De nya hjälmkraven

Enligt "min" ÅF ska C.O. vara godkända även om en köpt den innan VG1-märkningen "kom till i hjälmarna". Jag var in för några veckor sedan (för att prova ut en svalare hjälm) och informerades då om detta. Att dessa hjälmar (jag har en C.O. Wellington) har ett certifikat som ska "göra" att de är godkända.

But then again, om överdomaren vill titta i hjälmen och rätt märkning inte finns där så finns säkert en risk att en ryker på det. Det beror antagligen på hur TR formuleras. Och jo, jag tror att det är fullt möjligt att det kan bli kontroller. Inom western är det inte ovanligt att tävlande i en klass får bett och sporrar kollade av dommaren (vid en bettkontroll får alltså de tävlande helt sonika tränsa av så att domaren får se hur mundelen på bettet ser ut) - det sker slumpvis. Nu är inte WRAS (eller övriga förbund) samma förbund som SvRF, men domaren har ju absolut befogenhet att kontrollera att utrustningen följer TR. Det lär bero på domaren, antar jag.

Certifikatet gäller bara hjälmar tillverkade efter nov 14. Så frågan om de hjälmar som är tillverkade innan och är PAS015 gdk är fortfarande öppen

Dessutom har SvRF inte uttalat sig om certifikaten. Märkningen vg1 är dock inte obligatorisk. Det är en soppa helt enkelt
 
Så har jag också fattat det. Nu minns jag inte ens om Snell eller PAS var bäst men EN har väl inte varit ngn vidare garanti om man kollat noggrannare vad jag förstått. Jag är i första hand intresserad av en hjälm som faktiskt skyddar huvuvdet bra, i andra hand att den dessutom ska vara godkänd att tävla med. Ska bli intressant o se vad de bestämmer till slut.

Nänädu, tävlingsgodkännande måste ju vara viktigast nu när ni är på gång :D
 
Så har jag också fattat det. Nu minns jag inte ens om Snell eller PAS var bäst

Det beror på; Om du har tänkt att ramla av på ett väldigt hårt underlag, asfalt eller betong tex, så är Snell bättre, tänker du ramla av på en skogsväg eller på ett normalt ridbaneunderlag så är PAS bättre. Snell-märkta hjälmar tål hårdare slag, men för att tåla det så är också hjälmen hårdare, vilket i sig kan ge skador. Så det är inte så enkelt som att en säkerhetsstandard är "bättre" än en annan, de är bara olika. ASTM (amerikansk) har tex test där de släpper hjälmen från högre höjd än PAS, men de tillåter också mer skador.
EN1384 var en kompromiss som togs fram för att det på den tiden fortfarande var väldigt vanligt att folk red utan hjälm och då tyckte man att det var bättre att folk använde en lite sämre hjälm än ingen hjälm alls. Hjälmarna med högre säkerhet var ju tjockare, så hjälmmotståndarna kunde absolut inte tänka sig att ta på sig en sådan, en tunn och lätt hjälm däremot kunde väl gå an.
 
Certifikatet gäller bara hjälmar tillverkade efter nov 14. Så frågan om de hjälmar som är tillverkade innan och är PAS015 gdk är fortfarande öppen

Dessutom har SvRF inte uttalat sig om certifikaten. Märkningen vg1 är dock inte obligatorisk. Det är en soppa helt enkelt

Hjälmarna som är tillverkade efter nov -14 har ju VG1-märkning i själva hjälmen, så då behövs inget certifikat. Certifikatet gäller för de hjälmar som står med i certifikatet, oavsett när de är tillverkade. SvRf kanske inte har uttalat sig officiellt, men man kan kontakta Sara Thunholm på förbundet om man vill veta mer.
 
Hjälmarna som är tillverkade efter nov -14 har ju VG1-märkning i själva hjälmen, så då behövs inget certifikat. Certifikatet gäller för de hjälmar som står med i certifikatet, oavsett när de är tillverkade. SvRf kanske inte har uttalat sig officiellt, men man kan kontakta Sara Thunholm på förbundet om man vill veta mer.

Fast det är ju tyvärr inte mycket värt. PS pratade med SvRF om deras träns och det var grönt. Fast sen var det inte det ang TR i alla fall.

Så jag vill ha ett allmänt officiellt uttalande om vad de anser är godkänt eller ej.
 
Idag såg jag en aktiv hästmänniska i mitt Facebook-flöde (alltså inte en seriösare källa än så, och jag känner egentligen inte personen speciellt väl, det är mer en vän till en bekant), som hade länkat en dansk artikel om att danska (OBS!) ridsportförbundet ville senarelägga datumet för de nya reglerna till årsskiftet 17-18, och att det i sin tur kan "tvinga" de övriga nordiska länderna att göra samma sak? Som sagt är det här en artikel på Facebook från en källa jag inte känner egentligen, och det är väl dessutom att skjuta problemet framför sig, men är det något ni hört? Kortsiktigt skulle jag förstås bli överlycklig över att kunna använda min hjälm ett helt år extra utan att riskera att inte få ha den, men jag vet inte om det är något som ens är uppe för diskussion?
 
Jag läste just en artikel där det stod att övergångsregeln förlängs eftersom det är sånt strul med att bestämma vad som ska gälla. Att hjälmarna utan VG1 således blir godkända att använda fram till slutet av 2017, och att det fortfarande inte finns någon bortre tidsgräns för hjälmar med VG1-märkningen.

Hoppas att det är ok att länka den, annars får moderatorn slå mig på fingrarna..
http://www.chevalmedia.se/artiklar/19341/Forlangda_overgangsbestammelser_for_ridhjalmar
 
Jag känner att jag inte riktigt kan lita på tidningsreportage om sådant. Jag hittade inget på ridsportförbundets hemsida. Mailade in och frågade vad det är som gäller egentligen. Man blir ju smått förvirrad när de ändrar hit och dit.
 

Liknande trådar

Utrustning Har förstått att det kommer nya EU-regler (VG1 01.040) för hjälmar, vilka hjälmar som får användas på tävling och inte. Fick genom min...
2 3
Svar
46
· Visningar
12 844
Gnägg Visste inte om jag skulle lägga tråden här eller i utrustning, men provar här. Tittade igenom en blogg jag hade för många år sedan, och...
Svar
0
· Visningar
733
Utrustning Vad skiljer egentligen dessa hjälmar åt? Förutom det uppenbara autografen-snörningen? Och skiljer sig storlekarna någonting åt? Jag har...
Svar
4
· Visningar
935
Övr. Hund Usch jag känner mig väldigt upprörd över sättet SBK/UG lydnad (utvecklignsgruppen för lydnad) hanterar arbetat med de nya...
Svar
11
· Visningar
1 207
Senast: Kattla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp