Del VI hur går det för era 06:or?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Novali01

Trådstartare
Tja, jag fortsätter väl då...har jobbat idag så det blev ingen tur med Majken. Hoppas på fint väder imorgon men det ska ju komma snö:eek: här så sån tur har man väl inte...:mad::mad:

Ang bilderna på Grå i förra tråden så är det tydligen fel på pixbox för tillfället. Ska lägga upp igen när det funkar.
 
Sv: Del VI hur går det för era 06:or?

Svarar polly tror jag det var...

självklart förstod jag var du menade. Man vill har lite grundkontroll i skogen, det vill jag med. Men har inte det där kravet att det ska vara 100 hela tiden. Precis som du skriver

KL

Är precis inkommen från stallet efter en helt underbar kväll i ridhuset. Bulan har ju krånglat med transporten men med longerlina som ger ett litet tryck precis vid länden har visats sig (två ggr) vara effektivt. Ikväll var lillasyster hemma och hjälpte mig och Bulan var jätteduktig. Hon gick raka vägen in, nemas problemas
Väl framme blev det ett dressyrpass på Rosie, hon är så himla duktig nu. Bär så ordentligt och jag blir verkligen helt slut efter varje pass... Fick även beröm från en tjej som rider FEI, känns lite skoj

Sedan var det Bulans tur, ruskigt stel idag. Var lite som att åka häst i början, gick inte att rida henne ordentligt den första kvarten för hon var så stel. Men efter det, när tilliten kom tillbaka så gick det kanonbra. Hon släppte till så gott hon orkade och gjorde det bra. Kändes som om vi fick bra kontakt, men det är dags att skrota nova bettet... Det går ju inte att "styra", gillar det inte alls så nu ska vi så sakteliga gå över till metallbett. Hoppas tredelat fungerar, det trivs jag med ;)

Galoppen satt mkt bättre idag, hon litar på mig och låter mig rida med henne där och det går galant att sitta ner. Lite mer träning och uppbyggnad av självförtroende så kommer det bli kalas. Till det bästa ikväll. Hon gick på transporten direkt när vi skulle åka hem, som om hon alltid gått på. Känns himla bra om det kan släppa med problemen där så jag kan fokusera på det andra istället.

Här kommer lite bilder, de blev inte jättebra men så får ni se hur hon ser ut.







Nu blev det långt och säkert flummigt, men jag är lite trött :D Hoppas att bilderna går att titta på. Godnatt på ER!
 
Sv: Del VI hur går det för era 06:or?

GLÖMDE!!!!!!!

Köpte henne idag, skrev papper och skickade in ägarbytet. Känns faktiskt riktigt bra!!! :D
 
Sv: Del VI hur går det för era 06:or?

Grattis till köpet! Har du förkärlek för fuxar eller bara råkade det sig så? Skönt att lastningen går bra, vi har haft stora lastningsbekymmer men har jobbat mycket från marken, och börjat med urplockat släp med fronturlastning och nu lyssnar han på mig. Har kört lite samma stil som Novalli, back och fram tills man "råkar" vara inne i transporten. Längtar efter egen transport och bil, ska faktiskt kika på bil imorgon. Sen blir det träna och åka av!

Novalli: har examensbal 15 januari, men får väl mitt leg. när examensarbetet är godkänt, känns som en lång väg kvar. Tycker inte om statistik och excel för tillfället!

Vi har långa skoldagar och det är kolsvart och stenhårt i marken och på utebanan, så ikväll var vi till ridhuset. Lilla Birk har varit fantastiskt duktig ikväll, eftersom det är ridlektioner till 20.40 så det blev en 15 min skritt-tur längs vägen under stjärnklar himmel. Pannlampa och reflexer så vi syntes, och han skötte sig bra och knatade på fast det var lite läskigt själv i mörkret! I ridhuset hade de precis avslutat lektionen och det var 7 ponnyer där när vi klev in, sjukt spännande tyckte han och gick och spände nacken och sneglade på dem. När de tågade ut blev det lite skrik efter dem och små skutt, men han lugnade sig förvånansvärt snabbt och var sedan riktigt fin och framåt, gjorde flera fina galoppfattningar!
 
Sv: Del VI hur går det för era 06:or?

KL.

Var ett tag sedan jag skrev i tråden, så passar på nu innan det blir dags för sängen!

Killen har blivit riktigt duktig på skänkelvikningar och även öppnor och framdelsvändningar. Inte perfekta såklart, men han förstår och försöker! Skänkelvikningarna är han dock för smart för just nu, då han bara flyger iväg och gärna skjuter ut bogen för att han fattar direkt och vägrar sluta förrän han gjort hela. Haha.
Även börjat ta in honom på volt i galoppen nu, vilket går riktigt bra oftast - passar på att sakta av innan han vill det också. Förut var det mer att han rusade runt och knappt kunde vända över ridbanan, nu arbetar han bättre i galoppen och orkar gå två-tre varv på volt innan jag ber honom sakta av. Känns jättebra att han utvecklas så fort, och dessutom lätt! Får se om det håller i sig, haha.

Har även hunnit med att rida ut mer på killen, började ju för inte så länge sen. Stött på älg för första gången, dock verkade Myggan inte märka det. Sen även hunnit med att rida ut med en annan stallkamrat än min kompis och hennes häst. Det gick över förväntan, dagen efter vila och allt. På vägen dessutom! Lika lugn och fin kille, även om han är lite trippig och småbusar (ruskar på huvudet och travar i kortkort trav) så är han alltid lugn och lyssnar. :bow: Många i stallet som tycker att lillhästen är jätteduktig. Även jag!
Idag red vi dessutom ut i mörkret. Trodde att det skulle vara protest, men icke! Jätteduktig kille som var helt som vanligt. Tog även första traven ute, eftersom jag innan bara travat ikapp sällskapet några få meter. Idag travade vi två gånger sida vid sida. Gick jättebra! I uppförsbacke var det dock jobbigt tyckte Myggan och galopperade två språng men saktade snällt av. Är så nöjd med honom!
:bump:
Dock fortfarande med sällskap, men känns så onödigt att pressa honom när han både tvärvänder och småstegrar/sparkar när vi ska försöka rida själva - även om det bara är framskrittning. Inne på ägorna går det bra, men längre än över vägen kommer jag inte. Dessutom roligare med sällskap, och säkrare!

Blev en bild också för att komplettera the wall of text. "Gammal" från september, och ögonblicksbilder är alltid fina - speciellt jag på denna. Haha. Ser ut som att jag plågar honom. :crazy:

myggel_001_108677403.png
 
Senast ändrad:
Sv: Del VI hur går det för era 06:or?

Tack! :) Haha ja man kan ju börja undra. Har tre fuxar hemma i stallet nu, har många favvo färger inom hästarna, är väl det undermedvetna som fastnar för fuxarna...
Ja det känns jätteskönt att det har släppt lite, jag är ju egentligen inte berättigad att klaga då igår det var 5:ggn hon åkte transport. Så det går ju faktiskt väldigt bra :D

Har nu i efterhand hört många som använder sig av taktiken som Nova tipsade om, fungerade dock inte på min då hon blev hyperstressad.

Vad är det du pluggar till? *nyfiken* :p
 
Sv: Del VI hur går det för era 06:or?

Hon är jättefin på bilderna! Men jag går mot strömmen o förordar ett tjockare tränsbett...gärna 2-delat!:) Jo, jag menar allvar, har testat detta i så många år nu o till syvende o sist är det de smala tränsbetten som är skarpa. Vill man byta till metall från nova så ska man gå på tjockare variant.

Det som mina unghästar funkar bäst på är ett sprenger bett, visserligen 3-delat men megatjockt med en gummikula i mitten.

Sånt här:

Bild-1164.jpg


Däremellan har jag tjocka vanliga tränsbett. Jag byter bett ofta ofta o även nosgrimma. Såg ju resultatet på Grå nu när han kom hem o antagligen inte har gått med olika bett o grimmor, han är precis söndertuggad på vänster insida. Han måste kollas 1 gång/år o sen varieras mycket så det inte blir tryck på samma ställe o smala bett är det värsta han vet. Jo, han har liten mun så rimligtvis borde det vara tvärtom men icke sa nicke.

Så klart med utläggning från min sida!:D

krusmynta: Vad var det nu för stam på din häst?
 
Sv: Del VI hur går det för era 06:or?

Har sagt det förut Rebecca...din häst är verkligen vacker! Kul att det går framåt!
 
Sv: Del VI hur går det för era 06:or?

Hon är jättefin på bilderna! Men jag går mot strömmen o förordar ett tjockare tränsbett...gärna 2-delat!:) Jo, jag menar allvar, har testat detta i så många år nu o till syvende o sist är det de smala tränsbetten som är skarpa. Vill man byta till metall från nova så ska man gå på tjockare variant.

Det som mina unghästar funkar bäst på är ett sprenger bett, visserligen 3-delat men megatjockt med en gummikula i mitten.

Sånt här:

Bild-1164.jpg


Däremellan har jag tjocka vanliga tränsbett. Jag byter bett ofta ofta o även nosgrimma. Såg ju resultatet på Grå nu när han kom hem o antagligen inte har gått med olika bett o grimmor, han är precis söndertuggad på vänster insida. Han måste kollas 1 gång/år o sen varieras mycket så det inte blir tryck på samma ställe o smala bett är det värsta han vet. Jo, han har liten mun så rimligtvis borde det vara tvärtom men icke sa nicke.

Så klart med utläggning från min sida!:D

krusmynta: Vad var det nu för stam på din häst?

Ja hon är fin. Väldigt omusklad så det ska bli kul att se till våren om det har förändrats något :)
Jag byter också nosgrimmor/träns en hel del. Just för att inte bygga något skav etc. Trodde precis tvärtom med tjocka bett. Att det liksom var lite skarpare eftersom det fyller så mycket i munnen. Får väl köpa hem lite olika och testa. Har ju "turen" att de har samma storlek i munnen 10,5 så om det inte fungerar för Bulan kan jag ha det för att variera med Rosie.

Vart har din Grå varit? :)
 
Sv: Del VI hur går det för era 06:or?

tjocka bett är inte skarpare men tandläkare rek ngt tunnare bett för dom ska få plats i munnen. Min tandläkare visade hur litet hålrum bettet har att ligga på i en hästmun o varför ett tunnare bett rekomenderas. Sedan kan man ju välja ett tunnt som väger lite mer för vissa hästar finner det obehagligt om bettet väger för lite o kan då fiffla runt med det i munnen.
 
Sv: Del VI hur går det för era 06:or?

Rebecca och Tessa: jattefina hastar!!!

JAg hinner knappt med i alla uppdateringar sa tanker inte ens forsoka mig pa att kommentera dem :D

Min palle kommer hem snart!!! Sista helgen i november flyttar han till ett stall mycket narmare mig och jag helt exalterad av tanken pa att fa rida honom nastan varje dag - himmelrike!!! :banana:
 
Sv: Del VI hur går det för era 06:or?

Nej, det är ju tvärtom smala bett som är skarpare. Och jag vet vad tandläkare rekommenderar men jag vet också vad mina hästar föredrar o även vad flera andra hästar i min vänkrets föredrar.

Förr var det alltid tjocka bett som rekommenderades, innan invasionen av s.k hästtandläkare dök upp. Jag har själv hoppat på trenden o kört med smala bett i flera år men när jag red in Grå var han väldigt tjafsig i munnen o fick då prova det sprengerbettet som jag visar ovan. Han slutade omedelbart att tjafsa o bjöd fint på det bettet. Har ridit in flera hästar på det bettet sen dess o alla är mycket nöjda.

Grå o Majken går på detta eller andra tjocka bett varvat med smalare ibland. Båda 2 föredrar de tjocka o båda 2 har små munnar.
 
Sv: Del VI hur går det för era 06:or?

Nej det va ju det jag skrev, att tjocka bett inte är skarpare.
smalare bett är alltså ngt skarpare men ändock det som rekomenderas.
sedan ser ju hästmunnar så olika ut. Det bästa är ju att besöka en tandis om man är osäker på vad man kan stoppa in i munnen på sin häst. Jag har tagit som vana att ta hjälp av hästtandläkare innan jag väljer ut dom bett jag ska ha. Min 06:a trivs också på 2-delat, så vi varvar med 2-delat och 3-delat.
 
Sv: Del VI hur går det för era 06:or?

Jag vet också vad min tandläkare rekomenderar, lite smalare, men min häst visar tydligt vad han gillar och det är ett riktigt tjockt tvådelat eggbett.

Tror därför inte man ska "stirra sig blind" på vad andra rekomenderar utan helt enkelt prova sig fram.

TESSALONICA: Himla kul att det går bra med båda dina hästar. Låter jättekul med två så olika pållar, tänk vad DU kommer att utvecklas som ryttare också.:)
 
Sv: Del VI hur går det för era 06:or?

dom hästar som har mkt plats inne i munnen kan ju ha större bett utan problem :-) mitt hbl kan ha det mesta i bettväg, fastän han har "liten mun" på utsidan så att säga. Min andra häst som har ganska stort huvud och för ögat ganska stor mun kan däremot inte ha tjocka bett, eller rättare sagt, han får inte ha tjocka bett. Han har jätteliten plats i sin mun, det är knappt så att ett vanligt tunnt tränsbett ryms. Har fått åka in flera ggr o kontrollera det, vilket varit lite joxigt, men nu har vi hittat ett bett som funkar. På honom är det alltså lite svårt att variera bett även om det är bra o kunna göra det, men det ryms nästan inga bett i munnen så vad gör man. Men det är skönt o veta om det o göra det som blir rätt för just den individen :laugh:
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Del VI hur går det för era 06:or?

Det är ytterst få s.k hästtandläkare som rider själva, de ser hur munhålan ser ut men har ingen aning om hur hästen vill ha det. Jag skulle önska att fler hästägare lyssnade på sina hästar istället för på människan...
 
Sv: Del VI hur går det för era 06:or?

Min rider iaf! jag skulle aldrig anlita ngn som inte har erfarenhet av ridning eller dylikt själv.
(lika fel känsla som att anlita en tränare som inte har några egna ridmeriter som ex...)
 
Sv: Del VI hur går det för era 06:or?

Jag har precis bytt till ett "gammalt" tvådelat tjockt bett. Fick tipset när vi hopptränade. Hon sög inte tag i det smala tredelade utan hade tendens att knäppa av och bara böja på nacken.

Även min dressyrtränare tyckte det var bättre med ett tjockare tvådelat bett. Nu fungerar det mycket bättre och hon tar stöd i bettet och tuggar mer på det.;)

Var och tränade i kväll. Fick brodda innan för framme var det ett par cm snö. Kunde sitta ned i traven en stund och galoppen gick riktigt bra :D
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundträning Jag har en okastrerad hane på 2,5 år av spetsras. Just nu mår jag väldigt psykiskt dåligt, vilket delvis har med hunden att göra. Så för...
2
Svar
37
· Visningar
5 582
Senast: Kraxa
·
Hästmänniskan Tycker många fina exempel kommer upp i diskussioner kring hästvälfärd. Tex på saker som bara "ingick" i ens hästhantering förr som man...
2
Svar
36
· Visningar
3 654
  • Artikel
Dagbok Jag har försatt mig i min nuvarande livssituation för att jag vill öva och bli bättre på problemlösning. Och har man såna mål i livet så...
Svar
11
· Visningar
1 912
Senast: cassiopeja
·
  • Artikel
Dagbok Om 1 vecka är det 3 år sedan jag sist kände kärlek, för då lämnade min älskade hund jordelivet. Han levde ett långt och lyckligt liv...
Svar
6
· Visningar
1 708
Senast: Rie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Senast tagna bilden XV
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp