Bukefalos 28 år!

Dax för ny unghästtråd!

Sv: Dax för ny unghästtråd!

Men så var det lite det jag letade efter oxå efter att ha haft korsning quarter/arab med högburet huvud i +10 år! ;)
 
Sv: Dax för ny unghästtråd!

Nog tycket jag vi kan diskutera sånt som huruvida man bör eller inte bör bumpa på sin unghäst i en unghästtråd.
Vad vore det för ide med en tråd om man inte använder den till att råda, tipsa, peppa och diskutera olika metoder att lösa unghästrelaterade saker under resans gång..

Jag förstod oxå men vill precis som tidigare skribent veta vad det fanns för tänk kring bumpandet.
Rent krasst finns det ingen som helst logik i det för en häst överhuvudtaget. Redan några timmar efter födseln lär stoet sitt föl att flytta undan för tryck. Vi lär våra hästar att gå undan för tryck. En del förfinar det ytterligare med horsemanship där man i ännu högre grad arbetar med tryck.

Så visst kan man bumpa en häst och med det mena att gå inte fortare, eller frammåt, utan håll ner huvudet. Det går absolut att träna den, men det är ju inte logiskt eller naturligt utan endast ett intränat beteende (vilket oftast är svårare för hästen).
Rent krasst kan man fundera, sen när du behöver ha fart, hur gör du då när skänklarna "har dött"?
Är tanken då att sätta in en sporre i hästen?

Ja, jag har sett hur en del sitter och bumpar sina hästar mellan momenten i en reining. Jag skulle vilja ha det till en modefluga som blivit en smula överdriven.

Tittar man på gamla reiningklipp från tidiga 2000talet så bumpades det litet av de stora grabbarna grus på andra sidan pölen. Till Swe hittade det hem hos en del som gör det nästan till överdrift mellan momenten. Kanske man tycker att det är ett bra sätt men det blir inte ett snyggt flyt i reiningmönstret tycker jag.

På de modernare klippen så ser man inte längre samma amerikaproffs bumpa sina hästar när de är stillastående. Dock bumpar de på dem duktigt i stora reningvolterna och rundownsen för att de skall skotta på ordentligt.

Man kan orera hur mycket som helst men summan av kardemumman är, så länge du själv ser logiken i resonemanget kring en rörelse eller ett träningssätt så go for it. Jag tror inte man skall göra si eller så för att "alla andra" säger det eller för att det är "gängse" i det stallet. Jag tror man skall tänka till och känna att det här rimligt, detta kan jag stå för, och jag förstår sammanhanget så det passar in i den fortsatta utbildningen för min häst.

Det jobbiga är att om det blir knas så blir man så arg på sig själv för att man inte tänkte efter före. Hur den nu än är så är det alltid man själv som får stå där och betala räkningen efteråt....

mvh Eva
 
Sv: Dax för ny unghästtråd!

:bow::bow::bow: till alla er som rider på era hästar!!

Oavsett bockningar, hetta eller fina samligen... heja :bump:

Själv skall jag gå och måla sadelkammaren ett varv till -jättespännande säg:crazy:

mvh Eva
 
Sv: Dax för ny unghästtråd!

Här är det ju tvärtom! Arab/painten är den klart coolaste att ha att göra med, hon fixar flera månaders vila utan att bli stimmig och quartern blir knas efter 1 vecka:p

Barbacka däremot, det är jag avis på!! Längtar efter en barbackavänlig häst:)
 
Sv: Dax för ny unghästtråd!

Båda mina är helt lovely att rida barbacka på. :D

Idag blev det inget jobb för hästarna, eftersom jag passade på att hämta torv, selen, lusern och silage efter en oplanerat lång dag i skolan. Men imorn, då jäklar! Då ska minst en häst ridas och den andra ska tömköras! :banana:
 
Sv: Dax för ny unghästtråd!

Enya är helt okej att rida barbacka på vanligtvis! Brukar rida ut henne barbacka med sidepull och det är så härligt:love: Nu försöker jag ta tag lite i utbildningen så då tycker jag mig inte ha tid till att bara mysrida..

Ska dock bli ändring på det så fort hon har varit iväg på träning!

Skunk däremot blir hyperstressad, hon är superkänslig för vikt redan med sadel på så det blir katastrof när jag försöker. Sist jag provade kom jag 100m ner bakom stalletoch trillade av rakt ner på elstaketet:angel:
 
Sv: Dax för ny unghästtråd!

Aoch!

Vi skrittar ju igång så barbacka är precis lagom nivå. Känns "drygt" att slänga på 20 kilo utrustning för 30 minuters ridning... :)
 
Sv: Dax för ny unghästtråd!

Jag brukar tömköra under igångsättning. :D Så får jag min vardagsmotion och hästarna får jobba igenom kroppen utan mig den första dagen (Chili) eller de första dagarna (Lotta). Riktigt lata dagar tar jag med dem i grimma och bara går. :angel:
 
Sv: Dax för ny unghästtråd!

*lite kl men på motionstemat iaf*

När jag hade min gamla häst, en snäll trygg 25-årig nordistant, och Enya var unghäst gick hon alltid med som handhäst. Helt perfekt att kunna ta henne med sig och hon fick se "världen" innan det var dags att bli riden.

Hade hoppats att kunna ta henne med som handhäst igen fast till Skunk nu då, tränar Skunk för fullt med rep mot rumpan osv för att hon ska vänja sig. Perfekt att kunna motionera bägge två samtidigt:D

Har haft miniatyren som handhäst till Enya, det funkar hur bra som helst:) Har henne kopplad tills vi har kommit in på skogsvägen och sen kopplar jag loss så går lillan lös med tills vi är nästan hemma då jag ropar in henne och kopplar igen.

Men tänk så bra det hade varit att kunna rida Skunk, ha Enya som handhäst och Whopsie Daisy med som löshäst. Alla hästarna motionerade på en gång :banana:
 
Sv: Dax för ny unghästtråd!

Jag skulle ha ridit idag, men med vinbyar på 20 m/s så däckade jag i soffan. Jag har i många år haft kronisk värk, men det senaste året har jag inte märkt av den mycket alls...förutom vid såna här väderomslag. Då har jag svårt att hålla mig vaken. Och jag låter kroppen sova, så slipper jag värken. :D

Nåja, hästarna såg ut att kunna motionera sig själva i hagen när jag väl kom ut till stallet. Trots stormen var de duktiga vid insläppet :love: och nu har ridsuget bara ökat. Jag hade planerat att rida till grannen och träna på ridbanan idag, men det sket sig rätt rejält. Får försöka få till det imorn istället!
 
Sv: Dax för ny unghästtråd!

Ja, tanken har slagit mig många gånger att rida den ena och ha med den andra som handhäst. Eller som det diskuterades idag, att rida ena och tömköra andra samtidigt. Det vore coolt.
 
Sv: Dax för ny unghästtråd!

Vad alla är duktiga och jobbar på med pållarna :)

Jag har lite förkärlek till Trail och har tränat 2 pass Trail och jobbat med både min och Rossi´s känslighet. Jag övar på att vara noga med att GE vid rätt tillfälle och ibland ta flera steg i rad och ibland bara ett och ett med lååång paus emellan. Lägger upp bommarna lite här och där så han lyfter på benen ordentligt. Tycker det tar sig och det är så himla roligt att träna tålamod och känslighet.:laugh: Förra året vid den här tiden så var jag lite bekymrad då ett tryck mot bogen med fingret fick en backning och stegring till svar :eek:

Ett par ute ritter med underbart vinter väglag har vi också hunnit med. Vi varierar gångarter och tempo växlingar. Jobbar på med att han ska kunna länga steglängden i traven ordentligt. Han är så himla cool att rida ut på aldrig har han bråttom. Eh... sådan matte sådan hund ;)
 
Sv: Dax för ny unghästtråd!

Tro det eller ej men att ha häst gör mycket för att man inte skall få värk.

För mycket och kraftigt med rörelse ger ju värk helt klart. Men att röra sig mer och mer, under lång tid bygga upp kroppen och framför allt muskulaturen genom att "hästa sig" på alla de vis gör att man på sikt får mindre värk.

Min gamla märr köpte jag något år efter min reumatism blommade upp. Hon är 17 år nu och utan henne hade jag inte varit kvar i arbetslivet alls. Tack vare henne har jag haft motivationen att slita som ett djur för att komma tillbaka efter att Fibron slog till i samband med den sista graviditeten då jag blev sängliggande i 5 månader.

Hästar är fantastiska. Man är tvungen att röra sig för att sköta dem. Men de har inget tidsbegrepp och stressar aldrig så man kan göra saker i sitt tempo.

mvh Eva
 
Sv: Dax för ny unghästtråd!

Exakt så är det, Eva. och med sjukgymnasten (och några andras hjälp) har jag minskat värken från konstant till sällan gästspelande.
Hästarna måste ha sitt vatten, sin mat, rent i boxen, släppas ut i hagen och in i stallet o s v, så min vardagsmotion har ungefär samma intensitet, bortsett från de dagar då jag hämtar silage från grannen. Som jag gjorde igår > extra känslig idag för vädret.

Men som du skriver; hästar är fantastiska. Och utan hunden kvar hos mig är det hästarna som får mig att fortsätta kliva upp på mornarna.





 
Sv: Dax för ny unghästtråd!

Hästarna läker inte bara insidan utan även utsidan:love:


Har också kronisk värk (Fibro+överrörlighet) men peppar, peppar så har jag mått bra länge nu. Hästarna måste ha sitt även om jag mår kasst och egentligen mest vill lägga mig ner och dö. Som tur är hjälper mina föräldrar mig till viss del bara för att jag ska kunna ha möjligheten att ha häst. Ex. lyfta fodersäckar, hämta hö, hämta spån osv och de dagarna jag har ont blandar jag kraftfodret och mams gör resten. Utan dem hade det aldrig gått:love:


Däremot har jag märkt att min värk blir betydligt mindre ju mer jag rider. Så det passar ganska bra med en häst som måste ridas för att vara trevlig. Även om jag inte mår 100 så måste jag kravla mig upp, om jag så bara skrittar henne i 20 min. Förra vintern fick pappa lyfta upp mig på och av Skunk för fotlederna hade pajat ihop, kunde knappt hålla tyglarna med händerna. Tack för en häst som är lyhörd för skänkel och vikt i det läget, jag skrittade runt i hagen med tyglarna hängades om hornet och utan stigbyglar :p
 
Sv: Dax för ny unghästtråd!

Gud vad ni är imponerande som fortsätter, trotts värk osv :bow: Hade det varit jag så hade jag nog packat ihop och inte gått upp igen.... :crazy: Jag kan inte ens föreställa mig hur jobbigt det måste vara att konstant ha värk någonstans i kroppen... All heder till er :)
 
Sv: Dax för ny unghästtråd!

För övrigt jobbar vi på, mestadels skritt rundor men de gör väl sitt. På Tisdag tar jag Spottan och åker och löshoppar, det ska bli riktigt kul :D Spännande att se vad hon säger om det eftersom sist hon hoppade kraschade hon( och tjejen som lånade henne) in i ett hinder på en träning och gick omkull :(
Jag hade tänkt ta Shelby på löshoppningen men var ju så smart och vaccinerade henne i går och vet tyckte hon skulle ta det lugnt i en vecka...
 
Sv: Dax för ny unghästtråd!

För min egen del blir det lite som att bli skänkeldöv; värken finns, men man lär sig att sluta lyssna på den. Tyvärr ingen bra metod, eftersom jag då överbelastar kroppen och får andra problem och längre väg tillbaka. Det tog några år och många tankevädningar, men nu mår jag mycket bättre och försöker jobba förebyggande. :)

Som idag; har masserat in vader och fötter med värmande arnika-olja, så att jag kan rida även imorn. :D

Chili blev riden idag och hon fick i uppgift att jobba i skritten utan att försöka galoppera. Travade även lite och då var uppgiften att inte krulla ihop sig och inte sticka iväg. Hon skötte sig faktiskt bra, trots några grymtningar och pip. :D
wpid-dsc01284.jpg


Lotta skulle bara få komma ut på en liten promenad, eftersom hon inte alls trivs med den hårda marken som vi fått. Tji fick jag. Det blev lite miljöträning och mycket "ledarskapsfrågor". Först ville Lotta inte gå framåt alls (vilket jag kan förstå, eftersom marken utanför hagen är knagglig) och sen var allt läskigt. :rofl: Hon är söt, lillfisen. Nåja, flera frustningar och en nöjd blick senare är jag också nöjd.

Nu vill jag få snö eller plus-grader, så att jag kan rida på Lotta också. :mad:
 
Sv: Dax för ny unghästtråd!

*kl*

Riktigt dåligt underlag har satt käppar i träningshjulen, försökte longera en stund idag, men det var alldeles för halt och hårt på ängen :mad:
Imorgon åker vi till ridhuset istället, och nu får longerlinan följa med, gissar att det finns lite överskottsenergi att göra sig av med först.
Istället för någon seriös träning idag lekte vi lite med trix. Har påbörjat bugning och det tar sig. Hon lär sig fort men måste bara våga stå kvar liiiite längre :)
 
Sv: Dax för ny unghästtråd!

Hos mig blir det ett fint hovslagarbesök till förmiddagskaffet. Troligtvis får Ubbe sina första skor, han är inte glad över att gå in/ut från hagen på knögglet. Jag återkommer med skonr!
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp