Bukefalos 28 år!

Dax för ny unghästtråd!

Sv: Dax för ny unghästtråd!

Nu är vi tillbaka efter första löshoppningen. Lite långt att köra för att hoppa 5-6 ggr men det är verkligen värt det när det finns en duktig instruktör :bump:
Shelby fattade noll (som vanligt när det kommer till bommar och hinder...:D ) och stannade efter i hörnan efter varje sista hindret... varje gång... :D Hon förstod inte varför hon skulle springa runt ens... varför jobba i onödan liksom? :rofl:
MEN de sista hoppen gick riktigt bra och nästa gång går det säkert bättre!
Alltid bra att lasta och åka en runda i vilket fall som så vi är glada :banana:
 
Sv: Dax för ny unghästtråd!

Ja förhoppning, vad skoj, vi var på en i slutet på nov då hade jag med båda mina, en 08 och en 09. Tyvärr är det enorm steg skillnad på dom så min stora kille hade lite trångt till trots vi breddade mellan hindren. Han har en enormt stor galopp!
Sen har vi varit på akademiskkurs för Birgitta Jernåker, enormt lärorikt och skoj.
Nu på lördag ska vi vara med i första tävlingen, en klubbtävling LC:1. Det får gå precis hur det vill faktiskt. Jätte bra miljöträning.
Så i dagsläget tränar vi, löshoppning, nått litet träd i skogen, western, akademisk, dressyr, ja vi är allround kan man säga!
Han funkar klockrent oftast, väldigtbalanserad och lyhörd, men det som är motigt ibland är att han har för mycket frammåt i sig just nu, allt som går fort, full fart, och får sina bock serier ganska ofta. Men jag rider bara ut dom för det mesta, gör ingen stor grej men självklart accepterar jag det inte, han får jobba mer bara helt enkelt. Men man måste vara lyhörd själv om det är så att han inte orkar, å det märks.
Ja jag är väldigt nöjd med utvecklingen av min lilla kille.:love:
 
Sv: Dax för ny unghästtråd!

*kl*


Var och lämnade Enya hos min tränare i lördags, har insett att jag kommer förstöra mer än vad jag fixar med hennes galopp. Dessutom har jag spänt mig när jag har försökt att hon numera går mer uppåt än framåt i fattningarna och jag blir rädd. Har blivit ganska feg sen olyckan i våras och det ihop med lite unghästtrots blir bara pannkaka:crazy:

Red iaf en lektion innan jag åkte hem och fick en hel del beröm ändå. Hade jobbat på med rätt saker så han hade något att börja med. Känns ändå skönt!


Fick rapport idag om att hon sköter sig men bockar lite i galoppen:angel:

Ska bli så skönt att få hjälp så vi kommer ur den onda cirkeln, nu är det bara en väg som gäller och det är framåt :D
 
Sv: Dax för ny unghästtråd!

Jävligt bra att ta hjälp i tid! :bow: Det är väldigt få som gör det..

Annars pepp pepp till er andra. Själv händer det inte så mkt. "Min" handikaphäst har varit halt efter en spark så det har inte blivit mkt ridet.
Nu är hon dock frisk igen så jag lånar hem henne på ett par månader så jag får ridsällskap och kommer igång ordentligt tills det är dags att sitta på Vanilla.

Vanilla är odräglig. Hon har vuxit bra så det är dags att börja jobba henne. Målet är att hon skall vara ridbar i alla gångarter innan sommarbetet.

mvh Eva
 
Sv: Dax för ny unghästtråd!

Tack Eva, det värmde! Verkligen :love:


Har fått en del kommentarer om att jag lämnade iväg henne, att jag borde fixat det själv och den bästa "Hon som är så snäll, det är väl bara att bita ihop och rida? Hur kan du vara rädd för henne som du känner så väl?"

Är ju inte rädd för henne, utan för att åka av och slå mig fördärvad igen. Litar på henne till 99,9% så problemet är inte det. Inte lätt att vara en fegis:o

Och planen var att göra allt själv, men planer kan alltid ändras och jag tror det här är bäst för oss båda :)
 
Sv: Dax för ny unghästtråd!

SnickSnack, det är klart du skall lämna bort hästen!

Ofta är det folk som gnäller när man gör det, vanligen beror det på att de inte alltid själva har stålarna att kasta upp för få sina egna problem lösta. Du pratar helt enkelt med avundsjukan.

Vem vill inte ha en välskolad häst som är en dröm att rida? Alla!

Och vore det nu så att du är litet rädd så är det väl skitsamma. Efter att hon blivit trevlig så vågar du ju lita på henne.
En sak är säker, en del människor har inte råd att åka av för då kan de bli så dåliga att de kan glömma ridning helt sen... Så det finns en anledning att min dotter (som inte gillar att rida) alltid får sitta på unghästarna här. Hon resonerar som så att -Mamma, bättre jag åker av än du, jag är mjukare i kroppen och bryter inte benen så lätt!

Jag tror du och jag är rätt lika här...
Jag är inte rädd för mina hästar, men jag är jävligt rädd för att skada mig, -det är en enorm skillnad!

mvh Eva
 
Sv: Dax för ny unghästtråd!

En grej till, skulle det visa sig att hästen trots allt inte är lämplig för dig (dvs ni funkar inte ihop).

Har den några månader i proffsträning så är den förmodligen
1. Bättre skolad än hobbyhästen
2. Olater saknas
3. Lättare att hitta ett gott hem där den får stanna
4. Bättre betalt
5. Framför allt, går ens att sälja på vår tröga marknad

Så du gör absolut rätt.

mvh Eva
 
Sv: Dax för ny unghästtråd!

Jag är inte rädd för mina hästar, men jag är jävligt rädd för att skada mig, -det är en enorm skillnad!

Precis så är det!


Vet inte om jag har skrivit om min olycka i våras här på Buke öht?

Men i korta drag så blev Skunk skrämd av en plastpåse när vi var i en rundcorral ihop med 15 ungdjur, vår första koclinic. Hon reste sig rakt upp och slog över och landade på mig, trampade mig på benet så huden sprack, min fot lyckades hon krossa stigbyglen runt, trampade mig i huvudet och knockade mig i ansiktet med hoven när hon försökte ta sig upp och bort från mig.

Jag blev medvetslös. Hade jag inte haft hjälm på skallen hade jag inte levt enligt läkaren, hade en bula stor som en knytnäven under där hjälmen hade sutti och hjälmen var i tre delar. Jag måste haft änglavakt för jag hade inte ett enda brutet ben.

Jag & Skunk har haft en lång väg tillbaka, har varit på väg att ge upp så många gånger men nu tror jag vi har lyckats hitta tillbaka till varandra.

Men jag är ju lik förbaskat så rädd att skada mig igen! Och det är jag ju vilken häst jag än sitter på..
 
Sv: Dax för ny unghästtråd!

Håller förresten helt med dig om det du skriver, de pengarna jag lägger på träningen är väl investerade.

Jag väljer ju att lägga mina semesterpengar på hennes träning men i gengäld har jag ju glädje av det resten av hennes liv förhoppningsvis. Vad är en solsemester på 2v mot det? :D
 
Sv: Dax för ny unghästtråd!

Hjälp det kunde verkligen slutat illa :eek: Väldigt starkt av dig att komma tillbaks må jag säga!
Ännu ett bevis på att hjälm är en väldigt bra grej.



Här har Honey kommit in i någon trotsålder. I hagen får man inte röra öronen på henne, då hoppar hon och slår med frambenen, men har man grimma på eller är inomhus är det inge problem. Har även börjat visa starkt missnöje när jag låter henne vänta tex vid ut och insläpp, innan hon får gå in i box/hage. Tidigare har hon stått lugnt och väntat på "varsågod" men nu smygs det och när jag ber henne backa igen far huvudet och öronen stryks.
Nåväl, det är väl bara att vara konsekvent och göra som man alltid gjort, det går väl över förr eller senare.
 
Sv: Dax för ny unghästtråd!

Usch ja! Vilken tur att det gick så "bra" som det gjorde!

KL
Just nu står Shelby helt. Hon är odräglig till tusen och har öronen mer slickade i nacken är fram så jag låter henne vara ett tag... :angel:

401061_2245492755078_1780934778_1435138_1063909199_n.jpg


Spottan har varit på djursjukhuset och fått ryggen kollad eftersom hon gick omkull med tjejen som lånade henne innan. Det visade sig att hon hade en lättare hälta på h.bak, snett bäcken och div låsningar från svans till nacke... :( Så nu blir det träningsprogram (promenera,promenera,promenera..) och återbesök om 4-5 veckor..

394868_2221116105677_1780934778_1425791_2124598294_n.jpg
 
Sv: Dax för ny unghästtråd!

Kan ochså vara dags för årets första ordentliga brunst snart med:angel:, min förra dam tjurade ihop fullständigt varje vår inför den första brunsten för säsongen och blev en riktig kossa under några veckor. Resten av årets brunster gick i stortsett obemärkta förbi, men den första missade man INTE.
Hennes årliga kossaperiod var ett av de första och säkraste vårtecknen vi hade i stallet:laugh:
 
Sv: Dax för ny unghästtråd!

Hjälp den tanken hade jag inte ens tänkt. Den gamle har aldrig visat brunst öht så jag har som helt kopplat bort det, men så kanske det är :p
 
Sv: Dax för ny unghästtråd!

Lotta är också odräglig vid brunst, dock inte alla gånger.
Hon surar, tjurar ihop sig, ingenting passar och träna är liksom bara att glömma. Andra gånger märks brunsten inte ens. Förra årets första vårtecken för oss var istället pälsfällningen. Lottas borde dra igång snart.

Kanske var det brunst, kanske var det nåt annat, men att bli skodd bak idag var bara att glömma. *suck* Och då har jag ändå en väldigt rutinerad hovslagare. Så efter att ha försökt och försökt och försökt så gav vi upp och backade tillbaka till föl-nivå. Jodå, det funkade till slut att lyfta upp bakhovarna och slå på skor (utan som alltså) - efter en halvtimme.
Nytt försök på måndag. Hoppas det går att sko henne då - jag vill ju träna!
 
Sv: Dax för ny unghästtråd!

Var ute med lillen idag och det märktes verkligen att hon inte blivit riden på ett tag. Longerade ju henne en stund igår och det gick bra, men så fort jag kom med sadeln idag var det max 1 hov i marken samtidigt. Kändes som att sitta på en gul dynamitgubbe.
Blev en väldigt hetsig skrittur kan jag meddela :cool:
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tråden för spår
  • Valp 2024
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp