Bukefalos 28 år!

Del V Hur går det för era 06:or?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Del V Hur går det för era 06:or?

Nu har jag inte läst alls vad ni skrivit här och det var jättelänge sen jag skrev här själv men tycker det behövs en lite uppdatering nu..
Pållen sköter sig utmärkt och allt funkar. I torsdags var det CR och vi hoppade 60 och 70 med felfritt i 60 och en rivning i 70, då jag inte red henne ordentligt till hindret.. men på träningen i måndags hoppade vi bana på 80-90 och det blir bara bättre när hindrena kommer upp lite :D

Mamma har filmat men det funkar inte att lägga in i datan än men det ska nog funka snart! ;)
 
Sv: Del V Hur går det för era 06:or?

Ja, fast jag har ju hört att Passier ska passa svängda ryggar (!). Den här tycker jag dock ser rak ut. Har lite cutback men känndes rymlig!

En annan nackdel är väl färgen på just denna då den är typ oakbark-iof sig gillar jag den men dom blir lite ömtåligare och det är svårarare att matcha:D.

Hade en Albion också med mig-var nog väldans smal
Bates-sadeln låg som en gungbräda på henne när jag bara la på den så det är väl inte lönt att gå vidare med den..

Känns faktiskt lite lyxigt att kunna låna hem..
Fortfarande sugen på en Albion K2 jag hittat på annons men säljarna hittar ingen prägling under kåpan med strl,modell och serienummer och dom vill inte släppa den på öppet köp:cry:. Det gör mig lite:confused:..
Filmar och fotar gärna för att få hjälp här:D!
Nu ska jag släppa ut hästarna mina, har fått sovmorgon då jag är ledig både idag och imorgon å går på kväll på fredag, gött..

Nej Passier är för raka ryggar. Å när Bates sadeln låg o gungade så har du ju fått svar på att din pålla är tämligen rak för Bates är nämligen bara lite svängda men ändock svängda.
Albion K2 är ju kanonbra sadlar också men du kan ju inte bara köpa en utan att prova. Sen låter det helkonstigt för alla Albion är ju märkta med bomvidd o serienr?
 
Sv: Del V Hur går det för era 06:or?

Ska göra ett försök att komma med dem bägge till ridhuset ikväll. Nova, lasttekniken som du använt dig av, är det på ett steg, backa tillbaka, på ytterligare ett osv osv ??!?? Det som jag kunde hitta här på Buke var tips om att detta kunde få dem lite nyfikna på vad som finns inne i transporten. Hoppas det fungerar :)
Ska se om inte syster kan följa med och filma så får Ni se hur vi ser ut just nu

Ja förlåt Tessa, jag sökte också men hittade inte filmen heller. Alltså jag satte på vanlig grimma men kedjegrimskaft. Sen fick hon gå 2 steg framåt, 4 backande, 2 framåt 4 backande, sen runt runt i liten volt o då ska hon trampa i kors med bakbenen á la skänkelvikning. Byt varv gå på liten volt åt andra hållet. Stanna, backa 4 steg, 2 framåt, klappa i pannan med svepande tag över ögonen. Detta gör du framför lastbryggan, när hon villigt backar o går runt dig så backa själv mot lastbryggan, stannar hon ett enda steg så backa henne! Sen går du själv bakåt igen upp för bryggan men hon ska gå med varje steg.
Majken följde med in på 3:e försöket, sen stod vi där en stund o sen backade hon ut på mitt kommando, runt på volt, backa 4 steg, klapp i pannan. Å sen skickade jag upp henne på bryggan med hjälp av långpisk, alltså pisken bakom rumpan precis som om jag longerade, så du måste ha långt grimskaft så hon kan gå in. När hon hade gått in så stängde jag dörren en stund så fick hon stå där, sen ut på mitt kommando.

Dagen efter skickade jag upp henne för lastbryggan på samma sätt med långt grimskaft o långpisk o sen dess har hon gått på själv. Nu slänger jag upp grimskaftet runt halsen, visar henne vägen o har ett kort spö i handen för säkerhets skull. Hon kliver snällt på själv varje gång!

Hoppas du förstod annars får du fråga!
 
Sv: Del V Hur går det för era 06:or?

Provridit Passieren och den var riktigt,riktigt skön. Red utan något under den.
Tyckte iof att hon vart lite ruggad vid sidan om manken och att den kanske låg lite nära? Får in två fingrar knappt när jag sitter i den så om den kanske också är något vid?
Annars var sadeln rymlig att sitta i och man fick ett jättegott stöd.
Känns som en riktig kvalitets sadel.
Vet inte om det hjälper med en pad? Fast sadeln ska ju passa så bra som möjligt..Tycker ju den ser ut å ligga super förutom då om den är lite vid och därför också ligger an hårdare just vid sidan om manken?

Jag har, när jag var hos sadelprovare ridit i en K2-hopp med mw bom. Den låg klockrent. Tyvärr var butikens ex. en strl mindre än jag vill ha och ny så givetvis dyrare än beg;).
Dom som har den jag är intresserad av har ju köpt den ny och har org. kvitto strl och sadelnummer från på ett papper från butiken men dom "hittar" inte prägligen och det gör ju mig lite undrande. Har bett dom kolla med stället där dom köpt den, får se om dom gör det..
Så skitsvårt..

Pållan helklippt:D. Hon är fantastisk:love:..
 
Sv: Del V Hur går det för era 06:or?

Ja, det där med sadel är inte lätt. Jag kan tyvärr inte råda...
Har ju själv ingen dressyrsadel utan rider alla pass i hoppsadel. Har funderat hit och dit men kom fram till att min hoppsadel behövde bytas så då fick det bli ny sådan. Dressyrsadeln får vänta, men måste erkänna att jag senast vid ridpasset idag önskade mig en dressyrsadel.:)

Kl
Red ett pass på banan i skitdålig belysning (är inte så lite irriterad över detta) i halv storm med kastvindar och rejäla regnskurar. Kändes nästan som det kunde kvittat. Pållen gjorde så gott han kunde och nu är vi en erfarenhet rikare.:)
 
Sv: Del V Hur går det för era 06:or?

Då är den tyvärr för vid o kommer så småningom att trycka enbart framåt runt manken=inte bra. Men Passier finns ju begagnade att köpa så det kan du nog hitta en annan.

Ang K2 om den passade både dig o henne bra så kanske det är värt att leta vidare ett tag till? Men tänk på när du letar sadlar, att om det skiljer mer än 2 år på de modeller du provar så KAN tillverkaren ha ändrat nåt som gör att den inte ligger så 100 som den du provade. Men däremot så är ju K2 ullstoppade o i Timmersdala så finns ju en jätteduktig sadelmakare som kan stoppa om en sadel så den ligger rätt för Pållan! Så hitta en sadel som är nära den du provat så vågar du chansa.
 
Sv: Del V Hur går det för era 06:or?

Ja igår var fruktansvärt vad det regnade o stormade! Min pålla var ute med 2 småtjejer i skogen en kort sväng men det gick ju knappt att rida.

Ikväll blir det hoppträning! superkul!:bump:
 
Sv: Del V Hur går det för era 06:or?

KL

Igår var det en sväng i ridhuset. Det var ridning på Bulan som var på schemat. Lastningen tog ca 20min hemma, testade din metod Nova men hon blev jättestressad av att gå runt i småvolter, det som hjälpte denna gången var longerlina över länden, då hoppade hon nästan in i transporten. När vi skulle hem gick hon på med en gång så det är nog lite envisa från hennes sida...

Gällande ridningen så var det första gången jag red henne sedan provridningen för ca 2,5v sedan. Då var hon väldigt bockig och studsade mest, fick det att fungera efter ett tag men kändes inte riktigt bra. Hon blev riktigt stressad vid galoppfattning och kunde inte slappna av. De löste den saken med att ställa sig i fältsits, fattning och sedan hålla i manen och rejsa runt i ridhuset.

Igår var hon jättefin, har henne på novabett då de säger att hon är känslig i munnen. Håller kanske inte riktigt med, hon hänger en hel del i det och eftersom det är rakt är jag inte inkörd på det ännu så det blir för mig att träna på...Skrittade en stund, försökte få henne lite lösgjord men hon sitter rätt mycket i högersidan, kommer väl med tiden. I traven var det inga konstigheter, hon orkar ju inte bära sig men sköter sig bra ändå. När vi kom till galoppen så gick det JÄTTEBRA, hon tog fattningen bra, var noga med att ha henne ordentligt ställd så det inte skulle bli något krångel med benen för henne och det bara rullade på. Detta helt utan fältsits, man etc... Fick tom lov att sitta ner i galoppen och vissa steg var hon riktigt trevlig.

Eftersom jag inte provhoppade henne på provridningen så gjorde jag det igår (eftersom känslan var bra) Det märks väldigt tydligt att hon blivit tvingad att hoppa höga hinder. Vi lade upp ett på ca 50cm, vilket för hennes del inte borde vara så stor grej, tänkte travhoppa, kom mot hindret och hon sätter av i en sjuhelsikes fart, och blev jätte stressad. Rullade på lite där och var ganska hård med att få henne lugn innan hindret. Sedan höjde vi lite, 70-80cm, då kom de dåliga självförtroendet och sparkar med bockningar. Absolut inget för att vara dum utan för att hon troligen inte tror att hon klarar av det. Vid anridningen mot hindret så tvärstannar hon, precis som att det är ingen ide för det klarar inte jag, men det gick ju hur bra som helst, när vi hoppat det en gång godkänt så avslutade vi ridpasset.

Kändes faktiskt riktigt bra. Hon är stel och har inte riktigt bakkärran med sig men det får vi träna på. Idag väntar första uteritten för hennes del (i hela hennes liv...) Kan bli spännande.

Sorry för långt inlägg...kände att jag var tvungen att skriva av mig...
 
Sv: Del V Hur går det för era 06:or?

Skönt att det gick bra med lastningen o sen kvittar väl det hur man får till det, huvudsaken är att det funkar!:)

Ang novabettet så tycker jag inte du ska harva runt med det om det inte känns 100% utan prova olika bett tills du får rätt känsla. Gå inte så mycket på vad f.d ägare sagt utan prova själv.

Ang att hon var bättre att sitta på, hon kanske gillar din sadel? Eller om dom kanske sadlat för långt fram o hon inte gillar det? Majken är VÄLDIGT noga med var man lägger sadeln för att hon ska trivas...

Om hon känner sig så pressad när du styr mot småhinder så lägg travbom-kryss-ett eller flera galoppsprång-hinder. Å gör det alltid tills hon lärt sig att trava lugnt in o sen falla i galopp. Om du är konsekvent med travhoppningen så kommer hon att lugna sig jättefort! Visserligen jobbigare att konstant släpa fram ett extra hinder men jag lovar att det ger snabba resultat!:bump:
 
Sv: Del V Hur går det för era 06:or?

Precis, man får hitta den metod som fungerar bäst. En annan dag kanske det inte går alls..

Troligen kommer jag gå över till tredelat med fasta D ringar. Har provat ett sådant i munnen på henne och det låg väldigt bra, ska se om jag kanske kan ha det idag på uteritten. Brukar de bli tunga av just novabett eller är det att det är rakt??

Jag har också funderat på det, min sadel är väldigt mjuk och jag var väldigt noga med vart jag placerade den. Man vet ju aldrig om hästen är känslig eller ej. Har just nu samma som jag har på Rosie och den ligger helt okej, hade velat ha mer ryggmuskler på henne men jag har padd under just nu och hon verkade trivas bra med den.

Skall absolut testa hinderkombinationen. Hon behöver just lugna sig. Att stressa mot ett hinder hjälper varken henne eller mig.

Nä, nu är det väl dags att åka till kneget, halvdag idag så man kommer hem lite efter lunch :D
 
Sv: Del V Hur går det för era 06:or?

*kl*
Jag åker med Pållan till klinik på måndag för att kolla upp hennes gallor bak.
Hon har ju även en liten utfyllnad i karleden och dom gånger jag frågat vet om detta så har dom inte gett indikation på att det skulle vara något att oroa sig över och hon har ju inte direkt visat något och ingen ökad värme eller puls.
Ställde frågan på "hästvård" här på forumet och fick svar att det kan vara kotledsinfl.:cry:. Sadelköp får vänta. Lika bra att kolla upp henne,å jag kommer att ha ont i magen fram till måndag...

Igår gjorde hon sig också illa när vi red då hon glled ner i en slänt och skrapade upp ett sår på skenan vä. bak. Hon är inte halt men varm och öm kring såret.
 
Sv: Del V Hur går det för era 06:or?

Följer er tråd lite på håll, har en -05a som ligger låångt efter så han känns mer som en -06a och tycker därför det är intressant att se vad ni pysslar med era pållar!

Angående galla som känns i karleden så måste jag inflika att den fyllnaden sitter i kotsenskidan och inte i kotleden. Sitter gallorna runt kotan framför eller bakom gaffelbandet? kotledens ledficka går upp mellan gaffelbandet och skenbenet och kotsenskidan sitter runt böjsenorna och är den fylld blir svullnaden bakom gaffelbandet. Alla gallor är ju tecken på något onormalt, men helt klart bättre att ha en galla i kotsenskidan än i kotleden (och det behöver inte vara ledinflammation trots att det är en galla och vice versa..).

Men bättre att kolla upp en gång för mycket, börjar man fundera över något är det svårt att släppa!
 
Sv: Del V Hur går det för era 06:or?

Ajdå, det låter inget vidare. Tycker du gör rätt i att åka till veterinären, man ska inte chansa på sådant. Attans att hon halkade igår också. Det är nästan läskigt att rida ut nu när allt är så löst...

KRUSMYNTA!

Klart du är välkommen i tråden med din 05:a, har själv köpt en 05:a som jag har presenterat i tråden tsm med min 06:a.

:D
 
Sv: Del V Hur går det för era 06:or?

Mmm. Den lilla utgjutningen är i karleden båda bak, alltså området mitt bak mellan kota och ballar. Huden är liksom lite upphöjd och mjuk-svampig.
Gallorna vid kotan är nog karaktäristiska kotsenkidegallor som blir något mindre efter rörelse. Hon har också små gallor i hasled-en på vardera sida.
Kanske är jag övernojjig? Just nu är hon inte halt men varmare på det benet där hon gjorde sig illa i igår vilket inte är så konstingt, det är till att linda nattetid och hålla koll på såret.
 
Sv: Del V Hur går det för era 06:or?

Bra att du kollar upp men för att trösta dig så kan jag berätta att min 8-åring som jag fött upp själv o alltså haft koll på hela hans liv, har stora hasledsgallor på bägge bak som han haft i hela sitt liv. De är förstås röntgade men där finns inga fynd alls. Min vet sa bara att vissa hästar HAR gallor som inte har någon som helst betydelse.

Ang linda så hade jag inte gjort det när det är ett sår. Du hindrar blodcirkulationen o då tar det längre tid att läka. Allt enligt min vet. men du vet...alla har olika teorier!:)

Hästvård är kanonbra med alla svar man får men ibland stämmer ju inte allt så ta inte ut nån sorg i förtid. Däremot så GE dig inte innan du fått nåt svar på alla dina frågor hos kliniken. Bättre att vara tjatig hästägare än leva i ovisshet.:cool:
 
Sv: Del V Hur går det för era 06:or?

Välkommen med din 05:a till oss! Jag tycker gott att du kan vara med oss, jag tänker minsann helt egotrippat visa min 8-åring här ibland så de så!:angel::D
 
Sv: Del V Hur går det för era 06:or?

Hade också halvdag idag och hann rida ut innan det blev mörkt. Rivica var väldigt pigg, längsen hon var i skogen.:D

På vägen tillbaka skrittade vi förbi ett bananskal och Rivica gjorde ett jätteskutt åt sidan. Då satt jag väldigt löst:o Var helt oförberedd. De är lustiga de små liven.
 
Sv: Del V Hur går det för era 06:or?

Välkommen med din 05:a till oss! Jag tycker gott att du kan vara med oss, jag tänker minsann helt egotrippat visa min 8-åring här ibland så de så!:angel::D

Håller helt med Nova: Välkommen!

Din 8-åring vill vi självklart se här!! Är jättenyfiken :). In med bild och film så fort som möjligt.:banana:
 
Sv: Del V Hur går det för era 06:or?

Vad bra!

Jag ska presentera oss ordentligt någon dag, men kan iallafall berätta att han reds in förra hösten och jag köpte honom precis innan jul. En lång historia (som jag kan berätta om ni vill ), gjorde att jag ställde av honom efter att ha ridit runt 5 gånger och sedan har han vilat fram till augusti i år. Nu är han igångsatt, jag tar det ganska lugnt, försöker rida ut så mycket det går (dvs när det inte är kolsvart när man kommer till stallet), tömkör och går promenader.

Framåtbjudningen har varit lite sisådär, så jag har jobbat korta pass för att han inte ska bli trött, och de tre senaste gångerna jag ridit har det börjat vända! Försöker vara noga med att få respons när jag ber om fartökning, och tror att arbetet från marken har gjort en del, både styrkemässigt och lyhördhet för röstkommandon.

Bilder kommer!
 
Senast ändrad:
Sv: Del V Hur går det för era 06:or?

Duger det med film föressten? videokameran är den enda fungerande kameran.
Jag tar bort filmen under helgen, men eftersom du ville se honom så...
(Han tränas för olika tränare på filmen) första hoppdelen är från igår...

klicka här
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Mat Vi fortsätter att dela med oss om vad vi lagar, äter, inspireras av och funderar på i matväg! I mitt kök serverades idag pasta med...
12 13 14
Svar
271
· Visningar
10 509
Kropp & Själ Vi fortsätter att diskutera, skryta och peppa varandra när det kommer till allt från yoga och promenader till crossfit och...
2
Svar
28
· Visningar
559
Senast: Mineur
·
Foder & Strö Hej! Har i år svårt att få tag på halm, har inte tillräckligt mycket kvar för att fortsätta ge som jag gör idag. Finns det andra saker...
Svar
3
· Visningar
692
Senast: warg
·
Ridning Jag har rider en 10 årig valack sedan några månader tillbaka. Han är en korsning mellan varmblod och ponny av okänd ras. Vi fick en...
Svar
3
· Visningar
930

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattbilder #9
  • Senast tagna bilden XV
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp