Bukefalos 28 år!

Del V Hur går det för era 06:or?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Del V Hur går det för era 06:or?

Men guuud vilken härlig liten häst du har!:love::love: Han rör ju sig kanon! Vad är det för stam?

Lite tips: Korta lädren ytterligare 1 hål o efter 1 vecka 1 hål till så har du sen rätt längd o kommer att känna dig mer i balans som happyrider säger. Det är svårt att rida med så långa läder i hoppsadel.

Sen halvhalter tös, halvhalter!:D Du rider ju på jättekäckt framåt men det är dags att få honom under dig också o det får du genom halvhalter. Framförallt ska du alltid göra en halvhalt några steg före bommar så ni inte kommer över bommarna liggandes på bogarna.
Upphöjda bommar är bra att träna på för att få upp hästen, dvs lägg bommarna några decimeter upp från marken, på t ex block.

När är du färdig med din utbildning?
 
Sv: Del V Hur går det för era 06:or?

Igår efter 1 hel dags väntande kom han äntligen hem min älskade Grå! Här är en liten bildserie när han just kommit:

31834962.jpg


31834965.jpg


31834968.jpg
 
Sv: Del V Hur går det för era 06:or?

Okej, då ska jag testa det. Känns konstigt att låta det vara, men det är ju torrt och fint nu så jag antar att det bara ska läka ihop..
 
Sv: Del V Hur går det för era 06:or?

Tackar:bow:! Då satsar jag på Albionen..lyckades pruta och märkningen har dom hittat;).

Varit på "besiktning" och veterinären hittade inget som antydde något att vara orolig över, känns skönt!
Jag propsade inte på röngen när han inte indikerar på det då jag inte vet vad som isåfall skulle röntgas. Får hoppas det var rätt beslut men jag tycker också att man måste lita till veterinären. Jag har ju liksom inte upplevt något direkt problem vid ridning...
Det enda är om gallorna i hasleden ändrar sig och blir "värre" ( dom är gga små ) så tyckte han att det kanske kunde vara på sin plats.

Nu tar jag en liten tur m. röda faran:)! soligt å fint, imöör´n blir det kanske snö:crazy:..
 
Sv: Del V Hur går det för era 06:or?

Skönt att höra!!! :) Ha nu en riktigt härligt ridtur och njut för det skulle komma mellan 10-15cm snö i inlandet och du bor ju ruskigt nära det :D
Hoppas jag klarar mig...
 
Sv: Del V Hur går det för era 06:or?

Skönt att allt verkar vara bra.;)

Hoppas att det inte kommer snö ännu. Har ni märkt av att era hästar blivit piggare när det blivit kallare och ni klippt dem?:o

Min har mycket överskottsenergi trots att jag har tagit bort havren och ger lite groov istället.
 
Sv: Del V Hur går det för era 06:or?

Ja, det var skönt:)!
Men visst är dom pigga...
Jag känner mig lite frustrerad över att kommunikationen inte riktigt går fram:crazy:. Fast på träning fungerar hon kanon och i skogen när jag har sällskap men när jag rider ensam så fungerar det inte lika bra..
Funderar på om det blir milt någon dag att kanske longerar henne innan jag rider ut?
Alltså ut och skritta på lång tygel är inga problem, det är när vi ska trava som hon vill flänga iväg, blir lite stark, framtung, springig ( ej med sällskap som sagt ), svår att ta tillbaka och "ta igenom"., gallopera känns inge lockande. (Idag var det ju också väldigt hårt i backen..)
Får väl hålla mig till skritt när jag rider ut själv men det känns lite som en lydnadsfråga och där vill jag ju liksom få bestämma..
 
Sv: Del V Hur går det för era 06:or?

Jag kör lite såhär. På plan och i ridhuset är det allvar och i skogen är det fritt fram för stållan att toka runt lite. Tycker att de är lite väl små för att det ska vara för allvarligt ute ännu :D Hon älskar därför att komma ut, för att det blir lite ståll där..hehe

Ikväll ska jag en tripp till ridhuset med mina två damer. Så det kommer bilder då jag har med fotograf :)
 
Sv: Del V Hur går det för era 06:or?

Missförstå mig inte, låter kanske som att hon alltid måste gå perfekt:crazy:-såklart att vi latjar i skogen och inte har så höga krav när vi rider ut!
Därtill att inte lyssna och ligga på bettet, fast jag försöker med halvhalter som inte går igenom..vara lite springig, ja, det är lite svårt att förklara hur hon blir..
Trodde det kanske det hängde ihop med att hon hade ont någonstans men då skulle hon ju inte vara så fin för instruktör samt när jag rider med sällskap:confused:?

Spännande med bilder:D!
 
Sv: Del V Hur går det för era 06:or?

Förstår precis vad du menar...
Jag kräver inte att allt ska vara perfekt i skogen utan vi kan busa och galoppera i full fart osv. Men däremot får han inte vara framtung/ på bogarna, jag är noga med ett lätt stöd på bettet och att han absolut inte får dra. Ibland är det svårt i skogen då han är MYCKET piggare nu men då brukar jag avsluta skogsrundan med en stund på banan bara för att jag vill sluta med en bra känsla.
Så det är det rådet jag kan ge, avsluta med ca 10 min på banan då du tar igenom det och förhoppningsvis får sluta med en positiv känsla.

Novali: Jag kan inte se dina bilder...:(
 
Sv: Del V Hur går det för era 06:or?

Nästa person som har något att skriva om sin 06, får starta ny tråd. För det BLIR jobbigt att bläddra, när man gått över 1000 inlägg.

Mvh

Moderator
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Mat Vi fortsätter att dela med oss om vad vi lagar, äter, inspireras av och funderar på i matväg! I mitt kök serverades idag pasta med...
12 13 14
Svar
271
· Visningar
10 384
Foder & Strö Hej! Har i år svårt att få tag på halm, har inte tillräckligt mycket kvar för att fortsätta ge som jag gör idag. Finns det andra saker...
Svar
3
· Visningar
692
Senast: warg
·
Ridning Jag har rider en 10 årig valack sedan några månader tillbaka. Han är en korsning mellan varmblod och ponny av okänd ras. Vi fick en...
Svar
3
· Visningar
930
Kropp & Själ Då är det en tjej som går omkring på stan och frågar folk, kiss or slap. Då får personen välja på kiss eller slap. Väljer man kiss så...
Svar
18
· Visningar
1 572
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundlucka
  • Flämtningar
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp