Men hon har blivit bättre, nu fixar hon att ridas 4-5 dagar i veckan och ändå vara trevlig att ha och göra med. I början var hon jätteelak mot de andra hästarna och en riktig apa att ha och göra med när hon inte fick gå varje dag. Longering är inget alternativ för det är inte jobb enligt henne heller så det är bara att sadla upp;)

Och nerverna finns också, hon spookar för det mesta ex. stenar, stubbar, allt som prasslar eller kommer upp bakom henne. Sen är hon samtidigt klockren ute i skogen för hon går fram precis överallt om det så är träsk eller djupt vatten däremot kan hon krypa ur skinnet för en porlande bäck.. :p Rida ut själv är inte ens att tänka på tyvärr!


Och hur många gånger som helst frågar man sig själv varför man håller på? När det finns så många enkla, trevliga, simpla hästar. Men.. Så har hon en av de där dagarna när hon är hur grym som helst och då är det värt allt jobb och all frustration. Speciellt ko-clinicarna förra hösten vände mycket för mig. Jag fick välja att lita på henne och hon ställde upp till 100%. Och när hon går iväg efter kossan, den vänder och hon flyger runt efter den bara jag tänkte tanken.. Då är hon så j*kla BRAAA :love::bump:
 
Sv: Dax för ny unghästtråd!

Hämtade Enya hos tränaren i fredags, det är stoor skillnad! Verkligen värt det:)

Båda galopperna funkar, hon är superlydig och det är så kul att rida!!




Och i söndags smög jag mig ut på en skogsrunda i det fina vädret, lill-skrot fick gå med som löshäst och det var väldigt uppskattat. Enya var pigg och glad och verkade gilla att få gå ut i skogen igen!




_Eva_ Ang benskydden, jag har aldrig skydd på ute i skogen men Skunk har boots på för hon trampar över ganska mkt och har lätt för att plocka av sig skor när vi galopperar ute.

När vi rider på bana har de däremot oftast skydd, ska jag rida riktigt lugnt eller ex. trail så har de inga skydd men i övrigt är de på. Enya har fram+boots och Skunk runt om +boots. Tränar ju åt reining-hållet och jag är så rädd att de ska slå på sig och sen inte våga ta i. Vid koträning alltid skydd runt om samt boots!
 
Sv: Dax för ny unghästtråd!

Bubben, jobba vidare, till slut ger han sig:angel: Kul att du kom upp på Lotta. Varför inte skritta ut i djupsnö om ni har någon kvar? Har ni någon ridbana?



Jag har faktiskt en fråga...
Jag ser att många har benskydd på sina unghästar. Varför då? Min omedelbara tanke är ju att det omöjligen kan vara fel benställning på så många... eller?
Jag kanske är gammaldags men jag brukar inte ha benskydd annat än vid reining eller koträning.

1. Han vill mer än han vågar och fysiskt orkar. Psoriasis artrit är en elak sjukdom.

2. Vi har bara djuplera. Vilket är bra, för då protesterar inte Lotta när hon blir själv i hagen. :devil:

3. Jag tänker; ha benskydd som en billig försäkring, men inte på heltid. Chili blir dessutom störd av benskydd, i a f bak, så hon får gå utan.
 
Sv: Dax för ny unghästtråd!

LERA:mad::mad:
Jag avskyr lera!
Här har vi fortfarande 20 cm snö kvar på åkern:bow: Det är underbart för det möjliggör ju galopp även på en litet ostyrig eller pigg häst.
PA är inte så kul det förstår jag verkligen, men det positiva med ridning är ju (om man kommer upp på hästen vill säga) att hästen kan bära en där ens egna ben inte kan. För mig med RA har iaf det varit guld. Men sakta, det får inte gå för fort för då blir det två steg bakåt istället.

Hade ni ingen ridbana hos er? Jag har inte. Funderar på om jag skall bygga en. Det är ganska bra när man har en unghäst. Viss träning, galoppvolter och så måste man nästan ha en ridbana för.

mvh Eva
 
Sv: Dax för ny unghästtråd!

*kl*

Nu har jag frisknat i mig och börjat rida igen. Efter tio dagars vila tänkte jag att jag skulle longera ur Texas lite i trav för att sedan "kunna" rida dagen efter.
Jo, eller hur... Han sprang ystert med huvudet i vädret. I trekvarts varv. :angel: Sen sänkte han huvudet och såg ut att tycka "Ääääntligen arbete!" Longerade en stund iallafall och häst såg mycket nöjd ut när vi gick in i stallet igen.

Nu måndag-onsdag har vi ridit och trots den ofrivilliga vilan lagt in travpass på en gång vilket har gett en mycket nöjd häst. Igår tog vi till och med några galopper, totalt kanske 16 språng, men det räckte för att Lilla Gul skulle frusta och le glatt. :)

Det är så underbart när man sitter till häst och travar och känner hästen tänka "Snälla mamma kan vi inte galoppera?" och man tänker "Jo, varsegod.", lättar på höften och galopperar lugnt och sansat för att 6 språng senare andas ut, sätta sig djupt och göra en halt! :love:

Det är en liten arbetsnarkoman jag har, han blir inte på något sätt oregerlig när han vilar, men ack så lycklig han blir när han får arbeta! :love:

Så nu hoppas jag vi får vara friska båda två och kan börja bygga lite flås och öka på trav- och så småningom galoppsträckorna!

Sen blir det två koclinicar under våren och så mycket tävlingar plånboken tillåter. :love:

På något vis ska vi bli tillräckligt klara för att rida allsvenskan på B-nivå! :eek:
 
Sv: Dax för ny unghästtråd!

LERA:mad::mad:
Jag avskyr lera!
Här har vi fortfarande 20 cm snö kvar på åkern:bow: Det är underbart för det möjliggör ju galopp även på en litet ostyrig eller pigg häst.
PA är inte så kul det förstår jag verkligen, men det positiva med ridning är ju (om man kommer upp på hästen vill säga) att hästen kan bära en där ens egna ben inte kan. För mig med RA har iaf det varit guld. Men sakta, det får inte gå för fort för då blir det två steg bakåt istället.

Hade ni ingen ridbana hos er? Jag har inte. Funderar på om jag skall bygga en. Det är ganska bra när man har en unghäst. Viss träning, galoppvolter och så måste man nästan ha en ridbana för.

mvh Eva

Jo, precis - bara han kommer upp på en hästrygg så kommer han nog inse fördelarna med ridningen. :) Och ja, absolut, det måste gå jäääääättelångsamt mellan ökningarna av intensitet.

Nej, vi har ingen och jag avskyr det.
 
Sv: Dax för ny unghästtråd!

Värdelöst utan ridbana.. :cry:

Har en rundkorall och grannen mittemot har precis byggt en ridbana¨.. men gårdsplan är så hal så nu vill jag ogärna ta ur dem ut hagen ens... :crazy:

mvh Eva
 
Sv: Dax för ny unghästtråd!

Värdelöst utan ridbana..

Jupp.


Så här ser det ut hos oss...
wpid-dsc01629.jpg

...efter att jag har försökt leda bort vattnet... *suck*
 
Sv: Dax för ny unghästtråd!

Nä fy! Äckel blä lera :(

Men fortsätt med dina smådiken, faktiskt, de hjälper mkt mera än man tror! En del har skrattat litet i njugg åt min man när han gör små kanaler men sen när alla andra står där med SUPERGEGGAN så brukar vi har det någotsånär torrt.

Här är fortfarande ISGATA. Nu har den spritt sig till hagen. DEn sidan som har skugga mestadelen av dagen är fortfarande snötäckt så där kan de röra sig utan att behöva vara på helspänn i rädsla för att halka.

mvh Eva
 
Sv: Dax för ny unghästtråd!

Hade det varit mina marker hade jag gjort nånting mer åt saken, men eftersom jag bara är inhyrd, så fortsätter jag med mina små insatser tills vi har andra alternativ.
 
Sv: Dax för ny unghästtråd!

Idag har jag fått varit med unghästtränaren ut och tränat en treåring, jag testade en gammal ridskolehäst
som sällskap till unghästen och tränaren tog en treåring... som numera är riktigt stabil.

DSC00768-1.jpg

:D

Unghästar är verkligen det roligaste som finns!
 
Sv: Dax för ny unghästtråd!

Lottapotta var på klinik idag. Hon har visat tecken på att inte vilja jobba med bak och hovis har inte fått röra bakbenen.
På kliniken hittade de tecken på en inflammation i en led i bäckenet, så nu är hon sprutad med kortison. Håll gärna en tumme för att det bara är en inflammation och inte pålagringar...och framför allt, att det här är roten till allt det onda.

Här inför ultraljudsundersökningen, nååågot trött av lugnande:
wpid-dsc01764.jpg


Lotta skötte sig exemplariskt idag. Jag är så stolt över henne! :love:
 
Sv: Dax för ny unghästtråd!

Ja det var verkligen spännande minst sagt att ta ut hästarna på det där, lillen är ju oskodd och hon var verkligen som Bambi på hal is, vi fick båda klamra oss fast i gamlingen som är broddad och var stabil.


Hoppas verkligen det bara är inflammation, håller tumme och tå!
 
Sv: Dax för ny unghästtråd!

Väcker upp den här tråden lite...och uppdaterar...

Jag har under våren pysslat lite fint med Rocket men inte haft tid att göra några riktiga stordåd. Oftast har det ju blivit att jag ridit Lilly och haft Rocket på släp. I tisdags gjorde jag dock ett stordåd. Sadlade grabben, ledde ner honom i första ravinen och där satt jag upp. Sen red jag honom, för första gången någonsin (pinsamt, han är född 07 :o ) i skogen själv i skritt och trav. Jisses, trevliga gångarter och mycket samarbetsvillig. Inga frågetecken alls...tror jag har en liten stjärna här :love: ...
 
Sv: Dax för ny unghästtråd!

jamen visst Piraja rocket är ju klart en stjärna dessutom helt underbart snygg
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp