Bukefalos 28 år!

Decemberöverenskomelsen

Jag frågade vad DU babblar om. Nog för att du tycks ha höga tankar om dig själv, men du är inte Churchill. ;)
Att inte gilla att folk inte accepterar ett nej som svar är väl mänskligt..
Att du anser att jag babblar, ja det är väl mer en fråga för dig själv än för mig, dina åsikter är dina egna och knappast mina ;)
You obviously don't take no for an answer ;)
 
Att inte gilla att folk inte accepterar ett nej som svar är väl mänskligt..
Att du anser att jag babblar, ja det är väl mer en fråga för dig själv än för mig, dina åsikter är dina egna och knappast mina ;)
You obviously don't take no for an answer ;)

Om man nu sagt nej så många gånger att man är nödgad (?) att dra våldtäktsreferenser är väl det minsta man kan begära att man i alla fall kommer ihåg att man sagt nej. Det håller inte att först twittra; "tål inte män som inte kan ta ett nej" och sedan självgott hävda; "Det här är en efterhandskonstruktion från vänsterregeringens sida, att de har sökt samarbete. Det är ett pr-trick, vilket jag djupt beklagar.” ;)
 
"– Det var bra att man löste den låsta politiska situationen och att Sverigedemokraterna inte kan kidnappa hela den demokratiska processen som man har..."

Sa visst ngn på vänsterkanten, samtidigt klargör han att V är beredda att själva kidnappa hela den demokratiska processen ;)
 
Jag tycker att många är alldeles för benägna att ge löften. Och sen händer det inte så mycket.

Löfte att göra/genomföra, inte löften om att försöka, som är en helt annan sak.

Eftersom inget parti fick över 50% av rösterna så går det inte att genomföra allt som sägs i en valrörelse. Jag tycker det är grundläggande och en orsak till att det blir kompromisser senare.
 
en god vän som jobbade på Riksdagen för många år sedan sa att hon funderat mycket på om detta scenario verkligen hade inträffat om det varit Ingvar Carlsson, Bildt, Olof Johansson m.fl. som varit poliktikerna. Hon trodde att det skulle skötts "snyggare". Att man satt sig utanför strålkastarljuset och diskuterat. Att det ju faktiskt handlar om landets styre och att det inte är något som sköts inför kameror och mikrofoner.

Det känns som om hela den här kalabaliken varit väldigt mycket av olika utspel. I min värld är politik inte utspel. Det är handling.
Jag tycker att det blivit bättre nu eftersom allting inte sker bakom lyckta dörrar längre, det känns mer som att det händer inför öppen ridå. Och det tycker jag är bra, för det gynnar och stärker demokratin på ett sätt i det långa loppet. Sen att folk tycker att politiker beter sig som klantarslen, ja det kanske kan få några att självs börja engagera sig eftersom de blir less på dem och det är ju i sådana fall också mkt bra.
 
Det kommenteras en hel del på alliansens och kanske främst moderaternas facebooksidor, man kan undra i vilken mån kommentarerna speglar väljarna syn på uppgörelsen. Resultaten från kommande opinionsundersökningar nu i januari blir intressanta tycker jag.
 
Jag tycker att det blivit bättre nu eftersom allting inte sker bakom lyckta dörrar längre, det känns mer som att det händer inför öppen ridå. Och det tycker jag är bra, för det gynnar och stärker demokratin på ett sätt i det långa loppet. Sen att folk tycker att politiker beter sig som klantarslen, ja det kanske kan få några att självs börja engagera sig eftersom de blir less på dem och det är ju i sådana fall också mkt bra.
Vet du - jag tycker precis tvärtom!

Det finns ingen anledning alls att saker ska ske framför kameror och mikrofoner. Det blir bara populism och oseriöst.

Nej, långa och genomgripande resonemang då saker får stötas och blötas innan man till slut enas. Det man enas om ska presenteras - men vägen dit måste få vara fri från insyn. Politik är ingen dokusåpa.
 
Jag tycker miljöpartiets företrädare är mer än villiga att förhandla bort det mesta bara de får sitta vid makten. Hade jag varit miljöpartist hade jag skämts ihjäl. Sen tycker jag Hägglunds flirtande med rasisterna och Björklunds språktest för invandrare är genomvidrigt, och säger en hel om dem som politiska företrädare.
Vilka företrädare tycker du är bra och vad utmärker just dem?
 
Vet du - jag tycker precis tvärtom!

Det finns ingen anledning alls att saker ska ske framför kameror och mikrofoner. Det blir bara populism och oseriöst.

Nej, långa och genomgripande resonemang då saker får stötas och blötas innan man till slut enas. Det man enas om ska presenteras - men vägen dit måste få vara fri från insyn. Politik är ingen dokusåpa.
Nä jag tycker alla dessa resonemang borde vara öppna och inbjudande, det tror jag demokratin vinner på i längden, Kina är ju ett avskräckande exempel på hur allt sker bakom jäkligt stängda dörrar. Fast jag förstår vad du menar, det kan bli dokusåpa av saker och ting, och det är väl ärlig talat lite vad det känns som nu faktiskt. Och vems felet är beror nog på vad man själv röstar på.
 
Nä jag tycker alla dessa resonemang borde vara öppna och inbjudande, det tror jag demokratin vinner på i längden, Kina är ju ett avskräckande exempel på hur allt sker bakom jäkligt stängda dörrar. Fast jag förstår vad du menar, det kan bli dokusåpa av saker och ting, och det är väl ärlig talat lite vad det känns som nu faktiskt. Och vems felet är beror nog på vad man själv röstar på.
Fast liknelsen med Kina haltar väl en hel del?

Demokrati är viktigt. Det har vi och ska fortsätta ha. Men i min värld innebär inte det att alla argument, alla funderingar och tankar som diskuteras måste redovisas. Det som blir resultatet av kloka människors kloka samtal ska fram. Inte hur de kom till slutsatsen. Det kan blir väldigt fel.

Ungefär som jag tycker att en styrelses protokoll inte ska finnas på hemsidan. Vad som beslutas ska visas. Inte vad som diskuterades. Det ska inte vara så att människor censurerar sig själva och debatten stryps. Man måste få vara fri att diskutera.

Att ett beslut blir klokt innebär inte automatiskt att varenda replik och varenda ord i det som ledde fram dit var lika smart.
Visst ska makten nagelfaras och det noga. Men HUR besluten kom fram är inte relevant.
 
Fast liknelsen med Kina haltar väl en hel del?

Demokrati är viktigt. Det har vi och ska fortsätta ha. Men i min värld innebär inte det att alla argument, alla funderingar och tankar som diskuteras måste redovisas. Det som blir resultatet av kloka människors kloka samtal ska fram. Inte hur de kom till slutsatsen. Det kan blir väldigt fel.

Ungefär som jag tycker att en styrelses protokoll inte ska finnas på hemsidan. Vad som beslutas ska visas. Inte vad som diskuterades. Det ska inte vara så att människor censurerar sig själva och debatten stryps. Man måste få vara fri att diskutera.

Att ett beslut blir klokt innebär inte automatiskt att varenda replik och varenda ord i det som ledde fram dit var lika smart.
Visst ska makten nagelfaras och det noga. Men HUR besluten kom fram är inte relevant.
Jo men jag tycker nog det. Att just höra diskussionen och de olika argumenten tycker jag är väldigt viktigt så att jag får bilda mig en egen uppfattning. Jag gillar inte slutna rum, jag tror inte att politiker besitter en särskild klokhet, ibland tvärtom faktiskt, så jag vill höra debatten. Jag tycker det är samma sak med affärsmässigs beslut, jag vill förstå varför och det gör jag bäst om jag får höra diskussionerna. Undantag är personfrågor som handlar om enskilda individer, de tycker jag gott kan vara hemliga utom för dem de berör.
 
Jag börjar mer och mer luta åt att det här är dåligt för Sverige. Våra politiker borde istället enas om sakfrågor. De borde gjort upp om en budget istället!

Att minoriteten kan styra utan att behöva söka stöd hos en.majoritet är inte alls smakligt.
 
På grund av decemberöverenskommelsen har vi bara 2 oppositionspartier, varav det ena redan ligger i regeringens säng.
Vem som tjänar på detta?
Regeringen och det andra oppositionspartiet, SD.
Demokratin förlorar, vi ska ha en riksdag som till stor del förbundit sig inte att göra bruk av sina konstitutionella rättigheter.
Tragikomiskt!!
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Det fanns en tråd, ska vi gå med där en del i allmän hallelujastämning tänkte sig att det var ett beslut för Sverige. Som golit minns...
Svar
4
· Visningar
487
Senast: dobbis
·
Hemmet Ni med erfarenhet av att hyra ut hus - hur vågar man egentligen kasta sig in i leken och hur ska man förbereda sig? Vi håller mentalt...
2
Svar
38
· Visningar
2 099
Kropp & Själ Jag har i snart 3 månader tränat på gymmet 2 dagar i veckan, mest styrketräning. Har väl blivit lite starkare och sådär och det är...
Svar
9
· Visningar
402
Mat Jag har noll fantasi när det gäller sallad. Vi ska träffas ett gäng imorgon och äta nyårsmiddag tillsammans med barnen. Och jag tycker...
Svar
9
· Visningar
682

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp