Bukefalos 28 år!

Dax för ny unghästtråd!

Sv: Dax för ny unghästtråd!

4e ridturen. Vi tränar mest på att hålla oss på mattan så allt sker lugnt och säkert. Svänga,stanna och starta.
IMG_9398.jpg

magic6.jpg
 
Sv: Dax för ny unghästtråd!

*kl*

Första mer ordentliga ridturen idag på typ hela året. Hon gick som en liten dröm :love: Nu tar vi tag i träningen ordentligt för år!

pic_187587521.jpg
 
Sv: Dax för ny unghästtråd!

Huu... här är det kallt och halt! (Tycker vi iallafall :D ) så min stora går mest i ridhuset och Shelby vilar bortsett ifrån promenader. I går åkte vi till ridhuset med båda och löshoppade. Shelby fick totalt frispel och brallade av sig ordentligt så hon stod med ett tjockt höger bak idag :(
 
Sv: Dax för ny unghästtråd!

Uscha. Tråkigt med svullnader.

KL.
Ubbe vilar. 1½ vecka nu och han är som en obstinat tonåring med ADHD, tur att han går med gammelgubben som även går under smeknamnet lekfarbrorn!
 
Sv: Dax för ny unghästtråd!

*kl*

Stackars Skunk har nog halkat omkull i hagen, ET:n var ute idag och justerade! Så nu blir det vila och promenad vid hand fram tills på fredag..

Och hon går ändå med brodd i hagen bara för att inget ska hända :crazy: Vill ha bort snön och kylan NU!!
 
Sv: Dax för ny unghästtråd!

Uscha. Tråkigt med svullnader.

KL.
Ubbe vilar. 1½ vecka nu och han är som en obstinat tonåring med ADHD, tur att han går med gammelgubben som även går under smeknamnet lekfarbrorn!


Hmm... undrar du inte också ibland varför i h*lvete man har med unghästar att göra? :D
 
Sv: Dax för ny unghästtråd!

Inte ett dugg! :D Nu när han har både en lekdunk med pellets och en flaska hängande i ett snöre över boxväggen så har han lugnat sig lite ;)
 
Sv: Dax för ny unghästtråd!

*kl*

Väcker tråden lite..

Hittade en film på mig och Skunk, öppnar "riktig" grind för första gången. Hon har gått genom repgrind och grind med bara hög bom innan så det var första försöket med en hel grind. Lite äckligt när den gick mot frambenen och en pigg, nervig häst. Detta är filmat dagen innan vår olycka i maj!

Grindöppning
 
Sv: Dax för ny unghästtråd!

Jaa, lite liv i tråden! Vad duktiga ni var!


Här står det lite stilla just nu. Mycket promenader blir det. Lotta går fortfarande barfota bak *suck* så vi har fått hålla oss till de mjuka stigar som finns här. Har tömkört några gånger i en tom hage och gjort våra läxor från både hovis och kinesiolog. Imorn är det meningen att hovis ska komma. Sen ska jag ta mig tusan rida!

Med storasyster Chili går det bra. Myisga skogsturer varvas med tömkörningspass och lära-sig-gå-promenader med sambon. Letar lite smått efter en sadel till henne, men den jag har till Lotta duger även till Chili. Hade bara varit skönt att ha två sadlar.

Så här såg det ut i hagen igår:
dsc01544.jpg
 
Sv: Dax för ny unghästtråd!

Heja på bubben..

Själv är det litet lugnt på unghästridarfronten än. Vanilla är ju bara två.. Men är inne på 5e dagen i rad på igångridningen av gammelmärren. Planen är ju att rida igång den så jag är fit for fight när det kommer till Vanilla.

Behöver jag säga att jag lever..?

mvh Eva
 
Sv: Dax för ny unghästtråd!

*kl*
Vi har precis börjat trava, korta stunder! Hästen jättelycklig.

Men vi lär väl skritta ett tag igen, jag har varit tvärdäckad med hostan från helvetet hela veckan så hästen har stått där och prytt sin hage... Hoppas på att orka dit och titta på honom idag iallafall annars har kamraterna fixat honom när jag kraxat och hostat...
 
Sv: Dax för ny unghästtråd!

Heja, Eva!!! Så hiiiimla kul att du är uppe och rider på henne igen!!!




Så här såg det ut här igår:
imag0097-0000.jpg

Trots att Lotta inte blev skodd i bak i onsdags (både jag och hovis ändrade planen på den fronten) så kunde jag inte motstå att sitta uppp igår. Som jag har längtat! Lotta tyckte jag var urfånig som inte lämnade gården, så nu har jag lovat henne att vi ska hitta på nåt nytt under nästa vecka. Ska bara komma på vad...

För storasyster Chili blev det så här:
dsc01586.jpg

Hon fick agera läromästare åt sambon som försöker lära sig mer om hästspråk. Mitt i uppvärmningen fick han agera telefonsupport också. :D
 
Sv: Dax för ny unghästtråd!

Hoppas du snart är frisk igen, det är vidrigt med hosta. Man sover inte och då blir man så jäkla grinig.

Bubben,
JAg har bara skor fram på mina ridhästar. Eg mest bara av lathet. I denna väderlek med mkt snö skulle de kunna gå barfota. Fast börjar det töa på så vill man ju ha broddade skor förståss. Jag har Guldskor på den ena och Galoppskor på den andra. Fördelen med de skorna är att det är 6 brodd på varje.
Ja, Vanilla är ju barfota förståss och det hoppas jag hon kan fortsätta med :)
så länge som möjligt.
Du får se till att flänga upp mannen på hästryggen. Ni kan ju rida tillsammans ju! De perioder min man och jag har kunnat hästa oss ihop har pga barnen inte varit så stora men det är verkligen roligt att rida ihop.

Bismark,
Vem köpte du din skunk av?

mvh Eva
 
Sv: Dax för ny unghästtråd!

Bubben,
JAg har bara skor fram på mina ridhästar. Eg mest bara av lathet. I denna väderlek med mkt snö skulle de kunna gå barfota. Fast börjar det töa på så vill man ju ha broddade skor förståss. Jag har Guldskor på den ena och Galoppskor på den andra. Fördelen med de skorna är att det är 6 brodd på varje.
Ja, Vanilla är ju barfota förståss och det hoppas jag hon kan fortsätta med :)
så länge som möjligt.
Du får se till att flänga upp mannen på hästryggen. Ni kan ju rida tillsammans ju! De perioder min man och jag har kunnat hästa oss ihop har pga barnen inte varit så stora men det är verkligen roligt att rida ihop.

Jag hade Lotta barfota fram till i somras, då hon var på inridning. Efter 3 veckors bockande var hon så ömfotad, så han var tvungen att sko henne. Sen har hon gått barfota bak utan problem och tanken var att fortsätta med det, men när kylan kom utan snö blev hon väldigt öm och det var nära att jag inte kunde släppa ut henne i hagen. Sen kom snön och räddade oss. Efter många om och men så är vi där vi är idag och jag hoppas på att kunna fortsätta träna henne nu. Får väl köpa boots, helt enkelt. :)

Han var på väg att komma upp på hästrygg när vi stod i ett annat stall där de hade den snällaste ardennern jag någonsin träffat. De sålde honom förra året och vi ville verkligen köpa honom, men man har ju sina begränsningar. Chili fungerar som ett halvbra ersättningsobjekt. Hon är mindre och med lite mer energi, men han är inte helt främmande för tanken. "Nån gång i framtiden kanske", säger han. Just nu är han ute efter att kunna gå med henne lika bra som jag går med Lotta, d v s "som med en väldresserad hund" (enligt honom). Hästarna är inte hans intresse från början, så han får bestämma själv hur mycket han vill göra. Och ja, det vore underbart att kunna rida ihop! :banana:
 
Sv: Dax för ny unghästtråd!

Jag köpte henne från bekanta, Donald Bårdén.

De i sin tur köpte henne som 6mån föl från Sofie Lönnberg.

Ringer det någon klocka?:)
 
Sv: Dax för ny unghästtråd!

*kl*

Måste bara berätta om dagens pass! Pajen har stått under helgen för jag har varit på GHS och varit borta från morgon till natt. I fredags var vi i ridhus och hade en rejäl diskussion innan hon kom på att det var lättare att koncentrera sig på mig istället för på traktordörrarna...

Nå eftersom hon stått två dagar tänkte jag att hon skulle vara lite hoppig och förberedde mig på det värsta, men hon gick så bra som hon aldrig gjort! Sökte sig till en sån fin form med bra bjudning, de gånger hon föll ur formen behövde jag bara knacka på henne lite med skänklarna för att hon skulle hitta tillbaks. ALLT gick super hon var så följsam och fin, verkligen arbetsvillig! Jag ville aldrig sluta rida :love: :love: :love:
 

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Häst med eksem
  • Födda 2022
  • Böjprovsreaktion vid hovböld?

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp