Nya Hjälmregler

Har verkligen ingen lust att slänga ut flera tusen på en hjälm. JW wictory är det rimligt pris på dessutom bland dom bättre på marknaden. Är dom godkända enligt detta nya tramset föresten?
 
Det är ju klart att hjälmar skall hålla en viss standard men ska man behöva betala 6000:- för en säker hjälm? Jag undrar hur stor vinstmarginalen är på de hjälmarna.

Min terränghjälm (J3) kostade under 2000 och den andra (WC) kostade strax över. Det var visserligen lite för många år sedan (typ 2008-2009) men vetefasen om de ökat så mycket... Gatehouse kostade inte ens 2000 när jag kollade på dem för några år sedan och ansågs då väldigt säkra.
 
Men Samshield då? Alla har ju typ Samshield, kommer inte de att vara godkända? Min är inte ens ett år gammal, jag vill verkligen inte köpa en ny, ful hjälm när jag betalat massor för en snygg och bra hjälm. Åh herre...
 
Min som jag köpte nu är tillverkad i juni 2014.
Det står att den är gjord enligt Europas standard och regelbundna testet utförs på alla märkets modeller..

Det måste ju vara det nya?
 
Jag köpte min CO för ett par år sedan då jag läste och insåg att de flesta hjälmar enbart var testade för smällar rakt ovanifrån vilket man inte särskilt ofta slår i. Tycker det är jättebra att det kommer att krävas mer av hjälmtillverkarna. Huvudet är väl ändå det viktigaste vi har. Angående pris köpte jag min från England för ca 1500:- så det behöver inte kosta skjortan!
 
Tur att jag såg detta nu - jag som börjat klura på att köpa en ny hjälm till sommaren/hösten... (Har som ingen riktig koll på tävlingsreglerna just nu, då pålle varit inaktiv öht i över ett år. Men ska jag köpa ny hjälm vill jag ju gärna att den ska vara godkänd även för tävling "ifall att" vi kommer till nån liten start under hjälmens livstid.) Jag tycker att det är bra att/om det ställs högre krav på hjälmtillverkarna. Hoppas dock att fler tar till sig det isf - om inte annat så lär de väl vilja sälja sina hjälmar liksom :p - då jag visserligen gärna betalar för att få ha mitt huvud helt men också är "typen" som slänger hjälmen om jag/den dimper i backen. En hjälm för flera tusenlappar har jag inte råd att byta ut "huxflux", om jag skulle ha riktig otur och åka på ett par lite ordentliga avramlingar inom kort tid t.ex...
 
Ni kan sluta fråga om vilka hjälmar som är godkända eller inte, varken regelverket eller testerna är klara ännu så det finns helt enkelt inga svar. Sitt ner i båten och ta det lite lugnt...

Precis. I dagsläget är INGEN hjälm godkänt enligt nya reglerna eftersom de inte finns än! Det som i tråden kallas nya regler är TILLFÄLLIGA regler.

Den nya standarden - som inte finns än - kommer ställa högre krav på skydd mot sneda islag. Mycket sunt då det är så ryttare oftast slår i. Standarder som funnits innan har inte tagit hänsyn till sneda islag - det är det som visat sig i testet såsom Folksams osv.

Jag har en CO AYR8 och att jag köpte den är mest för det typ är den enda jävla hjälm som ens nästan passar mitt ovala huvud. Så det är bara hoppas CO lyckas möta den nya standarden när den väl kommer. Annars får jag problem. Just nu tävlar jag inte men får ändå på övergångsreglerna tävla med den eftersom den (bland annat) uppfyller EN1384. Minns just att den var godkänd enligt flera standarder var trevligt.

Min CO är ett år ungefär, den får minst vara med i år. Säg en ny standard är klar i år och börjar gälla nästa. Så jag måste byta hjälm. Det är för mig helt okej ändå. 3500 kr / (365*2) = 4.8 kr/ dag. Inte mycket prata om..

Och ni som gillar Uvex. Ta det lugnt och vänta - de sponsrar hopplandslaget och kommer säkerligen se till att möta ny standard när den kommer ;)
 
KL

Min farhåga är att det inte skall finnas några billigare, snygga hjälmar kvar på marknaden även om de vore godkända att rida hemma i. :(

Jag VILL inte ha en ful, modern high-techhjälm med synliga ventilationshål, eller en som kostar 1000:- eller mer, jag vill ha en vanlig sammetskask som inte kostar skjortan. :yuck:
 
KL

Min farhåga är att det inte skall finnas några billigare, snygga hjälmar kvar på marknaden även om de vore godkända att rida hemma i. :(

Jag VILL inte ha en ful, modern high-techhjälm med synliga ventilationshål, eller en som kostar 1000:- eller mer, jag vill ha en vanlig sammetskask som inte kostar skjortan. :yuck:

Och det vill du ha även om det är osäkra?

Sammet har en nackdel och det är att det bromsar upp. Om det kommer ge utslag i nya standarden är
Svårt att säga men det är inte omöjligt.

Utan ventilationsgaller osv är ju däremot inte svårt att hitta nu och blir knappast svårt att hitta sen heller.

Prismässigt så vad spelar det för roll om den kostar mer än 1000 kr om den uppfyller det du vill i övrigt?

(Jag tycker min är ful, den är inte vad jag sökte eller önskade mig och kostade tre ggr så mkt. Men det är ju sekundärt - passform och säkerhet går ju före det estetiska. Och ang pris så den enskilt viktigaste säkerhetsdetaljen måste få kosta. Och hur man än räknar blir det ju värt det. Endera håller den 3-5 år och sen byts pga ålder. Eller så åker man av och den måste bytas efter att ha gjort sitt jobb)
 
KL

Min farhåga är att det inte skall finnas några billigare, snygga hjälmar kvar på marknaden även om de vore godkända att rida hemma i. :(

Jag VILL inte ha en ful, modern high-techhjälm med synliga ventilationshål, eller en som kostar 1000:- eller mer, jag vill ha en vanlig sammetskask som inte kostar skjortan. :yuck:

För mig är säkerheten viktigare än både utseende och pris, oavsett om jag rider på en äng eller tävlingsbana. Standarden kommer sannolikt helt ersätta EN-märkningen, dvs uppfyller hjälmen inte kraven så får den inte säljas alls. Annars skulle jag bli mycket förvånad, då blir det ju sämre än idag.
 
Prismässigt så vad spelar det för roll om den kostar mer än 1000 kr om den uppfyller det du vill i övrigt?

OK, billigt argument, men:
jag ramlar sällan av. Det har hänt en eller två gånger sammanlagt under de senaste 15 åren och då rider jag nog i snitt sex hästar per dag.
Jag byter hjälm årligen (eftersom jag svettas om huvudet på somrarna och hjälmen blir jätteäcklig).

Då känns det inte helt prisvärt att köpa de dyrare hjälmarna om ibland flera tusen kronor.
 
OK, billigt argument, men:
jag ramlar sällan av. Det har hänt en eller två gånger sammanlagt under de senaste 15 åren och då rider jag nog i snitt sex hästar per dag.
Jag byter hjälm årligen (eftersom jag svettas om huvudet på somrarna och hjälmen blir jätteäcklig).

Då känns det inte helt prisvärt att köpa de dyrare hjälmarna om ibland flera tusen kronor.

Billigt, kanske kanske inte. Däremot så är du säkert medveten om att en avfallning räcker. Så jag anser inte att argumentet håller. Dessutom så sex hästar/dag = vi säger 5 h/dag. Fem dagar i veckan 50 veckor om året. 1250 ridtimmar per år.

Vi säger en hjälm kostar 3000 kr, då är du på de rejält dyra och tre ggr din budget. Då är du på en kostnad av 2.40 kr per ridtimme om du byter hjälm varje år till en ny för 3000 kr. 2.40 kr/ridtimme för ett skydd som kan vara livsavgörande på alla vis ordet rymmer.

För mig är det ganska självklart att det är värt det men...
 
Jag har läst någonstans att även om man inte ramlar av med sin hjälp så ska man ändå byta den efter några år, då den tappar sin skyddsförmåga ju äldre den blir.

Jag tillhör nog dom som själv köper billigare hjälmar, orka köpa en märkeshjälm för flera tusen när jag kan få en i samma kvalité billigare utan märke, men det är jag det. :angel:
 

Liknande trådar

Utrustning Den nya standarden skulle väl börja gälla fr.om. 2016 nu va? Vet att alla Charles Owens modeller utom Fiona, KEPs alla modeller och...
2
Svar
36
· Visningar
5 609

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp