Decemberöverenskomelsen

När Stefan Löfven då hävdar att det bara blir ett par månader med en alliansbudget, är det en sanning med modifikation. Vårbudgeten är bara en liten del av politiken, 80-90 procent av politiken läggs fast i den stora budgeten.

– Han kan bara ändra på marginalen. Han kan höja arbetsgivaravgifterna för unga och lite till, säger Tommy Möller.

Det finns en också inbyggd motsättning i att oppositionen säger att man trots överenskommelsen med regeringen ska fortsätta att vara en stark och enig opposition:

– Hur kan oppositionen kunna vara det om den inte lägger gemensamma budgetförslag? Och om oppositionen lägger ett gemensamt förslag, ska man då avstå från att rösta på det eftersom det är det enda sättet att garantera att uppgörelsen fungerar och att minoritetsregeringen Löfven får igenom sin politik? frågar sig Tommy Möller.

– I samma ögonblick som man lägger ett gemensamt förslag riskerar man att hamna i exakt samma situation som nu. Man kan ju inte förbjuda Sverigedemokraterna att rösta på det.

Det handlar om att ge rasisterna exakt noll inflytande. Det är himla mycket värt för Sveriges framtid ska du veta.
 
Det har exakt noll med invandringsfrågan att göra. Kan vi återgå till en saklig debatt istället för rykten om utebliven sylt, avföring i vardagsrummet och dåliga villkor för stackars svenskfödda pensionärer?
Glöm inte bort att artikeln @Oldie länkar till är över ett år gammal också. :)
 
Nej den här gången kom det ingen motfråga :sneaky:

Självklart måste man ta ställning i frågan.
Jag tar för givet att de ytterligare X antal miljarder som ska"plöjas ner" , kommer att generera i en hel massa inkomster,nya jobb, skatteintäkter osv om några år.

En sak har livet iallafall lärt mig.
Att det är oerhört svårt att få pengar att växa, om man inte har(vill) investera mer pengar.
Men om man prioriterar rätt,investerar klokt , så växer pengarna på sikt.

Våga se möjligheterna...


vad jag har lärt mig är att investeringar kan ge återbäring men att konsumtion tenderar att inte göra det.
vi har idag en invandring där återvändare, studerande och resursbärande arbetande personal årligen kommer till Sverige. det är bra och nödvändigt att de kommer.
Sedan har vi asylprocessen tillsammans med anhöriginvandring som i stort sett bara genererar arbete inom vård o omsorg, skola o socialtjänst, som brukare. men jag antar att det inte var den sortens arbetsskapande effekter du talade om?
 
Det handlar om att ge rasisterna exakt noll inflytande. Det är himla mycket värt för Sveriges framtid ska du veta.
Det är inte helt ofarligt, på sikt, att låta ändamålen helga medlen.

och eftersom V heller inte var med i uppgörelsen så antar jag att du kallar dem rasister med ;)
 
Det har exakt noll med invandringsfrågan att göra. Kan vi återgå till en saklig debatt istället för rykten om utebliven sylt, avföring i vardagsrummet och dåliga villkor för stackars svenskfödda pensionärer?
Nja riktigt så enkelt kan du inte göra det för dig.
Alla tunga poster påverkar de andra.
Tro inte annat, när nu försvarskostnaderna ska höjas, eller vägarna måste underhållas bättre så påverkar det budgeten, om inte annat så på sikt.

Men det vet du ju. kostnaderna för att hålla tak på ditt stall tas måhända ur en annan kassa än den som hanterar hästgödseln. Men visst påverkar de varandra.
 
Jag läser Stefan Löfvéns artikel i DN ( http://www.dn.se/val/nyval-2015/lofven-alliansen-ville-ta-over-makten/ ) och blir lite paff. Eller snarare brydd.

Han resonerar som en stridslysten unge. Det känns föga statsmannamässigt.

Kanske är det helt enkelt så att denna fackföreningspamp utan någon som helst erfarenhet av riksdags- eller regeringsarbete faktiskt blivit befordrad till sin inkompetensnivå...

Hur som helst tycker jag att det är något nytt. En politiker som så i detalj käbblar och angriper sina motståndare. Våra riksdagspolitiker ska leda landet. Framförallt de i regering. Inte ägna sig åt det han gör.
 
Ja vi får väl se när han blir tvungen all slicka V i rö*en för att få igenom sin politik.
Och som sagt, han är ju förpliktigad att ta med V nu, eftersom han annars inte har det största blocket och då i enlighet med vad han sagt bör avsäga sig sin statsministerpost eftersom det är det största blocket som ska ha den posten ;)
 
Ärligt talat så har jag träffat en himla massa främlingsfientliga människor under mitt liv. Och den absoluta majoriteten av dem har haft noll koll på vad som faktiskt görs och diskuterats när det gäller exempelvis flyktingmottagande och liknade.

Det har du förmodligen helt rätt i, och jag har dragit samma slutsats som du. Däremot så tror jag inte alls på att "tiga ihjäl" oliktänkande.

I skolan diskuteras ofta hur man gör med ungdomar som har nazi-sympatier och som "bryter sig ut". Det sämsta man kan göra är att tiga och inte ta debatten med dem eftersom man därmed förlorar både kontakt och inflytande.

Det har förvånat mig att det inte varit tydligare politiska strategier för hur vi skall hantera flyktingmottagandet. Det har tyvärr spelat SD precis i händerna och man kan genom propaganda och ryktesspridning skapa en felaktig opinion.

I min värld räcker det inte med att vi med kärlek och omsorg om vår nästa öppnar våra gränser. Det handlar också om vilket liv vi avser att erbjuda människor som redan haft det mer än eländigt. Får människor möjlighet att bo vettigt? Får barnen en bra skola att gå till? Får familjen stöd för att hantera trauman?

Ibland känns det som att det viktigaste är att internationellt sett "se bra ut", och att hantering och uppföljning av hur familjer och barn faktiskt klarar sig, är mindre viktig.
 
Jag läser Stefan Löfvéns artikel i DN ( http://www.dn.se/val/nyval-2015/lofven-alliansen-ville-ta-over-makten/ ) och blir lite paff. Eller snarare brydd.

Han resonerar som en stridslysten unge. Det känns föga statsmannamässigt.

Kanske är det helt enkelt så att denna fackföreningspamp utan någon som helst erfarenhet av riksdags- eller regeringsarbete faktiskt blivit befordrad till sin inkompetensnivå...

Hur som helst tycker jag att det är något nytt. En politiker som så i detalj käbblar och angriper sina motståndare. Våra riksdagspolitiker ska leda landet. Framförallt de i regering. Inte ägna sig åt det han gör.

Han känns väldigt informell och barnslig.
 
Jag läser Stefan Löfvéns artikel i DN ( http://www.dn.se/val/nyval-2015/lofven-alliansen-ville-ta-over-makten/ ) och blir lite paff. Eller snarare brydd.

Han resonerar som en stridslysten unge. Det känns föga statsmannamässigt.

Kanske är det helt enkelt så att denna fackföreningspamp utan någon som helst erfarenhet av riksdags- eller regeringsarbete faktiskt blivit befordrad till sin inkompetensnivå...

Hur som helst tycker jag att det är något nytt. En politiker som så i detalj käbblar och angriper sina motståndare. Våra riksdagspolitiker ska leda landet. Framförallt de i regering. Inte ägna sig åt det han gör.

Nytt att angripa sina motståndare?

Var det inte Lööf som (bland annat) avfärdade Löfvén med en referens till våldtäktsmän ("tål inte män som inte kan ta ett nej"). DET gjorde mig paff!
 
Senast ändrad:
Jag läser Stefan Löfvéns artikel i DN ( http://www.dn.se/val/nyval-2015/lofven-alliansen-ville-ta-over-makten/ ) och blir lite paff. Eller snarare brydd.

Han resonerar som en stridslysten unge. Det känns föga statsmannamässigt.

Kanske är det helt enkelt så att denna fackföreningspamp utan någon som helst erfarenhet av riksdags- eller regeringsarbete faktiskt blivit befordrad till sin inkompetensnivå...

Hur som helst tycker jag att det är något nytt. En politiker som så i detalj käbblar och angriper sina motståndare. Våra riksdagspolitiker ska leda landet. Framförallt de i regering. Inte ägna sig åt det han gör.
Men jag tycker Löfven faktiskt har växt som politiker, han är ju smart. Det var smart att utlysa ett extraval och det förvånade borgarna högst betydligt, det erkände ju Anna Kinberg Batra. Jag tycker Löfven verkar vara en hederlig person, och det är sällsynt på den nivån. I sakfrågan känns det som bra faktiskt, att SD är utanför är det viktigaste. Problemet är väl bara att de riskerar att växa och då kan de ju inte uteslutas hur länge som helst. Och det är ju ett större problem att ta tag i.
 
Men jag tycker Löfven faktiskt har växt som politiker, han är ju smart. Det var smart att utlysa ett extraval och det förvånade borgarna högst betydligt, det erkände ju Anna Kinberg Batra. Jag tycker Löfven verkar vara en hederlig person, och det är sällsynt på den nivån. I sakfrågan känns det som bra faktiskt, att SD är utanför är det viktigaste. Problemet är väl bara att de riskerar att växa och då kan de ju inte uteslutas hur länge som helst. Och det är ju ett större problem att ta tag i.
Skojar du? Stå i en talarstol på en presskonferens och ljuga inför hela världen, stå där och orera. Ja personer som använder härskartekniker attraherar en viss kategori personer. Makten är viktigare än något annat.
 
Skojar du? Stå i en talarstol på en presskonferens och ljuga inför hela världen, stå där och orera. Ja personer som använder härskartekniker attraherar en viss kategori personer. Makten är viktigare än något annat.
Ja inte fattar jag vad du menar direkt. Skiljer sig hans beteende på något särskilt annat sätt än andra politikers menar du? Hur då? Eller du kanske ogillar kortväxta norrländska arbetarklassmän i synnerhet?
 
Nytt att angripa sina motståndare?

Var det inte Lööf som (bland annat) avfärdade Löfvén med en referens till våldtäktsmän ("tål inte män som inte kan ta ett nej"). DET gjorde mig paff!
Och vad ska man svara då om man inte vill samarbeta inom politik, näringsliv etc?
Att motparten förkastar ens bud hör ju till vardagen och det bör ju en "förhandlingsräv" klara galant ;)
 
Nu får du nog vara mer specifik för att man skall ha en chans att följa dina resonemang.
Okej, ska försöka. Han stod ju på en presskonferens och sa att han skulle ha nyval. Sedan återupprepade han den utsagan åtminstone en gång i tv. Han lovade att aldrig regera med en annan budget än sin egen, också en lögn. Makten viktigare än sakfrågan. Hur kan man se honom som en hederlig person som alltid ljger om allt.
 
Lövfen är skicklig att förhandla/intrigera. Han är extremt väl medveten om att ett sammanhållet borgerligt block gör att han inte kan bedriva den vanliga social demokratiska tekniken, den att härska genom att söndra.
Problemet med den politiken är att till slut har man blåst alla tänkbara samarbetspartner.
Man kan undra om v är så maktkåta att man tackar ja till en inbjudan eller om man behandlar Lövfen så som han behandlat dem.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Det fanns en tråd, ska vi gå med där en del i allmän hallelujastämning tänkte sig att det var ett beslut för Sverige. Som golit minns...
Svar
4
· Visningar
469
Senast: dobbis
·
Mat Jag har noll fantasi när det gäller sallad. Vi ska träffas ett gäng imorgon och äta nyårsmiddag tillsammans med barnen. Och jag tycker...
Svar
9
· Visningar
664
Skola & Jobb Den här vintern har fått mig att undra om jag verkligen orkar fortsätta köra buss. Jag älskar det verkligen, det är mitt drömyrke sen...
5 6 7
Svar
122
· Visningar
6 635
Senast: BernT
·
Juridik & Ekonomi En tråd till om mina "grannar" då.. etablerade pundare och småtjuvar Väldigt många nätter kommer de körande med saker som cyklar...
Svar
6
· Visningar
1 258
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp