Decemberöverenskomelsen

@Mia_R , håller med dig till fullo. det var så himla skönt när KD vågade ta upp frågan på ett sätt som faktiskt kändes ärligt, och inte bara "sopa under mattan" som hela valrörelsen handlade om. Ingen ville ge SD utrymme, alltså valde de andra partierna att så långt det gick undvika invandringsfrågorna.
 
Jag tycker det är bra och jag gillar Löfvén och hoppas att han ytterligare växer med uppgiften. Tycker redan nu att han är milsvid bättre i att ingiva förtroende nu än vad han var i valrörelsen. Han har verkligen fått hoppa rakt in i elden i en av de största politiska kriserna med en extrem högervåg som statsminister. Tror inte att någon annan som ny partiledare hade kunnat göra det så mycket bättre.
 
Nej det finns inget som tyder på att diskussionerna kommer att ske i slutna rum. Det blir politik och poltisk debatt precis om tidigare.

349 mandat är inte delbart på 3. Det block som får 117 mandat kommer att bilda regering. Skulle SD får 117 mandat kommer blocken att förandras så att inte SD blir störst. Inte konstigare än så.

Då står där två block som är mindre än SD. Vad tror du kommer att hända med det parti som tar steget över blockgränsen?
C har gjort det förut och förlorat varje gång, de har inte råd att förlora en gång till , då åker de ur riksdagen.
MP driver måhända åt höger?

Risken är uppenbar att SD tjänar på leken och att man bara lyckats skjuta upp det sk invandrarvalet.

För så vitt jag kan se så kommer ju behoven dvs flyktingarna inte att minska på 4 år.
 
Risken är uppenbar att SD tjänar på leken och att man bara lyckats skjuta upp det sk invandrarvalet.

För så vitt jag kan se så kommer ju behoven dvs flyktingarna inte att minska på 4 år.

Eller så väljer man att tro att under de fyra år som är fram till nästa val, så samarbetas det hej villt, och ser till att vi faktiskt har bättre och hållbarare flyktingmottagande än vad vi har idag, och då har SD åter igen ingenting att gå till val med :angel:
 
@Mia_R , håller med dig till fullo. det var så himla skönt när KD vågade ta upp frågan på ett sätt som faktiskt kändes ärligt, och inte bara "sopa under mattan" som hela valrörelsen handlade om. Ingen ville ge SD utrymme, alltså valde de andra partierna att så långt det gick undvika invandringsfrågorna.
Jag tolkade snarare Kd linje som "Shit vi har ju inga väljare kvar, vi får flörta med SDs väljare. Vi tycker ju ändå lika i en del frågor"
 
Jag tolkade snarare Kd linje som "Shit vi har ju inga väljare kvar, vi får flörta med SDs väljare. Vi tycker ju ändå lika i en del frågor"

Skit samma för mig vad den egentliga anledningen var, huvudsaken är att det tas upp till diskussion, annars blir det oerhört svårt att hitta en bra lösning för det hela ;). ( KD har inte haft mkt fler väljare de senaste åren)
 
Men det är en halmgubbe! Frågan diskuteras ju visst, är man minsta lilla intresserad så finns det hur mycket som helst. Grejen är ju att dom som påstår att "frågan diskuteras inte" inte ÄR intresserade. Hade de varit de så hade de vetat att det förs en massa olika diskussioner.

Jag läser många gnäller över att "invandrare begriper inte hur vi gör här i Sverige" "Dom buntas ihop i förorten och lär sig hata svennar" osv
Tycker man nu att det är ett problem att invandrare inte lär känna några svenskar så engagera dig i det då?
Bli flyktingguide osv

Nä, jag köper faktiskt inte det snacket längre. Jag tror att Majoriteten av dom som påstår "vi måste våga prata om problemet" är bara intresserade av det om svaret är att skicka ut packet..
 
Eller så väljer man att tro att under de fyra år som är fram till nästa val, så samarbetas det hej villt, och ser till att vi faktiskt har bättre och hållbarare flyktingmottagande än vad vi har idag, och då har SD åter igen ingenting att gå till val med :angel:
Och vad är en hållbarare flyktingpolitik?
En mer EU-anpassad så flyktingströmmarna fördelas jämt över unionen eller att vi avsätter ytterligare resurser så att migrationsverket klarar av inflödet.

OK om vi åter kommer in i en högkonjunktur, om folk kan börja handla utan bekymmer oh det finns jobb så folk känner sig trygga, då är det nog inga problem att fixa "en hållbar" flyktingpolitik.
Men så länge varslen duggar tätt, ungarna tvingas bo kvar hos föräldrarna för det inte finns betalbara lägenheter så tror jag att SD kan plocka både poäng o väljare.
 
Men det är en halmgubbe! Frågan diskuteras ju visst, är man minsta lilla intresserad så finns det hur mycket som helst. Grejen är ju att dom som påstår att "frågan diskuteras inte" inte ÄR intresserade. Hade de varit de så hade de vetat att det förs en massa olika diskussioner.

Jag läser många gnäller över att "invandrare begriper inte hur vi gör här i Sverige" "Dom buntas ihop i förorten och lär sig hata svennar" osv
Tycker man nu att det är ett problem att invandrare inte lär känna några svenskar så engagera dig i det då?
Bli flyktingguide osv

Nä, jag köper faktiskt inte det snacket längre. Jag tror att Majoriteten av dom som påstår "vi måste våga prata om problemet" är bara intresserade av det om svaret är att skicka ut packet..

Jag vet inte hur jag ska tolka ditt inlägg.
Jag är politiskt aktiv sedan slutet av 70 talet.
Och jag anser att en av landets viktigaste frågor, hur vi ska se till att de flyktingar som vi tar emot, får ett bra emottagande, får hjälp in i samhället på snabbaste och bästa sätt, hur vi kan underlätta så att de medutbildningar i sina hemländer kan arbeta inom sitt område även i vårt land osv i all oändlighet, inte fick tillräckligt med plats i årets valrörelse.

Att dessutom påstå att Jag tror att Majoriteten av dom som påstår "vi måste våga prata om problemet" är bara intresserade av det om svaret är att skicka ut packet. Är att dra otroligt snabba( o felaktiga) slutledningar.
 
@landsbygdsbo , din diskussionsmetod med att bemöta allt med motfrågor istället för egna lösningar,funderingar är inte alltid den bästa.

Givetvis ska flyktingströmmarna även diskuteras på EU nivå, där finns mycket att förändra, och förbättra.

Men även inom vårt egna land.

Att sluta se flyktingar som problem , utan att se möjligheterna i mångfald är ett första steg.
Att prata klarspråk så att gemene man förstår vad det genererar på längre sätt med nya medborgare.

För finns det många bekymmersamma händelser i vårt land, och visst kan vi bli så mycket bättre på så många områden.

Tillsammans kan man förändra, men oftast kräver förändringar öppna sinnen,nya tankebanor, och en hel dos med samarbete.
 
Men det är en halmgubbe! Frågan diskuteras ju visst, är man minsta lilla intresserad så finns det hur mycket som helst. Grejen är ju att dom som påstår att "frågan diskuteras inte" inte ÄR intresserade. Hade de varit de så hade de vetat att det förs en massa olika diskussioner.

Jag läser många gnäller över att "invandrare begriper inte hur vi gör här i Sverige" "Dom buntas ihop i förorten och lär sig hata svennar" osv
Tycker man nu att det är ett problem att invandrare inte lär känna några svenskar så engagera dig i det då?
Bli flyktingguide osv

Nä, jag köper faktiskt inte det snacket längre. Jag tror att Majoriteten av dom som påstår "vi måste våga prata om problemet" är bara intresserade av det om svaret är att skicka ut packet..
Jag vet inte hur jag ska tolka ditt inlägg.
Jag är politiskt aktiv sedan slutet av 70 talet.
Och jag anser att en av landets viktigaste frågor, hur vi ska se till att de flyktingar som vi tar emot, får ett bra emottagande, får hjälp in i samhället på snabbaste och bästa sätt, hur vi kan underlätta så att de medutbildningar i sina hemländer kan arbeta inom sitt område även i vårt land osv i all oändlighet, inte fick tillräckligt med plats i årets valrörelse.

Att dessutom påstå att Jag tror att Majoriteten av dom som påstår "vi måste våga prata om problemet" är bara intresserade av det om svaret är att skicka ut packet. Är att dra otroligt snabba( o felaktiga) slutledningar.
Ärligt talat så har jag träffat en himla massa främlingsfientliga människor under mitt liv. Och den absoluta majoriteten av dem har haft noll koll på vad som faktiskt görs och diskuterats när det gäller exempelvis flyktingmottagande och liknade.
 
@landsbygdsbo , din diskussionsmetod med att bemöta allt med motfrågor istället för egna lösningar,funderingar är inte alltid den bästa.

Givetvis ska flyktingströmmarna även diskuteras på EU nivå, där finns mycket att förändra, och förbättra.

Men även inom vårt egna land.

Att sluta se flyktingar som problem , utan att se möjligheterna i mångfald är ett första steg.
Att prata klarspråk så att gemene man förstår vad det genererar på längre sätt med nya medborgare.

För finns det många bekymmersamma händelser i vårt land, och visst kan vi bli så mycket bättre på så många områden.

Tillsammans kan man förändra, men oftast kräver förändringar öppna sinnen,nya tankebanor, och en hel dos med samarbete.
Det är ingen motfråga.
SD har vunnit gehör för sitt påstående att flyktinghanteringen kostar förmycket och att den inverkar menligt på de andra mjuka sektorerna.

Går man ut och talar om en hållbar flyktingpolitik så måsta man ta ställning till om man antingen ställer sig bakom SD;s påstående eller om man inte gör det. Och gör man det inte så är det ju på sin plats att förklara vad man vill göra, vad en hållbar flykting egentligen står för. ex att vi plöjer ner ytterligare 80 miljarder eller att vi minskar med 80 miljarder.
 
Ärligt talat så har jag träffat en himla massa främlingsfientliga människor under mitt liv. Och den absoluta majoriteten av dem har haft noll koll på vad som faktiskt görs och diskuterats när det gäller exempelvis flyktingmottagande och liknade.

Det är verkligen tragiskt, men jag måste tyvärr hålla med dig om det du skriver här, det är väldigt mycket okunnighet bakom väldigt många uttalanden:banghead:
 
Det är ju det som gör hela den här problematiken så svår.
Å ena sidan har man det mänskliga lidandet, behov, fullt förståeliga att skaffa sig och de sina en trygg fristad och möjlighet att bygga upp ett liv.
Å andra sidan har men de ekonomiska och praktiska aspekterna.

Här på forumet blundar majoriteten för den praktiska och ekonomiska aspekten och omfamnar bara den mänskliga.
Men nu fungerar ju inte livet så, ekonomin och de praktiska frågorna är ju förutsättningen för en human insatts inte tvärtom.
 
Det är ingen motfråga.
SD har vunnit gehör för sitt påstående att flyktinghanteringen kostar förmycket och att den inverkar menligt på de andra mjuka sektorerna.

Går man ut och talar om en hållbar flyktingpolitik så måsta man ta ställning till om man antingen ställer sig bakom SD;s påstående eller om man inte gör det. Och gör man det inte så är det ju på sin plats att förklara vad man vill göra, vad en hållbar flykting egentligen står för. ex att vi plöjer ner ytterligare 80 miljarder eller att vi minskar med 80 miljarder.

Nej den här gången kom det ingen motfråga :sneaky:

Självklart måste man ta ställning i frågan.
Jag tar för givet att de ytterligare X antal miljarder som ska"plöjas ner" , kommer att generera i en hel massa inkomster,nya jobb, skatteintäkter osv om några år.

En sak har livet iallafall lärt mig.
Att det är oerhört svårt att få pengar att växa, om man inte har(vill) investera mer pengar.
Men om man prioriterar rätt,investerar klokt , så växer pengarna på sikt.

Våga se möjligheterna...
 
Här på forumet blundar majoriteten för den praktiska och ekonomiska aspekten och omfamnar bara den mänskliga.
Men nu fungerar ju inte livet så, ekonomin och de praktiska frågorna är ju förutsättningen för en human insatts inte tvärtom.

Ja när en nästan 100 åring ska skita i vardagsrummet för att kommunen inte kan erbjuda plats på äldreboende
har det gått för långt. Punkt.
 
När Stefan Löfven då hävdar att det bara blir ett par månader med en alliansbudget, är det en sanning med modifikation. Vårbudgeten är bara en liten del av politiken, 80-90 procent av politiken läggs fast i den stora budgeten.

– Han kan bara ändra på marginalen. Han kan höja arbetsgivaravgifterna för unga och lite till, säger Tommy Möller.

Det finns en också inbyggd motsättning i att oppositionen säger att man trots överenskommelsen med regeringen ska fortsätta att vara en stark och enig opposition:

– Hur kan oppositionen kunna vara det om den inte lägger gemensamma budgetförslag? Och om oppositionen lägger ett gemensamt förslag, ska man då avstå från att rösta på det eftersom det är det enda sättet att garantera att uppgörelsen fungerar och att minoritetsregeringen Löfven får igenom sin politik? frågar sig Tommy Möller.

– I samma ögonblick som man lägger ett gemensamt förslag riskerar man att hamna i exakt samma situation som nu. Man kan ju inte förbjuda Sverigedemokraterna att rösta på det.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Det fanns en tråd, ska vi gå med där en del i allmän hallelujastämning tänkte sig att det var ett beslut för Sverige. Som golit minns...
Svar
4
· Visningar
469
Senast: dobbis
·
Mat Jag har noll fantasi när det gäller sallad. Vi ska träffas ett gäng imorgon och äta nyårsmiddag tillsammans med barnen. Och jag tycker...
Svar
9
· Visningar
664
Skola & Jobb Den här vintern har fått mig att undra om jag verkligen orkar fortsätta köra buss. Jag älskar det verkligen, det är mitt drömyrke sen...
5 6 7
Svar
122
· Visningar
6 635
Senast: BernT
·
Juridik & Ekonomi En tråd till om mina "grannar" då.. etablerade pundare och småtjuvar Väldigt många nätter kommer de körande med saker som cyklar...
Svar
6
· Visningar
1 258
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp