Nya Hjälmregler

Billigt, kanske kanske inte. Däremot så är du säkert medveten om att en avfallning räcker. Så jag anser inte att argumentet håller. Dessutom så sex hästar/dag = vi säger 5 h/dag. Fem dagar i veckan 50 veckor om året. 1250 ridtimmar per år.

Vi säger en hjälm kostar 3000 kr, då är du på de rejält dyra och tre ggr din budget. Då är du på en kostnad av 2.40 kr per ridtimme om du byter hjälm varje år till en ny för 3000 kr. 2.40 kr/ridtimme för ett skydd som kan vara livsavgörande på alla vis ordet rymmer.

För mig är det ganska självklart att det är värt det men...

ja, timkostnaden är låg - med den typen av kalkyl. Men med kalkylen "ramlar inte av speciellt ofta" och en avramling var femtonde år så blir det ju 3000kr/år i femton år, 45000kr per avramling... ganska dyrt, det.
 
Jag har läst någonstans att även om man inte ramlar av med sin hjälp så ska man ändå byta den efter några år, då den tappar sin skyddsförmåga ju äldre den blir.

Jag tillhör nog dom som själv köper billigare hjälmar, orka köpa en märkeshjälm för flera tusen när jag kan få en i samma kvalité billigare utan märke, men det är jag det. :angel:

Japp.
Och jag hör till dem som byter årligen.
 
Jag har läst någonstans att även om man inte ramlar av med sin hjälp så ska man ändå byta den efter några år, då den tappar sin skyddsförmåga ju äldre den blir.

Jag tillhör nog dom som själv köper billigare hjälmar, orka köpa en märkeshjälm för flera tusen när jag kan få en i samma kvalité billigare utan märke, men det är jag det. :angel:
Ramlar av med sin hjälp? :rofl:
Hjälm ska det såklart stå!
 
Jag har läst någonstans att även om man inte ramlar av med sin hjälp så ska man ändå byta den efter några år, då den tappar sin skyddsförmåga ju äldre den blir.

Jag tillhör nog dom som själv köper billigare hjälmar, orka köpa en märkeshjälm för flera tusen när jag kan få en i samma kvalité billigare utan märke, men det är jag det. :angel:

Var tredje till femte år.

Jag har inget emot billiga godkända hjälmar - dessvärre har ytterst få hjälmar oavsett pris en passform som funkat för mig.

Det jag vänder mig emot är om man börjar tumma på några av kraven för att spara pengar. Tex köper en sämre (säkerhetMässigt) hjälm eller en hjälm som har dålig passform på ens huvud bara för att spara pengar.
 
ja, timkostnaden är låg - med den typen av kalkyl. Men med kalkylen "ramlar inte av speciellt ofta" och en avramling var femtonde år så blir det ju 3000kr/år i femton år, 45000kr per avramling... ganska dyrt, det.

Nej det blir ingen skillnad i uträkningen. Kryddelydd byter årligen och med hur mycket hen rider blir det enligt uträkningen.

För mig som byter var tredje - femte år, säg var fjärde så blir kostnaden ca 750 kr per år, 60 kr per månad. Fullt överkomligt för att skydda det viktigaste jag har. Särskilt i relation till vad allt annat med hästeriet kostar.

Jag brukar ofta när jag överväger priset på något, oavsett vad det gäller (exkl bil och sånt) räkna på pris per användningstillfälle. En jacka för 1000 kr jag kommer ha varje dag i 100 dagar ger 10 kr/anvtillfälle. Medan en topp för 100 kr som jag använder på två fester blir 50 kr/anvtillfälle. Jag skulle köpa jackan - men inte toppen. Den är för dyr.
 
Var tredje till femte år.

Jag har inget emot billiga godkända hjälmar - dessvärre har ytterst få hjälmar oavsett pris en passform som funkat för mig.

Det jag vänder mig emot är om man börjar tumma på några av kraven för att spara pengar. Tex köper en sämre (säkerhetMässigt) hjälm eller en hjälm som har dålig passform på ens huvud bara för att spara pengar.
För mig ska de vara samma säkerhet men vara billigare. Passformen har inte varit något som varit ett problem för mig, vilket känns bra. :)
 

Liknande trådar

Utrustning Den nya standarden skulle väl börja gälla fr.om. 2016 nu va? Vet att alla Charles Owens modeller utom Fiona, KEPs alla modeller och...
2
Svar
36
· Visningar
5 607

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp